Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-11, 23:36   #381
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er sikkert feil. Det er sikkert annerledes. Poenget var at det ikke innebærer fredning om man er kjent fra før.

Og det bør det ikke heller. Sånn bortsett fra at jeg ikke kan fatte at noen kan være uenig med meg da. Oss. Vi.

Snakker sf med seg selv nå? Diskuterer hun med seg selv, eller hva er det som skjer. Sf, har du glemt å spise sylteagurk? Og har du gått ut uten foliehatten din i dag igjen? Hva har jeg sagt om det!

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 23:36   #382
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Sånn på den seriøse siden for de som ønsker mer info om vaksinen, her er en informativ fagartikkel fra fagbladet Bioingeniøren, publisert på www.nito.no.
http://www.nito.no/dm/public/259919.PDF

Takk for informativ lenke, denne artikkelen hadde jeg ikke lest før.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 23:37   #383
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Snakker sf med seg selv nå? Diskuterer hun med seg selv, eller hva er det som skjer. Sf, har du glemt å spise sylteagurk? Og har du gått ut uten foliehatten din i dag igjen? Hva har jeg sagt om det!

Neida. Jeg snakker med to tunger. Og to hjerter og fire nyrer. :gravid:

Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 23:42   #384
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

SF er en alien! og og

Gammel 09-02-11, 23:46   #385
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Datteren min er 11 år - og ja, jeg er i tenkeboksen - skal / skal ikke. Jeg velger å tro at helsemyndighetene mener at dette er riktig, jeg ønsker å minske risikoen for at min datter skal utvikle livmorhalskreft, men så har man alle advarslene - og jeg kjenner at innlegg som HI her serverer gjør meg mer irritert enn opplyst.

Jeg har valgt å følge vaksinasjonsprogrammet som tilbys barn i Norge- tiltross for "advarsler" om at f.eks. MMR kan lede til autisme. Dumskap? Uvitenhet? Javel! Da trenger jeg å bli opplyst med konstruktiv informasjon - gi meg den informasjonen på ett ærlig og riktig grunnlag. *hmfr*

Jeg kan bare signere alt over.
Jeg er fremdeles mer på nei enn ja til denne vaksinen. Jeg leser meg opp på seriøs forskning, tung faglitteratur som jeg bruker mye tid på å forstå, jeg rådfører meg med leger/gynekologer og så kommer det slikt pisspreik som i HI og jeg kjenner at jeg blir fly forbanna over usakligheten, skremselspropagandaen og useriøsiteten.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 00:05   #386
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg falt spesielt for en annen artikkel på siden. Der fant jeg nok en link til et mesterverk men toppen av argumentasjon er følgende

Sitat:

Hva med det psykiske? Vi vet jo at adskillelse fra foreldre av andre årsaker enn død er veldig uheldig i barns utvikling.

http://www.folkets.info/2011/tjukkere-barn/#comment-215

Vil det si at det er mer traumatisk for et barn å gå i barnehage enn at en foreldre dør? Det ser jo jammen slik ut som om død er den ene årsaken til adskillelse som ikke er veldig uheldig i barns utvikling.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 00:12   #387
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg falt spesielt for en annen artikkel på siden. Der fant jeg nok en link til et mesterverk men toppen av argumentasjon er følgende
http://www.folkets.info/2011/tjukkere-barn/#comment-215

Vil det si at det er mer traumatisk for et barn å gå i barnehage enn at en foreldre dør? Det ser jo jammen slik ut som om død er den ene årsaken til adskillelse som ikke er veldig uheldig i barns utvikling.

Jeg registrerte også den der og kom til samme konklusjon.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 00:58   #388
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nei. Må innrømme at jeg kanskje synes det er en tendens til å bli veldig stygge mot nye medlemmer som tråkker feil her inne, men jeg er ganske sart, tror jeg.

Tja, jeg opplevde å få kraftig motbør omtrentlig rundt innlegg 10. Blei først litt overrasket, jeg hadde bare sagt noe jeg trodde "alle" visste. I steden for å sette meg ned og sutre, leste jeg motbørinnleggene en gang til. Og gjett hva? Sitron (savner henne ennå) og de andre spurte etter kilder. Det var lærerikt for meg og jeg er blitt mye bedre på å sjekke før jeg skriver på FB og andre steder.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 01:43   #389
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg er fremdeles mer på nei enn ja til denne vaksinen. Jeg leser meg opp på seriøs forskning, tung faglitteratur som jeg bruker mye tid på å forstå, jeg rådfører meg med leger/gynekologer og så kommer det slikt pisspreik som i HI og jeg kjenner at jeg blir fly forbanna over usakligheten, skremselspropagandaen og useriøsiteten.

Og jeg signerer bare deg...

Vi har som sagt allerede sagt nei til denne vaksinen. Jeg har lest og søkt, men klarte ikke å bli helt enig med meg selv, og endte i grunn derfor opp på et nei. Men var det et riktig valg?

Det som veide mest mot nei her, var det at denne vaksinen ennå er så ny, og langtidsvirkningene er ennå usikre. idiotiske argumenter som det som kommer frem fra HI her, det overså og overser jeg glatt. De bivirkningene HI kommer med er jo bagateller, og ikke verre enn hva mange opplever med andre vaksiner og medisiner generelt.

