|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#402 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)
Jeg skjønner hva du sier, men samtidig så skal FP være et sted hvor det skal settes pris på at folk kan noe og kan gi saklige svar.
|
|
#403 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja. Nå har jeg lest hele dommen, og selv om straffen var lav, synes jeg dommen var veldig bra.
|
|
|
#404 |
|
kamerat
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg synes Pelles innlegg i denne tråden er helt strålende, og er veldig glad for at hun tok seg tid til å skrive dem. Denne tråden har veldig godt av å bli balansert på den måten.
|
|
#405 |
|
By the Sea
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Pelle: jeg klarte ikke å forklare nærmere (manglende fagkunnskap) og var usikker på om du kverulerte, jeg følte meg litt stilt til veggs uten evne til å kunen svare annet enn rimelig overflatisk. At du ønsker å forklare, hever kvaliteten på debatten.
|
|
#406 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg er også veldig glad for Pelles innlegg i denne tråden. Det er greit å være sint fordi straffen ble lavere en ønsket, jeg synes også den er altfor lav. Derimot synes jeg ikke det er greit å kaste ut insinuasjoner om at det er slik fordi dommerne er godt voksne menn selv. Det blir for meg å angripe mennesker som ikke fortjener det. Det er Rune Øygard som er grisen i denne saken, ikke dommerene. De har skrevet en knusende dom, men rettspraksis gjør at straffen ikke ble lenger. Vurderingene bak det er det uansett vanskelig for oss å sette oss inn i og vi kan uttrykke sinne over at han ikke blir sittende inne lenger. Jeg synes allikevel at det aller viktigste er at jenta ble trodd! Og Rune Øygard er fratatt all ære. Han kommer ikke tilbake som bygdas store helt, uavhengig av hvor lenge han sitter inne.
|
|
#407 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Denne tråden viser med all tydelighet hvorfor FP er så utrolig bra.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
#408 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg syns (som alle) at det er en veldig lav straff, og klarer virkelig ikke å se hva man må gjøre for at man skal komme opp i hele strafferammen (er den 5 eller 6 år?). Det kan ikke være alder, for overgrepene startet helt ned mot 14 år. Ikke antall samleier. Ikke aldersforskjell. Ikke skjevnt maktforhold. Alle disse tingene er jo så ille som de kan få blitt.
|
|
#409 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg lurer også vldig på hva som må til for å komme opp i hele strafferammen for slike forhold - dommen er jo beinhard og knusende og sier helt klart at det ikke er noen formildende forhold her, så da må man jo lure hva som må til? Engangstilfeller har jo blirr straffet med 6 mndr. fengsel og da er det vanskelig å se logikken i de 15 mnd som er gitt for et 22 mndr langt forhold.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
#410 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg skjønner at ikke alle kan alt, det kan ikke jeg heller. jeg jobber ikke med dette, og har kun overflatisk kunnskap i forhold til mange andre.
|
|
#411 |
|
Unik
|
|
#412 |
|
Borte
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Mediene er litt delt i om det har vært en rettspraksis å følge? Enkelte steder har jeg lest at det ikke finnes noen saker å sammenligne med. Noen som kan si litt om det?
|
|
#413 |
|
Unik
Har registrert det samme, men kan ikke noe om det. Vil tro at det står noe i dommen, eller at det er blitt behandlet av begge parter i straffeutmålingsprosederingen?
|
|
#414 |
|
Ser lyst på livet
|
Dersom dette stemmer så er det ganske hinsides, kona trengte jo heller ikke å si forsikring. Så hun kan jo lyge uten at det får noen konsekvenser for henne, etter det jeg forstår. |
|
|
|
|
#415 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg vil også gjerne takke Pelle for fine, informative svar.
|
|
|
#416 |
|
By the Sea
|
Ingen fare, jeg tok høyde for at jeg opplevde det som kverulering uten at det var ment som det. Jeg skjønner godt at du synes jeg var upresis, for det var jo nettopp det jeg var.
|
|
#417 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Jeg henger meg med i prisekoret over Pelles sindige forklaringer i en emosjonell bråttsjø - og det er ikke ment som kritikk av de som forståelig nok er revet med av sinne og skuffelse. Jeg har også harselert over de latterlig lave straffene vi har for vold, misbruk og overgrep mot barn her i landet, sammenlignet med hvis noen gudforby skulle stjålet penger av staten!
|
|
#418 |
|
By the Sea
|
Det er jeg enig i. Hvordan vi oppfatter og vekter ulike forbrytelser er kulturavhengig og endrer seg med tiden, og jeg husker enda med forferdelse hvor sjokkert jeg ble da jeg var på besøk hos engelske venner tidlig på nittitallet og vi hørte på radioen at nå kunne man kunne bli dømt for voldtekt i ekteskapet. Jeg uttrykte overraskelse over at voldtekt av ektefelle ikke allerede var forbudt, mens kona til kameraten min syntes det var en rar lov - hvordan kunne det være voldtekt når man var gift, liksom.
|
|
#419 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)Pelle: tusen takk for at du deler kunnskap med oss! Her hadde jeg mye å lære. |
|
|
|
|
#420 |
|
Shake it out!
|
Jeg synes Pelles svar er bra. Jeg var overhode ikke klar iver at man ikke bare kan dømme strengere fordi man synes det er rett, og at gjeldende rettspraksis må følges og at det er en prosess å endre den.
![]() |
|
|