Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-14, 00:14   #1
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Det skjer forresten svært ofte at vi blir omdirigert, når jeg tenker meg om, men da fra undervisning i egen klasse til undervisning på et annet trinn. Så må vi omorganisere dagen på vårt trinn for å få kabalen til å gå opp på et annet trinn. Det er ofte vi må kutte ut tredeling av trinn og heller dele i to for å hjelpe til sånn. Det er helt OK, altså.

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Først brukes de med undertid/pott-timer, deretter tar de folk ut av tolærertimer/spesped.timer og til slutt betaler de for vikartimer. Det siste er svært sjelden, det brukes også eksterne vikarer som ikke er så dyre, f.eks studenter ( vi er praksiskole og har mange potensielle vikarer innom). Vi får ikke avspasere undervisning, men jeg har jo sett at noen få får lov likevel, mulig de har gode velferdsgrunner.

Det er overhodet ikke ok å kutte tredeling av trinn, tolærertimer og spes.ped.-timer. Med mindre dere jobber i en kommune som har lagt inn flere ressurser enn det som er pålagt gjennom sakkyndige utredninger og enkeltvedtak. I tilfelle vil jeg svært gjerne tipses om hvor i landet det er - det tar vel ikke mer enn et par-tre uker å flytte?

Det føles utrolig frustrerende å sitte på den andre siden av bordet, der vi går i krig med kommunen på fast basis for å få nok ressurser og små nok klasser, for så å vite at virkeligheten er at halvparten av timene og ressursene forsvinner på veien. Lærerne kan ikke si fra pga lojalitet og taushetsplikt. Innimellom vil de heller ikke si fra, fordi de ekstra ressursene til akkurat mitt barn er det som gjør at hverdagen i den klassen går rundt, hvis de brukes på et helt annet barn.

Gammel 16-08-14, 08:43   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det er overhodet ikke ok å kutte tredeling av trinn, tolærertimer og spes.ped.-timer. Med mindre dere jobber i en kommune som har lagt inn flere ressurser enn det som er pålagt gjennom sakkyndige utredninger og enkeltvedtak. I tilfelle vil jeg svært gjerne tipses om hvor i landet det er - det tar vel ikke mer enn et par-tre uker å flytte?

Dette skjer i alle landets kommuner. I tildeling av spesialundervisning står det som oftes at spesialundervisningen tildeles "ute av klassen, i blandede grupper, i små grupper eller i klasserommet." Nesten ingen elever får tildelt en til en-undervisning lenger. Dermed har skolen ryggen fri når spes.ped-timer går ut.

007 er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 10:18   #3
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dette mener jeg er et godt innspill, Ola Moe i Adressa.

http://www.adressa.no/meninger/kroni...IDgVE.facebook

Her stod det mye bra.

Har lest en god del innlegg ang lærerkonflikten og dessverre oppfatter jeg mye av det som sutrete. Da mister man fokus på problemet og jeg tror man mister en god del sympati hos folket.
Men jeg forstår hvorfor det er konflikt, og støtter lærerne sin kamp.

Sonar er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 02:14   #4
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Har fått sms i dag, er tatt ut i streik i neste runde. Har sittet på fest i kveld og diskutert.

Gammel 16-08-14, 08:52   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forsket på hvor mange av tildelte spes. ped. timer som faktisk blir gjennomført. Det er litt over halvparten. Utrolig trist. Jeg hadde fulgt med med argusøyne om mitt barn trengte spesialundervisning, det er helt sikkert.

rine er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 09:52   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er forsket på hvor mange av tildelte spes. ped. timer som faktisk blir gjennomført. Det er litt over halvparten. Utrolig trist. Jeg hadde fulgt med med argusøyne om mitt barn trengte spesialundervisning, det er helt sikkert.

Men hvordan sjekker man det, helt konkret?

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 10:22   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg hadde spurt barnet mitt hver dag han/hun hadde skulle hatt spes.ped time om den var gjennomført eller ikke. Slike timer er de første som faller bort når ikke alt går etter planen (sykefravær o.l.) det har jeg sett ved selvsyn veldig mange ganger.

rine er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 15:23   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg hadde spurt barnet mitt hver dag han/hun hadde skulle hatt spes.ped time om den var gjennomført eller ikke. Slike timer er de første som faller bort når ikke alt går etter planen (sykefravær o.l.) det har jeg sett ved selvsyn veldig mange ganger.

