Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo - hva har du spist i dag? Del 2

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-10, 08:58   #441
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo - hva har du spist i dag? Del 2

Men Blåbær, en kan vel ikkje leve heilt rigid heile veien? For min del tenker eg det er ei bevisstgjering på lang sikt, om det blir et kakestykke eller 50 gjennom livet så gjer ikkje det så mykje?

Gammel 23-09-10, 09:36   #442
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Men Blåbær, en kan vel ikkje leve heilt rigid heile veien? For min del tenker eg det er ei bevisstgjering på lang sikt, om det blir et kakestykke eller 50 gjennom livet så gjer ikkje det så mykje?

Nei, nei, jeg unner meg sprekker i ny og ne, men denne var bare unødvendig. Kaken vokste i munnen min, og jeg greide liksom ikke nyte slik jeg gjør med planlagte sprekker. Vondt i mage og hode fikk jeg også.

Gammel 23-09-10, 10:45   #443
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uff, da er det ingen god følelse nei.

Gammel 25-09-10, 14:13   #444
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Fredag
Frokost: to kokte egg med smør, og ett Nennah knekkebrød med ost
Lunsj: middagsrest med kjøttdeig/kylling i kremet tomatsaus og salat
Middag: parmesankylling, blomkål/sellerirotmos og brokkoli
Kvelds: lavkarbo sjokolademousse

Mellom: en håndfull nøtteblanding og to kaffe med sukett og fløte

Gammel 25-09-10, 16:01   #445
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I går, fredag, begynte bra, men endte opp i en gigasprekk med pizza til kvelds, etterfulgt av masse sjokolade.

Føler meg elendig i dag, men det kan jo komme av andre ting. Sannsynligvis gjør det det.

I dag:

Frokost: CC med mandler, fløte og noen få knuste cornflakes, for sprøhetens skyld.

Lunsj: To nannahknekkebrød med ost i (godt!) med sardinpostei og kyllingrull.

Mellom: En fedonbar og noen ostebiter

Middag: Lammelåret står i ovnen. Usikker på tilbehøret. Har cherrypoteter, men også masse blomkål. brokkoli, gulrot og rosenkål.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 25-09-10, 16:07   #446
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hyacinth: har du bacon? Et fantastisk tilbehør er halvkokt rosenkål, som stekes ferdig (delt i fire) i masse smør sammen med baconbiter. Litt fløte eller rømme kan helles over på slutten men det er ikke nødvendig. Sopp i biter er også godt å hive i pannen sammen med dette. Nyydelig.
Eller blomkål-brokkoligrateng med fløte og ost. Det er sånt vi pleier å ha til lammekjøtt og mye annet. Og karamellpoteter (men det er ikke så veeelidig lavkarbo da).

Gammel 25-09-10, 16:10   #447
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hyacinth: har du bacon? Et fantastisk tilbehør er halvkokt rosenkål, som stekes ferdig (delt i fire) i masse smør sammen med baconbiter. Litt fløte eller rømme kan helles over på slutten men det er ikke nødvendig. Sopp i biter er også godt å hive i pannen sammen med dette. Nyydelig.
Eller blomkål-brokkoligrateng med fløte og ost. Det er sånt vi pleier å ha til lammekjøtt og mye annet. Og karamellpoteter (men det er ikke så veeelidig lavkarbo da).

Tusen takk for tips!

Stekte rosenkål med bacon hadde vi både i går og i forgår, så godt liker vi det! Men jeg ser de bør kokes litt først, ja, det tar laaang tid. Har gjerne løk i også. Lurt med fløte over, det har jeg ikke kommet på av meg selv! (Og ja, jeg har nydelig tørrsaltet bacon fra Idsø. Kommer aldri til å kjøpe mer utvannet bacon penslet med røyksmak!)

Har du oppskrift på brokkoli og blomkålgrateng? Synes ofte de jeg lager blir ekle. Koker man dette på forhånd? Jeg får bare ekle store biter (blomkål er vanskelig å skjære i tynne skiver) og masse tynn fløtesaus ved siden av. Jeg vil ha mør blomkål med kremete saus!

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 25-09-10, 16:13   #448
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Jeg koker fløten litt først og rasper ost oppi.
Da blir den kremet og god.

Gammel 25-09-10, 16:20   #449
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Har du oppskrift på brokkoli og blomkålgrateng? Synes ofte de jeg lager blir ekle. Koker man dette på forhånd? Jeg får bare ekle store biter (blomkål er vanskelig å skjære i tynne skiver) og masse tynn fløtesaus ved siden av. Jeg vil ha mør blomkål med kremete saus!

Jeg skal innrømme at jeg ofte har brukt disse Findusposene og tilsatt ost. Grunnen til det var at jeg kjøpte en bråte poser på ekstremtilbud en gang og falt for dem, de er så gode, og karbomengden er til å leve med. Men jeg har laget hjemmelaget og, altså.
Jeg synes også det kan bli litt tynt med bare fløte, så jeg har rett og slett først laget en hvit ostesaus ved å koke opp en pakke kremfløte med 1-2 bokser Tine kremost (naturell, men bruk gjerne med smak, feks. hvitløk eller urter) og hatt litt parmesan eller annen revet ost oppi, ikke så veldig mye. Litt muskat må til, og litt salt og pepper. Sausen blir god og tykk.
Så har jeg halvkokt blomkål og brukt forvellet brokkoli (blomkål tar litt lenger tid for å bli mør) og lagt det i en form, og helt sausen over. Og hatt masse masse god ost på toppen. Litt hakket løk er også godt i, forresten, og skinke, kylling eller pølse i formen gir en fullverdig middag.

