Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-11, 07:50   #521
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

[quote=smilefjes;2657343]Men om man altså ikke bruker denne tiden, så får man betalt for den likevel? quote]



Fantastisk rammeavtale vi har!









For å si det slik så jobber jeg nok mer gratis enn overtid. Forrige uke satt jeg 10 t over og det er ikke overtid - men ubunden tid. Så om man ikke alltid jobber 4 t på en uke (noe som ikke er vanskelig å gjøre, man tar da observasjoner av barna, kartlegging, foreldresamtaler, lager læringsmål, holdningsmål og sosiale mål for hvert prosjekt vi skal ha, i tillegg holder vi oss faglig oppdatert), så blir det det gjennomsnittlig pr år. Så vi jobber ikke mindre enn dere andre.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 07:58   #522
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Man MÅ bruke denne tiden. Det er jobben vår. Man får betalt for det. Nei, man må ikke gjøre rede for det, men er det så rart at man har en del arbeidstid som kan gjøres f.eks. hjemme? Det er jo hjemmekontor, som mange andre har også. Jeg synes det er helt merkelig å si noe sånt som "men om man ikke bruker denne tiden", for det er det samme som at jeg skulle stilt spørsmål om DU bruker hele arbeidstiden din.

Om jeg på en hjemmekontordag jobber seks timer istedenfor det jeg skal så må jeg avspasere 1,5 time. Om jeg jobber ni timer så får jeg overtid. Jeg har ikke ubunden tid og jeg tror ikke det er vanlig å ha slikt heller for andre enn lærere og førskolelærere. Om jeg blir sittende og tenke over neste dags jobbaktiviteter så er dette ting jeg gjør uten at det lønnes med et øre ekstra til tross for at det er jobbrelatert og skjer på fritiden.

Jeg tror det er sånne tillitsordninger som det ser ut til å florere av som er med på å gi lærer- og førskolelærere et rykte om å være bortskjemt. For folk flest er det sånn at man ikke får ekstra betalt om man ikke faktisk jobber flere timer enn man skal. Man har ikke krav på å være borte fra jobb under tillit om at man gjør noe jobbrelatert uten at man må redegjøre for tiden sin, og det finnes normalt ikke ordninger av typen "om det blir litt lite den ene uka, så blir det sikkert bra i snitt likevel." Man avregner timene slik de er jobbet. Dersom det stemmer at lærere og førskolelærere jobber de timene de sier at de gjør (jeg ser ikke noen grunn til å anta noe annet) så kan jeg ikke skjønne annet enn at det vil lønne seg for dem å få dette inn i langt mer ordnede forhold. Samt å få orden på overtidsbruk. Man har lovfestet krav på overtidskompensasjon. Det er en ukultur at man tuller rundt og irriterer seg over så himla mange timer man jobber gratis mens ingen er noe fornøyde. Og når man så begynner å snakke om det så dukker det opp den ene merkelige ordningen etter den andre som har til felles at de bygger på tillit til at alle i dette yrket er spesielt samvittighetsfulle. Så krasjer denne generelle sannheten sammen med kunnskapen mange har om at så ikke er tilfelle - all den tid det selvsagt også finnes både lærere og førskolelærere som gir generelt mer beng enn andre. Og svosj - så har man en gruppe såre arbeidstagere og en gruppe uforstående utenforstående som synes denne gjengen syter fælt.

Jeg tror det trengs litt mer ordnede forhold jeg altså. Virkelig. Og jeg kan ikke skjønne annet enn at for alle lærere og førskolelærere med god samvittighet så må de da være helt enige. Ikke minst fordi de da vil få de godene de har krav på om de må jobbe mer enn de skulle. Jeg er lei av å høre om lærere som jobber seg ihjel gratis og at jeg er utakknemlig om jeg ikke tilber dem alle sammen. Jeg vil at lærere skal ha de godene de har krav på sånn at man kan stille de krav til dem som er rimelige uten å få slengt tilbake at man er utakknemlig fordi det gjøres så mye mer enn de burde.


Sist redigert av Slettet bruker : 03-02-11 kl 08:04.
  Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 08:06   #523
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Og ikke minst er det på tide at vi begynner å se på kostnadene ved skoler ut fra de reelle kostnadene. Er det sånn at alle lærere jobber 130 % stilling med 100 % lønn - jaha - da må det inn mer penger. Om det viser seg å være noen lærere som jobber mye mens andre jobber lite - da må det omfordeles.

