Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-11, 11:48   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nå har pesten skrevet rett ut at hun mener mmr gir autisme. Noe som faktisk ikke stemmer siden det ikke er overrepresentasjon av autisme blant de vaksinerte. .

Kan man ut fra dette dra en konklusjon om at vaksine ikke utløser autisme hos noen barn? Kan autisme utløses av flere ting, og vaksine kan være en av dem? Jeg bare spør, fordi jeg ikke kan se at "det er ikke overrepresentasjon av autisme blant de vaksinerte" kan brukes til å motbevise Pestens påstand.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:54   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Kan man ut fra dette dra en konklusjon om at vaksine ikke utløser autisme hos noen barn? Kan autisme utløses av flere ting, og vaksine kan være en av dem? Jeg bare spør, fordi jeg ikke kan se at "det er ikke overrepresentasjon av autisme blant de vaksinerte" kan brukes til å motbevise Pestens påstand.

Med den forskningen som er gjort som jeg forstår er rimelig omfattende på stort tallmateriale, så ville man funnet en overrepresentasjon av autisme hos vaksinerte i en eller annen grad om vaksinen kunne gi autisme. Når det ikke er funnet så kan man ikke si noe om ett enkelt barn - men man kan si at sannsynligheten for at vaksinen tilfører autisme er så lav at den bør sees bort fra.

Det er forøvrig slik man utelukker alle andre mulige ting også. Det virker ikke som om folk som tar vitamin C i større grad enn andre unngår/involveres i bilulykker - ergo har ikke vitamin C noen påvirkning på bilulykker. Om så en eller annen da sier at de har kjørt skadefritt i ti år, startet på vitamin C i tilskudd på tirsdag og krasjer bilen på onsdag og hevder det er en sammenheng - så er det ikke mulig å motbevise dette heller utover at det ikke er noen tendens til dette noe annet sted og at tallmaterialet er så stort at man da kan si at dette faktisk ikke henger sammen.

(Det er det krangelen går ut på nå - Pesten mener at slik var det for henne og at det er pga vaksinen - røkla sier at det var en tilfeldighet siden vaksinen isåfall ville gitt utslag i tallmaterialet. Særlig siden påstanden er at dette ikke er så uvanlig. Så kan man krangle seg inn i solnedgangen om statistikk versus enkeltsaker.)

Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 12:15   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo det som det handler om, man vet ikke om akkurat ett barn fikk autisme av MMR-vaksinen eller tomatsuppe eller demoner eller hva.

Men det man bør kunne gjøre om man er rimelig oppegående er å finne ut om dette gjelder på gruppenivå. Jeg har all verdens pragmatisme til overs for Pesten. Og synes det er enorm forskjell på noen som tror at barnet deres fikk MMR av vaksinen og ikke vaksinere søsknene, til noen som går til misjonering for at andre ikke skal ha vaksine.

Jeg synes man skal ha rett på å bli behandlet pent ut fra den triste historien hennes, men hun har ikke dermed carte blanche til å spre propaganda som er feil og skadelig. Som Katta (vidunderlige dame) sa, man kan ikke godta at barn skal få meslingeencephalitt fordi utsagn som Pesten kommer med skal få stå uimotsagt.

Gammel 20-02-11, 13:43   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare spør, fordi jeg ikke kan se at "det er ikke overrepresentasjon av autisme blant de vaksinerte" kan brukes til å motbevise Pestens påstand.

Det virker nesten som om du mangler en grunnleggende forståelse for statistiske metoder, og det er en forutsetning for at man skal kunne vite hvordan forskning virker og hvordan man skal lese og ikke minst forstå tallene som blir presentert. Man kan ikke ta hvert eneste barn i verden og teste det, man er nødt til å gå utifra statistikk.

Gammel 20-02-11, 11:54   #5
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg forstår det slik at dette er en bekjent av flere eller ihvertfall noen høyt respekterte brukere her inne og har virkelig forsøkt å lese det som sies med briller av at det er en bekjent av noen jeg uten å blunke ville stole på i det meste, men det hjelper ikke altså.

Hææ? Jeg trodde det var Lille meg som var en bekjent eller noe av noen her inne. Jeg har ikke fått det inntrykket av pesten, men jeg kan godt ta feil.
Uansett så vil det ikke endre mitt syn på hverken skremselspropagandaen hun sprer eller forsåvidt henne.

Gammel 20-02-11, 11:55   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Hææ? Jeg trodde det var Lille meg som var en bekjent eller noe av noen her inne. Jeg har ikke fått det inntrykket av pesten, men jeg kan godt ta feil.
Uansett så vil det ikke endre mitt syn på hverken skremselspropagandaen hun sprer eller forsåvidt henne.

Jeg fikk en prikk av en bruker jeg har kjent herfra i mange år og har den aller dypeste reskpekt for. Siden vi diskuterer statistikk så er ikke dette utelukkende for at også Lille meg har kjentfolk her fra før.

Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 12:08   #7
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Siden vi diskuterer statistikk så er ikke dette utelukkende for at også Lille meg har kjentfolk her fra før.

Jeg kan i alle fall helt klart avvise at jeg kjenner til at jeg kjenner Pesten fra før av. Men du har helt rett, smilefjes. Statistisk sett kjenner jeg sikkert til flere av debattantene her. Problemet er jo at jeg ikke kjenner brukernavnene.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 12:00   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg får virkelig ikke håpe det er bekjentskap til respekterte borgere av FP som avgjør hvordan man blir behandlet.

SF: Jeg har vaksinert mine barn og kommer til å fortsette med det, nettopp av de grunner du skisserer. Jeg tenker likevel at Pesten sin historie ikke trenger å være usann, kanskje hennes barn faktisk reagerte slik på vaksinen?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 12:10   #9
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Er det? Fra Wikipedias engelske side om meslinger: "In developed countries, most children are immunized against measles by the age of 18 months, generally as part of a three-part MMR vaccine (measles, mumps, and rubella)." Fra siden om røde hunder: "The vaccine is now usually given as part of the MMR vaccine."

Og fra siden om kusma: "The vaccine may be given separately or as part of the MMR immunization vaccine which also protects against measles and rubella. In the US, MMR is now being supplanted by MMRV, which adds protection against chickenpox." Her står det altså at man legger til vaksine mot vannkopper. Ville man gjort det om man mente det var for tøft for kroppen å få flere vaksiner samtidig?

Jeg prøvde å få frem at jeg var usikker altså, jeg mener bare å ha hørt/lest om det rundt den tiden Lille skulle få MMR, men jeg var så langt inne i ammetåken da at jeg klarer jo ikke å huske det nå.

Jeg får virkelig ikke håpe det er bekjentskap til respekterte borgere av FP som avgjør hvordan man blir behandlet.
?

Ikke i min bok i alle fall, hva andre gjør skal ikke jeg svare for.

Gammel 20-02-11, 12:13   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

SF: Jeg har vaksinert mine barn og kommer til å fortsette med det, nettopp av de grunner du skisserer. Jeg tenker likevel at Pesten sin historie ikke trenger å være usann, kanskje hennes barn faktisk reagerte slik på vaksinen?

I hovedsak ikke. Men en anbefaling fra noen jeg kjenner om å lese om igjen og se at det feks ikke var det jeg oppfattet som ble ment, blir gjerne fulgt. Det kan godt hende jeg lander på å bruke originaloppfatningen likevel.

Pestens historie er helt sikkert sann. Men Pestens konklusjon i historien er høyst ukvalifisert. Hun er ikke mer skikket til å konkludere at vaksinen ga barnet en autisme som ellers ikke ville kommet enn en som starter vitamin C er til å konkludere at denne påvirket bilulykker.

Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 12:14   #11
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Det C vitamin eksempelet var faktisk veldig bra SF!

Gammel 20-02-11, 12:31   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Etter å ha sett Fnattebarnets sykdom kommer jeg helt klart til å vaksinere babyen min om ikke vannkoppene er overstått tidlig.

Og siden Esme setter streken på 7-8 år så ender jeg sikkert der jeg og. :lillesøsterkompleks:

Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 14:33   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Dersom det koster en milliard kroner å vaksinere alle mot vannkopper, mens det å ikke vaksinere mot vannkopper vil koste en halv million så er det lett å se at samfunnet ikke vil lande på å massevaksinere mot vannkopper. Det betyr jo ikke at det ikke er lurt å vaksinere mot vannkopper - kun at samfunnet ikke spanderer vaksinen, så man må fikse det selv.

Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 14:39   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At land velger å vaksinert eller ikke, tenker jeg også bunner i kulturelle forskjeller. Dvs. At den kulturelle erfaringsekken man bærer med seg, vil få en til å vurdere kost/nytte noe ulikt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 15:17   #15
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå blir dette sikkert litt god dag mann økseskaft og repriser. :advarer:

Jeg synes ikke tomatsuppeeksempelet er så dumt, sånn hvis jeg skal se litt seriøst på det - og ikke kjøre spydiglinjen. Jeg og ungene fikk omgangssyke i oktober. Vi hadde alle tre spist samme mat fra vår faste kinesiske take away som vi har handlet fra jevnlig. Vi har ikke handlet der en eneste gang siden oktober. Og det på tross av at jeg logisk sett ikke tror at det er kjempesannsynlig at maten smittet oss. At ungene hadde unger på samme avdeling som spydde i barnehagen et par dager før er nok mer sannsynlig årsak. Men det hjelper ikke på "føleriet" mitt.

Jeg kan forstå at det er samme mekanismer som utløser en slags angst for vaksiner, når man har hatt et barn som får en alvorlig diagnose i etterkant av vaksineringen. Jeg kan også med forstå at man da ikke orker å vaksinere yngre barn, og satser på den (etter mitt syn) mindre sympatiske gratispassasjererlinjen. Sjansen for at nettopp disse uvaksinerte barna får alvorlige følger av meslinger er ikke så stor, siden mange andre vaksinerer seg.

