Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk korrekt FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-08, 17:24   #521
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.082
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Og det syntes jeg var veldig rart. Det ville ikke falle meg inn å skulle rangere mødre eller fedre jeg kjenner (i RL eller på nett).

Rangering av mødre eller fedre er en litt merkelig sport, ja. Kanskje enda merkeligere på nett enn RL. En ting er hva man skriver her, noe annet er hvordan det ser ut i virkeligheten....Det er nok av folk som framstår som perfekte dydsmønstre i sin behagelige forumboble, mens de i virkeligheten lever et helt annet liv.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 17:26   #522
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Rangering av mødre eller fedre er en litt merkelig sport, ja. Kanskje enda merkeligere på nett enn RL. En ting er hva man skriver her, noe annet er hvordan det ser ut i virkeligheten....Det er nok av folk som framstår som perfekte dydsmønstre i sin behagelige forumboble, mens de i virkeligheten lever et helt annet liv.

Nemlig og det må vi alltid ha i bakhodet. Mange har nok oppfatninger om personer her inne som ikke stemmer med virkeligheten.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 17:31   #523
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.216
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Noen foreldre kan være gode nok for sine barn. Når det er snakk om alvorlig omsorgssvikt så er det en helt annen sak....

Nemlig. Og vil du ikke være enig i at foreldre som bedriver grov omsorgssikt er ubrukelige [som] foreldre?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 17:43   #524
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.660
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal skrive her. Hva som er PK er vel en variabel størrelse, så det som er PK i dag er ikke PK i morgen. Men det inntrykket jeg har er at de aller fleste her på FP har en tilnærming til foreldrerollen som jeg setter pris på, nemlig at de er åpne for og lydhøre for at det kan være rom for forbedringer. Samtidig som de deler sine posive og mindre positive erfaringer.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 18:07   #525
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

- ikke i min verden: Man skal, etter min mening, være rimelig selvgod for å kalle andre, foreldre eller ei, for ubrukelige....

Tro du meg, jeg har møtt mange mennesker som er totalt ubrukelige som foreldre. Det er ikke fordi jeg er selvgod og dømmer dem, den jobben har allerede fylkesnemda og tingretten tatt seg av.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 18:12   #526
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal skrive her. Hva som er PK er vel en variabel størrelse, så det som er PK i dag er ikke PK i morgen. Men det inntrykket jeg har er at de aller fleste her på FP har en tilnærming til foreldrerollen som jeg setter pris på, nemlig at de er åpne for og lydhøre for at det kan være rom for forbedringer. Samtidig som de deler sine posive og mindre positive erfaringer.

Det er nettopp det som er så fint når mennesker er åpne for nye impulser og tar til seg lærdom, da er det ikke så vanskelig å endre oppfattning og dermed gjøre de tingene som er "riktige". Med det mener jeg ikke at man skal "snu kappa etter vinden", men verden går videre og ny forskning blir gjort og det er lurt å holde seg oppdatert.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 18:14   #527
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Tro du meg, jeg har møtt mange mennesker som er totalt ubrukelige som foreldre. Det er ikke fordi jeg er selvgod og dømmer dem, den jobben har allerede fylkesnemda og tingretten tatt seg av.

Begrepet kan sikkert diskuteres, men at det finnes mennesker som er totalt uegnet i foreldrerollen er helt sikkert. Det som skremmer meg litt er at folk gjerne tror at omsorgssviktende foreldre ikke finnes "blant oss". Jeg tror de kan finnes her på FP, som alle andre steder. Når man begynner å tro at alle foreldre gjør en god nok jobb og vet sine barns beste, da blir jeg oppriktig bekymret. Det betyr selvsagt ikke at man behøver å skule på ethvert menneske som har andre måter å oppdra på, eller som er forskjellig fra en selv.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 18:25   #528
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim

Jeg har ingen problemer med å kunne lage en rangering av mødre og fedre i nabolaget, feks.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Etter å ha jobbet med barnevern en god stund, så er jeg så fri, ja. Det finnes en rekke foreldre som ikke burde hatt barn. Og jeg er, i likhet med de fleste jeg kjenner, mindre gal, ruset, voldelig, pedofil, psykotisk, slem eller dum enn dem.

Det må være litt av et nabolag du bor i.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 18:26   #529
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Begrepet kan sikkert diskuteres, men at det finnes mennesker som er totalt uegnet i foreldrerollen er helt sikkert. Det som skremmer meg litt er at folk gjerne tror at omsorgssviktende foreldre ikke finnes "blant oss". Jeg tror de kan finnes her på FP, som alle andre steder. Når man begynner å tro at alle foreldre gjør en god nok jobb og vet sine barns beste, da blir jeg oppriktig bekymret. Det betyr selvsagt ikke at man behøver å skule på ethvert menneske som har andre måter å oppdra på, eller som er forskjellig fra en selv.