(Jeg kan for eksempel ikke skjønne at en matte- og kjemilærer på ungdomsskolen trenger like mye ubunden tid etter ti år i jobben som de to første årene. Det er fag som ikke endrer seg nevneverdig altså - man må da få noen systemer etterhvert som kan gjenbrukes. Ihvertfall når jeg som forelder faktisk ser utmerket godt at det er eksakt samme system som årene før.)

  Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 08:21   #524
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.199
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det ville aldri blitt en lignende og like lang tråd om flyvertinner eller jurister feks. Hva kommer det av?

Det handler vel mest om at de ansatte i skole og barnehage er en mye større del av dagliglivet til folk her inne enn flyvertinner og jurister.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 08:45   #525
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Macky, her.

quote=smilefjes;2657343]Men om man altså ikke bruker denne tiden, så får man betalt for den likevel? quote]



Fantastisk rammeavtale vi har!









For å si det slik så jobber jeg nok mer gratis enn overtid. Forrige uke satt jeg 10 t over og det er ikke overtid - men ubunden tid. Så om man ikke alltid jobber 4 t på en uke (noe som ikke er vanskelig å gjøre, man tar da observasjoner av barna, kartlegging, foreldresamtaler, lager læringsmål, holdningsmål og sosiale mål for hvert prosjekt vi skal ha, i tillegg holder vi oss faglig oppdatert), så blir det det gjennomsnittlig pr år. Så vi jobber ikke mindre enn dere andre.

Altså - det er litt vrient å diskutere når de som har slike arbeidsforhold reagerer såpass sterkt med en gang. Jeg for min egen del er igrunnen ikke det spor interessert i å peke på noen og si latsabb - jeg prøver egentlig å finne ut hva slags forhold det er som gjelder, hvorfor det er så sterk mismatch mellom folkeoppfatningen og egenoppfatningen for hele lærerstanden over hvor mye jobb det er - og hvordan man kan fikse dette.

Forøvrig tviler jeg meget sterkt på at du jobber like mye som meg. Men så har jeg også en helt annen jobb da.

Jeg synes ikke du skal jobbe overtid uten å få betalt for det. Men jeg synes også at man skal jobbe de timene man skal jobbe - ikke noe sånn cirka-aktig. Det er jo ikke fordelaktig for noen når det skaper så mye misnøye hele tiden.

  Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 08:47   #526
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.692
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Fordelen med ubunnet tid sånn som den er nå er at man kan jobbe mye mindre i perioder, og mer rundt foreldremøter osv. Men det finnes vel en måte å føre dette på som gjør at vi kan jobbe 1-2 timer noen uker og 10 neste osv.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 08:49   #527
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Fordelen med ubunnet tid sånn som den er nå er at man kan jobbe mye mindre i perioder, og mer rundt foreldremøter osv. Men det finnes vel en måte å føre dette på som gjør at vi kan jobbe 1-2 timer noen uker og 10 neste osv.

Men det er jo ikke noe argument for at man ikke skal føre timene slik de jobbes det heller? Jobber man lite i tre uker og kjempemye i to så fører man timene slik de er utført og avspaserer eller tar ut overtid/innarbeiding på avviket. Det må da være mye bedre for alle.

(Også må du ikke komme her og ødelegge tråden når seksti tusen lærere har insistert på at det ikke er mulig å ha mindre enn fire timer faktisk utført ubunden tid da. )

  Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 08:51   #528
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.692
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Jeg tar mye av tenkingen etter leggetid og den skriver jeg ikke ned
Er ikke hver uke jeg er oppe i 4 timer, men jeg trøster meg til at i gjennomsnitt bruker jeg godt over det.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 08:55   #529
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.167
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Til dette har jeg bare en ting å si, er det ikke normalt med fordommer mot de fleste andre yrkesgrupper også, zeppelin? Nok en gang uttrykker man seg som om lærere er den eneste og siste yrkesgruppen på jordkloden som folk har fordommer mot.

