|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#421 |
Glamorøs
|
![]() Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenDere som har valgt den bort, jeg vil gjerne vite på hvilket grunnlag? Ikke fordi jeg betviler det, jeg anser dere som oppegående, men fordi jeg ikke finner gode, kritiske kilder selv. Jeg finner rett og slett ikke diskusjonen på at denne er omtstridt i fagmiljøer?
![]() |
#422 |
ctrl+z
|
![]() Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen
Samme her. Vår jente fyller 12 i år og vi har måttet ta stilling til dette. Liten kostnad for stor gevinst var avgjørende her også.
![]() |
#423 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenJeg har ingen sterke følelser for hva folk skal gjøre når det gjelder denne vaksinen, fordi det går så lite ut over andre, så folk får bestemme selv.
![]() |
#424 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenHar skrevet et kjapt svar i kommentarfeltet til "Folkets info". Den venter på å bli moderert... Veddemål på hvorvidt den kommer opp på siden vil møte varierende odds. Den lyder:
Tallene er litt røffe og forklart i babyspråk, men regnet slik jeg forsto tidsskriftet til Norsk legeforening http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1665286 Rett på meg om min trøtte hjerne har havnet på villspor.
![]() |
![]() |
#425 |
I menneskeham
'nuff said.
![]() |
![]() |
#426 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenJa, jeg har som sagt ikke satt meg inn i dette, men hvis FHI hadde sagt til meg nå at denne er inne i programmet, men du må gi den nåh! i dag! eller aldri til 3-åringen min, hadde jeg sagt ja med lett hjerte. Min erfaring med Øvrigheita på dette området er nemlig at de er ekstremt kompetente og kritiske. And I would know. (
![]() |
#427 |
Ringskrømt
|
Jepp, sånn tenker jeg også.
![]() |
#428 |
Epikur
|
![]() Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenÅ, jeg gleder meg allerede til å vise frem bilder av syfilis og herpes, det tipper jeg vil gi en viss iver på kondomfronten.
![]() |
#429 |
Glamorøs
|
Dette syns jeg er et vesentlig poeng. Jeg vet om leger som er i mot vaksiner på generell basis, uten at jeg tar vedkommendes tittel til inntekt for at det han eller hun sier er sant, eller at oppfatningen er tatt på et godt grunnlag. At en gynekolog eller lege har uttalt seg skeptisk til vaksinen gjør jo selvsagt at man skal høre på argumentene, men man bør jo også sjekke disse argumentene om de går på tvers av Folkehelsas anbefalinger, ikke bare ta dem for god fisk.
![]() |
#430 |
I menneskeham
![]() |
![]() |
#431 |
Epikur
|
![]() Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen@Skremmern: Ja, jeg tenker også det. Vaksinen er som Esme sier pr. def. prøvd når den kommer på markedet.
![]() |
#432 |
Glamorøs
|
Jeg får litt dette inntrykket, uten at jeg tror det nødvendigvis er bevisst. Som jeg skrev i den andre tråden om dette, så syns jeg ikke argumentene med at dette kan bli en sovepute holder. Det er jo ikke slik at man slutter med vanlig holdningskapene arbeid i forhold til barna sine bare fordi de har fått dene vaksinen? Det finnes fremdeles nok av gode grunner til å bruke kondom og å gå til jevnlige GU.
![]() |
#433 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Jeg husker å ha hørt den del diskusjoner om denne vaksinen, og flere leger har gått ut og sagt at de avventer å vaksinere egne barn. Et kjapt søk ga meg denne linken: http://www.lommelegen.no/811250/omdiskutert-hpv-vaksine, som forklarer hvorfor vaksinen er omdiskutert. Det er Bioteknologinemda som er skeptiske. (Dette ble skrevet i 2009, jeg vet ikke om det er kommet nye innspill etter den tid.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#434 |
Passiv
|
Viktig spørsmål. Jeg er av den oppfatning at dette med vaksiner er enkelt. Jeg ser ikke noe tegn til at myndighetene ser ut til å overbehandle eller ta lett på eventuelle bivirkninger og sideeffekter når de gir anbefalingene sine og gjør det hele enkelt for meg selv ved å ganske greit følge anbefalingene som gis. |
![]() |
![]() |
#435 |
Passiv
|
![]() Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenOgså tror jeg ikke at det å være vaksinert mot kreft er det som får unge jenter til å ta lett på kondombruk. Unge jenter lever ikke i en verden enda hvor kreft er noen risiko av betydning - det finnes ikke i hodene deres. De bruker kondom for å ikke få kjønnssykdommer generelt, og de bruker kondom for å slippe å bli gravide. Og de av dem som slurver med kondom, de slurver like mye om de er vaksinert eller ikke tror nå jeg. |
![]() |
![]() |
#436 |
Bedreviter
|
![]() Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenEr det virkelig noen som forkynner viktigheten av at tenåringsdøtrene skal bruke kondom basert på frykt for at de skal få kreft? :kan tenke meg et par andre risikoelement som opptar meg mer: |
![]() |
![]() |
![]() |
#438 |
Mother of Dragons
|
Ja, det har vært mange misforståelser når det gjelder denne vaksinen og tildels mange temmelig usaklige debatter også. "Vi må heller si til jentene at de må redusere sexpartnere" og sånt.
![]() |
#439 |
Dårlig husmor
|
Nettopp. Jeg nekter altså å tro at mine døtre er så lite intelligente at en slik vaksine vil stoppe dem fra å bruke kondom eller gå til jevnlige undersøkelser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#440 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Jeg har ikke tenkt feil. Jeg skrev over her at det ble veldig overveldende med all "frem og tilbake" (ref. ElinM sitt innlegg) den gangen første kullet skulle få vaksinen (min 97 jente var i første kullet). Jeg sier også at det ikke er et endelig nei, mer en utsettelse. Og selvfølgelig har det ikke med at jeg ikke tror mine jenter skal ha sex. Hva er de for noe fjåseri?! Jeg har virkelig ikke noe problem med at jentene mine skal bli seksuelt aktive etterhvert. Jeg er ikke SÅ gammel! |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
folkets info, hpv-vaksinen, klassiker |
|
|