|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeSiden røyken er såpass farlig og avhengighetsdannende som den er syns jeg de kan forby salg av den totalt. Noen vil nok alltids klare å få fatt i røyk uansett, men for de fleste vil det da være slutt på hele greiene og problemet er løst. De som sliter med å slutte må få hjelp til dette (f.eks. kan man fjerne nikotinavgiften på nikotinplaster/tyggegummi en en periode og også sponse røykesluttekurs).
![]() |
#23 |
Passiv
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeJeg vet om én familie som røyker inne. De kommer nok til å fortsette med det, ja. |
![]() |
![]() |
#24 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeDet kan man ikke, men et forbud sender ut et sterkt signal, gjør det ikke? Om så bare 50 barn får det bedre som resultat av en slik lovgivning, er det verdt det i mine øyne. Det vil også få mye å si for fremtiden tror jeg, for våre barn, at terskelen for å begynne å røyke blir enda høyere.
![]() |
#26 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forby røyking hjemme
Signaleffekten ved innføre lover det ikke går an å kontrollere overhodet er skikkelig dårlig, og for meg veier det tyngre enn de 50 barna som nå bor i røykfylte hjem. Signaleffekten treffer nemlig langt flere- både røykere og ikke-røykere, å ha lover som folk ler av tror jeg er veldig negativ.
![]() |
#27 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Tja, jeg har møtt forbausende mange tilsynelatende oppegående mennesker som har en |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Selvsagt er det bra hvis 50 barn slipper å bli utsatt for passiv røyking, men jeg er ikke sikker på at det kommer til å gå den veien, jeg tror heller protestene og opprøret vil bli store, og som nevnt over her, respekten for lovene enda lavere. Jeg er veldig motstander av lover som ingen håndhever, iallefall av og til. Det fører til en generell svekkelse av respekten for lovverket, og slappere holdninger. Tror jeg.
![]() |
#29 |
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Forby røyking hjemmeHåndheving av et slikt forbud vil vel bli noe i samme retning som loven mot å slå barn, feks. Det er ingen som fyker rundt og passer på at det ikke skjer, men blir et barn slått, så må det anmeldes, og dermed tatt tak i fra politi og barnevern.
![]() |
#30 |
Passiv
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeJeg er helt enig med glitter, og skjønner heller ikke hvordan dette skal kunne gjennomføres? |
![]() |
![]() |
#32 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeDet er da ikke noe vanskelig å gjennomskue hvilke barn som utsettes for jevnlig passiv røyking. De oser jo av bevismateriale. Det er heller ikke så vanskelig å gjennomskue at det røykes innomhus hvis man går på en inspeksjonsrunde. Igjen: bevisene ligger tykt i veggene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Weeeee
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeOm en ikke kan forby folk i hjemmet så kan en i alle fall forby å utsette andre for passiv røyking!
![]() |
#34 |
Den paranoide androide
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() |
Det blir for enkelt. Det kan være flere grunner til at man "oser av bevismateriale". Det må tross alt kunne beviselig knyttes til hjemmet.
Og hvem skal gå på inspeksjonsrunde? Politiet? Og på hvilket grunnlag? Naboangivere?
Jeg får litt politistatfølelser av dette. Joda, man kan få til mye hvis man vil, men en god del er også invasjon av privatlivet. For eksempel er det ikke tillatt med telefonavlytting. Med god grunn.
Heh, den siste var jo fin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Det norske
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig. Det vil være totalt umulig å håndheve dette. Skal de ansette røykspanere i hvert eneste boligområde, som lusker utenfor for å kjenne om det lukter røyk?
![]() |
#36 |
⭐️⭐️⭐️
|
Enig.
![]() |
#37 |
ræv med ører
Eller skal lærerne lukte på barna om morgenen?
![]() |
#38 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Forby røyking hjemmeDet beste hadde vært om tobakk ble forbudt i hele verden, alle fabrikker lagt ned og strenge straffer for smugling av "svarte" varer hvis noen skulle finne på å lage et marked av å dyrke tobakk alikevel. Kremt, det hadde blitt så mye "lettere" å slutte når varene ikke er tilgjengelig. Problemet er vel at det alltid skapes tilgjengelighet for forbudte varer.
![]() |
#39 |
Glamorøs
|
Det er forskjell på å lukke ørene med vilje og å faktisk ikke vite. Sistnevnte tror jeg rett og slett ikke det er så mange av, og førstnevnte vil ikke slutte å røyke inne.
Jepp. Se bare på loven mot å snakke i mobiltelefon i bil.
![]() |
#40 |
Bedreviter
|
Selvsagt må det etterprøves grundig. På samme måte som man må undersøke hvorfor et barn stadig vekk stiller på skolen med blåmerker. Jeg sa ikke at røyklukt var bevisførsel. Derimot er det en god indikator.
De samme som undersøker hjemmet til barn man mistenker er utsatt for annen type omsorgssvikt, selvsagt.
Det samme man si om folk som vil finne ut om et barn blir slått eller voldtatt. Det er også invasjon av privatlivet.
Jeg synes også at omsorgsovertakelse er en drøy reaksjon, og røyking er selvsagt ikke i nærheten av så ille omsorgssvikt som vold og overgrep (men jeg synes det er omsorgssvikt i mindre grad). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|