Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forby røyking hjemme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-10, 11:54   #21
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forby røyking hjemme

Siden røyken er såpass farlig og avhengighetsdannende som den er syns jeg de kan forby salg av den totalt. Noen vil nok alltids klare å få fatt i røyk uansett, men for de fleste vil det da være slutt på hele greiene og problemet er løst. De som sliter med å slutte må få hjelp til dette (f.eks. kan man fjerne nikotinavgiften på nikotinplaster/tyggegummi en en periode og også sponse røykesluttekurs).

Gammel 09-09-10, 11:55   #22
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Flott det, men hvordan i all verden skal man håndheve det da??

Gammel 09-09-10, 12:03   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg vet om én familie som røyker inne. De kommer nok til å fortsette med det, ja.
Ellers er jeg tilhenger av lover som det i det minste er en teoretisk mulighet for at kan håndheves. Dette føles litt som forbud mot å plukke blåbær i skogen rett i magen for min del.

Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 12:03   #24
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan man ikke, men et forbud sender ut et sterkt signal, gjør det ikke? Om så bare 50 barn får det bedre som resultat av en slik lovgivning, er det verdt det i mine øyne. Det vil også få mye å si for fremtiden tror jeg, for våre barn, at terskelen for å begynne å røyke blir enda høyere.

Gammel 09-09-10, 12:04   #25
Ema

Ema sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Jeg er for ,men ser ikke helt hvordan de skal klare å gjennomføre det forbudet.

Det samme tenker jeg også.

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 12:07   #26
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det kan man ikke, men et forbud sender ut et sterkt signal, gjør det ikke? Om så bare 50 barn får det bedre som resultat av en slik lovgivning, er det verdt det i mine øyne. Det vil også få mye å si for fremtiden tror jeg, for våre barn, at terskelen for å begynne å røyke blir enda høyere.

Signaleffekten ved innføre lover det ikke går an å kontrollere overhodet er skikkelig dårlig, og for meg veier det tyngre enn de 50 barna som nå bor i røykfylte hjem. Signaleffekten treffer nemlig langt flere- både røykere og ikke-røykere, å ha lover som folk ler av tror jeg er veldig negativ.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 12:07   #27
Muskat

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det blir for dumt å påstå at man ikke vet om effektene av passiv røyking altså.

Tja, jeg har møtt forbausende mange tilsynelatende oppegående mennesker som har en -holdning både til hvor farlig røyking er generelt og kanskje spesielt til passiv røyking.

Jeg er i utgangspunktet for et slikt forbud, det gir jo en signaleffekt og kan kanskje samtidig bidra til å skape en holdningsendring. Men jeg ser jo problemene også, blant annet med hvordan man skal kunne klare å håndheve et slikt forbud.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 12:08   #28
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Selvsagt er det bra hvis 50 barn slipper å bli utsatt for passiv røyking, men jeg er ikke sikker på at det kommer til å gå den veien, jeg tror heller protestene og opprøret vil bli store, og som nevnt over her, respekten for lovene enda lavere. Jeg er veldig motstander av lover som ingen håndhever, iallefall av og til. Det fører til en generell svekkelse av respekten for lovverket, og slappere holdninger. Tror jeg.

Gammel 09-09-10, 12:12   #29
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Håndheving av et slikt forbud vil vel bli noe i samme retning som loven mot å slå barn, feks. Det er ingen som fyker rundt og passer på at det ikke skjer, men blir et barn slått, så må det anmeldes, og dermed tatt tak i fra politi og barnevern.

Jeg er i det store og hele litt for en slik lov, men da som en lov som gjelder barn. Altså ikke en generell lov som sier at _ingen_ får røyke hjemme. Sitter den enslige og gamle Fru Andersen i huset sitt hvor det aldri er barn, så må hun få lov til det.