Den hvite kremost-fløtesausen er forresten genial og kan brukes til feks. lasagne også, og kan jo varieres i det uendelige. Bruk feks. rekeost oppi og server til fisk. Eller lag større mengde av sausen med ønsket smak, og la biter av torsk (nei, ikke brukeren) koke oppi, og tilsett de grønnsakene du vil ha = nyyydelig fiskegryte.

Gammel 25-09-10, 16:33   #450
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

thank you .)

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 25-09-10, 16:50   #451
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frokost: 3 Fiberrik med graddost
Lunsj: roastbiff og 1 Dobbel 0 % yoghurt
Mellom: 1 pizzastykke med speltbunn, ost og karbonadedeig (rester fra i går ...)
Middag: Det blir tapas-ish. Choritzo og spekeskinke, aioli, oliven, feta. Har foccacia, men må prøve å unngå det.
Kvelds: Smoothie?

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 30-09-10, 12:48   #452
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har bakt ett utrolig godt brød.. Problemet mitt er at jeg bruker "dæsj" metoden - og nå sitter jeg og irriterer meg over at jeg ikke skrev ned hvor mye jeg brukte, for dette ble utrolig godt.

Men det som er i brødet er:
- 8 egg, nesten 1 beger Naturell Yoghurt (stor type), en god dæsj olivenolje,
Kruskakli, soyamel, linfrø, revet ost, sukrin, solsikkefrø, sesamfrø og bakepulver.
(det ble 2 brød og konsistensen er litt tykk sjokoladekakedeig, jeg justerte tilslutt med Kruskakli)
1 time midt i ovnen på 180 grader.
Det sitter veldig godt sammen og er fast, saftig og fint

Sist redigert av Fløyel : 30-09-10 kl 13:01.
Fløyel er ikke aktiv  
Gammel 03-10-10, 11:33   #453
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har levd moderat lavkarbo en stund, og slitt med å komme meg ned på ketosenivå fordi jeg ikke har sett for meg et godt liv uten havregrøten. Tok en ketostix for morro skyld tidligere i uka, og den viste at jeg er i ketose - og senere stixer har vist at det ikke var en tilfeldighet. Det hadde jeg ikke trodd, med rundt 40 kh per dag.

Gårsdagens meny:

Frokost: Grøt av 30 g havregryn blandet med 100 g cc
Lunsj: Pizzabit med kylling (SDS) + 1/2 vaffel (SDS)
Mellom: 1 karbonade m/tomat
Middag: Tomatsuppe gourmet (SDS) + 2 skiver soft gourmet (SDS)
Kvelds: Kesam 8% + kesam vanilje + friske bringebær + hjemmelaget nøttemüsli m/sitron og kanel

Gammel 03-10-10, 23:15   #454
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kveldskosemat a la lavkarbo. 3,2 karbohydrater totalt. Hjemmelagde sjokolademuffins fra denne boka, bringebærkrem og friske bringebær.

Gammel 03-10-10, 23:25   #455
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Irma: Intr i oppskrift på de sjokolademuffinsene!

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 04-10-10, 07:13   #456
Left
Passiv

Standard

Jeg er bare sååå uinnspirert om dagen, men i dag m å jeg i gang igjen, og skal skjerpe meg på hva jeg lager. Årsaken til at jeg blir lei er jo at det blir for ensidig, fordi jeg ikke gidder å lage alt jeg faktisk kan lage

I kveld skal det bakes brød og knekkebrød, og jeg skal lage ukesmeny, slik at jeg slipper å stå der skrubbsulten kl 16.00 uten en plan.

Gammel 04-10-10, 10:15   #457
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg er bare sååå uinnspirert om dagen, men i dag m å jeg i gang igjen, og skal skjerpe meg på hva jeg lager. Årsaken til at jeg blir lei er jo at det blir for ensidig, fordi jeg ikke gidder å lage alt jeg faktisk kan lage

I kveld skal det bakes brød og knekkebrød, og jeg skal lage ukesmeny, slik at jeg slipper å stå der skrubbsulten kl 16.00 uten en plan.

Salt er ikke aktiv  
Gammel 04-10-10, 20:24   #458
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Frokost: en omelett
Lunsj: makrell i tomat og en avokado, litt paprika
Middag: fårikål uten poteter.
Kvelds: frukt?

Gammel 04-10-10, 20:28   #459
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg begynner å bli alvorlig drita lei av å ikke spise poteter og pasta (ris er bare sånn passe godt uansett) i fire måneder. Jeg er dritlei blomkålmos og brokkoli, og raspet blomkål og salat og ja, i det hele tatt. Jeg blir SPRØ! Hva skal jeg gjøre? Det er lett å lage kjøttmat og fiskemat. Og supper. Og gryter. Men jeg er så "!#€%& DRITA lei!

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 04-10-10, 20:41   #460
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg er der jeg og, Hyacinth. Og mest av alt dritlei å ikke bare kunne skjære meg en skive til frokost.

Salt er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:32.