Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #20

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-24, 17:41   #1
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gruffetråd #20

Jeg ryker på 9 plusstimer som jeg ikke rakk å ta ut før det nye året ser jeg. Jaja. Ble ikke noe kort dag i dag heller, men nå har jeg i teorien juleferie! Det er jo ikke gruff!

Gammel 19-12-24, 17:50   #2
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Input:

Gammel 19-12-24, 20:48   #3
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Slenger meg på den Ine, klem til alle som trenger

Fjols er ikke aktiv  
Gammel 19-12-24, 21:06   #4
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Klem til alle som trenger

Gammel 19-12-24, 21:08   #5
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Melding om at en kollega døde plutselig tidligere i uken.

Gammel 20-12-24, 01:44   #6
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Å så fælt! Gode tanker til deg, Fersken!

Gammel 20-12-24, 11:07   #7
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 19-12-24, 21:58   #8
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

til Fersken og Input (og alle andre som trenger).

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv  
Gammel 20-12-24, 11:07   #9
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pakken jeg bestilte som exxpress via Postnord skulle kommet i går, men har ikke sett snurten av den.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 21-12-24, 10:42   #10
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg får AAP og jobber som ringevikar. Vi (jobbkonsulent, NAV og jeg) driver å tester ut restarbeidsevne. Sendte meldekort lørdag, skulle fått penger mandag. Ingen penger kom, så jeg prøver å finne ut av hva som er grunnen.

Jeg har jobbet 1,5 time for mye! Fy faan assa!! Jeg skjønner at man må ha en grense. Men likevel. Innmari surt at det skal være så himla strengt. Det burde egentlig være motsatt. Sånne som meg burde blitt belønnet i større grad. For at vi ønsker og prøver å komme oss ut i jobb igjen. Jeg vet det er mange som ikke kan altså. Jeg kjenner flere. Men jeg kjenner også noen som ikke har så lyst. Som synes det er mest behagelig å bare kunne styre dagen sin selv og få penger likevel.

De vil ha folk i arbeid. Og de aller, aller fleste har best av å være i jobb. Om det bare er en halv dag i uka. Så har de aller fleste absolutt best av det. Da er det så irri at det skal bli «straffet» på den måten når man jobber 1,5 time for mye.

Bah! Også rett før jul! De pengene hadde kommet godt med de nå altså. Jaja. Dagens gruff.

Gammel 21-12-24, 10:46   #11
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Gruffer med deg, Bloppy.

Kjipt. Så strikt, 4-kantet. Kjipt at de blir forsinket nå før jul. Eller mister du penger fordi du jobbet 1.5 time for mye?

Gammel 21-12-24, 10:50   #12
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Gruffer med deg, Bloppy.

Kjipt. Så strikt, 4-kantet. Kjipt at de blir forsinket nå før jul. Eller mister du penger fordi du jobbet 1.5 time for mye?

Jeg får kr 0,- ja. Fordi jeg har jobbet 1,5 timer for mye.

Gammel 21-12-24, 10:50   #13
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bloppy, det der har jeg virkelig all medfølelse med! Det er helt uakseptabelt at vi har laget ordningene slik.

Jeg fikk AAP mens jeg studerte, og jeg turte rett og slett ikke jobbe så mye som jeg kunne underveis, fordi det aller, aller, aller viktigste for meg var forutsigbarhet. Jeg opplevde det samme som deg noen ganger, og det som gjorde det umulig var at jeg ble trukket i AAP umiddelbart, også var det en halv eller en hel måned til jeg fikk lønn for de timene jeg hadde jobbet. Og den måneden jeg fikk utbetalt lønn, ble jeg trukket i bostøtte.

Det skal lønne seg å jobbe, sier politikerne, men faktum er at det ikke gjør det. Kanskje jeg totalt sett kom bedre ut av det økonomisk de gangene det ble slik, men jeg måtte bruke kredittkort for å komme meg gjennom det. Alle årene på AAP hadde jeg en skikkelig kjip kredittkortgjeld hengende over meg, og jeg er veldig heldig som klarte å rydde opp i det da jeg kom meg i jobb. Og som faktisk kom meg ut i 100% jobb, i en stilling som relativt sett er veldig godt betalt.

