|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Lærerstreik!
Det er overhodet ikke ok å kutte tredeling av trinn, tolærertimer og spes.ped.-timer. Med mindre dere jobber i en kommune som har lagt inn flere ressurser enn det som er pålagt gjennom sakkyndige utredninger og enkeltvedtak. I tilfelle vil jeg svært gjerne tipses om hvor i landet det er - det tar vel ikke mer enn et par-tre uker å flytte?
|
|
#2 |
|
© All rights reserved
|
Dette skjer i alle landets kommuner. I tildeling av spesialundervisning står det som oftes at spesialundervisningen tildeles "ute av klassen, i blandede grupper, i små grupper eller i klasserommet." Nesten ingen elever får tildelt en til en-undervisning lenger. Dermed har skolen ryggen fri når spes.ped-timer går ut. |
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her stod det mye bra. |
|
|
|
|
#4 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!Har fått sms i dag, er tatt ut i streik i neste runde.
|
|
#5 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Lærerstreik!Det er forsket på hvor mange av tildelte spes. ped. timer som faktisk blir gjennomført. Det er litt over halvparten. Utrolig trist. Jeg hadde fulgt med med argusøyne om mitt barn trengte spesialundervisning, det er helt sikkert. |
|
|
|
|
#6 |
|
Bedreviter
|
Men hvordan sjekker man det, helt konkret? |
|
|
|
|
#7 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg hadde spurt barnet mitt hver dag han/hun hadde skulle hatt spes.ped time om den var gjennomført eller ikke. Slike timer er de første som faller bort når ikke alt går etter planen (sykefravær o.l.) det har jeg sett ved selvsyn veldig mange ganger. |
|
|
|
|
#8 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hvordan vet barnet dette da? Min jente med 4-5 timer i uka har ingen hvis man spør henne. På de skolene jeg har befatning med er det ønskelig at all spesialundervisning skal foregå i klasserommet dersom det er mulig. Det skjer også i smågrupper, men det er jo ikke bare 5.1.-elever som tas ut der. Dessuten skjer det ofte at PPTs anbefaling ikke vedtas fordi behovet kan dekkes medvanllg tilpasset opplæring. Det er fullt lovlig og trenger ikke være feil. At eleven vet når han/ hun har en 5.1.-time synes jeg er underlig. Det vet ikke mine. |
|
|
|
|
#9 |
|
Travelt opptatt
|
Hvis man måler på kort sikt kan det se ut som om måloppnåelsen er i orden. Hullene synes ofte ikke før godt ut i skoleløpet, og da kan det være for seint å rette opp i.
|
|
#10 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Spør. Spør barnet. Snakk med kontaktlæreren. Sjekk med spesialpedagogen om det føres avvik. Og klag til fylkesmannen om dere mener opplæringstilbudet ikke er forsvarlig. Det er viktig å bruke tid på å være en hauk, dessverre.
|
|
#11 |
|
Travelt opptatt
|
Nytter ikke å klage til fylkesmannen før vi kan påvise at barnet har tatt skade (ikke lært det hun skal). Hvis vi f.eks. følger opp hjemme og sørger for å tette de hullene vi ser, får vi bare til svar at "skolen har gjort en bra jobb, brukt ressursene fleksibelt, og oppnådd målene". Først når ungen scorer under middels på nasjonale prøver, eller får store psykiske problemer, vil fylkesmannen gripe inn.
|
|
#12 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Lærerstreik!Å stikke tidlig på min jobb er p dra hjem rundt 15.00-15.30. |
|
|
|
|
#13 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Her og. Vi underviser oftest til halv 3, noen ganger til 3. Å gå etter lunch er å gå tidlig, men ingen gjør det, utenom når de skal til lege osv. Jeg har stort sett alltid undervisning til halv 3, så om jeg skal til lege må jeg legge det til undervisningsfrie timer midt på dagen, kommer da tilbake. Nå prøver jeg å finne en tannlege som har timer lengre enn til 14.30, er jo håpløst.
|
|
#14 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Lærerstreik!Gaia: Jeg kan ikke mye om forholdene i barneskolen, så jeg snakker fra et vgs-perspektiv, men jeg oppfatter ikke at det anses som optimalt å "stikke tidlig". Det er mer det å ha muligheten til å komme en time seinere om man har hatt en heftig dag dagen før, eller å kunne ta en halv eller hel dag hjemme om man likevel ikke har undervisning eller møter. De fleste hos oss sitter på jobb utover det de må, som altså er 30 timer i uka, men særlig konsentrasjonskrevende arbeid tar man gjerne større deler av hjemme. (Jeg prøver å jobbe jevnt og ta fem besvarelser pr dag, for eksempel, men det blir alltid søndsgsmaraton likevel, for det kommer alltid noe i veien.)
|
|
|
#15 |
|
villende
|
Ok, det er godt mulig at jeg ikke skjønner dette, men hvorfor må dere gjøre det konsentrasjonskrevdende arbeidet hjemme? Gitt tilstrekkelige arbeidslokaler, så må det da være mest optimalt å gjøre den jobben på jobb, ikke hjemme, hvor det er en rekke andre avbrytelser mens barna er våkne eller hvor man er sliten, fordi det allerede er sent på kveld. Hadde det ikke vært bedre å kjempe for egnede lokaler? Ja, det koster penger, men jeg innbiller meg at det også ville hevet kvaliteten på arbeidsdagen og -innsatsen til den enkelte lærer å ha gode forhold å jobbe under, og slippe det å måtte jobbe på tidspunkter som ikke er optimale, og sannsynligvis med andre forstyrrelsesmomenter. |
|
|
|
|
#16 |
|
koko
|
Sv: Lærerstreik!Gaia, på samme arbeidsrom som en lærer skal jobbe konsentrert er det gjerne to eller flere lærere som skal samarbeide (og nei, de kan ikke bare gå et annet sted, da de er avhengig av tilgang til bøker og tynnklient), en lærer som får en telefon og med stor sannsynlighet dropper det innom noen for å formidle en beskjed også. Det handler ikke om vilje og respekt, det handler om virkelighet.
|
|
#17 |
|
villende
|
Det handler altså om at et fysiske arbeidsmiljøet på skolen ikke er godt nok til at den enkelte lærer kan utføre oppgavene sine der? Hadde det hjulpet med egne "stillerom" til de som sitter med konsentrasjonskrevdende arbeid? Hva med å tydeliggjøre hva det er som kreves for å få en optimal arbeidsplass? Sette som forutsetning at det er på plass, hvis tilstedeværelsesplikten skal utløses? |
|
|
|
|
#18 |
|
koko
|
Sv: Lærerstreik!Å løpe mellom arbeidsrom og stillerom mener du?
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Det er på ingen måte optimalt, men det er vel ganske vanlig at det er slik på mange arbeidsplasser? Vi sitter i åpent landskap, og vi har det i hvert fall tilsvarende det du beskriver.
|
|
#20 |
|
koko
|
Sv: Lærerstreik!Hadde jeg sitter på kontoret hele dagen hadde jeg sikkert hatt endel kapasitet på ettermiddagen også. Etter full dag med elevene er det dessverre ikke alltid like mye å gå på. Jovisst er de givende å jobbe med elever, jeg unner egentlig alle å få gleden av å oppleve alt det gir, men det er krevende på sin egen måte.
![]() |
|
|