Jeg røyker selv, men _aldri_ inne. Det sluttet jeg med lenge før jeg fikk barn, og jeg får hetta om jeg er inne hos folk som røyker. Skal jeg røyke så går jeg ut, uansett vær og vind, og jeg prøver da å holde meg for meg selv, og står slik at røyken ikke siger bort på folk som evt er i nærheten.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 12:13   #30
Left
Passiv

Standard

Jeg er helt enig med glitter, og skjønner heller ikke hvordan dette skal kunne gjennomføres?
Tobakk er en lovlig vare, så kanskje gjøre noe med det først. Da kommer jo resten av seg selv.

Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 12:14   #31
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag er barn den eneste befolkningsgruppen i Norge som ikke er lovmessig beskyttet mot passiv røyking, så i prinsippet er jeg veldig for.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 12:19   #32
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er da ikke noe vanskelig å gjennomskue hvilke barn som utsettes for jevnlig passiv røyking. De oser jo av bevismateriale. Det er heller ikke så vanskelig å gjennomskue at det røykes innomhus hvis man går på en inspeksjonsrunde. Igjen: bevisene ligger tykt i veggene.

Så hvorvidt man klarer å gjennomføre lovgivingen blir et spørsmål om hvor mye man vil gjennomføre den. Man kan ikke innføre en røykelov og si at man ikke vil følge den opp, men hvis man ønsker å følge opp, er det virkelig ikke uoverkommelig.

Jeg er mer i tvil om hvilke sanksjoner man kan iverksette når man har avdekket av røyking forekommer, hvis det ikke blir slutt på det? Bøter? Omsorgsovertakelse? Tvangsvasking av hus og klær?

Gammel 09-09-10, 12:25   #33
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Om en ikke kan forby folk i hjemmet så kan en i alle fall forby å utsette andre for passiv røyking!
Da vil de jo dekke inn at barn ikke blir utsatt for passiv røyking i hjemmet, pluss at man får bukt med tilfellene der naboer blir plaget av røyk på altanen, røyking på bussholdeplasser osv.

Jeg bryr meg katten om en enslig mann/kvinne sitter og damper for seg selv hjemme i sitt egent hus. Men ufrivillig passiv røyking er hinsides.

*er enda ganske harm over at knøttet fra spedbarn ble utsatt for passiv røyking, på sitt egent soverom, i sitt egent meget røykfrie hjem, på grunn av at naboen sto på altanen å dampet (han sto på altanen å dampet for å ikke utsette sine egne barn for passiv røyking)*

Gammel 09-09-10, 12:25   #34
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er da ikke noe vanskelig å gjennomskue hvilke barn som utsettes for jevnlig passiv røyking. De oser jo av bevismateriale.

Det blir for enkelt. Det kan være flere grunner til at man "oser av bevismateriale". Det må tross alt kunne beviselig knyttes til hjemmet.

Det er heller ikke så vanskelig å gjennomskue at det røykes innomhus hvis man går på en inspeksjonsrunde. Igjen: bevisene ligger tykt i veggene.

Og hvem skal gå på inspeksjonsrunde? Politiet? Og på hvilket grunnlag? Naboangivere?

Så hvorvidt man klarer å gjennomføre lovgivingen blir et spørsmål om hvor mye man vil gjennomføre den. Man kan ikke innføre en røykelov og si at man ikke vil følge den opp, men hvis man ønsker å følge opp, er det virkelig ikke uoverkommelig.

Jeg får litt politistatfølelser av dette. Joda, man kan få til mye hvis man vil, men en god del er også invasjon av privatlivet. For eksempel er det ikke tillatt med telefonavlytting. Med god grunn.

Jeg er mer i tvil om hvilke sanksjoner man kan iverksette når man har avdekket av røyking forekommer, hvis det ikke blir slutt på det? Bøter? Omsorgsovertakelse? Tvangsvasking av hus og klær?

Heh, den siste var jo fin. Omsorgsovertakelse er en rimelig drøy reaksjon, jeg vil tro at bøter var veien å gå. Og jevnlig oppfølging.

Men min mening er nå at hvis man skal forby dette, så må det forbys på et mye mer generelt grunnlag.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 12:29   #35
Veritas
Det norske

Veritas sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan dette skal gjennomføres. Jeg syns det er motbydelig, avleggs og skikkelig harry å røyke inne, men jeg syns det blir en smule oveformyndersk å nekte folk å gjøre noe som er helt lovlig i sitt eget hjem.