Jeg vet ikke hva jeg skal si, Bloppy, annet enn at det der er skikkelig, skikkelig dritt. Og urettferdig.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 22-12-24, 13:13   #14
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

(...)

Det skal lønne seg å jobbe, sier politikerne, men faktum er at det ikke gjør det.

Det er jo ren og skjær løgn. En som er skadet og har fått godkjent at hen er ufør, straffes hvis man jobber mer enn 50% av full stilling. For å ta meg selv som eksempel, så er det sånn at jeg vanligvis klarer å jobbe 56 % av full stilling. Siden jeg gjør det taper jeg all uføretrygd. Altså får jeg ikke dekket opp for de 44% jeg er ufør. Dvs at jeg taper på å jobbe. Det skal lønne seg å jobbe er ikke sant.

Strå er ikke aktiv  
Gammel 21-12-24, 10:54   #15
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Standard

Det burde være «straff nok» at du trekkes i penger for det du jobber. Ikke at du får 0,- hvis du går over antall timer. Lønnen for det jeg har jobbet får jeg i midten av januar.

Jeg er SÅ glad for at jeg hadde en god bufferkonto før jeg ble syk. Og at jeg klarer å spare litt de fleste månedene. Selv om det noen ganger går ut av den kontoen også. Som i oktober da kjevebetennelse kostet meg 15000,- Eller da jeg måtte ha en bro for et år siden. Eller nå når jeg står uten lønn rett før jul.

Gammel 21-12-24, 10:59   #16
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Det burde være «straff nok» at du trekkes i penger for det du jobber. Ikke at du får 0,- hvis du går over antall timer. Lønnen for det jeg har jobbet får jeg i midten av januar.

Ja, helt enig. Det er virkelig en skikkelig dårlig ordning. Noe av problemet, tipper jeg, er at det snakkes for lite om og folk som ikke har opplevd det aner ikke hvordan det fungerer. Jeg tror ikke "folk flest" egentlig synes dette er rimelig eller slik det bør være, men folk vet ikke om det. Det hjelper heller ikke at samfunnsdebatten foregår på et nivå som er helt lavmål og bare støy.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 21-12-24, 11:09   #17
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Jeg er SÅ glad for at jeg hadde en god bufferkonto før jeg ble syk. Og at jeg klarer å spare litt de fleste månedene. Selv om det noen ganger går ut av den kontoen også. Som i oktober da kjevebetennelse kostet meg 15000,- Eller da jeg måtte ha en bro for et år siden. Eller nå når jeg står uten lønn rett før jul.

Ja, og dette med økonomi påvirker jo både mentalt og fysisk.

Jeg arvet 250 000 i 2022. Samme år ble jeg singel, og skal leve på minste uføretrygd, 20 700 utbetalt i måneden. Utfordrende å klare seg med nåtidens leie- og matpriser, gitt. Gruer meg også til bufferen er brukt opp. Håper virkelig behandling hos tannlege kan komme innunder frikortet.

Gammel 21-12-24, 11:12   #18
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Bloppy: Det der er så kjedelig, jeg fikk dagpenger en periode og det var det samme der, jeg hadde hatt mer av å gå hjemme i flere av de periodene men valgte å jobbe og tapte en del penger på det ja fordi jeg ikke ofte bare fikk 60% jobb.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 21-12-24, 11:16   #19
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal over på AAP på nyåret og synes dette er skikkelig skummel lesing. Jeg håper jo at jeg kan jobbe noe.

Gammel 21-12-24, 11:19   #20
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg skal over på AAP på nyåret og synes dette er skikkelig skummel lesing. Jeg håper jo at jeg kan jobbe noe.

Du kan det. Du kan jobbe inntil 60% NAV regner en arbeidsdag som 7,5 timer. Men går du over, får du kr 0,- den meldekortperioden. Jeg har måttet takke nei til vakter fordi jeg ikke har hatt råd til å si ja. Som ringevikar kan arbeidsmengden svinge ganske kraftig. Og formen min er opp og ned. Det er en grunn til at jeg får AAP. Om jeg klarer å jobbe 1,5 time «for mye» ila 14 dager, så betyr ikke det at jeg like gjerne kan jobbe 100% liksom.

Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:10.