|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#461 |
Glamorøs
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgI dette valget er miljø og innvanring absolutt helt og holdent viktigst for meg. Derfor kommer jeg til å stemme på et parti jeg ikke er helt enig i skolepolitikken til, for eksempel. Men det tenker jeg at vi greier å fikse. Eller ikke. Det er uansett ikke viktigere enn miljø og at vi tar ansvar for verdens flyktningesituasjon.
![]() |
#462 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg
![]() |
![]() |
#463 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det som gjør meg småkvalm over FrP (og statsministeren) er at de VET at det er slik, at mange folk faktisk ikke vet helt når de er født, eller hvor for den saks skyld og at det ikke er noen stat å få ID-papirer fra. Likevel snakker de om denne gruppen mennesker som kriminelle snyltere det bare er å hive ut. Erna burde skamme seg som har tillatt sine statsråder å lyve og grumse til slik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#464 |
Librocubicularist
|
Ja, nettopp! Eg synest dette blir veldig godt skildra både i Simon Strangers De som ikke finnes og i Gå, gikk, har gått av Jenny Erpenbeck. Begge bøkene gor i romanform eit innblikk i kor store forskjellane er, mellom den europeiske pass- og papirkulturen og dei afrikanske landa. Men i den norske samfunnsdebatten er det som om det er kriminelt å ikkje ha papirer.
![]() |
![]() |
#465 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgDet å finne et parti som støtter en sak man virkelig brenner for, er hvertfall nøkkelen for hvordan jeg velger å stemme. Hvilke politikere som fronter saken er også viktig, men partiprogram og planer trumfer i grunn både dårlig kommunikasjon og flåsete intervjuer. Jeg skjønner godt hvorfor folk stemmer som de gjør, når de forteller hva de synes er viktigst, og har stor respekt for alle valg folk folk tar - også de jeg er lynende uenig med. Det er mye verre å være likegyldig. Jeg er av den oppfatning at noen faktorer må ligge i bunn for at vi kan snakke om bedring av både skole, helse, integrering og fattigdomsbekjempelse. Og det er et skifte i norsk industri mot grønnere alternativer, evne og vilje til å gjøre grep i infrastruktur, økt gryndervirksomhet og å tørre å se på velferdsstaten med nye øyne. Vi må liksom produsere noe for å kunne ha noe å fordele og jeg er glad for politikk som er tuftet på 2017 og ikke århundret vi forlot for 17 år siden.
![]() |
#466 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg tror bare at jeg får konstatere at jeg er uenig med deg. For meg kan jeg ikke forsvare å stemme på et parti som bidrar til at Listhaug forsetter som "integreringsminister" (og jeg føler at det må skrives i hermetegn siden hun i praksis er det stikk motsatte), og Venstre gjør faktisk det selv om de er helt uenige i det hun står for.
![]() |
![]() |
#467 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgHvordan vi bruker stemmeretten vår er jo den klareste talen vi har til partiene, så å svike Venstre nå, vil jo være en tydelig beskjed om at det de gjorde forrige periode ikke var godt nok.
![]() |
![]() |
#468 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Ja, dette har vært det viktigste for meg i år også. Nei til Listhaug. Dette har jo da medført at alle partier som samarbeider med henne er utelukket. Selv om jeg feks er enig med mye av det H mener i diverse saker.
![]() |
#469 |
Leser
|
Men det er jo nettopp det som er litt pussig. Venstre fikk gjennom en god del saker - de gjorde det. Men "reklamen" (som FrP bedriver) toner jo bare frem hva FrP har gjort bra. Eneste som jeg synes har "reklamert" av Høyre sine statsråder synes jeg er Torbjørn Røe Isaksen (men der kan det være jeg som leser skjevt også - har barn i skolealder, jobber på en skole, mannen min studerer etc) Jeg synes feks Jan Tore Sanner har fått gjennom en del bra ting i forhold til feks altinn, men det er vanskelig å spore i media.
![]() |
#470 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgI og med at det har vært en mindretallsregjering så har det jo vært uvanlig stort rom for småpartiene for å jobbe frem saker politisk på Stortinget, i budsjettarbeid og i komiteer. Men sånt er jo ikke så synlig i støyen.
![]() |
#471 |
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgJeg er uenig i at bostøtte-endringene er positive (selv om jeg får mer), fordi færre får den. Blant annet har veldig mange uføre mistet bostøtte, og det er et veldig lite forutsigbart system der hva jeg får i bostøtte har blitt endret utallige ganger i løpet av året, uten at jeg egentlig har skjønt hvorfor. Og jeg er jo stort sett ganske kapabel til å forstå den informasjonen jeg får, så for folk med "mindre ressurser" enn meg må dette systemet vært helt håpløst.
![]() |
![]() |
#472 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgPolyanna: De har fått til mye av politikken sin, ja. Men de har også bidratt til at Listhaug er "integreringsminister" og at vi har fått glede oss over Anunsen, Amundsen og Sandberg i ministerposter. Jeg synes skaden venstre har forårsaket er verre enn det de har fått til politisk.
![]() |
![]() |
#473 |
Librocubicularist
|
Nettopp. Og det er ein av dei store grunnane til at eg har mista tilliten til Erna og heller ikkje trur på ei sterk blå-grønn/sentrum/gul-aktig regjering. Det er ikkje bare Listhaug som står bak dreiinga i samfunnsdebatten. Det er alle dei som står bak henne og.
![]() |
![]() |
#474 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgDet kommer jo an på hva man vektlegger, og jeg (velger å, kanskje) vektlegge reelle politiske endringer og overføringer og lover mer enn det som viser mer, nemlig hva statsrøder SIER. Ikke at jeg ikke syns retorikken til Listhaug er forjævlig, men asylforliket er jo ikke noe hun stod bak, just.
![]() |
#475 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Ja. Dette syns Venstrefolk er minst like ille som folk i f.eks SV og MDG.
Jente 2003 og gut 2005 Sist redigert av Syrin : 30-08-17 kl 21:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#476 |
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgRetorikken Listhaug slipper unna med, gir et, for å bruke Arbeiderpartiets gjenganger, kaldere samfunn. Reelt. Og det vektlegger jeg sterkere enn for eksempel elleve måneders studiestøtte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#477 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgJeg ser den, altså.
![]() |
#478 |
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgJeg synes heller ikke endringen i bostøtte er bare av det gode altså. Stor frustrasjon fra brukere om dette og det står for en ganske god del av henvendelsene her jeg jobber. Uforutsigbart og vanskelig å skjønne. Og mange har mistet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#479 |
|
Jo, det er helt krise, men det går ikke an å IKKE snakke om det heller, bare fordi en skremmende stor andel nordmenn mener at det er helt okei å snakke om flyktninger som om de skulle vært uønskede kryp, og derfor stemmer på de partiene som snakker verst om dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#480 |
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgFra mitt ståsted burde det være enklere enn vanlig.
![]() |
|
|