Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-09, 15:04   #461
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, det er mye det diskusjonen går på. Og da synes jeg man skal ha tunga rett i munnen når man bestemmer seg for hvilke argumenter man synes bør tillegges vekt. ("Jeg er uenig i denne ytringen" er for eksempel ikke et særlig godt argument for å forby en ytring.)

Er "Hijab er schtøgt" et godt argument? Og er det i så fall et argument for eller imot?

:fjaser:

Gammel 12-02-09, 15:07   #462
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er flere i tråden som snakker om fremmedfrykt og intoleranse, og BenMurphy tok den til og med steget videre. Helt ufattelig, spørs du meg.

Sier myndighetene ja til hijab i politiet viser de sitt standpunkt i den pågående kampen innad i islam om modernisering og tilpasning til det sekulære samfunn, versus en islamisering av det offentlige rom.

Ellers vil jeg ta med denne quoten fra Document.no:

Sitat:

Politikerne hevder det er å si ja til likestilling. Det motsatte er tilfellet. Man sier ja til et segregert samfunn. Når skal politikerne få øynene opp for at ja til særrettigheter er det motsatte av likestiling? At innfrielse av religiøse krav ikke har noe med kvinners kamp å gjøre?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 15:08   #463
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden Esme allerede har fjaset kan jeg påpeke at det er en litt merkelig opplevelse å trykke seg inn på denne diskusjonen for å se at den nå handlet om yndlingsjokolader.

Jeg trykket muligens feil.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 15:13   #464
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er flere i tråden som snakker om fremmedfrykt og intoleranse, og BenMurphy tok den til og med steget videre. Helt ufattelig, spørs du meg.

Synes du det er ufattelig at det blir snakket om fremmedfrykt og intoleranse i denne diskusjonen? Jeg synes det er veldig relevante problemstillinger å ta med når man skal diskutere forholdet mellom muslimer og det norske samfunnet. (Det betyr ikke at jeg mener alle som er skeptiske til bruk av politihijab er intolerante rasister. Det finnes både gode og dårlige argumenter på begge sider av debatten.)

Gammel 12-02-09, 15:16   #465
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det synes jeg, når svarene er / blir rettet mot de som svarer i tråden som er negative til hijab.

Gammel 12-02-09, 15:17   #466
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Synes du det er ufattelig at det blir snakket om fremmedfrykt og intoleranse i denne diskusjonen? Jeg synes det er veldig relevante problemstillinger å ta med når man skal diskutere forholdet mellom muslimer og det norske samfunnet. (Det betyr ikke at jeg mener alle som er skeptiske til bruk av politihijab er intolerante rasister. Det finnes både gode og dårlige argumenter på begge sider av debatten.)

Det har da ikke vært så mange tvilsomme argumenter på mot-hijab-til politiuniformen-siden her? Eller har jeg ikke sett godt nok etter?

Når noen bruker argument om at hijab er fremtiden og at man er bakstreversk som ikke ser det; får de bare tåle å høre at tildekking av hår og hals på kvinner er gammeldags og utdatert.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 15:18   #467
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Motstanden mot hijab kan sikkert anses å være pinlig provinsiell, men jeg synes argumentene for bærer preg av misforstått politisk korrekthet som fremfor alt drives av frykt for å bli sett på som intolerant eller hva som verre er.

Vel, jeg er hverken redd for å være politisk ukorrekt eller respektløs overfor kultur og religion, så det er iallefall ikke en nødvendig forutsetning for å være tilhenger av å tillate hijab i politiet.

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Fra mitt ståsted synes jeg også det er at paradoks at mange av de som sto på barrikadene i blasfemisaken er tilhengere av bruk av hijab i politiet. Mitt engasjement i begge sakene handler om at konservative religiøse krefter ikke skal få lov til å sette dagsorden.

