|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvor mange private flyreiser (reiser t/r uten mellomlanding) planlegger du i 20 | |||
| Ingen |
|
37 | 23,72% |
| 1 |
|
44 | 28,21% |
| 2-3 |
|
43 | 27,56% |
| 4-6 |
|
23 | 14,74% |
| 7-10 |
|
6 | 3,85% |
| 11 eller mer |
|
2 | 1,28% |
| Økologisk biodynamisk kortreist brokkoli |
|
1 | 0,64% |
| Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Rockesøster
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Takk noen. Denne tankeløsheten, ignoreringen av virkeligheten og å velte seg inne i sin egen navlelo er til å grine av.
|
|
|
#2 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Jeg synes det er dårlige nyheter at det lobbes politisk for ny Rygge flyplass, OSL bygges ut, igjen. Norwegian øker både flygninger og belegg. SAS har godt resultat. Og ingen partier vil fronte moms på flyplasshandel. Sandefjord er landets tredje mest trafikkerte for utlandsflygninger, det norske folk omfavner nesten gratis med Ryanair. Det må politiske vedtak til for at folk endrer vaner. Skulle ønske smarte rimelige hybridbiler som kjører 10 mil rent elektrisk fikk fritak og lettelser på linje med store Tesla, minst.
|
|
|
|
#3 |
|
This is normal!
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?
Ja, det er veldig dårlige nyheter. At man legger til rette for økt luftfart blir så utrolig feil.
|
|
|
|
#4 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Nei, det er ikke lett dette...
|
|
|
#5 |
|
This is normal!
|
Reiseglade pensjonster bør jo virkelig ta seg tid til å bruke andre framkomstmidler enn fly. Jeg skal prøve å få til en flyfri reise til Tromsø neste vår, men jeg ser at det blir vanskelig, i hvert fall begge veier, siden det vil kreve at jeg tar meg fri fra jobb nesten en uke. Kostnadene blir også mange ganger høyere enn fly, men det får jeg dekket av organisasjonen jeg reiser for.
|
|
|
|
#6 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Ja, jeg syns og pensjonistene flyr i overkant mye, men jeg tror ikke det hadde blitt godt mottatt om jeg hadde kommentert det. Konfliktsky som jeg er lar jeg altså være.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg må innrømme at det overrasker meg at det ikke er lett. For det burde virkelig være lett. Lett å velge bort umiddelbart nytelse nå til fordel for et klima vi faktisk kan overleve med.
|
|
|
|
#8 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg syns det er viktig at vi alle gjør det vi kan for å få ned klimagasser. Hvis noen klarer å unngå å spise kjøtt, så er det noe jeg syns de skal få respekt for. Jeg vet at det for vår familie må svært store endringer til for at vi skal klare å slutte å spise kjøtt. Det samme med bilbruk. (Vet dere at hele 5 % av avfallet etter en bil ikke kan resirkuleres/brennes? Jeg vil anta at det betyr at dette havner i depoter? 50 kg for hver bil, som vi ikke kan gjøre noe med og som bare må lagres til vi har utviklet teknologien?)
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Så kjekt at du velger en revisjonistisk måte å huske på da.
Tror jeg også siterer Toffen fra tidligere i tråden, før jeg avslutter abonnementet på den. Den gir meg ingen lyst what so ever til å fortelle om grep jeg har tatt, vurderer å ta, eller ha en samtale videre på dette i det hele tatt.
Save
|
|
|
#10 |
|
This is normal!
|
Men hvordan kan man samtale om dette da? Man kan tydeligvis ikke gjøre det på samme måte som andre diskusjoner på FP, der ser ut til å være greit å påpeke dobbeltmoral og egoisme så lenge det går mot grupper som ikke er en del av "oss".
Det ser ikke ut til å komme noen kraftig økning av flyprisene. Framsnakking av andre transportmidler ser ut til å ha liten effekt på FP i hvert fall, og det er ikke noe enklere i RL. Og kloke, oppegående folk som Toffskij sier jo at det er uaktuelt å endre reisevaner. Jeg synes det må være lov å bli opprørt over manglende handling både på personnivå og politisk uten at det får merkelappen "sinna-pietistisk retorikk".
|
|
|
|
#11 |
|
kamerat
|
Nei, det sier jeg da slett ikke? Det er klart alle bør vurdere reisevanene sine, men i FP-debatten er alt fokus på at enkeltpersoner bør skamme seg over feriene sine, og tilnærmet intet fokus på politiske virkemidler som prisøkninger og tiltak mot poengløs forretningsreising.
|
|
|
#12 |
|
ctrl+z
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Nemlig! Det er så mange unnskyldninger og forklaringer på hvorfor akkurat vi må reise, men det er jo unektelig en like stor miljøbelastning. Jeg synes jeg ser en trend rundt meg nå, mange velger bort flyreiser til fordel for reiser i nærmiljøet. Det handler ikke bare om miljø for alle, men det er likevel en fin utvikling synes jeg.
|
|
|
#13 |
|
This is normal!
|
Ja, det er en viss dreining i riktig retning, men samtidig er det mange som flyr mer enn noen gang. Jeg synes jeg hele tiden har folk i Facebookfeeden min som har en langhelg her og en langhelg der. Eller er på "hytta" i Frankrike, Spania eller til og med Florida for n-te gang i løpet av et år.
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Selvfølgelig skal man få respekt for å kutte ut/ned kjøtt, jeg er vegetarianer selv og synes det er helt grusomt. Helt ærlig skulle jeg gjerne basert kostholdet mitt på kjøtt, jeg savner det veldig. Så all respekt og kudos til alle andre som også gjør det. Men det forundrer meg likevel at det er mulig å være miljøbevisst og likevel velge å fly mye. Folk som bare ikke bryr seg i det hele tatt er i en annen kategori.
|
|
|
|
#15 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Og ja, det er masse som virker.
|
|
|
#16 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Joda. Men i andre diskusjoner er det visst gangbar argumentasjon. Det er jo ikke første gangen noen har moralisert eller bedt folk om å skjerpe seg her inne.
|
|
|
#17 |
|
kamerat
|
Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?Det som virkelig ville virke, er om norske bedrifter og etater tok en alvorlig gjennomgang på hvor mye av forretningsreisingen som er nødvendig. Jeg flypendlet i vår, og tjuvlyttet en god del på mine medmorgenpassasjerer. Konklusjonen min var:
|
|
|
#18 |
|
|
Ja. E-post og skype er fine greier det altså. Sparer masse tid også. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
This is normal!
|
Jeg er helt enig i at forretningsreiser må ned. Men så er spørsmålet hvem som skal definere "nødvendig". Jeg har unngått flyreiser i jobbsammenheng flere ganger siste året. Jeg finner andre løsninger.
|
|
|
|
#20 |
|
Leser
|
Hvis du overfører denne setningen til en annet problemområde: Overvekt i befolkningen, hva tenker du om setningen da?
Eller for å sitere Ibsen (Per Gynt):
|
![]() |
|
|