Man må faktisk tåle at folk har fordommer mot det yrket man har valgt, UANSETT hvilket yrke det gjelder. Jeg må daglig tåle "Dere er da bare høytbetalte servitører i lufta", "kaffe eller te?", "Dere bare streiker dere" osv osv. og slik går no' dagan

Jeg kan gjerne ha fordommer mot mye rart, men mot andre yrkesgrupper har jeg faktisk ingen jeg kan komme på - såpass respekt for andres arbeidstid har jeg faktisk. Dessuten trenger jeg folk for at mitt liv skal bli bra, både buss-sjåfører, flyvertinner, barnehageansatte, rema1000 osv.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 09:02   #530
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg kan gjerne ha fordommer mot mye rart, men mot andre yrkesgrupper har jeg faktisk ingen jeg kan komme på - såpass respekt for andres arbeidstid har jeg faktisk. Dessuten trenger jeg folk for at mitt liv skal bli bra, både buss-sjåfører, flyvertinner, barnehageansatte, rema1000 osv.

Jeg tilstår glatt at jeg har noen ganske stygge fordommer mot taxisjåfører jeg altså.

  Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 09:04   #531
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Altså - det er litt vrient å diskutere når de som har slike arbeidsforhold reagerer såpass sterkt med en gang.
Forøvrig tviler jeg meget sterkt på at du jobber like mye som meg. Men så har jeg også en helt annen jobb da.

Det er vel bare det at man føler at man må forsvare de 4 timene man har ubunden - hele tiden. Ikke bare privat, men også ovenfor assistentene.

Jeg tror jobber nok ikke mer enn deg, og gjerne ikke like mye heller, men jeg jobber ikke mindre enn en vanlig arbeidstaker.

Og ja, man har en god arbeidstid som pedagogisk leder det skal jeg ikke nekte for, og det er veldig forenelig med et familieliv, det skal jeg være enig i, og jeg vil ikke bytte arbeidstiden min bort. Jeg liker å slutte 13.30 når jeg har tidligvakt, og begynne 9.30 når jeg har seinvakt.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 09:13   #532
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

[quote=smilefjes;2658001] Men jeg synes også at man skal jobbe de timene man skal jobbe - ikke noe sånn cirka-aktig.[/quot

Vi har perioder i året som er mer travle enn ellers; årsplanarbeid, skriving av iuper, tiden før foreldresamtalene, start av nytt bhg år.... Da jobber jeg mer enn jeg skal. Jeg skal innrømme at det ikke er alltid jeg bruker alle de 4 timene i romjulen, de 3 dagene før påske og i sommerferien, men som gjennomsnittlig pr bhg år kommer ikke arbeidsgiver dårlig ut av det.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 09:14   #533
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Macky, her.

Det er vel bare det at man føler at man må forsvare de 4 timene man har ubunden - hele tiden. Ikke bare privat, men også ovenfor assistentene.

Jeg tror jobber nok ikke mer enn deg, og gjerne ikke like mye heller, men jeg jobber ikke mindre enn en vanlig arbeidstaker.

Og ja, man har en god arbeidstid som pedagogisk leder det skal jeg ikke nekte for, og det er veldig forenelig med et familieliv, det skal jeg være enig i, og jeg vil ikke bytte arbeidstiden min bort. Jeg liker å slutte 13.30 når jeg har tidligvakt, og begynne 9.30 når jeg har seinvakt.

Men om dette er goder som verdsettes - hvorfor kan man da ikke bare si det sånn som du sier det nå? Det er jo helt ok. Da er du fornøyd og har det bra og synes det går greit.

Sånn sett fra utsiden så er det jo sånn at med det samme en eller annen ikke-pedagog sier noe om at dere har en fin arbeidstid så smeller det i retur (ikke fra deg nødvendigvis altså - du blir uforskyldt et eksempel her) at man er så himla teit, og tror dere ikke vi jobber tusener av timer gratis, og tror dere vi ikke jobber bare vi ikke er på jobben og fy søren, gjerne fulgt av noen dånesmileyer og sånn. Det er jo ikke noe i veien for å si at joda - det er et gode jeg har. Det er et fint gode å ha. Jeg tror det ihvertfall for meg blir lettere å se litt nyansert på hele diskusjonen om man er enige om at det er både fordeler og ulemper - ikke sånn at vi som ikke er pedagoger ser alle fordelene og nekter på alle ulempene (for det gjør vi som regel) mens pedagogene sier motsatt også ender vi med å kaste leire på hverandre.

