|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Epikur
|
Sv: Hva synes dere om navnesminke?Navnet til Adrienne ville vært navnet på vår nummer to om det ikke hadde rimet på mitt etternavn. Det ble en annen variant i stedet.
|
|
|
#2 |
|
Hertuginne
|
Sv: Hva synes dere om navnesminke?
|
|
|
#3 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hva synes dere om navnesminke?Hmmmm.
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Jeg har veldig sansen for det å gi oppkallingsnavn videre, selv om de ikke brukes til daglig. Jeg har fått med meg at mange synes det ikke er noen vits med navn hvis de ikke er i daglig/muntlig bruk, men jeg har alltid likt den tradisjonen. (Kanskje fordi jeg har et så kort og vanlig navn selv, helt uten spor av oppkalling. Jeg ville ha likt veldig godt som liten å ha f.eks. et Eleonora som "pynte-mellomnavn" oppkalt etter oldemor, selv om jeg neppe noen gang ville "brukt" det.)
|
|
|
#5 |
|
Hertuginne
|
Jeg er ikke vant til å bruke oppkallingsnavn som navn nummer to, men det er en tradisjon i mannen sin familie, og siden jeg ikke hadde gode grunner til ikke å gjøre det, fikk begge ungene oppkallingsnavn som navn nummer to. Strengt tatt er navn nummer en oppkalling også, og jeg synes det er en veldig hyggelig ting å gjøre. Vi snakker med ungene om hvem de er kalt opp etter og hvorfor vi valgte akkurat de navnene, og jeg tror ungene synes det er hyggelig.
|
|
|
#6 |
|
Mother of Dragons
|
I min famiilie har førstefødte gutt hatt fast navn, alternert mellom to navn i annenhver generasjon tilbake til begynnelsen av 1600-tallet. De navnene er svært spesielle så man kan nesten ikke uten videre gi de som eneste fornavn. Så broren min har to fornavn, selv om det ene oppkallingsnavnet bare lever på passet og i skattelistene.
|
|
|
#8 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det sto høyt på vår liste også.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg også. Og hva ungene til Tjorven heter. Burde ikke lese sånne tråder, blir så nysgjerrig..
|
|
|
|
#10 |
|
Metallica!!
|
Sv: Hva synes dere om navnesminke?Jeg blir fremdeles litt satt ut av overdreven sminking som Mehlizzah og dets like. Men utenlandske navn som er skrevet riktig og ikke delvis fornorsket er helt kurant.
|
|
|
#11 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Enig i den. Jenta mi har et C-navn men hun er oppkalt etter sin italienske oldemor som skrev det med C, det er vanlig der. Sønnen min har jo et enda mer italiensk navn, men jeg ville ha et navn som kunne uttales lett både i Norge og i Italia, og som ikke var pompøst eller noe. Da ble det Luca, enkelt og greit.
|
|
|
#12 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hva synes dere om navnesminke?Med vårt etternavn spiller det liten rolle hva ungene heter til fornavn. Vi blir unike uansett. Vi er bare 50 stykker som heter det vi heter til etternavn. Og jeg er ganske fornøyd med å være unik på navnefronten.
|
|
|
|
#13 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hva synes dere om navnesminke?Mannen min har René som mellomnavn. Jeg er ikke god på è og é, men blir det riktig stavemåte for han? Han bruker aldri navnet i noen sammenhenger, men vi sier Renee. Er det feil? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Sv: Hva synes dere om navnesminke?Jeg er oppkalt etter begge oldemødrene mine. Jeg har aldri syntes det har vært noe spesielt fint. Jeg har et kjedelig dobbeltnavn som begge har blitt brukt bestandig. Men det har bare ført til at jeg alltid har måttet stave det, og ingen husker hva jeg heter. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Textrovert
|
Sv: Hva synes dere om navnesminke?Jeg er vant med bokstavoppkalling. Mulig det er en trønderting, men jeg har to navn, første fornavn med samme forbokstav som mamma og andre fornavn med samme forbostav som pappa. Både mamma og pappa var oppkalt på samme måte. Jeg hadde ført tradisjonen videre hadde jeg fått ei jente, da det var viktig for meg å holde på denne forbokstaven, da både jeg, mamma, mormor og oldemor deler den, men det ble nå aldri slik.
|
|
|
#16 |
|
Tidsklemma
|
Vi har bokstavoppkalling vi også. Det er ingen tradisjon, men det passet faktisk veldig bra. Storebror har samme bokstav som pappa'n, svigerfar og 2 oldefedre, lillebror har samme bokstav som meg, svigermor og en oldefar
|
|
|
|
#17 |
|
Sv: Hva synes dere om navnesminke?På mamma sin side var det vanlig at annen hver generasjon ga førstefødte jente navnet Anlaug. Jeg er glad for at mamma ikke fulgte den tradisjonen. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hva synes dere om navnesminke?I følge navnetradisjonen på gubbens side, skulle vi gitt eldstemann navnet Laurits. Det var ikke aktuelt for meg.
|
|
|
|
#20 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Og det synes jeg er et superfint navn. Vi kjenner en liten Laurits.
|
|
![]() |
|
|