Det jeg IKKE klarer å forstå, er at man sprer skremselspropaganda i etterkant. Og det forstår jeg ikke på tross av at man inderlig og helt ærlig tror at MMR er årsaken til at eget barn fikk autisme. Nå har ikke jeg tallene i hodet, men jeg husker fra tidligere vaksinediskusjoner at det er så dokumentert som det kan få blitt - at vaksinene beskytter barna mot alvorlige sykdommer og død. Nå tar jeg tall helt fra løse lufta og synser vilt, sånn for å illustrere poenget. Hva om man tenker seg at det årlig er tre barn i Norge som blir autister på grunn av MMR-vaksinen. Hvis man samtidig har spart 10 barn sine liv, og kanskje enda flere barn for alvorlig sykdom - er det ikke da verdt det? Risikoen for døde barn er jo noe de som gir MMR-vaksinen og tror at barna risikerer autisme også utsettes for. Og da blir det i mitt hode en enkel kost-nytte-vurdering, a la mye annet vi gjør med barna her i verden.

For å si det litt kortere; Jeg kan forstå at Pesten ikke ønsker å vaksinere yngre barn. Det jeg derimot synes er usmakelig er at hun ensidig sprer skremselspropaganda på et foreldreforum og samtidig stiller seg helt avvisende til å se på statistikk, forskning og diskusjon rundt disse tingene. For meg blir hennes bidrag i denne diskusjonen omtrent på samme nivå logisk sett som om hun skulle gå hardt ut mot bakovervendte bilseter fordi hun hadde et barn som døde eller ble skadet i en bilulykke på tross av bruk av bakovervendt bilsete. Samtidig som hun nektet å høre på tallenes klare tale.

Sånn avslutningsvis så må jeg si at jeg forstår at denne diskusjonen kan være tøff for deg, Pesten. Det er ditt barn og din historie du bidrar med, din virkelighet. Prinsipielle diskusjoner kan fort bli vanskelige når man drar inn personlige erfaringer. For meg blir det allikevel en kost-nyttevurdering når jeg allikevel gir en tilbakemelding om at jeg ikke synes måten du går ut på er ok. Fordi jeg tror at den type misjonering kan gjøre at flere barn blir alvorlig syke eller dør.

Sist redigert av Irma : 20-02-11 kl 15:31.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 15:43   #16
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Greit etter å ha lest siste innlegg her så ønsker jeg at dere sletter quotene deres og så skal jeg slette innleggene mine.
Dette blir bare for dumt og jeg har fortalt min personlige historie. Jeg ønsker ikke å skremme mennesker til å få gitt vaskine til sine barn. Jeg bare forteller om meg og mine og hvordan jeg opplevde det å få et autistisk barn etter vaskinen. For alt jeg vet så kan gutten min ha vært autistisk FØR mmr men siden jeg jobbet på småbarns avdeling i bhg så regner jeg med at jeg ville ha sett dette.
Jeg ønsker ikke å krangle med dere men sånn som denne debatten har fortsatt så tror jeg at jeg kanskje sletter meg fra FP. Bare måten jeg ble møtt på i introduksjonen ang skrivefeil så burde det vel ha ringt en varselbjelle.
Denne tråden er visst blitt alt for lang og jeg håper den blir stengt etterhvert. Jeg hadde håp om å fortsette skravlingen med dere men tror neppe det blir det samme etter dette.
BTW så har jeg ingenting imot vaksiner men som sagt så er jeg rimelig skeptisk til 3 så solide doser blandet i en så heftig coctail. Og barna mine har blitt vaksinert ETTER mmr også.

Gammel 20-02-11, 15:44   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Pesten, det er ingen her som ønsker deg vekk noe sted. Men når du deler en personlig historie så vil det som regel ikke være noen trumf som stopper noen debatt på dette forumet. Og det bør det jo ikke være heller.

Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 15:49   #18
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Dobbelt.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 15:50   #19
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Pesten, det er ingen her som ønsker deg vekk noe sted. Men når du deler en personlig historie så vil det som regel ikke være noen trumf som stopper noen debatt på dette forumet. Og det bør det jo ikke være heller.

Det føles nok veldig som et personlig angrep, ikke en debatt. NOEN skriver ordenlig, mens mange er bare direkte ufine og spydige.

Gammel 20-02-11, 15:48   #20
Nå også i farger

Standard

Syns det er kjempe synd om du sletter deg, Pesten, men jeg forstår deg veldig godt. Tror generelt det er ganske vanskelig å komme inn som ny bruker her, hvis man ikke skriver-de-rette-tingene. Synd, men sant!

Svar

Emneord
folkets info, hpv-vaksinen, klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:01.