Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråden #12

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-22, 15:58   #401
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gruffetråden #12

Helt normalt å legge ut for deler av reisen selv og skrive reiseregning etterpå. Bruker kredittkort, ikke fra vanlig kort.

Samme med andre utgifter, som nå til lunsj for fagforeningen. Legge ut i kantina og sender inn utgiftsrefusjonsskjema (med kvitteringer).

Dette har blitt gjort både da jeg jobbet i på kommunen, fylkeskommunen, i staten og da jeg jobbet i privat sektor. Ingenting unormalt med det.

Er det store utlegg hos fagforening kan jeg søke om forskudd.

Reiser man mye er det en fordel å ha jobb-kort, men så mye har jeg aldri reist.

Gammel 02-11-22, 15:59   #402
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Vi har jobbkort, men regningen blir betalt av oss. Hvis jeg for eksempel bestiller en dyr reise lang tid i forveien (vi bruker business på lange reiser, så en flybillett kan fort koste 30000), så ber jeg om forskudd siden jeg ikke kan legge inn reiseregning på forhånd. Det er null problem, trenger ingen grunn.

Neket er ikke aktiv  
Gammel 02-11-22, 16:35   #403
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Vilt uakseptabelt å betale ut forskudd eller vilt uakseptabelt å ikke ha jobbkort? Jeg har aldri hatt jobbkort i noen jobber, verken da jeg jobbet i kommunen eller i det private. Alltid lagt ut eller fått forskudd. Det ville vært vilt uakseptabelt å ikke ville betale ut forskudd.

Å forvente at arbeidstakere som ikke har råd til å legge ut skal måtte be om forskudd på lønn.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 02-11-22, 16:40   #404
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Å forvente at arbeidstakere som ikke har råd til å legge ut skal måtte be om forskudd på lønn.

Dette er ikke forskudd på lønn, det er forskudd på utlegg. Stor forskjell og har aldri blitt gjort vanskelig av de på lønn noen steder jeg har jobbet. ( kun privat sektor)

Gammel 02-11-22, 16:41   #405
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Dette er ikke forskudd på lønn, det er forskudd på utlegg. Stor forskjell og har aldri blitt gjort vanskelig av de på lønn noen steder jeg har jobbet. ( kun privat sektor)

Milfrid skriver forskudd på lønn.

Da jeg mottok bostøtte ville et forskudd på lønn medført mindre bostøtte den mnd. Det hjelper ikke at de pengene er for å dekke opp arbeidsgivers utgifter. Men fattige folk har sikkert ikke sånne jobber uansett.

Input er ikke aktiv  
Gammel 02-11-22, 16:50   #406
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg mottok bostøtte ville et forskudd på lønn medført mindre bostøtte den mnd. Det hjelper ikke at de pengene er for å dekke opp arbeidsgivers utgifter. Men fattige folk har sikkert ikke sånne jobber uansett.

Det er ikke forskudd på lønn sånn reelt sett. Det er forskudd på de utleggene man legger ut, som man ellers ville fått tilbakebetalt på neste lønning. Som tillegg til lønn. Beklager at jeg formulerte meg klønete. Det er ikke lønn man får forskudd på.

Gammel 02-11-22, 16:53   #407
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utleggene man får igjen på lønningen påvirker ikke noen ting, det er ikke lønn. Og det vil ikke være lønn man får for å dekke utlegg heller.

Gammel 02-11-22, 16:53   #408
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Utleggene man får igjen på lønningen påvirker ikke noen ting, det er ikke lønn. Og det vil ikke være lønn man får for å dekke utlegg heller.

Ja. Og så kan man ha dårlig råd og jobb i det private også.

Gammel 02-11-22, 17:01   #409
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hos oss er ikke utbetalingen av reiseregninger samkjørt med lønn. Det kommer altså som egne overføringer, når de er blitt godkjent, trenger ikke være samme konto som lønn heller.

Men det Input peker på, ville vel vært en grunn for å ikke legge ut noe for arbeidsgiver, dersom nav tolker det slik.