Enig. Det vil være totalt umulig å håndheve dette. Skal de ansette røykspanere i hvert eneste boligområde, som lusker utenfor for å kjenne om det lukter røyk?

Gammel 09-09-10, 12:33   #36
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan dette skal gjennomføres. Jeg syns det er motbydelig, avleggs og skikkelig harry å røyke inne, men jeg syns det blir en smule oveformyndersk å nekte folk å gjøre noe som er helt lovlig i sitt eget hjem.

Enig.

Syns det i teorien høres flott ut men har problemer med å se hvordan de skal klare å gjennomføre det i praksis.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 12:34   #37
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Verity, her.

Enig. Det vil være totalt umulig å håndheve dette. Skal de ansette røykspanere i hvert eneste boligområde, som lusker utenfor for å kjenne om det lukter røyk?

Eller skal lærerne lukte på barna om morgenen?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 12:36   #38
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det beste hadde vært om tobakk ble forbudt i hele verden, alle fabrikker lagt ned og strenge straffer for smugling av "svarte" varer hvis noen skulle finne på å lage et marked av å dyrke tobakk alikevel. Kremt, det hadde blitt så mye "lettere" å slutte når varene ikke er tilgjengelig. Problemet er vel at det alltid skapes tilgjengelighet for forbudte varer.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 12:36   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Tja, jeg har møtt forbausende mange tilsynelatende oppegående mennesker som har en -holdning både til hvor farlig røyking er generelt og kanskje spesielt til passiv røyking.

Det er forskjell på å lukke ørene med vilje og å faktisk ikke vite. Sistnevnte tror jeg rett og slett ikke det er så mange av, og førstnevnte vil ikke slutte å røyke inne.

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Signaleffekten ved innføre lover det ikke går an å kontrollere overhodet er skikkelig dårlig

Jepp. Se bare på loven mot å snakke i mobiltelefon i bil.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 12:38   #40
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av baltie, her.

Det blir for enkelt. Det kan være flere grunner til at man "oser av bevismateriale". Det må tross alt kunne beviselig knyttes til hjemmet.

Selvsagt må det etterprøves grundig. På samme måte som man må undersøke hvorfor et barn stadig vekk stiller på skolen med blåmerker. Jeg sa ikke at røyklukt var bevisførsel. Derimot er det en god indikator.

Sitat:

Og hvem skal gå på inspeksjonsrunde? Politiet? Og på hvilket grunnlag? Naboangivere?

De samme som undersøker hjemmet til barn man mistenker er utsatt for annen type omsorgssvikt, selvsagt.

Sitat:

Jeg får litt politistatfølelser av dette. Joda, man kan få til mye hvis man vil, men en god del er også invasjon av privatlivet. For eksempel er det ikke tillatt med telefonavlytting. Med god grunn.

Det samme man si om folk som vil finne ut om et barn blir slått eller voldtatt. Det er også invasjon av privatlivet.

Sitat:

Heh, den siste var jo fin. Omsorgsovertakelse er en rimelig drøy reaksjon, jeg vil tro at bøter var veien å gå. Og jevnlig oppfølging.

Jeg synes også at omsorgsovertakelse er en drøy reaksjon, og røyking er selvsagt ikke i nærheten av så ille omsorgssvikt som vold og overgrep (men jeg synes det er omsorgssvikt i mindre grad).

Så da bunner vel det hele i: 1) synes man det er omsorgssvikt, 2) er det så ille omsorgssvikt at man trenger en lov mot det, 3) er det et så stort problem for de barna det gjelder at vi ønsker å gå til det drastiske skritt å invadere folks privatliv, og 4) hvor alvorlige sanksjoner kan man sette i verk når det syndes mot regelen.

Jeg har ellers lyst til å minne om at akkurat de samme argumentene ble brukt da det første gang ble snakk om å forby å slå sine egne barn på 70-tallet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11.