Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråden #10

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-22, 09:30   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråden #10

Enig Stompa! Jeg er også veldig god på skumlesing, og det sparer jeg mye tid på når jeg skal lese instruksjoner. Derfor er instruksjoner i form av video en mare.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 29-01-22, 09:30   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mistenker mer at det er redaktører som synes det er hipt og kult.

Gammel 29-01-22, 09:31   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg også blir gal av videoer i avisene!

Og video som kommunikasjon?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 29-01-22 kl 09:49.
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 29-01-22, 09:38   #4
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker veldig godt videoer som viser forskjellig innenfor strikking, da trenger jeg både å se og høre i rolig fart. Men ikke sånn ellers, da vil jeg skumlese, lese og evt se bilder.

007 er ikke aktiv  
Gammel 29-01-22, 09:56   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg liker veldig godt videoer som viser forskjellig innenfor strikking, da trenger jeg både å se og høre i rolig fart. Men ikke sånn ellers, da vil jeg skumlese, lese og evt se bilder.

Det gjør jeg også - men jevnt over er det sånn at 90 % av innholdet også i disse videoene er :blah: :blah: :blah: som må spoles forbi, før 10 % er film av den faktiske teknikken. Superirriterende, men jeg har lært det nå, så jeg hopper bare litt fram og tilbake i filmen til jeg finner den korte snutten som viser det jeg er ute etter.

Gammel 29-01-22, 09:57   #6
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det gjør jeg også - men jevnt over er det sånn at 90 % av innholdet også i disse videoene er :blah: :blah: :blah: som må spoles forbi, før 10 % er film av den faktiske teknikken. Superirriterende, men jeg har lært det nå, så jeg hopper bare litt fram og tilbake i filmen til jeg finner den korte snutten som viser det jeg er ute etter.

Ja, sånn gjør jeg også.

007 er ikke aktiv  
Gammel 29-01-22, 12:02   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man må ha på fart 1,75!

Gammel 29-01-22, 12:14   #8
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Hjelper ikke nok bestandig, og andre ganger blir jeg bare så lattermild av donald duck-stemmen som blir resultatet at jeg i hvert fall ikke får med meg noe.

Det er nok ikke noe i verden som kan overbevise meg om at video er bedre enn å lese selv - til det er jeg altfor visuell. Jeg klarer heller ikke å høre på lydbok, for jeg ramler ut etter noen få minutter og har plutselig misset 15 minutter som jeg må høre på nytt. Det skjer aldri når jeg leser. Jeg er nok rett og slett ikke auditiv i det hele tatt.

Gammel 29-01-22, 17:52   #9
Albertine
Bør lage seg en tittel selv

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Hjelper ikke nok bestandig, og andre ganger blir jeg bare så lattermild av donald duck-stemmen som blir resultatet at jeg i hvert fall ikke får med meg noe.

Det er nok ikke noe i verden som kan overbevise meg om at video er bedre enn å lese selv - til det er jeg altfor visuell. Jeg klarer heller ikke å høre på lydbok, for jeg ramler ut etter noen få minutter og har plutselig misset 15 minutter som jeg må høre på nytt. Det skjer aldri når jeg leser. Jeg er nok rett og slett ikke auditiv i det hele tatt.

Er du meg? Jeg sier meg enig i absolutt alt du har sagt om video her. ALT!

Gammel 29-01-22, 12:24   #10
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Jeg er skikkelig på gruffern for tida. Nå gruffer jeg over at det enda ikke er kommet eksempeloppgaver for den nye norskeksamenen for studieforberedende i vgs etter fagfornyelsen. I hele høst sto det hos Udir at de skulle komme i desember. Tidlig i januar ble teksten endra til "i løpet av januar". Nå er det én arbeidsdag igjen i januar, og enda har vi ikke sett snurten av dem. Det første kullet (04-erne) er allerede halvveis gjennom løpet i faget uten at vi vet noe om hvordan eksamen vil se ut - og jeg har flere bekjentskaper som er involvert i eksamensarbeidet i andre fag og som sier at oppgavene for norsk har vært ferdige i flere måneder. HVORFOR kommer de ikke da?

Foreløpig trener vi på skriveoppgaver ut fra hvordan den gamle eksamen var, men vi forventer ganske store endringer som vi da får lite tid til å trene på.

Gammel 31-01-22, 18:07   #11
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Jeg er skikkelig på gruffern for tida. Nå gruffer jeg over at det enda ikke er kommet eksempeloppgaver for den nye norskeksamenen for studieforberedende i vgs etter fagfornyelsen. I hele høst sto det hos Udir at de skulle komme i desember. Tidlig i januar ble teksten endra til "i løpet av januar". Nå er det én arbeidsdag igjen i januar, og enda har vi ikke sett snurten av dem. Det første kullet (04-erne) er allerede halvveis gjennom løpet i faget uten at vi vet noe om hvordan eksamen vil se ut - og jeg har flere bekjentskaper som er involvert i eksamensarbeidet i andre fag og som sier at oppgavene for norsk har vært ferdige i flere måneder. HVORFOR kommer de ikke da?