Jeg sliter ennå med tanker om hvorvidt det var rett av oss å si nei, og jeg søker ennå info om vaksinen, for vi kan ennå velge å gi henne.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 07:58   #390
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Rart å komme inn å lese denne tråden og se at et nytt medlem har rukket å bli upopulær og få en masse røde prikker allerede etter ett innlegg. Er dette en veldig bra måte å si i fra på altså? Greit nok, så var ikke dette en veldig grei måte å komme inn her på, men måten det takles på er ikke så sivilisert den heller.. syntes jeg. Det burde holde å rapportere det egentlig. Men nok om det.

Det jeg skulle skrive var at jeg nok hadde avstått fra denne vaksinen om jeg hadde en datter. Mine argumenter er de samme som for SI-vaksinen, selv om det kanskje ikke er en super argumentasjon. Vaksinen er ennå relativt lite dokumentert og man vet ikke så mye om eventuelle bivirkninger. Og oddsen for livmorhalskreft er vel ikke så voldsomt stor, er det? Tror nok jeg hadde tenkt anderledes om jeg hadde visst at dette var noe som var i familien eller noe, men enn så lenge... nei. En fellesvaksine mot alle typer kreft ville jeg nok vurdert, men den kommer vel neppe med det første.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 07:58   #391
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Mobbing? Sarkasme? Meningsutveksling? "Som du roper i skogen får du svar..."

Hva forventer man når man med brask og bram kommer inn på ett forum - fortrinnsvis bestående av foreldre og sprer skremselspropaganda om en vaksine som er diskutert opp og ned i mente? *og jeg er fremdeles usikker* (slow?)

Min første reaksjon når jeg leste HI var irritasjon, men så ser man jo etter få minutter oppegående/årvåkne forumister som kommer med noen kritiske spm. Vedkommende kom hit med en hensikt å få igang en diskusjon - og det fikk h*n - like it or not.

Datteren min er 11 år - og ja, jeg er i tenkeboksen - skal / skal ikke. Jeg velger å tro at helsemyndighetene mener at dette er riktig, jeg ønsker å minske risikoen for at min datter skal utvikle livmorhalskreft, men så har man alle advarslene - og jeg kjenner at innlegg som HI her serverer gjør meg mer irritert enn opplyst.

Jeg har valgt å følge vaksinasjonsprogrammet som tilbys barn i Norge- tiltross for "advarsler" om at f.eks. MMR kan lede til autisme. Dumskap? Uvitenhet? Javel! Da trenger jeg å bli opplyst med konstruktiv informasjon - gi meg den informasjonen på ett ærlig og riktig grunnlag. *hmfr*

Det at MMR vaksinen kan føre til autsime er tilbakevist for lenge siden. Den forskeren som hadde forsket mest på det i Storbritannia ble avslørt i forskningsjuks.

Gammel 10-02-11, 08:00   #392
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det at MMR vaksinen kan føre til autsime er tilbakevist for lenge siden. Den forskeren som hadde forsket mest på det i Storbritannia ble avslørt i forskningsjuks.

Og omfanget den saken fikk er såpass skremmende stort at det burde være en tankevekker før man setter igang lignende rykter.

Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 08:03   #393
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nei. Må innrømme at jeg kanskje synes det er en tendens til å bli veldig stygge mot nye medlemmer som tråkker feil her inne, men jeg er ganske sart, tror jeg.

Oi, tror du har sitert feil. Det var Pida som stilte spørsmålet.

Gammel 10-02-11, 08:11   #394
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Hm. Rart å komme inn å lese denne tråden og se at et nytt medlem har rukket å bli upopulær og få en masse røde prikker allerede etter ett innlegg. Er dette en veldig bra måte å si i fra på altså? Greit nok, så var ikke dette en veldig grei måte å komme inn her på, men måten det takles på er ikke så sivilisert den heller.. syntes jeg. Det burde holde å rapportere det egentlig. Men nok om det.

Om det har vært for mye utdriting i tråden skal jeg ikke gå inn på, men jeg er uenig i at det holder å rapportere og slette. Argumentasjonen overbeviser nok ikke folk som Venhild, men siden denne tråden nå kommer høyt opp på søk kan den gi motvektsinfo til andre som søker informasjon.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 08:11   #395
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Definisjon på mobbing (som bla brukes av arbeidstilsynet og skoler):
Det er mobbing når en person gjentatte ganger og over tid utsettes for negative handlinger. Dette kan dreie seg om trakassering, plaging, utfrysing, sårende erting o.l. Det er typisk for situasjonen at offeret ikke er i stand til å forsvare seg.

Mobbing er altså noe som foregår gjentatte ganger over tid, og derfor mener jeg at det ikke er mobbing som har foregått her.

Noen av oss har kanskje ikke vært veldig hyggelige og i møtekommende heller, men skal en alltid være hyggelig og imøtekommende egentlig? Noen ting er man egentlig ikke interessert i å ta inn over seg og si seg enig i bare for stemningens skyld liksom.