Hvordan vet barnet dette da? Min jente med 4-5 timer i uka har ingen hvis man spør henne. På de skolene jeg har befatning med er det ønskelig at all spesialundervisning skal foregå i klasserommet dersom det er mulig. Det skjer også i smågrupper, men det er jo ikke bare 5.1.-elever som tas ut der. Dessuten skjer det ofte at PPTs anbefaling ikke vedtas fordi behovet kan dekkes medvanllg tilpasset opplæring. Det er fullt lovlig og trenger ikke være feil. At eleven vet når han/ hun har en 5.1.-time synes jeg er underlig. Det vet ikke mine.

Den eneste måten å kontrollere om barnet får det det har krav på, er ettermin mening å sjekke om måloppnåelsen står i samsvar med IOP-en. Og det er ikke så lett for foreldre å følge med på det alltid, særlig ikke kontinuerlig.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 16:34   #9
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Den eneste måten å kontrollere om barnet får det det har krav på, er ettermin mening å sjekke om måloppnåelsen står i samsvar med IOP-en. Og det er ikke så lett for foreldre å følge med på det alltid, særlig ikke kontinuerlig.

Hvis man måler på kort sikt kan det se ut som om måloppnåelsen er i orden. Hullene synes ofte ikke før godt ut i skoleløpet, og da kan det være for seint å rette opp i.

Gammel 16-08-14, 10:28   #10
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Spør. Spør barnet. Snakk med kontaktlæreren. Sjekk med spesialpedagogen om det føres avvik. Og klag til fylkesmannen om dere mener opplæringstilbudet ikke er forsvarlig. Det er viktig å bruke tid på å være en hauk, dessverre.

Gammel 16-08-14, 11:18   #11
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Spør. Spør barnet. Snakk med kontaktlæreren. Sjekk med spesialpedagogen om det føres avvik. Og klag til fylkesmannen om dere mener opplæringstilbudet ikke er forsvarlig. Det er viktig å bruke tid på å være en hauk, dessverre.

Nytter ikke å klage til fylkesmannen før vi kan påvise at barnet har tatt skade (ikke lært det hun skal). Hvis vi f.eks. følger opp hjemme og sørger for å tette de hullene vi ser, får vi bare til svar at "skolen har gjort en bra jobb, brukt ressursene fleksibelt, og oppnådd målene". Først når ungen scorer under middels på nasjonale prøver, eller får store psykiske problemer, vil fylkesmannen gripe inn.

Gammel 16-08-14, 11:02   #12
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Å stikke tidlig på min jobb er p dra hjem rundt 15.00-15.30.

Chanett er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 15:19   #13
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Å stikke tidlig på min jobb er p dra hjem rundt 15.00-15.30.

Her og. Vi underviser oftest til halv 3, noen ganger til 3. Å gå etter lunch er å gå tidlig, men ingen gjør det, utenom når de skal til lege osv. Jeg har stort sett alltid undervisning til halv 3, så om jeg skal til lege må jeg legge det til undervisningsfrie timer midt på dagen, kommer da tilbake. Nå prøver jeg å finne en tannlege som har timer lengre enn til 14.30, er jo håpløst.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 11:03   #14
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Gaia: Jeg kan ikke mye om forholdene i barneskolen, så jeg snakker fra et vgs-perspektiv, men jeg oppfatter ikke at det anses som optimalt å "stikke tidlig". Det er mer det å ha muligheten til å komme en time seinere om man har hatt en heftig dag dagen før, eller å kunne ta en halv eller hel dag hjemme om man likevel ikke har undervisning eller møter. De fleste hos oss sitter på jobb utover det de må, som altså er 30 timer i uka, men særlig konsentrasjonskrevende arbeid tar man gjerne større deler av hjemme. (Jeg prøver å jobbe jevnt og ta fem besvarelser pr dag, for eksempel, men det blir alltid søndsgsmaraton likevel, for det kommer alltid noe i veien.)

Og jeg har tenkt mer enn en gang at jeg gjerne skulle ha gjort meg ferdig på jobb. Skal det være realistisk, må man ha færre klasser med færre elever. Da må man ansette flere. Det koster penger. Det kommer ikke til å skje.