Jeg ser ikke helt paradokset i det må jeg innrømme, jeg er generelt tilhenger både av retten til å uttrykke religøse ting offentlig, og av retten til å håne det som blir uttrykt. Men jeg ser naturligvis at polititjeneste ikke er en særlig egnet platform å fremme religion fra. Grunnen til at jeg godt syns hijab kan inngå som alternativ i uniformsinstruksen til politiet er delvis mer pragmatisk enn prinsipiell, og det har jeg gjort rede for tidligere i tråden, med bilder til og med, og delvis begrunnet i en noe annen oppfatning av i hvilken grad en hijab eller turbanen til en sikh primært er et religiøst uttrykk; jeg oppfatter plaggene mer nøytrale enn mange andre forstår jeg. Enten det er riktig eller ikke, så er jeg ikke helt med på tankegangen om at dette er et forsøk på å sette dagsorden fra konservative religiøse krefter, slik jeg oppfatter det er det tvert i mot; de kvinnene jeg har kontakt med som bruke hijab er jo nettopp selvstendige kvinner som jeg møter i profesjonelle sammenhenger, og representerer sånn sett det motsatte av det konservative kvinneundertrykkende skremmebildet av islam og muslimer som er så langt fremme i norske media om dagen.

Ben "nå også: misforstått politisk korrekt" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 15:25   #468
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det har da ikke vært så mange tvilsomme argumenter på mot-hijab-til politiuniformen-siden her? Eller har jeg ikke sett godt nok etter?

Denne tråden har jevnt over vært veldig saklig, det er jeg enig i. (Jeg tenkte "denne debatten" som litt mer enn bare akkurat her på FP. ) Men jeg synes ikke "da må vi jo tillate det hvis noen vil gå med vikinghjelm/med hakekors/naken" er et veldig godt argument, for eksempel. Jeg synes heller ikke "jeg synes det er en gammeldags og teit skikk" er et godt argument, for den del. Mens jeg helt klart ser argumentet om at politiet skal fremstå enhetlig og nøytralt.

Gammel 12-02-09, 15:26   #469
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Helt ufattelig, spørs (sic) du meg.

Men at du ikke fattet poenget med innlegget du henviser til, medfører ikke nødvendigvis at det var helt ufattelig da.

Ben "anbefaler ikke å spørre deg om akkurat det" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 15:27   #470
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg ble veldig overrasket over hvor lavt du kunne synke.

Gammel 12-02-09, 15:31   #471
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Denne tråden har jevnt over vært veldig saklig, det er jeg enig i. (Jeg tenkte "denne debatten" som litt mer enn bare akkurat her på FP. ) Men jeg synes ikke "da må vi jo tillate det hvis noen vil gå med vikinghjelm/med hakekors/naken" er et veldig godt argument, for eksempel. Jeg synes heller ikke "jeg synes det er en gammeldags og teit skikk" er et godt argument, for den del. Mens jeg helt klart ser argumentet om at politiet skal fremstå enhetlig og nøytralt.

Jeg synes det er et godt argument. Det blir diskriminering overfor andre religioner dersom man tillater bare hijab, men ikke andre religiøse hodeplagg. Det er vel derfor den formuleringen "Religiøse hodeplagg" kom.
Hva som blir formuleringen på forslaget nå er vel usikkert. Jeg er litt spent på hva som kommer som forslag nå.
Men skal man tillate noe må man tillate tilsvarende for andre religioner.
Og jeg skjønner ikke hvorfor akkurat religion skal ha en sånn særstilling at det bør tillates, mens andre personlige ting ikke, i tillegg til uniformen.
Men dette har vi jo kværna på før

Gammel 12-02-09, 15:35   #472
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg synes det er et godt argument. Det blir diskriminering overfor andre religioner dersom man tillater bare hijab, men ikke andre religiøse hodeplagg. Det er vel derfor den formuleringen "Religiøse hodeplagg" kom.

Men det er jo ingen religioner som krever at man går med vikinghjelm eller naken. (Hadde man brukt yarmulke, eller hvordan det nå staves, som eksempel i stedet, så hadde det jo vært relevant. Men det er jo ikke like morsomt som å trekke inn vikinghjelmer.)

Gammel 12-02-09, 15:39   #473
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Men det er jo ingen religioner som krever at man går med vikinghjelm eller naken. (Hadde man brukt yarmulke, eller hvordan det nå staves, som eksempel i stedet, så hadde det jo vært relevant. Men det er jo ikke like morsomt som å trekke inn vikinghjelmer.)

Riktig det
Jeg har jo brukt fotballskjerf som eksempel, jeg da, synes det er bedre.
Uansett er det personlige sympatier. (som for meg også innbefatter religion, og jeg skjønner ikke hvorfor religion skal ha en særstilling og tillates)

Gammel 12-02-09, 15:50   #474
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener Benmurphy gjorde?

