Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-12, 09:56   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Vi suger ikke på den selv, vi lurer naturligvis uskyldige forbipasserende til å gjøre det! For vitenskapens skyld!

:drikkele:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 10:02   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil påstå at Knut Jørgen Røed Ødegaard går de fleste her en høy gang.

Gammel 14-08-12, 09:33   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Gakk! Hvor mange språknerder har sugd på den der?! Det der er Mad Scientist-utstyr altså.

Hva i all verden _er_ det for noe?!?

(Audunn, men Ævvdønn sier de der jeg kommer fra. Men jeg snakker nemlig penere enn der jeg kommer fra )

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 09:43   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Hva i all verden _er_ det for noe?!?

Det er en kunstig gane. Den måler hvor og hvordan man plasserer tunga mens man snakker, for å bestemme presis artikulasjon. (Den vanlige måten er jo introspeksjon – du kjenner etter selv hvilken del av tunga du bruker og hvor den treffer. Har du f.eks. apiko-dental t (berører du tennene med tungespissen)? Eller lamino-alveolar (berører du området rett bak tennene med tungebladet)? Den er vel mest for konsonanter, så den er jo ikke egentlig relevant her. (Og jeg er på ingen måte fonetiker.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 09:45   #5
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh!!! Kult! (og så, eh, nyttig??)

Har dere forresten sett på film og sånt så er det mange engelsktalende som sier th-lyden med tungespissen litt ut mellom tennene? Jeg sier den lyden med tungespissen bak fortennene (dog litt langt ned), jeg. Lurer på hva som er "riktig"

Og emil er et sånt navn. Man kan si det Emil liksom, sånn som i tv-serien. Eller e-MIl, slik jeg kjenner flere av. (som i 10 kilometer blir til en MIL lsm, e-MIL)

Gammel 14-08-12, 09:54   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Har de en elektropalatograf, kanskje?

Shit. Den ser ut som reguleringen til datteren min.

Jeg aner ikke om de har en slik. Jeg vet ikke om jeg vil finne det ut heller.

Gammel 14-08-12, 09:23   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 14-08-12, 09:28   #8
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke så rart, for det henger jo sammen – noen dialekter har både kvalitets- og kvantitetsforskjell i trykksterke og trykksvake stavelser, andre har ren kvantitetsforskjell.

Egentlig burde vi puttet Hyacinth i en fonetikklab og målt lydene hennes. Det er nok den eneste måten å komme ordentlig til bunns i dette på. Kanskje de har utstyr ved UiS?

Den i-lyden som eg ikkje heilt fekk etterlikna godt nok, er ein av dei lydane eg har mista heilt (til mitt forsvar flytta vi mykje i oppveksta og, så eg har snakka fleire dialektar som barn og trur det er grunnen til at eg ikkje held betre på dialekta mi på Austlandet). Men den legg eg veldig godt merke til, når eg er der borte. Kjenner eg lurer litt på kva den typen vokaler eigentleg heiter.

Ja til fonetiske avmålingar på FP!

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 09:29   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg sier Ævvdun, men synes det er ganske pent for det.

Gammel 14-08-12, 10:00   #10
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg kjenner en lingvistikkprofessor som begynte med fonetikk fordi han syntes det var så fascinerende at det kom vann ut av nesa når han lo (eller jeg tror faktisk det var tomatsuppe).

Gammel 14-08-12, 10:03   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg kjenner en lingvistikkprofessor som begynte med fonetikk fordi han syntes det var så fascinerende at det kom vann ut av nesa når han lo (eller jeg tror faktisk det var tomatsuppe).

Gammel 14-08-12, 10:05   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror hele Falling Skies er skrevet av ofrene til Toffskij.

Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 10:10   #13
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og finner ut viktige ting som hvorvidt trøndere palataliserer når de roper "Hjælp! Toillat akkademiker!"

Språknerder er de nerdigeste av alle nerder. Dere vet alle er glade for at dere ikke interesserer dere for atomfysikk eller noe anna farlig, ikke sant?

Eg som skulle til å seie at denne tråden må vere toppen av nerdelykke. Finst det folk som er interesserte i andre ting, altså?

Gammel 14-08-12, 10:10   #14
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Denne tråden er fantastisk!

For å bidra litt: Jeg er fra Oslo øst, og sier Osjlo, men ikke Ævvdunn. Jeg sier Æudunn, med en avslepen u eller hvordan jeg skal si det. Jeg snurper ikke munnen for å si den u-en.