Gammel 16-08-14, 11:34   #15
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Det er mer det å ha muligheten til å komme en time seinere om man har hatt en heftig dag dagen før, eller å kunne ta en halv eller hel dag hjemme om man likevel ikke har undervisning eller møter. De fleste hos oss sitter på jobb utover det de må, som altså er 30 timer i uka, men særlig konsentrasjonskrevende arbeid tar man gjerne større deler av hjemme. (Jeg prøver å jobbe jevnt og ta fem besvarelser pr dag, for eksempel, men det blir alltid søndsgsmaraton likevel, for det kommer alltid noe i veien.)

Og jeg har tenkt mer enn en gang at jeg gjerne skulle ha gjort meg ferdig på jobb. Skal det være realistisk, må man ha færre klasser med færre elever. Da må man ansette flere. Det koster penger. Det kommer ikke til å skje.

Ok, det er godt mulig at jeg ikke skjønner dette, men hvorfor må dere gjøre det konsentrasjonskrevdende arbeidet hjemme? Gitt tilstrekkelige arbeidslokaler, så må det da være mest optimalt å gjøre den jobben på jobb, ikke hjemme, hvor det er en rekke andre avbrytelser mens barna er våkne eller hvor man er sliten, fordi det allerede er sent på kveld. Hadde det ikke vært bedre å kjempe for egnede lokaler? Ja, det koster penger, men jeg innbiller meg at det også ville hevet kvaliteten på arbeidsdagen og -innsatsen til den enkelte lærer å ha gode forhold å jobbe under, og slippe det å måtte jobbe på tidspunkter som ikke er optimale, og sannsynligvis med andre forstyrrelsesmomenter.

Hvis forstyrrelser handler om andre kolleger, så er det jo en utfordring i seg selv, at man ikke respekterer at kollegene trenger arbeidsro.

Jeg har sittet mange år på lesesal, og forutsetningen for at det skal være en god arbeidsplass er jo nettopp at de man sitter sammen med følger elementære regler for hvordan man ikke skal forstyrre andre mens de jobber. Det samme må jo voksne mennesker være i stand til å forholde seg til.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 11:40   #16
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 60
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Gaia, på samme arbeidsrom som en lærer skal jobbe konsentrert er det gjerne to eller flere lærere som skal samarbeide (og nei, de kan ikke bare gå et annet sted, da de er avhengig av tilgang til bøker og tynnklient), en lærer som får en telefon og med stor sannsynlighet dropper det innom noen for å formidle en beskjed også. Det handler ikke om vilje og respekt, det handler om virkelighet.

Gammel 16-08-14, 11:44   #17
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Gaia, på samme arbeidsrom som en lærer skal jobbe konsentrert er det gjerne to eller flere lærere som skal samarbeide (og nei, de kan ikke bare gå et annet sted, da de er avhengig av tilgang til bøker og tynnklient), en lærer som får en telefon og med stor sannsynlighet dropper det innom noen for å formidle en beskjed også. Det handler ikke om vilje og respekt, det handler om virkelighet.

Det handler altså om at et fysiske arbeidsmiljøet på skolen ikke er godt nok til at den enkelte lærer kan utføre oppgavene sine der? Hadde det hjulpet med egne "stillerom" til de som sitter med konsentrasjonskrevdende arbeid? Hva med å tydeliggjøre hva det er som kreves for å få en optimal arbeidsplass? Sette som forutsetning at det er på plass, hvis tilstedeværelsesplikten skal utløses?

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 11:48   #18
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Å løpe mellom arbeidsrom og stillerom mener du?
Og arbeidsforholdene er stadig tema, uten at det gir kommunene penger til å gi alle elever og lærere optimale (eller, i noen tilfeller) akseptable arbeidsforhold.

Gammel 16-08-14, 11:53   #19
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Det er på ingen måte optimalt, men det er vel ganske vanlig at det er slik på mange arbeidsplasser? Vi sitter i åpent landskap, og vi har det i hvert fall tilsvarende det du beskriver.

Gammel 16-08-14, 12:02   #20
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Standard

Hadde jeg sitter på kontoret hele dagen hadde jeg sikkert hatt endel kapasitet på ettermiddagen også. Etter full dag med elevene er det dessverre ikke alltid like mye å gå på. Jovisst er de givende å jobbe med elever, jeg unner egentlig alle å få gleden av å oppleve alt det gir, men det er krevende på sin egen måte.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:45.