Det er vel unt fra min side at en førskolelærer har familievennlig arbeidstid. Det som ikke er kult er å få kun ulempene med yrket kastet etter seg dersom man prøver å diskutere. Det er jo fordeler og ulemper i de aller fleste yrker.

(Det var forøvrig et dårlig eksempel å bruke min egen arbeidstid. Jeg jobber mye, men jeg har jo valgt selv å jobbe mye.)

  Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 09:22   #534
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.797
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Smilefjes: Grunnen til at man ikke gjør det sånn på skoler og i barnehager som du skisserer, er at arbeidsgiver ville tape utrolig mye på det. Ved å ha ubunden arbeidstid har man lagt ansvaret for at jobben blir gjort over på arbeidstaker. Vi har ingen mulighet til å si at vi ikke rakk ditt eller datt, for det er vårt eget ansvar å få det gjort i vår ubundne tid. Hvis vi skulle ført alle timene og fått utbetalt det som var over årsverket i overtid ville det på vår skole ført til

enten en uhorvelig utbetaling av overtid som det ikke finnes penger til

eller en uhorvelig dårlig utført jobb med dertil tilhørende klager fra elever og foreldre.

Dette er fordi samtlige lærere på vår skole jobber mer enn det vil skal. Det er ikke fordi planleggingen av selve undervisningen tar så utrolig mye tid (og dermed er det mindre forskjell enn du tror mellom en som har jobbet 2 år og en som har jobbet 10 år), men det fordi det er STORE kontaktlærergrupper (jeg pleier å ha 30 elever jeg skal følge opp) med mange individuelle planer, ansvarsgruppemøter, mailer til foreldre, telefonsamtaler med foreldre, møter med PPT, møter med BUP, utviklingssamtaler, osv. Tiden strekker rett og slett ikke til, men det er på en måte mitt ansvar siden jeg har ubunden tid. Ved å ta bort denne delen av arbeidsavtalen får arbeidsgiver (kommunene) et stort problem. Samtidig er det en fordel ved læreryrket at man kan velge en del med hensyn til når man jobber - og veldig mange lærere vil derfor heller ikke bytte bort systemet med den ubundne tiden.

Regner med at det er tilsvarende i en barnehage.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 09:30   #535
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.915
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det handler vel mest om at de ansatte i skole og barnehage er en mye større del av dagliglivet til folk her inne enn flyvertinner og jurister.

Jeg tenker også generelt i samfunnet.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 09:32   #536
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.084
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

4 timer ubunden tid i uka for en førskolelærer i barnehage, er såpass lavt at jeg tenker det ville vært en vits å kreve at man skulle redegjøre for hva man brukte tiden sin på. Jeg jobber jo ikke i barnehage selv en gang, ikke er jeg førskolelærer heller, men jeg ser jo at dette er veldig veldig lite tid for å gjøre en god jobb.
Selvfølgelig: det er sikkert noen som ikke bruker den. De må nødvendigvis gjøre en ganske dårlig jobb altså.
Dem finner vi i alle yrker. Smilefjes, jeg er ikke enig med deg i at det kun er i lærer- og førskolelæreryrkene man finner slike tillitsordninger jeg.

Jeg har jobbet i privat virksomhet der vi selv førte timer. JEG rundet alltid ned, men jeg vet at mange andre ikke gjorde det - og jeg så jo også at flere brukte noe av tiden til private samtaler og gjøremål (det skjedde selvsagt meg av og til også). Jeg har også vært utleid til offentlig virksomhet der de som jobbet der fast stemplet. De stemplet ved døra, og rakk fint å bruke rimelig lang tid før jobben kunne påstartes. Noen rakk også å drikke en øl eller trene i treningsrommet før de stemplet ut.

Det finnes folk som misbruker timetelling og arbeidstidsordninger i alle yrker. La oss heller konsentrere oss om å hjelpe dem som ikke misbruker ordningene til å gjøre en best mulig jobb, istedenfor å innføre rigide kontrollsystemer.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 09:34   #537
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.199
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg tenker også generelt i samfunnet.

Forholdsmessig så forholder vel den gjengse samfunnsborger seg i større grad til skole/barnehagepersonell enn flyvertinner eller jurister.