Gammel 12-02-09, 15:52   #475
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Sånn som Jonas Gahr Støre sa i forbindelse med karrikaturdebatten:
"Vi har fått mennesker med sterk tro her til lands, og da må vi ta hensyn til det"
Jeg er ikke videre enig.

Gammel 12-02-09, 15:57   #476
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Riktig det
Jeg har jo brukt fotballskjerf som eksempel, jeg da, synes det er bedre.
Uansett er det personlige sympatier. (som for meg også innbefatter religion, og jeg skjønner ikke hvorfor religion skal ha en særstilling og tillates)

Men det tror jeg er fordi "folk flest" i Norge ikke er så innmari religiøse. Vi er ateister, agnostikere og litt sånn kristen når det passer oss, og dette er relativt uvanlig i store derer av verden. Den skandinaviske ateismen er til og med noe som blir diskutert som et fenomen. Så derfor det er vanskelig for oss å se at religion er noe som for mange også skjer utenom julaften, dåp og begravelse, evt. bønn i private settinger.
For meg er det litt absurd å faktisk være på "for hijab"-siden, siden jeg er ateist og syns egentlig verden hadde vært bedre uten religion i det hele tatt, men jeg syns ikke mitt syn på det skal diktere hvordan andre vil ha det.

En annen ting er at jeg syns hele diskusjonen er storm i et vannglass. Det kommer ikke til å være horder av muslimske kvinner som nå blir hijabbærende politi, og om det har en effekt på søkemassen vil vi jo ikke se før om en stund.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 16:07   #477
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sånn som Jonas Gahr Støre sa i forbindelse med karrikaturdebatten:
"Vi har fått mennesker med sterk tro her til lands, og da må vi ta hensyn til det"
Jeg er ikke videre enig.

Ikke jeg heller.

Gammel 12-02-09, 16:08   #478
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Men det tror jeg er fordi "folk flest" i Norge ikke er så innmari religiøse. Vi er ateister, agnostikere og litt sånn kristen når det passer oss, og dette er relativt uvanlig i store derer av verden. Den skandinaviske ateismen er til og med noe som blir diskutert som et fenomen. Så derfor det er vanskelig for oss å se at religion er noe som for mange også skjer utenom julaften, dåp og begravelse, evt. bønn i private settinger.
For meg er det litt absurd å faktisk være på "for hijab"-siden, siden jeg er ateist og syns egentlig verden hadde vært bedre uten religion i det hele tatt, men jeg syns ikke mitt syn på det skal diktere hvordan andre vil ha det.

En annen ting er at jeg syns hele diskusjonen er storm i et vannglass. Det kommer ikke til å være horder av muslimske kvinner som nå blir hijabbærende politi, og om det har en effekt på søkemassen vil vi jo ikke se før om en stund.

Det er ikke hvordan andre skal ha det; det er hvordan vi skal ha det. Ønsker vi å åpne opp for religiøse symboler i tillegg til politiuniformen?

Du har helt rett i at skandinavia er vi ikke så veldig religiøse. Vi er også veldig flinke på likestilling for kvinner. Kanskje det har en sammenheng?

Det siste du skriver; er for meg et argument mot å endre uniformsreglementet. (hvis det likevel ikke får noen praktisk betydning.)

Gammel 12-02-09, 16:13   #479
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg syns vi skal ha åpenhet og frihet, og mulighet for å bære hijab til arbeidsuniform er en del av det.

siste du skriver; er for meg et argument mot å endre uniformsreglementet. (hvis det likevel ikke får noen praktisk betydning.)

Ja, første del av det kan være det. Men at vi ikke vet effekten ennå er ikke det. Hvis det nå skulle være 5 kvinner som ønsker å bli politi fordi de nå kan bruke hijab, så syns jeg det er en fin ting.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 16:15   #480
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

jeg syns vi skal ha åpenhet og frihet, og mulighet for å bære hijab til arbeidsuniform er en del av det.

Ja, første del av det kan være det. Men at vi ikke vet effekten ennå er ikke det. Hvis det nå skulle være 5 kvinner som ønsker å bli politi fordi de nå kan bruke hijab, så syns jeg det er en fin ting.

Jeg synes egentlig også det, men prinsippene veier tyngst.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38.