Jeg blir faktisk forbanna på folk som sier at alle foreldre vil sine barn vel, for det er en av årsakene til at mange barn må vokse opp under grov omsorgssvikt, fordi ingen tør eller vil blande seg. Eller at de rett og slett velger å tro det beste om disse foreldrene.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 18:32   #530
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg blir faktisk forbanna på folk som sier at alle foreldre vil sine barn vel, for det er en av årsakene til at mange barn må vokse opp under grov omsorgssvikt, fordi ingen tør eller vil blande seg. Eller at de rett og slett velger å tro det beste om disse foreldrene.

Ja, sånne deilige "jeg er i zen og skal ALDRI snakke eller tenke stygt om noen for jeg er slik et godt menneske, jeg"-damer er i hvertfall ikke de som er til hjelp for unger som muligens er i faresonen for omsorgssvikt. Noen må av og til kaste en første steinen, sette halen på grise og tørre å si at det er ting som ikke holder mål. Å ha slik rørende omsorg for foreldre er jo ikke akkurat i barnas interesse.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 18:33   #531
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Det må være litt av et nabolag du bor i.

Et helt alminnelig nabolag med helt alminnelige middeklassefolk, men jeg vil si at noen er flinkere til å ta vare på og oppdra ungene sine enn andre.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 18:41   #532
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nemlig. Og vil du ikke være enig i at foreldre som bedriver grov omsorgssikt er ubrukelige [som] foreldre?

Jeg er ikke Jessica, men jeg mener at mange som ikke er skikket til å ha omsorgen for sine barn allikevel kan være "brukelige" på sin måte. Jeg synes det er ganske ille å forkaste et helt menneske som mor eller far som "ubrukelig". For meg gir det assosiasjoner til "søppel" etc.

Jeg synes det er respektløst overfor mennesket, de mulighetene det mennesket har (ja, det finnes muligheter selv for dem som aldri får igjen omsorgen for barna sine) og ikke minst for barna som har disse menneskene som mamma og pappa.

Man snakker så fint om at man ikke skal snakke nedverdigende om barnets andre forelder ved samlivsbrudd fordi barnet identifiserer seg med forelderen osv. Tror vi ikke at dette også kan skje mellom barn og foreldre ved omsorgssvikt? Etter mitt syn er det enda viktigere enn ellers å møte foreldre med dårlige omsorgsevner med en viss respekt og ydmykhet. Kanskje også fordi man så lett kan gjøre noe annet.

Jeg har gjennom spesielt akuttpsykiatrien sett flere eksempler på at selv mødre som nok aldri mer vil få omsorgen for barna sine, er noe mer enn ubrukelige. De kan være den som overtaler barnet til å dra tilbake til fosterforeldrene når barnet har rømt. De kan være den som advarer barna mot å gå i samme fotspor. Og de kan være en mor eller far som instendig sier "du er ikke meg" til sitt barn, som kanskje sliter med nettopp tanker om at de er dømt til å følge foreldrenes fotspor.

For selv ikke foreldre som begår grov omsorgssvikt er bare en ting hele tiden. I alle fall ikke de jeg har sett og hørt om. Å "kassere" en forelder som "ubrukelig" er ene og alene barnets privilegium.

Mener jeg. *slutter før jeg girer meg enda mer opp*

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 18:44   #533
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

kie. Det er forskjell på å være ubrukelig som forelder og ubrukelig som menneske.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 18:47   #534
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg må bare kommentere denne for dette er jo akkurat det jeg reagerer på. Jeg tenker at vi som faktisk er etablert på FP faktisk ikke har snøring på hvordan det oppleves å være nykommer, og at vi derfor må høre på hvordan de som er nykommere opplever det. (Eller hvem som helst. Hvis folk forteller om sine subjektive opplevelser så kan man ikke omdefinere opplevelsene deres uansett hva man synes.)

Men for all del, man trenger ikke å forandre seg for å tekkes andre. Man må kunne gjøre akkurat hva man vil med den informasjonen man får.

Jeg skjønner hva du mener og jeg har egentlig ingen problemer med å "gå i meg selv" for å se hvordan jeg muligens oppfattes av andre. Men jeg oppfatter det ikke som at det er bare nykommere som blir "høvlet ned" hvis de sier ulure, lite gjemmomtenkte eller krasse ting, inntrykket mitt er at alle møter motbøren i blant, og det blir opp til den enkelte brukeren (gammel eller ny) hvordan man velger å møte kritikken. Noen kommer fint ut av det ved å argumentere for seg, andre drar kanskje en DårligMorTM eller en Bu-hu-så-slemme-dere-er. Det kommer an på personlige innstillinger og hvilke briller man har på. Er man helt ny og fersk et sted, det være seg her eller IRL, henger man fint fra seg hatten og opptrer på en høflig og, i starten, ydmyk måte. Man er altså nysgjerrig, grei og omgjengelig. Starter man med å sende fra seg noen salige salver, bør, og skal man få som hatten passer.

