Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2023

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-23, 06:58   #461
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juletråden 2023

Jeg har spist opp en tredjedel av det godteriet vi skulle pynte pepperkakehuset med.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-23, 07:07   #462
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så på Nøtteknekkeren i Operaen går, det var så fint. Har sett den hvert år (minus korona) siden 2007 eller noe sånt. I går var det med venninnen min med abonnementet vårt, neste fredag er det den faste tradisjonen med familie. Vi pleier ikke å se den to ganger i løpet av desember altså, men det ble sånn i år.

Så nå kan jula bare komme.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-23, 07:10   #463
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg har spist opp en tredjedel av det godteriet vi skulle pynte pepperkakehuset med.

Gammel 13-12-23, 07:23   #464
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Fort gjort (særlig når pakken med røde og grønne jule-Non Stop, som man var sikker på var mørk sjokolade som man ikke er så glad i, viser seg å være melkesjokolade ).

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-23, 07:30   #465
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da er du jo i rute, det er tradisjon her.

Jeg må få surret meg til å kjøpe ribbe. Vi blir åtte personer, fra 17 til 70 år. Minst fire av dem er kjøttglade. Jeg tror jeg må måle stekeovnen.

Gammel 13-12-23, 08:16   #466
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Jeg lagde julesylte for litt siden, og i år ble det den beste jeg har laget, så har lagret hva jeg gjorde til neste år.

Ikke det at jeg vet når jeg skulle fått tid til det, men jeg vil gjerne ha oppskriften din om du vil dele.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-23, 08:29   #467
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Da er du jo i rute, det er tradisjon her.

Jeg må få surret meg til å kjøpe ribbe. Vi blir åtte personer, fra 17 til 70 år. Minst fire av dem er kjøttglade. Jeg tror jeg må måle stekeovnen.

Vi blir inntil 14, og vurderer å gå for to ribber. En som stekes dagen før og serveres kald, og en som stekes julaften og serveres varm med sprø svor. (Det slo meg at dette kanskje er grunnen til at vi gjerne hadde både kald og varm ribbe på julaften hos besteforeldrene mine, da var vi 15 personer på det meste).

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-23, 08:38   #468
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Ikke det at jeg vet når jeg skulle fått tid til det, men jeg vil gjerne ha oppskriften din om du vil dele.

Ikke at du spurte meg, men jeg svarer likevel.

Jeg har et gammelt hefte fra matprat om julemat og bruker oppskriften derfra, jeg mener det er denne:
https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/sylterull/

Jeg synes den er god, men den som var "tidenes beste" som gnuri laget vil jeg også gjerne vite oppskriften på

Gammel 13-12-23, 09:14   #469
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Ingredienser:
3 store salte griseknoker
3 ts nellik
3 ts allehånde
3 ts pepper
1,5 ts ingefær
3 ss salt
En pose gelatinpulver

Syltesvor

Fremgangsmåte:
Legg knokene og syltesvoren i vann og la de koke 2-3 timer, til kjøttet løsner fra beina.
Løsne svoren fra kjøttet og kutt kjøttet i mindre biter. Bland inn alt krydder og gelatin
Bruk en bolle stor nok til å romme kjøttmengden, og legg først en kopphånduk i bollen. Legg så svoren i bunnen av forma. Legg så kjøttet i .
Ha så svor på toppen også
Rull sammen kopphåndduken hardt, og legg i syltepresse
Dekk til og sett press på sylta, slik at lagene blir presset mot hverandre. Sylta settes deretter kjølig. Den er klar til servering etter noen timer, når smakene har fått satt seg.
Sylta smaker veldig godt på brødskive, gjerne med sylta rødbeter til.
Vel bekomme!

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-23, 09:36   #470
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Mangler et par gaver, men vet hva jeg skal kjøpe. Må handle inn noe mat og rydde/vaske litt. Treet pynter vi til helgen siden vi reiser bort.

Gammel 13-12-23, 10:44   #471
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Dette er min favorittsylteoppskrift. Ribbesylte.

Gammel 13-12-23, 15:48   #472
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg laget noen veldig gode ristopper av diverse ingredienser jeg hadde liggende: vispet tykk eggedosis, smeltet smør og lys kokesjokolade og hadde det oppi eggedosisen, blandet inn puffet ris, cornflakes, maldonsalt, en skvett kaffe og litt cashewnøtter.

Gammel 13-12-23, 20:55   #473
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Hm- funket det? Jeg trodde man måtte ha i delfiafett for å få de stive? Det hadde jo vært supert å slippe det. Tar gjerne detaljert oppskrift om du har?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg laget noen veldig gode ristopper av diverse ingredienser jeg hadde liggende: vispet tykk eggedosis, smeltet smør og lys kokesjokolade og hadde det oppi eggedosisen, blandet inn puffet ris, cornflakes, maldonsalt, en skvett kaffe og litt cashewnøtter.

Gammel 13-12-23, 21:51   #474
Høns

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hm- funket det? Jeg trodde man måtte ha i delfiafett for å få de stive? Det hadde jo vært supert å slippe det. Tar gjerne detaljert oppskrift om du har?

Jeg bruker kun puffer ris, lys kokesjokolade og smør. Mulig litt vaniljesukker og fløte også, men husker ikke nå. De er supergode. Kan sjekke oppskriften i morgen.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-23, 22:57   #475
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Takk!

Opprinnelig lagt inn av Høns, her.

Jeg bruker kun puffer ris, lys kokesjokolade og smør. Mulig litt vaniljesukker og fløte også, men husker ikke nå. De er supergode. Kan sjekke oppskriften i morgen.

Gammel 13-12-23, 23:31   #476
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er smeltet smør i stedet for delfiafett.

Gammel 13-12-23, 23:48   #477
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag har jeg laget pepperkakedeig og satt i kjøleskapet til noen gidder å bake, også har jeg pakket inn litt flere julegaver, blant annet en som jeg skal sende i morgen (den siste som skal sendes). Og tidligere i dag har jeg lagt igjen en liten formue på Bondens Marked, i diverse lokalmat til jul. Medisterkaker, diverse oster, badsturøkt påleggskjøtt, leverpostei, et par typer sild, røykelaks ... skulle ha potetlefser også, men begge lefsebodene jeg spurte var gått tom, og får ny forsyning på lørdag. Så da må jeg passe på.

Gammel 14-12-23, 08:26   #478
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

De ble ikke superstive, men stive nok til at de kan spises uten at de faller sammen. Jeg er ikke så glad i delfiafett, men smør fungerer omtrent på samme måten. Jeg slumset det hele sammen med utgangspunkt i eggedosis av to egg, halvannen plate sjokolade og en klatt smør, samt det jeg hadde liggende i skuffen av puffet ris og cornflakes, så særlig detaljert blir det ikke, men det finnes mange oppskrifter på slike kaker uten delfiafett, ser jeg.

Gammel 14-12-23, 09:56   #479
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Jeg liker heller ikke delfiafett og lager risboller og delfiakake med smør. Det smaker mye bedre og som Madicken sier gjør det ingenting om de ikke blir helt stive.

Gammel 14-12-23, 10:28   #480
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har laget gode krumkaker uten melk og gluten: https://pappautengluten.no/glutenfrie-krumkaker/

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:02.