Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Bruker du femte gir?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-09-10, 15:51   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du femte gir?

I kjøreskolebilen brukte jeg til og med sjette. Vår er en gammel automatgirbil med bare fire gir, så nei, ikke i den.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 15:52   #2
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Ja, til og med 6. bruker jeg.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 16:45   #3
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Selvsagt!

Gammel 05-09-10, 23:12   #4
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Ja, det gjør jeg.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 00:28   #5
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg er flittig bruker av 6. giret også jeg!

Gammel 05-09-10, 15:53   #6
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg får vondt inni meg av å kjøre med min mormor.
Hun bruker 1. gir til hun er i 40, 2. gir til hun kommer oppi 50-60, også 3. gir opp til 80. Kjører hun lenge i 80 bytter hun til 4. gir.

Vi prøvde alle å overtale henne til å kjøpe automatgir sist hun kjøpte bil, men næsj, det trengte ikke hun.

Gammel 05-09-10, 15:54   #7
Anuk

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja. Men en gang i tiden var det bare vanlig med 4 gir, så de som har lært å kjøre med fire gir har kanskje vanselig for å legge inn et ekstra gir eller to til?

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 18:00   #8
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Vi har 6 gir og automat, så det er ikke noe jeg tenker særlig over.

Gammel 05-09-10, 18:03   #9
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er lite, generelt sett bare på langkjøring. Nå har vi en gammel bil,

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Stort sett alltid der det er 60 eller høyere (untatt i store bakker).

Jeg hadde ikke kunnet kjørt i 5 giret i 60.

Mens jeg er i denne tråden, hva betyr det egentlig i at en bil er lavt eller høyt giret? Den forrige bilen vi hadde var disel og der måtte vi gire på lavere turtall enn denne vi har nå som går på bensin.

Gammel 05-09-10, 23:17   #10
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nei, det er lite, generelt sett bare på langkjøring. Nå har vi en gammel bil,Jeg hadde ikke kunnet kjørt i 5 giret i 60.

Mens jeg er i denne tråden, hva betyr det egentlig i at en bil er lavt eller høyt giret? Den forrige bilen vi hadde var disel og der måtte vi gire på lavere turtall enn denne vi har nå som går på bensin.

At man måtte gire på lavere turtall handler mer om forskjellene mellom en bensin- og dieselmotor på flere områder. Men man kan også ha samme bilen med samme motor og forskjellige girkasser der det er forskjell i utvekslingen.

Spesielt vil det gjelde bensinmotorer uten turbo, hvor man må godt opp i turtall for å få hentet ut samme mengde effekt enn på en dieselmotor.

Når det ellers gjelder dette med utveksling kan det være sett opp i mot egenskaper man ønsker med bilen. F.eks. hvis man sammenligner en Touran og en Caddy, som i utgangspunktet er samme bilen, er Caddy-en satt opp i girene slik at den ikke er beregnet for så mye landeveiskjøring og komfort på det området, men Caddy-en vil kanskje oftere være tyngre lastet og kjøres mer i lokaltrafikk.

Lavt og høyt giret brukes ofte litt feil. Det beskriver utvekslingen ut i fra numeriske verdier. Lavt giret vil bety dårligere akselerasjon, men høyere hastighet. Men man vil si dette motsatt.

Hvorvidt man kan kjøre på et høy gir i lav hastighet kan også være opp i mot bilens "bunndrag" - altså hva motoren klarer å levere på lavt turtall. En dieselbil, eller en bensinbil med turbo (eller en bensinbil med stort motorvolum), har gjerne høyt dreiemoment fra lavt turtall. Med andre ting vil det skje noe når man trår inn gassen. På en liten bensinmotor vil motoren være "dau" på så lave turtall.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 23:20   #11
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Hvorvidt man kan kjøre på et høy gir i lav hastighet kan også være opp i mot bilens "bunndrag" - altså hva motoren klarer å levere på lavt turtall. En dieselbil, eller en bensinbil med turbo (eller en bensinbil med stort motorvolum), har gjerne høyt dreiemoment fra lavt turtall. Med andre ting vil det skje noe når man trår inn gassen. På en liten bensinmotor vil motoren være "dau" på så lave turtall.

Ja det forklarer en del. Vi har veldig liten motor i bilen. Takk for forklaring.

Gammel 06-09-10, 10:49   #12
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg hadde ikke kunnet kjørt i 5 giret i 60.

Tror det er forskjellig fra bil til bil. Jeg hater å kjøre med høyt turtall så jeg girer opp så fort som mulig. Kan fint kjøre i 4. i 60 også, men det bråker mindre på 5. gir. Skulle gjerne hatt et 6. til motorveibruk, og kanskje også et 7ende?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 19:16   #13
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Ja. Men en gang i tiden var det bare vanlig med 4 gir, så de som har lært å kjøre med fire gir har kanskje vanselig for å legge inn et ekstra gir eller to til?

De tre første bilene jeg hadde hadde kun fire gir, så jeg brukte litt tid på å huske på at det fantes et 5. gir i begynnelsen når vi fikk 5-girs bil. Men det varte noen uker, nå bruker jeg selsagt alle girene, noe annet er jo helt tåpelig.

Gammel 05-09-10, 15:55   #14
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg bruker femtegir. Må ikke kjøre i over 70 engang, jeg girer dit så fort det er mulig.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 15:59   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lurer på om vi har sjettegir, det tror jeg faktisk. Men det bruker jeg ytterst sjelden tror jeg (kjører lite på motorvei).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 16:02   #16
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Ja, men det er sjelden jeg kjører på veier med fartsgrense høyere enn 60, så ofte blir det ikke.

Om jeg skal gjette så tviler jeg faktisk på at min mor bruker 5.giret.

Gammel 05-09-10, 16:23   #17
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, men ikke daglig, ettersom min hverdagskjøring er max 50 km/t-vei, men når vi kjører på "skikkelige veier" bruker jeg både 5.og tidvis 6. ja. (Ikke så ofte jeg kjører motorvei, så 6. er ikke til hverdags nei. Men på veier der det er forhold for det, selvsagt)

Gammel 05-09-10, 16:24   #18
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Stort sett alltid der det er 60 eller høyere (untatt i store bakker). Har ikke 6.gir, men hadde jeg det hadde jeg brukt det også.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 16:28   #19
Gerbera

Gerbera sin avatar

Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Ja, bruker 5 gir. Når vi fikk bil med seks gir, tok det litt tid før jeg vennet meg til det, og mannen spøkte en stund med at vi kunne reklamere ved salg at den hadde ubrukt 6 gir.

Gammel 05-09-10, 16:37   #20
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nope, for bilen min girer av seg selv. Og har bare fire gir.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.