Jeg har fått som hatten passer mange ganger, både av nye og gamle, og jeg anser meg selv som en gammel traver på FP. Det har naturligvis mye med måten man sier ting på, og jeg sier det kanskje mer ... annerledes ( ) enn det andre ville gjort, men jeg kommer absolutt ikke unna med alt bare fordi jeg kjenner forumet, brukerne og sjargongen. Jeg synes ikke at man skal gi noen spesialbehandling, forumet er absolutt mer ekte og interessant ved at man behandler alle likt, og da inkluderes det negative. På godt og vondt, med andre ord, og på FP kan man si det man mener, forskjellen her sammenlignet med andre forum, er at man må regne med å måtte stå for det i ettertid, for tråder forblir åpne og ingen sensurerer det du sier. Mye babling her nå, men står du for det du sier, spiller det ingen rolle om du har tjue eller bare én mot deg i diskusjonen.


Sist redigert av Skremmern : 25-08-08 kl 18:52.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 18:47   #535
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

kie. Det er forskjell på å være ubrukelig som forelder og ubrukelig som menneske.

Jeg snakker om ubrukelig som forelder og at man ikke nødvendigvis må ha omsorgen for barnet sitt for å kunne være brukelig til noe. Om så en liten detalj.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 18:48   #536
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg snakker om ubrukelig som forelder.

Ok. Da er vi rett og slett uenige. :not going there:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 18:51   #537
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Jeg utdypet litt. Og legger gjerne til: Jeg snakker vel i grunnen om at den "dommen" bør det være barnet selv som får avsi etterhvert. Ikke noe om hvor barnet skal bo eller hvor mye kontakt man skal ha. Men den endelige avskrivingen av biologisk opphav som totalt ubrukelig.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 19:07   #538
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Jeg tror jeg muligens hisser meg litt opp fordi jeg tenker litt på hvem foreldre eventuelt er ubrukelige for. Og hvem som skal få lov til å definere det. Ved å valse inn og erklære en forelder som totalt ubrukelig, så har man fratatt barnet retten til selv å definere hvilken verdi en relasjon har for ham eller henne. Man bestemmer hva et menneske betyr for et annet, og det mener jeg barnet må få anledning til å gjøre selv. Selv i tilfeller med omsorgsovertakelse pga. grov omsorgssvikt.

Det handler kanskje også litt om å la et barn som ikke har valgt verken å bli utsatt for omsorgssvikt, å trenge et nytt hjem og så videre få være den som har definisjonsmakten, i det minste. Etter å ha fått et liv med omsorgsovertakelse osv. helt uforskyldt så tenker jeg at avgjørelsen om å klippe den siste "mentale navlestrengen" og endelig avskrive sin egen mor eller far bør være det minste vi kan la barnet selv få rå over.

Jeg synes det blir utidig å trampe inn og definere hva en mor eller far betyr for et barn og om barnet på en eller annen måte har bruk for denne. Man fratar barnet noe. Man feller en dom som barnet bør få felle selv.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 19:18   #539
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Kie: Jeg ser det hele mennesket og mange av de foreldrene jeg møter i barnevernet har mange bra kvaliteter. Noen har til og med en vis omsorgsevne og evner å sette egne behov til side, mens andre derimot er rett og slett totalt ubrukelig som foreldre. Det er selvagt et stygt uttrykk og jeg ville aldri bruke det hverken til dem, barna deres eller andre instanser som vi sammarbeider med. Det er lett å få sympati overfor disse foreldre, deres barndom (og voksenliv) har ofte vært fylt av minst like mange triste og traumatiske opplevelser om det deres barn har opplevd. De voksne bare fører videre den manglende omsorgen de selv fikk som barn.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 19:30   #540
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Etter å ha jobbet med barnevern en god stund, så er jeg så fri, ja. Det finnes en rekke foreldre som ikke burde hatt barn. Og jeg er, i likhet med de fleste jeg kjenner, mindre gal, ruset, voldelig, pedofil, psykotisk, slem eller dum enn dem.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ja, sånne deilige "jeg er i zen og skal ALDRI snakke eller tenke stygt om noen for jeg er slik et godt menneske, jeg"-damer er i hvertfall ikke de som er til hjelp for unger som muligens er i faresonen for omsorgssvikt. Noen må av og til kaste en første steinen, sette halen på grise og tørre å si at det er ting som ikke holder mål. Å ha slik rørende omsorg for foreldre er jo ikke akkurat i barnas interesse.

Er nok ikke i zen...det skulle tatt seg ut Er det bare meg, eller har denne diskusjonen tatt en helt ny vending? For meg er det i alle fall ingen direkte link mellom Torosuppe og foroverlent barnesete til pedofili. Selv om jeg ikke uten videre vil rakke ned på andre foreldre, ser jeg jo at de eksemplene du nevner ikke kan ta hånd om barna sine ( ofte fordi de har mer enn nok med seg selv og sine problemer) Jeg ville heller ikke nølt med å si fra, og har gjort det- flere ganger ( i jobbsammenheng) Jeg trodde vi snakket om noe annet. Var i alle fall det tråden startet med: trekker meg stille tilbake..

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no