Gammel 10-02-11, 08:16   #396
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Og jeg signerer bare deg...

Vi har som sagt allerede sagt nei til denne vaksinen. Jeg har lest og søkt, men klarte ikke å bli helt enig med meg selv, og endte i grunn derfor opp på et nei. Men var det et riktig valg?

Det som veide mest mot nei her, var det at denne vaksinen ennå er så ny, og langtidsvirkningene er ennå usikre. idiotiske argumenter som det som kommer frem fra HI her, det overså og overser jeg glatt. De bivirkningene HI kommer med er jo bagateller, og ikke verre enn hva mange opplever med andre vaksiner og medisiner generelt.

Jeg sliter ennå med tanker om hvorvidt det var rett av oss å si nei, og jeg søker ennå info om vaksinen, for vi kan ennå velge å gi henne.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvorfor vil du ikke at jentene dine skal ta den?

Jeg er på samme sted som Fløyel (?), 007 og Carrera. Først og fremst fordi vaksinen er så ny, og at ekspertene strides. Det året min eldste skulle få den leste jeg MYE om vaksinen!

I veldig korte trekk(er på jobb, må skrive fort):

- første gang vi måtte ta stilling til den var den helt ny i norge (altså første kullet som fikk den), av den grunn ville vi utsette den og ta stilling til det på nytt litt senere. Usikkerheten og all uenigheten blant ekspertene føltes for overveldende...
- neste jenta mi fikk tilbud om den året etter, takket fortsatt nei.
- ved å ta celleprøve hvert andre-tredje år reduserer kreftrisikoen med 60-80%, og effekten av å ta celleprøve regelmessig er omtrent lik effekten av vaksinen (vaksinen reduserer risikoen for kreft med 70%).
- man kan fremdeles få kreft forårsaket av andre hpv-typer (vaksinen beskytter mot to typer hpv-typer).
- 12 år er tidlig, og vaksinen vil ha like god effekt om de får den senere, før de er seksuelt aktive.

Så, pr. i dag har vi takket nei, og vurderer på nytt når vaksinen er litt bedre prøvd i Norge. Vi kan jo sånn sett reise til legen i morgen dersom vi vil det og få satt den, så det er ikke et endelig nei, mer en utsettelse.
Jentene min er 12 og 13 år, og pr. i dag er jeg ganske sikker på at de ikke er seksuelt aktive. Hvordan kan jeg vite det tenker sikkert noen... Er klar over at dette endrer seg fort og vil derfor ta stilling til dette på nytt senere. Jentene er også klar over at vaksinen må tas før det, om den skal tas. Jeg har snakket mye med jentene om dette, og komer til å fortsette den praten. Dette ble som sagt bare korte trekk.

Sånn ellers har vi fulgt vaksinasjonsprogrammet med alle fire.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 08:20   #397
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Og så vil jeg si en ting til, det blir nok MYE enklere for meg å ta stilling til dette når snuppa på 6 år skal ha den, enn når eldste jenta skulle få den og det stormet som verst i media og hvor_har_du.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 08:24   #398
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, noe jeg ikke forstår helt. Anbefaler ikke Folkehelseinstituttet å innføre HPV-vaksinen i det vanlige vaksinasjonsprogrammet? Jeg leser at Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering i helsetjenesten, på forskning. no, at norske, europeiske og amerikanske helsemyndigheter anbefaler denne vaksinen, så hva er det da for ola dunk å lese seg opp om? Jeg skjønner at man vil sette seg inn i hva det er, naturligvis, men det skremmer meg nesten like mye som med vaksinemotstandere som Venhild, når normalt oppegående mennesker må finne ut for seg selv om de kan out-smarte ekspertene på området. For hvorfor ellers er man usikker på dette?

Gammel 10-02-11, 08:28   #399
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Men, noe jeg ikke forstår helt. Anbefaler ikke Folkehelseinstituttet å innføre HPV-vaksinen i det vanlige vaksinasjonsprogrammet? Jeg leser at Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering i helsetjenesten, på forskning. no, at norske, europeiske og amerikanske helsemyndigheter anbefaler denne vaksinen, så hva er det da for ola dunk å lese seg opp om? Jeg skjønner at man vil sette seg inn i hva det er, naturligvis, men det skremmer meg nesten like mye som med vaksinemotstandere som Venhild, når normalt oppegående mennesker må finne ut for seg selv om de kan out-smarte ekspertene på området. For hvorfor ellers er man usikker på dette?

Det er vel ikke vaksinen i seg selv man er usikker på, men langtidseffekten av den. Man vet at vaksinen virker, men man vet ikke at den også virker om 15 år, 20 år osv .. Og det mange tenker da er at kanskje vaksinen blir en hvilepute for mange og dermed ikke går ofte nok til GU når de er voksne og får tatt celleprøver.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 08:28   #400
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Med mindre jeg leser gammel infor da? Jeg har ikke satt meg sånn veldig inn i dette, er en stund til enda, men det jeg nå leser av seriøse artikler taler hvert fall for seg selv.

Emneord
folkets info, hpv-vaksinen, klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:54.