Til hovedtema: Jeg synes vel man kan forvente at ens navn blir uttalt etter beste evne som man selv sier det. Med det mener jeg at man må forvente at navnet høres litt annerledes ut med en annen dialekt, eller på et annet språk.

Noen navn høres rett og slett for anstreng ut hvis jeg skal si dem slik innehaveren selv sier det, som en Lars med tydelig rulle-r, eller en bergensk Maræææn. Jeg kan godt si Bår for Bård som ikke uttaler d-en selv.

Men Kristin med trykk på Kris, og lang i på slutten er litt vanskelig kjenner jeg. Men jeg prøver og prøver for å høre hvordan det høres ut (hvem har ikke det etter å lest i denne tråden?). Jeg får det til hvis jeg roper tror jeg. Har ikke forsøkt.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:05   #15
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier Æudunn, sæuu og mæur. Jeg tror at Æu-lyden er "penere" en ævv-lyden på østlandske dialeker. Med fare for å være på veldig tynn is.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:24   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hehe, spør min far, Audun (utflyttet nordlending bosatt på Østlandet). Han får kløe av både Ævvdunn, mævver og sævv.

Det der er ikke gjengs for østlandet altså, jeg tror de færreste i Oslo sier det slik. Det høres ut som noe de sier oppover mot Odalen.

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg meiner det og er retrofleke lydar. Dei lydane kor ein tar tunga bakover (retro) og så slår ho fram (fleks) er retroflekee.

En venn av meg fortalte en gang at det er ganske lett for pakistanere å uttale norske ord, fordi urdu er en av få andre språk som har tjukk L, og den lyden i slutten av hardt. Jeg vet ikke om det stemmer?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg sier Æudunn, sæuu og mæur. Jeg tror at Æu-lyden er "penere" en ævv-lyden på østlandske dialeker. Med fare for å være på veldig tynn is.

Jeg er mest vant til å tenke bredt/pent om Oslo Øst/Vest, men jeg tror ikke det er veldig vanlig å si sævv på østkanten lenger.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:26   #17
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det der er ikke gjengs for østlandet altså, jeg tror de færreste i Oslo sier det slik. Det høres ut som noe de sier oppover mot Odalen.

Joda, store deler av østlandet så - østlandet er jo temmelig mye mer enn Oslo. Fra omtrent Gardermoen flyplass og vestover ned til tja... gjerdrum? Kanskje litt nord for gjerdrum skillet går, og hvertfall opp til eidsvoll og hurdal (eller huddaln med tjukk L som det egentlig heter).
Og fra omtrent vormsund og nordøstover (mot odalen). Og øst-sørøst for lillestrøm.

Det er egentlig bare sånn omtrentlig langs med E6 de ikke sier det, i lokaldialekta Det ligger utsatt til for Oslofolka det, vøtt.

Disclaimer: hvertfall slik _jeg_ har oppfattet det, lokaloppvokst og -bodd som jeg er...

Sist redigert av m^2 : 14-08-12 kl 11:53.
Gammel 14-08-12, 11:53   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Joda, store deler av østlandet så - østlandet er jo temmelig mye mer enn Oslo. Fra omtrent Gardermoen flyplass og vestover ned til tja... gjerdrum? Kanskje litt nord for gjerdrum skillet går, og hvertfall opp til eidsvoll og hurdal (eller huddaln med tjukk L som det egentlig heter).
Og fra omtrent vormsund og nordøstover (mot odalen). Og øst-sørøst for lillestrøm.

Det var jo det området jeg mente jo, oppover mot Odalen. Østlandet er ganske mye mer enn det også, Østfold f.eks. og de sier jo søvv og møvver.

Blue: Jeg regner Skedsmo inn i området opp mot Odalen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:30   #19
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En venn av meg fortalte en gang at det er ganske lett for pakistanere å uttale norske ord, fordi urdu er en av få andre språk som har tjukk L, og den lyden i slutten av hardt. Jeg vet ikke om det stemmer?

Jeg er mest vant til å tenke bredt/pent om Oslo Øst/Vest, men jeg tror ikke det er veldig vanlig å si sævv på østkanten lenger.

Det har du nok rett i. Jeg er født og oppvokst i Oslo, i randsonen/drabantbybeltet i øst, og kjenner ingen som snakker veldig bredt, unntatt pappa når han skal erte mamma - da sier han kjærka og buttikken.

Det med urdu og tjukk L har en urdu-snakkende tidligere kollega av meg også hevdet.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:35   #20
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Viss det er kriteria for å uttale norske ord, gjer ikkje eg det, i alle fall. Sånn elles kan eg ikkje svare på det du faktisk spør om.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:01.