Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2023

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-23, 21:59   #501
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2023

Nå sa selv min 10-åring at det ikke var skole da....men hun er ikke her.

Gammel 17-12-23, 22:05   #502
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Tenker du at skole kun er å pugge verb og formler, da? Det er litt verdi i å pugge relasjoner og hygge seg også. :frustrert lærer som er lei tyn av foreldre: (sikkert ufortjent, men nå gikk det utover deg).

Vi slutter på torsdag, har undervisning frem til lunsj og julelunsj med ansatte etterpå. Kunne gjerne tatt en uke fra sommeren for å få pustet litt ordentlig i jula, ja.

Enig med deg. Å spise sammen, selv bare godteri, lærer bort mye om andres vaner og skikker, sosiale relasjoner, samhold osv.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-23, 22:09   #503
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Det er vel ikkje å forvente at ein 10-åring reflekter så mykje over læringa og verdien det er i slike opplevingar og situasjonar. Men ja, det hadde vore kjekt om foreldre evna tenke på det.

(Som lærar er alle slike "lause" situasjonar veldig verdifulle. Eg får sett elevane på ein annan måte enn i den ellers ganske styrte kavardagen.)

Gammel 17-12-23, 22:10   #504
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Klart det er skole. Mye verdifullt som skjer på annerledesdager. Her er siste skoledag onsdag. Et skoleår skal uansett ha 190 dager så det gjøres litt forskjellig i fylkene.

Gammel 17-12-23, 22:14   #505
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Som vanlig* siste helgen før julaften har vi plukket juletre i dag. Eldste var dårlig og måtte holde seg hjemme. Den plassen Fetter har tatt i bruk til dette passer veldig godt som utgangspunkt for snøborgbygging, tilhørende snøballkrig, leting etter juletre, pølsegrilling, skravling, lek og moro. Mye bedre en plassen Onkel pleide å ta oss til.
Etterpå ble det spikersuppe hos tante og ennå mer skravling og kos.

Nå kan jula komme
* Første gang var, i følge Tante og meg, i 1982.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-23, 22:25   #506
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg har forresten skrevet noen julekort i dag, ikke verst. Sendes i morgen. Det gikk greit nok med de gardinene til gjesterommet også, hadde nok ikke fått mer enn G på tekstilen men pytt. Har fått hjem til jul ett av student-barna mine i dag, det var veldig kjekt.

Middag har jeg glemt, mannen har vært sykt fyllesjuk så jeg har bare spist julebrød med ost.

Gammel 17-12-23, 22:36   #507
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Jeg tok meg sammen og laget Myrias ekstra krydrede pepperkakedeig i dag.

Det tar jo ikke mer enn fem minutter å helle alt det tørre i det smeltede smøret og sirupen mens kjøkkenmaskinen blander.
Nå skal deigen stå til i morgen.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 01:58   #508
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Nå er huset julepynten til randen! Og jeg nyter det.
Jeg mangler fremdeles flere gaver, og jeg har bakt 2 sorter... men jeg skal bare jobbe torsdag denne uken, så jeg har enda tid! Gutta slutter skolen onsdag, og har bare halv dag den dagen, så det blir bakedag!

Gammel 18-12-23, 06:36   #509
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Mine har også siste skoledag på onsdag. Da er det kirken eller alternativt opplegg og så avslutningninkasdene med tillatt medbrakt litt godteri.
Tirsdag er det grøtfest for hele skolen i hallen.
I dag er det tilnærmet normal skoledag, men leksefri

Fin nedtrapping mot juleferien og fine aktiviteter.

Ungdomsskolen har forresten ikke normal skole i dag, de hadde halve dagen med juleverksted og halve med håndball på fredag og så har halve med juleverksted og halve med kanonball i dag , turnering mellom klassene. Også er det uvisst hva de skal i morgen, men har tilgode å få igjen matte-tentsmen som de skal få før jul så han forventer å få den. Onsdag er det kirken/alternativt.

Gammel 18-12-23, 06:38   #510
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi mangler enda en del gaver, mest av det som skal utleveres her i huset, men litt småplukk av det vi leverer til familien på julaften, så har uka på oss.

Har tre kakesorter i boks så det må bakes litt mer ja.
I det minste har alle aktiviteter tatt ferie, selv fotballen faktisk, så derved får jeg bake litt med ungene utover uka.

Alle gavene som skal østover ble pakket i går, svigermor tar dem med når hun drar om et par timer.

Gammel 18-12-23, 07:16   #511
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Fredag var sen siste skoledag Musemus. Virker som de fleste slutter i morgen eller onsdag, men de aller fleste barn i Norge har vel like mange skoledager i løpet av ett år så med kortere juleferie blir det vel lenger annen ferie? Jeg synes det å slutte i morgen er fint. Godt med noen dager før jul.