Sist redigert av Nextlife : 03-02-11 kl 09:41.
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 09:35   #538
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Smilefjes: Grunnen til at man ikke gjør det sånn på skoler og i barnehager som du skisserer, er at arbeidsgiver ville tape utrolig mye på det. Ved å ha ubunden arbeidstid har man lagt ansvaret for at jobben blir gjort over på arbeidstaker. Vi har ingen mulighet til å si at vi ikke rakk ditt eller datt, for det er vårt eget ansvar å få det gjort i vår ubundne tid. Hvis vi skulle ført alle timene og fått utbetalt det som var over årsverket i overtid ville det på vår skole ført til

enten en uhorvelig utbetaling av overtid som det ikke finnes penger til

eller en uhorvelig dårlig utført jobb med dertil tilhørende klager fra elever og foreldre.

Dette er fordi samtlige lærere på vår skole jobber mer enn det vil skal. Det er ikke fordi planleggingen av selve undervisningen tar så utrolig mye tid (og dermed er det mindre forskjell enn du tror mellom en som har jobbet 2 år og en som har jobbet 10 år), men det fordi det er STORE kontaktlærergrupper (jeg pleier å ha 30 elever jeg skal følge opp) med mange individuelle planer, ansvarsgruppemøter, mailer til foreldre, telefonsamtaler med foreldre, møter med PPT, møter med BUP, utviklingssamtaler, osv. Tiden strekker rett og slett ikke til, men det er på en måte mitt ansvar siden jeg har ubunden tid. Ved å ta bort denne delen av arbeidsavtalen får arbeidsgiver (kommunene) et stort problem. Samtidig er det en fordel ved læreryrket at man kan velge en del med hensyn til når man jobber - og veldig mange lærere vil derfor heller ikke bytte bort systemet med den ubundne tiden.

Regner med at det er tilsvarende i en barnehage.

Jeg mener det er helt på trynet å skyve store deler av kostnadene ved å drive skole over på den enkelte lærer. Dersom man skal ha en seriøs holdning til skole så må man betale en reell pris og ikke tro at god dugnadsånd blant frustrerte lærere skal redde alt sammen av fri vilje. Dermed mener jeg at det trengs at lærerne får formalisert sin arbeidstid og får betalt for reelt utført arbeid. Javel - så koster det mye. Men det koster allerede mye, det er kun snakk om å innse kostnaden.

  Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 09:38   #539
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.797
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg mener det er helt på trynet å skyve store deler av kostnadene ved å drive skole over på den enkelte lærer. Dersom man skal ha en seriøs holdning til skole så må man betale en reell pris og ikke tro at god dugnadsånd blant frustrerte lærere skal redde alt sammen av fri vilje. Dermed mener jeg at det trengs at lærerne får formalisert sin arbeidstid og får betalt for reelt utført arbeid. Javel - så koster det mye. Men det koster allerede mye, det er kun snakk om å innse kostnaden.

Helt på trynet - ok - men det er sånn det er. Jeg ser ikke noe håp om noen endring heller, for kommunenes budsjetter vil nok i årene framover i stadig større grad måtte brukes til eldre og å ivareta dem. At skoler og barnehager i årene framover skal få MER penger enn i dag, er fullstendig utopisk. Mindre er nok mer sannsynlig.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 09:39   #540
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg tenker også generelt i samfunnet.

Jeg tror det er fordi pedagogene skiller seg ut. De er veldig synlige siden alle som har barn vet om dem. Og de har disse ulne ordningene med lange ferier som man kan kalle hva man vil - men de er nå ikke på jobben, de har ubunden tid og litt av ditt og litt av datt. Legg på betalt spisepause så begynner du å nærme deg der Ola Nordmann blir irritert. Og hver gang man vil snakke om det så er reaksjonen gjerne ganske sterk, også blir det munnhuggeri.

Advokater for eksempel får betalt for eksakt den tiden de jobber. Ned på minuttnivå for han jeg kjenner. Har han jobbet 11 minutter så får han betalt for 11 minutter. Dette skaper ikke like stor misnøye over akkurat det med arbeidstiden deres. Det samme er for meg som er ingeniør. Jeg får betalt for det jeg gjør. Nå feks som jeg sitter her og roter så blir jeg sittende utover ettermiddagen og ta igjen.

  Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, planleggingsdag


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no