Gammel 02-11-22, 17:03   #410
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Standard

Men man kan i teorien kreve mistet bostøtte som eget utlegg, og sånn få dekket inn den utgiften.

Gammel 02-11-22, 17:06   #411
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Penger inn er penger inn uansett hvor de kommer fra.

Gammel 02-11-22, 17:25   #412
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Hm. Så det betyr at om man legger ut for reise til feks sykehus og får tilbakebetalt fra pasientreiser, så risikerer man trekk fra NAV?

Det føres jo ikke opp som inntekt så jeg har aldri tenkt på at noen etater kan tenke på det som inntekt. Det er jo penger man får igjen for utgifter man har hatt.

Men notert. Greit å vite om vi skulle få noen ansatte som er i den situasjonen at det å få utlegg ettergitt kan gi problemer overfor NAV.

Gammel 02-11-22, 17:33   #413
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Det er vel ganske vanlig å legge ut? Men da selvsagt med kredittkort slik at man rekker å få tilbakebetalt før forfall.

Det er helt vanlig å legge ut. Veldig mange norske bedrifter, også av de største, og også mange offentlige etater har det sånn. Det er også vanlig å få et kredittkort av arbeidsgiver å bruke til formålet.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv  
Gammel 02-11-22, 17:34   #414
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Er du sikker på det? Når jeg får penger inn fra min arbeidsgiver for f.eks bredbånd rapporteres de jo ikke likt inn som lønn.

Gammel 02-11-22, 17:52   #415
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Hva menes med jobbkort? Jeg har et mastercard, det ble vel bestilt gjennom en firmaavtale, men det står i mitt navn, og jeg er ansvarlig for å betale regningen i tide. I praksis kan jeg også bruke et av mine andre kredittkort. Bruker konsekvent kredittkort til alt på reise, skriver reiseregning med det samme jeg kommer hjem, og da er utbetaling stort sett alltid i tide til regningen på kredittkortet forfaller.

Fintdethei! er ikke aktiv  
Gammel 02-11-22, 18:08   #416
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Blir natt på sykehuset. De skal ga ultralyd og sjekke for gallestein og sånn. Og sikkert litt ekstra fordi jeg har de tarmene jeg har. Kjæreste kommer med lader, tannkost og truse.

Gammel 02-11-22, 18:19   #417
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Hm. Så det betyr at om man legger ut for reise til feks sykehus og får tilbakebetalt fra pasientreiser, så risikerer man trekk fra NAV?

Det føres jo ikke opp som inntekt så jeg har aldri tenkt på at noen etater kan tenke på det som inntekt. Det er jo penger man får igjen for utgifter man har hatt.

Men notert. Greit å vite om vi skulle få noen ansatte som er i den situasjonen at det å få utlegg ettergitt kan gi problemer overfor NAV.

Jeg ble trukket i bostøtte da jeg fikk tilbakebetalt penger fra Helfo etter å ha nådd frikortgrensa. Og masse folk ble trukket i bostøtte nå nettopp fordi de fikk strømstøtte. Penger inn er penger inn, ja.

God bedring!

Input er ikke aktiv  
Gammel 02-11-22, 18:36   #418
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Hva menes med jobbkort? Jeg har et mastercard, det ble vel bestilt gjennom en firmaavtale, men det står i mitt navn, og jeg er ansvarlig for å betale regningen i tide. I praksis kan jeg også bruke et av mine andre kredittkort. Bruker konsekvent kredittkort til alt på reise, skriver reiseregning med det samme jeg kommer hjem, og da er utbetaling stort sett alltid i tide til regningen på kredittkortet forfaller.

Jeg er ansvarlig for min regning også, men arb.giver betaler årsavgift, og så er det noe forsikringsgreier inkludert.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv  
Gammel 02-11-22, 19:02   #419
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi kan få arbeisgiver til å bestille reisen. Da må jeg ha noen med tilgang og rettigheter til å beztille for meg. Jeg har gjort det på dyre reiser.

Gammel 02-11-22, 19:09   #420
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Det er koko, Input!

Og takk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.