10. klassingen har vanlig skoledag i dag (og til og med innlevering av et prosjekt) og så er det kosedag i morgen mens begge barneskolebarna har Minecraft-dag og felleslunsj (buffet hvor alle bidrar, 7. trinn spiser sammen hele trinnet så det er litt ekstra hyggelig) i dag og kosedag med underholdning, grøt og julefilm m/godteri i morgen. Og jeg er av dem som absolutt ser verdien av sosiale aktiviteter på skolen.

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Jeg tok meg sammen og laget Myrias ekstra krydrede pepperkakedeig i dag.

Den er så god.

Gammel 18-12-23, 07:35   #512
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanlige skoledager her også, inntil videre (vgs), men i morgen har guttungens skole volleyballturnering. Eldstejenta snakker om Nidarosdomen, usikker på hvilken dag, men trolig siste dag, dvs torsdag. Og litt avslappet i enkelte fag, som å se fransk julefilm i fransktimen etc. Hun har gudbedre meg nok skolestress til vanlig, og er ikke så flink til å være sosial med andre i klassen, så for meg kunne de hatt kosedager herifra til påske, hvis det fikk skuldrene hennes ned fra ørene et øyeblikk.

Jeg har også noen gaver igjen. Noen "smågaver" til mannen (vi kjøper et stort gulvteppe "til hverandre", men det blir alltids en og annen liten, eller "liten" gave i tillegg), og noen gaver jeg skal fikse for et annet familiemedlem, til ungene. Der vet jeg hva jeg skal kjøpe, så den er grei, men skulle også kjøpe noe "til huset" (evt til meg og mannen), til 500 kr, og hva det skal være aner jeg ikke. Hva hadde du kjøpt? Jeg tenker ikke å kjøpe noe spiselig, det kjøper vi jo så mye av likevel, til jul.

Gammel 18-12-23, 07:49   #513
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Har kjøpt juletre og alle gaver er i hus, pakket inn i går. Har bakt fire sorter, en gjenstår, og har i tillegg tre sorter kjøpte fra Tyskland. Det blir jammen meg åtte sorter totalt. Alt for mye for oss, men baking er gøy, så mannen får med på jobb, jeg tar med på sykehjemmet jeg besøker for Røde Kors, en venn får en boks etc. Har også planlagt alle måltider, lagt inn en bestilling hos Meny og har lister for spesialbutikker. Denne uken står vasking, juletrepynting, julebad for hunden, julenegler for meg og litt sosialt på programmet. Elsker førjulstiden og forventninger og alt som hører til

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 10:29   #514
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da er siste konsert sunget og det går an å vende all konsentrasjon mot ting som skal gjøres hjemme. Så jeg tar fri i morgen og onsdag for å bake. Storesøster kom hjem i går kveld, så hun hjelper gjerne til nå når hun har ferie.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 11:40   #515
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hurra, da nærmer jeg meg slutten av julegavehandelen! Det som er igjen, har jeg en plan for, det er deilig.

Gammel 18-12-23, 14:49   #516
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal lage kakedeiger i dag og er ferdig med den første. Resten kommer etter hvert. Eldste kommer til kakeutbaking på onsdag ettermiddag. Julepynting skjer litt etter litt. Hva jeg skal plusse på med i dag har jeg ikke bestemt meg for.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 16:42   #517
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg og mini har reist på juleferie, resten kommer etter natt til julaften. Det største barnet jobber nemlig til kl 16 lille julaften, kjipt at det da er 9 t å kjøre hit etterpå.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 18:52   #518
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Vi pyntet juletreet og hengte opp pynt i går ... like før den eldste spydde.

Juletradisjonene er på stell, altså. I tillegg fikk vi inn det jeg håper er sesongens eneste forekomst av mus. Det pleier å komme inn én eller to når det blir veldig kaldt, men det fører jo også til at alt må vaskes ned. Hadde ikke egentlig tenkt å feire jul i kjøkkenskapene, men nå blir de i det minste rene. :kvalm:

Dette er grunnen til at jeg pleier å legge julestria litt tidlig.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 19:13   #519
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Nei, så kjipt Luftslottet. Heldigvis er det en del dager igjen til julaften så satser på at den syke har blitt friskt til da.

Gammel 18-12-23, 19:57   #520
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Så kjipt, god bedring til den syke, Luftslottet. Håper dere andre slipper unna.

Vi har akkurat laget risboller, liker ikke delfiafett så skulle bruke fløte. Fløten var uåpnet går ut på dato om noen dager, men luktet surt og var klumpete. Vi brukte lettmelk istedet. Spent på hvordan det blir.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.