|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg vil påstå at Knut Jørgen Røed Ødegaard går de fleste her en høy gang. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Navn og forventninger til uttale
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
kamerat
|
Det er en kunstig gane. Den måler hvor og hvordan man plasserer tunga mens man snakker, for å bestemme presis artikulasjon. (Den vanlige måten er jo introspeksjon du kjenner etter selv hvilken del av tunga du bruker og hvor den treffer. Har du f.eks. apiko-dental t (berører du tennene med tungespissen)? Eller lamino-alveolar (berører du området rett bak tennene med tungebladet)? Den er vel mest for konsonanter, så den er jo ikke egentlig relevant her.
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleÅh!!! Kult! |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Kontrollfrik
Shit. Den ser ut som reguleringen til datteren min. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
kamerat
|
|
|
|
#8 |
|
Librocubicularist
|
Den i-lyden som eg ikkje heilt fekk etterlikna godt nok, er ein av dei lydane eg har mista heilt (til mitt forsvar flytta vi mykje i oppveksta og, så eg har snakka fleire dialektar som barn og trur det er grunnen til at eg ikkje held betre på dialekta mi på Austlandet). Men den legg eg veldig godt merke til, når eg er der borte. Kjenner eg lurer litt på kva den typen vokaler eigentleg heiter. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
kamerat
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg sier Ævvdun, men synes det er ganske pent for det.
|
|
|
#10 |
|
kamerat
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg kjenner en lingvistikkprofessor som begynte med fonetikk fordi han syntes det var så fascinerende at det kom vann ut av nesa når han lo (eller jeg tror faktisk det var tomatsuppe).
|
|
|
#11 |
|
Kontrollfrik
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg tror hele Falling Skies er skrevet av ofrene til Toffskij. |
|
|
|
#13 |
|
Librocubicularist
|
Eg som skulle til å seie at denne tråden må vere toppen av nerdelykke. Finst det folk som er interesserte i andre ting, altså? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Navn og forventninger til uttaleDenne tråden er fantastisk! |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg sier Æudunn, sæuu og mæur.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Det der er ikke gjengs for østlandet altså, jeg tror de færreste i Oslo sier det slik. Det høres ut som noe de sier oppover mot Odalen.
En venn av meg fortalte en gang at det er ganske lett for pakistanere å uttale norske ord, fordi urdu er en av få andre språk som har tjukk L, og den lyden i slutten av hardt. Jeg vet ikke om det stemmer?
Jeg er mest vant til å tenke bredt/pent om Oslo Øst/Vest, men jeg tror ikke det er veldig vanlig å si sævv på østkanten lenger.
|
|
|
#17 |
|
|
Joda, store deler av østlandet så - østlandet er jo temmelig mye mer enn Oslo. Fra omtrent Gardermoen flyplass og vestover ned til tja... gjerdrum? Kanskje litt nord for gjerdrum skillet går, og hvertfall opp til eidsvoll og hurdal (eller huddaln med tjukk L som det egentlig heter). Sist redigert av m^2 : 14-08-12 kl 11:53. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Det var jo det området jeg mente jo, oppover mot Odalen.
|
|
|
#19 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Librocubicularist
|
Viss det er kriteria for å uttale norske ord, gjer ikkje eg det, i alle fall. |
|