Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-22, 14:34   #401
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.993
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Høns, her.

Det er jo heller ikke spesielt lavt tenker jeg. Helt på nivå mange andre med krevende og ansvarsfulle yrker.

Ja, jeg tenker jo det?

Det er i grunnen sjeldent jeg ser utlysninger her med høyere summer.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 14:41   #402
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.092
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Som sagt over, det er ingen i forbundet vårt som hevder at vi er lavtlønna. Vi har derimot hatt ei mindrelønnsutvikling siden KS overtok som vi ikke aksepterer mer. (Og streiken dreier seg i tillegg om andre element enn lønn.)

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 14:42   #403
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.837
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg har 597000 med 22 års ansiennitet og fem års utdanning. Ingen krise, men som tidligere nevnt ganske lav timelønn pga arbeidsmengden. Enten mindre arbeidsmengde eller høyere lønn må til for å lokke barna mine inn i yrket (og mange andre ungdommer).

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 15:11   #404
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 23.128
Blogginnlegg: 216
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Forskjellen, millact, er vel at du kan forhandle din egen lønn? Eventuelt via lokal tillitsvalgt.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 15:15   #405
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.837
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Håååååååper det kommer noe ut av møtet i dag.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 15:21   #406
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 25.081
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Rødme

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg har 597000 med 22 års ansiennitet og fem års utdanning. Ingen krise, men som tidligere nevnt ganske lav timelønn pga arbeidsmengden. Enten mindre arbeidsmengde eller høyere lønn må til for å lokke barna mine inn i yrket (og mange andre ungdommer).

Jeg har litt høyere lønn enn deg fordi jeg har noen tillegg. Men har jobbet omtrent like lenge som deg. Jeg har totalt ca 7.5 års høyere utdanning ut fra studiepoengene mine.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 15:23   #407
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 8.083
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Forskjellen, millact, er vel at du kan forhandle din egen lønn? Eventuelt via lokal tillitsvalgt.

Lønnsforhandlinger i det private er dessverre en oppskrytt affære. Jobbskifte er eneste reelle forhandlingsmulighet de plassene jeg har vært. I tillegg brukes det i for stor grad «særskilt selvstendig stilling», slik at man ikke har verken overtid eller avspasering.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 15:25   #408
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 23.128
Blogginnlegg: 216
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Nå er det en stund siden jeg jobbet i det private, men da var det hvertfall en mulighet. Jobbytte er jo gjerne løsningen for lærerne også, derfor rømmer mange fra skolen.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 15:28   #409
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.999
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Lønnsforhandlinger i det private er dessverre en oppskrytt affære. Jobbskifte er eneste reelle forhandlingsmulighet de plassene jeg har vært. I tillegg brukes det i for stor grad «særskilt selvstendig stilling», slik at man ikke har verken overtid eller avspasering.

Total avsporing:

Hvis du har en særskilt selvstendig stilling skal du kunne jobbe så mye eller lite du vil uten å føre timer. Det betyr at du kan ta fri en hel uke på slutten av måneden hvis månedens arbeid er ferdig, for å sette det på spissen, uten at noen kan mene noe som helst om det.

Hvis noen derimot krever at du skriver 37,5 timer for å dokumentere tiden din, kan det hende du ikke har krav på overtidstillegget, men du har alltid krav på å få tiden din tilbake, så avspasering har du krav på. Du skal ikke jobbe gratis. Har du jobbet 40 timer skal du kunne ta de 2,5 timene ekstra fri en annen gang.

For øvrig gjelder også arbeidsmiljøloven for dem i selvstendige stillinger, så skal du jobbe mer enn 200 timer overtid, må din tillitsvalgte skrive under på at dette er i orden.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 15:36   #410
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.963
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lærerstreiken

Lærerne har vel også særskilt selvstendig stilling, eller?

__________________
"Vi leser for å vite at vi ikke er alene." C.S. Lewis
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 15:58   #411
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.993
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Forskjellen, millact, er vel at du kan forhandle din egen lønn? Eventuelt via lokal tillitsvalgt.

I grunnen ikke.

