|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Permakulturell
|
Sv: Lærerstreiken
Dette!
|
|
|
#2 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Selv om streiken har vart i over hundre dager har ikke elevene vært rammet i alle de dagene. Første streikeuttak var 20. juni - og fram til 15/8 hadde også elever i Bergen en lang sommerferie. Det var vel ingen foreldre som var frustrerte over at lærerne til barna deres streika mens de selv hadde ferie?
|
|
|
#3 |
|
Er frisk!
|
Sv: LærerstreikenJeg skjønner godt at det er vanskelig å forstå denne streiken. For oss som jobber i skolen, er den helt åpenbar - men det er altså fordi balansen mellom ansvar, arbeidstid og lønn oppleves som så uholdbar at veldig mange søker seg bort. Det hjelper ikke at man opplever seg lurt av KS gjennom 18 år, men det er ikke den viktigste grunnen. Ingen av disse aspektene er veldig synlige for folk utenfor skolen hvis man ikke leser seg veldig godt opp på det.
Sist redigert av oslo78 : 24-09-22 kl 09:21. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LærerstreikenMan får jo ikke akkurat lyst til å jobbe i skolen når lærerne og deres forbund bruker så mye tid og krefter og medieplass til å fortelle hvor fælt det er å jobbe i skolen. Det er sjelden jeg registrerer oppslag som kunne virke positivt på nyrekruttering. Jeg føler jeg har vokst opp med lærerstreiker og fokus på hvor ille det er å være lærer. Jeg hadde ikke eksamen på ungdomsskolen og heller ikke på vdg fordi det var lærerstreik hvert år og dette begynner å bli ganske mange år siden. Nå er det faktisk mine barn som opplever streik. Læreryrket sitt omdømme lider under de stadige konfliktene og det må lærernes forbund også snart ta inn over seg og sin del av ansvaret for. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: LærerstreikenLhi-My, du kan godt selv mene at elevenes rett til skole står over arbeidstakers streikerett, men lovmessig stemmer ikke dette. Den ene retten står ikke over den andre. Dette har jurister oversikt over. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Det er ikke fælt å jobbe i skolen, jeg elsker jobben min. Men jeg har null tillit til arbeidsgiveren min, og føler meg overhode ikke verdsatt av de som er over meg i systemet. Og det er jeg ikke alene om. Denne streiken handler like mye om det for min del. Jeg går uansett ikke opp noe særlig i lønn, uavhengig av hva resultatet blir. Jeg har visst jobbet for lenge. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Det var streik blandt sensorene i -85 og -88. Det har sikkert vore streiker seinare også, det var vel i 2014, trur eg?
|
|
|
|
#8 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Og dette er jo helt uforsvarlige arbeidsforhold, uten tvil. Det burde vært flere ansatte med annen utdannelse som kan hjelpe og støtte slike elever. Det er kanskje også en del av kjernen i problemet? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: LærerstreikenDet er jo spådd tvungen lønnsnemd raskt nå. Jeg tror det ender med det innen et par dager.
|
|
|
#10 |
|
Kontrollfrik
Hvem spår dette? (Mer enn tidligere?) Det er pr nå ikke grunnlag for tvungen lønnsnemd. (Det betyr IKKE at forholdene ikke er uholdbare!) |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Er frisk!
|
Det kan jo hende at KS ikke tør å prøve seg på tilsvarende stunt i mai da. Blir vanskelig å forklare dårlig tilbud i mai til opinionen etter denne runda. Er litt naiv, men håper så inderlig.
|
|
|
|
#12 |
|
Kontrollfrik
Ja, jeg håper i det lengste. Denne streiken har nesten null å si for både mannen og meg rent lønnsmessig, for meg personlig handler denne streiken om andre ting. Og at tilliten til arbeidsgiver er borte, er det verste. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Er frisk!
|
Sv: LærerstreikenMen det er faktisk ganske fælt å jobbe i skolen for tiden. Det er mye utagering, det er biting og slag og spark og kasting av møbler på lærer og andre elever. det er store klasser og få voksne og antall saker med elever som trenger masse ekstra oppfølging er stadig økende. Det blir altfor lange og også av og til altfor krevende arbeidsdager. For ikke å snakke om hva mange elever opplever av traumatiske situasjoner i klasserommet.
Sist redigert av oslo78 : 24-09-22 kl 09:49. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Sv: LærerstreikenVestland fylkeskommune har nå søkt om dispensasjon for alle lærere ved de vgs som har vært i streik siden skolestart i høst. Alle partier i fylkeskommunen støttet opp om denne søknaden. Blir spennende å se om de får den innvilget. Skal gjelde fra mandag av. Når slike søknader kommer, så tar jeg det som et tegn på at nå blir streiken snart avsluttet, i en eller annen form. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
Sv: LærerstreikenJeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er noe argument at andre har det verre/like ille. Så gjør noe med det dere da, dere har lov til å protestere dere også, det er en lovfestet rettighet man har som arbeidstaker i Norge.
|
|
|
|
#18 |
|
Er frisk!
|
Oslo kommune kom med et bedre tilbud enn KS gjorde. De slipper å forholde seg til KS
|
|
|
|
#19 |
|
Permakulturell
|
Den artikkelen sier vel ikke noe om selve oppgjøret i Oslo, eller?. Denne gjør det, og slik jeg leser det, ser det ut som om begge steder har fått noenlunde like tilbud, og at lærerne i Oslo godtok tilbudet.
|
|
|
#20 |
|
Er frisk!
|
Sorry for manglende forklaring av link - den var bare ment som en forklaring til at Oslo kommune og KS er vidt forskjellige arbeidsgivere (med vidt forskjellig holdning til lærere).
|
|
![]() |
|
|