Foreløpig trener vi på skriveoppgaver ut fra hvordan den gamle eksamen var, men vi forventer ganske store endringer som vi da får lite tid til å trene på.

Da kan jeg konstatere at med mindre noen hos Udir jobber saftig overtid i dag, kom de ikke i januar heller.

Gammel 29-01-22, 14:32   #12
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag er det fugletelledag, og vanligvis har vi mange ulike fugler å telle utenfor her, men akkurat i dag er havørnfamilien på 11 stk som holder til borti her på utflukt og seiler lavt over huset, så alle småfuglene har gjemt seg.

Gammel 29-01-22, 17:19   #13
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 180
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan melde meg som leser og ikke seer, jeg også. Har tenkt at det er en gamlis-greie. Ungdommen (og da mener jeg alle kolleger under førti) gjør jo ikke annet enn å dele videoer.

-ea- er ikke aktiv  
Gammel 29-01-22, 20:40   #14
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg melder meg inn i hater-video-klubben. Jeg bruker det gjerne til VGS-elevene mine, men selv ser jeg ikke en gang TED-talks, men scroller ned og leser transkripsjonen.

Selv gruffer jeg over at jeg har strukket ett eller annet på framsiden av hoften. Det stikker! Sannsynligvis skjedde det fordi jeg ikke varmet opp godt nok før frontbøy før i dag.

Gammel 29-01-22, 23:09   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel til sinns.

Gammel 29-01-22, 23:31   #16
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg aktiverte VoiceOver på iPhone og fikk det av igjen.. fordi jeg kom ikke inn på telefonen for å trykke det av..

Men det hjalp å si - hei Siri skru av VoiceOver.

Så problemet ble løst.. hjalp bare å bruke hode.. tok bare litt tid..

Gammel 30-01-22, 22:20   #17
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Telia.

Gammel 02-02-22, 14:51   #18
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

NAV.

Jeg har søkt om pleiepenger. Basert på er behov på ca 20%, men variert fra dag til dag. Fylte ut etter beste evne og valgte «skal jobbe» og «variert», og fylte ut at jeg skulle være vekke 1,5 timer per dag.

Men så ble vi usikre på om hvordan det skal føres på jobb og sånn, så jeg ringte for å forhøre meg om hos NAV mht søknaden og hvordan jeg gjør det mht timeføring på jobb. Og kommer da altså fram til en kukskalle som behandler meg som om jeg er fullstendig idiot som ikke forstår hvordan jeg skal gjøre det, og at jeg har gjort det feil. Sånn utrolig ubehagelig «ringer du og bryr meg»-stemme.

Så jeg sier at det er jo derfor jeg ringer. For å høre om det var riktig for for å finne ut hvordan jeg skal gjøre det. Og får en overlegen «det er jo det jeg forklarer deg nå» tilbake. Og jeg sier «kan du forklare det en gang til, for jeg forstår bare at det er feil, men ikke hva feilen er og hva jeg må gjøre for å gjøre det riktig». Og så hisser fyren seg opp, hever stemmen og tar fram den der «herregud så dum du er!»-tonen og jeg blir så satt ut at jeg sier bare sier at dette orker jeg ikke mer av, jeg ringer opp igjen så jeg kan få prate med en annen person».

Venter 5 minutt, ringer opp igjen og får samme mannen på tråden.

Gjentar hva problemet mitt er, og denne gangen klarer han faktisk å forklare meg at jeg må velge «skal ikke jobbe i perioden», for da vil jeg måtte sende inn hvor mye jeg jobber i ettertid, og få graderte pleiepenger. Så jeg sier det jeg sa, som provoserte han så mye første gangen «ja, på samme måte som med sykemelding, jeg fyller ut i etterkant?» Og fyren blir småhissig igjen og sier «nei, du kan ikke sammenlikne med sykemelding, det er mer som dagpenger!!!» Eh. Mye det samme, men ok, om det er den sammenlikningen du vil ha så greit for meg, så lenge jeg forstår at jeg skal fylle ut i etterkant

Jeg sendte skriftlig klage. Når man blir på gråten av å snakke med veilederne deres bør NAV få beskjed.

Håper ikke det er han som skal behandle søknaden da….

Gammel 29-01-22, 23:50   #19
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Vind! Det blåser sterk storm og jeg er seriøst bekymret for vinduene. Gutta vil ikke sove oppe på rommene sine for det bråker sånn, så de sover nede i stuen. Håper ingenting løsner i løpet av natta.

Gammel 30-01-22, 16:14   #20
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Har ikkje vatn. Rimelig irriterende.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:57.