Men jeg har full forståelse for lærerstreiken bare så det er sagt. Har flere lærere i familien og har sett hvordan det er å arbeide i skolen.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 16:06   #412
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.963
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Lærerne har vel også særskilt selvstendig stilling, eller?

Jeg søkte selv, og fant i den forbindelse denne interessante kronikken fra 2014, som nok er like aktuell i dag: Hvorfor er rovdrift på lærerne lov?

__________________
"Vi leser for å vite at vi ikke er alene." C.S. Lewis
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 16:10   #413
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.647
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Total avsporing:

Hvis du har en særskilt selvstendig stilling skal du kunne jobbe så mye eller lite du vil uten å føre timer. Det betyr at du kan ta fri en hel uke på slutten av måneden hvis månedens arbeid er ferdig, for å sette det på spissen, uten at noen kan mene noe som helst om det.

Det er som oftest spesifisert hvor mange feriedager man har selv om man er ansatt i en særskilt selvstendig stilling - også dersom man er ansatt som CEO eller i en tilsvarende lederstilling. I alle fall i alle de kontraktene jeg har sett. I praksis betyr en sånn kontrakt at man er tilgjengelig for jobb hele tiden og man jobber (ofte langt) mer enn de 37,5 timene. Det er heller ikke sjelden at det blir jobbing i helger og ferier dersom det skjer ekstraordinære ting - og det gjør det jo. En gang tok jeg for moro skyld og regnet ut timelønn på en svært høy årslønn på en sånn kontrakt. Det ble mye mindre enn jeg hadde trodd. Bare svar på en avsporing dette.

I sånne kontrakter er "månedens arbeid" som oftest definert på en slik måte at man aldri kan si at man er ferdig med det.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 16:28   #414
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerstreiken

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...tet-med-brenna

En løsning i veldig god tid før 1 DESEMBER?!

Altså. 1 desember?!

*vet ikke om man skal le eller grine*

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 16:56   #415
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.164
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Det var som svar på et spørsmål i pressekonferansen hun sa det, og da "I VELDIG god tid før 1. desember". Selvsagt skjer det noe lenge før det.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 17:00   #416
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.432
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Det var som svar på et spørsmål i pressekonferansen hun sa det, og da "I VELDIG god tid før 1. desember". Selvsagt skjer det noe lenge før det.

Da burde hun ikke nevnt datoer i det hele tatt, og i hvert fall ikke datoer i desember. Var jeg ikke motløs før, så ble jeg det i hvert fall nå.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 17:01   #417
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.164
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Da burde hun ikke nevnt datoer i det hele tatt, og i hvert fall ikke datoer i desember. Var jeg ikke motløs før, så ble jeg det i hvert fall nå.

Hun gjorde ikke det, det var journalisten som spurte "Og vil du si det samme hvis vi står her 1. desember?" på en litt flåsete måte, og så svarte hun på det. Det er jo absolutt ingen som tror dette varer til desember, hvis ikke det løser seg snart blir det tvungen lønnsnemnd lenge før det. Dette er statsråden som sier tydelig fra at nå må partene løse det, ellers må det skje noe annet. Selv om hun ikke sier det så tydelig på en pressekonferanse er jo det budskapet.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 17:12   #418
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.432
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Hun gjorde ikke det, det var journalisten som spurte "Og vil du si det samme hvis vi står her 1. desember?" på en litt flåsete måte, og så svarte hun på det.

Skjønner, og det fikk jeg ikke med meg i første omgang. Men da skal jeg slutte å henge med huet.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 17:16   #419
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.406
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Hun gjorde ikke det, det var journalisten som spurte "Og vil du si det samme hvis vi står her 1. desember?" på en litt flåsete måte, og så svarte hun på det. Det er jo absolutt ingen som tror dette varer til desember, hvis ikke det løser seg snart blir det tvungen lønnsnemnd lenge før det. Dette er statsråden som sier tydelig fra at nå må partene løse det, ellers må det skje noe annet. Selv om hun ikke sier det så tydelig på en pressekonferanse er jo det budskapet.

Trekker et lettelsens sukk etter forklaringen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-22, 17:28   #420
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.101
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerstreiken

Og no er partane innkalt att i morgen kl 1000.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no