Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-11, 10:51   #501
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Nå kommer jeg inn i dette sent i gamet, men vil gjerne stille et spørsmål: er det lov for enslige menn som ikke er homofile å benytte denne metode? Der de er biologisk far, altså?

Jeg hadde egentlig skrevet en del mer om hvorfor jeg spør, men skjønner at det blir litt for sensitivt. Hvis noen av dere har rukket å lese det jeg skrev, er det fint om diskusjonen gjøres litt mer vagt, og evt. fjerne sitater.

Sist redigert av C3PO : 11-03-11 kl 11:07. Årsak: Litt for sensitivt om en annen person
C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 11:41   #502
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Nå kommer jeg inn i dette sent i gamet, men vil gjerne stille et spørsmål: er det lov for enslige menn som ikke er homofile å benytte denne metode? Der de er biologisk far, altså?

I Norge er jo ikke surrogati lov for noen, men det er fullt lovlig for en norsk mann å bruke surrogatmor i utlandet og ta med seg barnet hjem fordi han er biologisk far, ja. Hvorvidt han er homo, hetero eller noe helt annet har ingen betydning.

Gammel 11-03-11, 12:57   #503
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takk for svar. Jeg ble forvirret fordi jeg hadde forstått det slik at det kun var homofile som kunne ta med barnet hjem til Norge. Godt å se at det var feil.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 15:24   #504
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har jo opp til flere profilerte norske menn som har fått barn ved hjelp av surrogatmor

Arve Juritzen, Geir Kvarme - og mr Jan Thomas prater vel og om det.....kommer ikke på fler nå.

Gammel 11-03-11, 15:45   #505
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke at det at det er vanskelig å få adoptert er et argument for at det skal være greit å benytte seg av surrogatmor. Like lite som at det at det er mange foreldreløse barn i verden er noe argument mot det.

Gammel 11-03-11, 17:38   #506
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes ikke at det at det er vanskelig å få adoptert er et argument for at det skal være greit å benytte seg av surrogatmor. Like lite som at det at det er mange foreldreløse barn i verden er noe argument mot det.

Enig.

Gammel 11-03-11, 17:55   #507
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Helt enig.

Gammel 13-03-11, 01:23   #508
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg synes det er flott at homofile som dessverre er avskåret fra å kunne adoptere, kan få barn på denne måten.
Synes du det er værre at homofile bruker surrogatmødre enn hetrofile?
Har er jo pikens biologiske far.

Utgangspunktet for surrogati er vel å avhjelpe hetrofile par i en etablert familierelasjon, som har en uønsket dysfunksjon i forplantningsbiologien. Så har det utviklet seg videre til at mennesker med sodomisk seksualitet har ønsket å ta del i fruktene til dem som sverger til reproduktiv seksualitet. Og så videre til enslige individer, uavhengig av reproduktiv relasjon. Hva er neste trinn? Statlig avl uten, eller med statlig oppnevnte, nære foresatte?

Gammel 13-03-11, 02:19   #509
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Pføy Brutus nå tror jeg du har rota med kveldsdosen.

Gammel 13-03-11, 10:59   #510
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Utgangspunktet for surrogati er vel å avhjelpe hetrofile par i en etablert familierelasjon, som har en uønsket dysfunksjon i forplantningsbiologien. Så har det utviklet seg videre til at mennesker med sodomisk seksualitet har ønsket å ta del i fruktene til dem som sverger til reproduktiv seksualitet. Og så videre til enslige individer, uavhengig av reproduktiv relasjon. Hva er neste trinn? Statlig avl uten, eller med statlig oppnevnte, nære foresatte?

Hvor i alle dager har du disse fantastiske faktaene fra?

Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 11:58   #511
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra sitt homofobiske hode.

Gammel 13-03-11, 12:46   #512
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

sodomisk seksualitet

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 14:47   #513
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om ikke noe annet, så er i hvertfall uttalelsene til Brutus noe som får en til å vekselsvis knegge og vekselsvis riste på hodet. Han liver opp, han gjør det.

Gammel 22-03-11, 00:02   #514
Siritk

Siritk sin avatar

Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Brennpunkt har laget program om henne som sendes kl. 21.30 på NRK1 i morgen. Jeg håper virkelig ikke at NRK fremstiller henne som et offer.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 00:05   #515
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Da har jeg satt varsel på det programmet. Det må jeg se.

Hvis dette er riktig så har det blitt storindustri i India med surrogatmødre: http://www.vl.no/samfunn/article121690.zrm

Sist redigert av Jessica : 22-03-11 kl 00:10.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 00:06   #516
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Brennpunkt har laget program om henne som sendes kl. 21.30 på NRK1 i morgen. Jeg håper virkelig ikke at NRK fremstiller henne som et offer.

Særlig ikke siden det nå produseres ett surrogatbarn per uke til norske foreldre i India. (Kilde er bare en eller annen tabloid på nett riktignok.)

Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 00:08   #517
Siritk

Siritk sin avatar

Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg frykter at hun har regien på programmet utfra den lille snutten jeg nettopp så. Hun sa blant annet at hun ikke hadde kjøpt barna.

Gammel 22-03-11, 00:14   #518
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Kommer nok til å bli det sedvanlige, med Maria Amelie-tårer, det der. Obskøne greier, med tanke på alle barna i det landet som er predestinert til elendighet. Grenseløs egoisme og det burde vært lovregulert bedre i forkant her i landet.

Gammel 22-03-11, 10:06   #519
Siritk

Siritk sin avatar

Standard

Brutus: Egoloven? Du har nok dessverre rett.

Sitat moren: "Jeg har bare betalt for medisinsk behandling som resulterte i barn, ikke for barna."

Gammel 22-03-11, 11:25   #520
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Sitat moren: "Jeg har bare betalt for medisinsk behandling som resulterte i barn, ikke for barna."

Ja, det der reagerte jeg også på. Jeg så ikke hele programmet, bare noe stykkevis og delt, men ut fra det jeg oppfattet, så fremstod hun som et offer i aller høyeste grad.

Svar

Emneord
etikk, surrogatmødre

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.