Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-22, 09:42   #521
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.926
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Hvorfor må de det? Da jeg studerte (og for så vidt da jeg gikk på skolen), hadde lektorer to år lengre utdanning enn adjunkter.

Jeg har 7.5 års utdannelse, men har ikke tatt en master. Så det er en sannhet med modifikasjoner at lektorer har lenger utdannelse enn adjunkter.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 09:46   #522
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.897
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har 7.5 års utdannelse, men har ikke tatt en master. Så det er en sannhet med modifikasjoner at lektorer har lenger utdannelse enn adjunkter.

Høyere utdannelse, da - i alle fall for 20 år siden. Selvsagt kan folk både ta flere fag på nivå under hovedfag/master/doktorgrad og/eller bruke kortere og lengre tid på studiene.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 09:53   #523
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.762
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Haha, ja, jeg har jo lenger utdannelse enn de fleste sivilingeniørene på jobb da. Og gjør til dels samme jobben også. Kan neppe påberope meg samme tittel likevel. Det handler jo i stor grad om hvilken formell kompetanse man har, ikke hva man faktisk gjør. Regner med det er slik for lektorer og adjunkter også. Hvis de både gjør akkurat det samme, og kan akkurat like mye, så ville de to ekstra årene være temmelig unødvendige. Og det er vel mye av det som har vært argumentert for, at det skal lønne seg med høy utdanning. Noe det ikke gjør, hvis lektorer og adjunkter er helt sidestilte.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 09:54   #524
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.926
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Høyere utdannelse, da - i alle fall for 20 år siden. Selvsagt kan folk både ta flere fag på nivå under hovedfag/master/doktorgrad og/eller bruke kortere og lengre tid på studiene.

Jeg har regnet antall år mot hvor mange studiepoeng jeg har, ikke hvor lang tid jeg har brukt. Tviler på at det er så mange som skryter av at de har 10 års utdannelse hvis studiepoengene sier 4 år.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 09:57   #525
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.648
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg tror vi har behov for nye begreper. Forvirringen er jo komplett nå som grunnskolelærere formelt blir utdannet lektorer, men de har ikke tatt lektorutdanning. De er heller ikke kvalifisert for å jobbe i videregående skole, mens de som har tatt lektorutdanning, derimot, kan jobbe i ungdomstrinnet og i videregående, men ikke på 1.-7. Lektorutdanningen gir vanligvis større faglig fordypning enn grunnskolelærerutdanningen, mens den siste er mer profesjonsnær.

De som tok allmennlærerutdanning da den var fireårig, er utdannet adjunkter, men disse vil det jo bli færre og færre av i skolen framover. Jeg er usikker på om vi kommer til å fortsette å ha to ulike femårige utdanninger som er såpass overlappende som lektorutdanningen og grunnskolelærerutdanningen er i dag. Mitt tips er at lektorbegrepet blir utdatert (og kanskje utdanningsveien også?), mens profesjonsutdanningen utvides til å også omfatte videregående på et eller annet vis.

Poenget er at dette er for sammensatt til at det bare er å sortere i lektor og adjunkt. Og da har vi ikke engang begynt å snakke om faglærerne, yrkesfaglærerne og PPU-veien.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 09:59   #526
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.648
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Hvorfor må de det? Da jeg studerte (og for så vidt da jeg gikk på skolen), hadde lektorer to år lengre utdanning enn adjunkter.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Sånn er det jo fremdeles, men de gjør samme jobben.

Neida, adjunkter har fire år, mens lektorer har fem.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 10:06   #527
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vet dere hva jeg nettopp fikk som svar fra lokallagsledelsen i Ap? «Det er litt spesielt å slutte å stemme på et parti av egoistiske grunner.»

Satans drittfyr.

Atte hæh? Egoistiske grunner? Den var god! Jeg er glad lærerstreiken er over. Men all sympati for lærerne. Men er det alltid sånn at arbeidsgiver tjener på tvungen lønnsnemnd? Trodde «nemnd» indikerte at noen andre enn partneren bestemte hva lønna blir, ikke at de som streiker fikk beskjed om at nå må dere akseptere tilbudet.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 10:07   #528
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.920
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Jeg jobber med kollegaer i mange land, og jeg skal love deg at hierarki er viktigere i noen land enn andre. Jeg selv kan jo ikke bry meg mindre om hvilke titler folk har.

Trenger ikke dra lenger enn til Danmark når det gjelder hierarki. For mange år siden jobbet jeg i en nordisk organisasjon, og noen fra hovedkvarteret i Danmark reiste jevnlig rundt i disse landene,og likte seg best her for her var det så avslappende og rolig.

Også vært borti toppleder fra et annet europeisk land som ble sjokkert når ansatte og andre i organisasjon sa hen imot.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 10:11   #529
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 261
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Atte hæh? Egoistiske grunner? Den var god! Jeg er glad lærerstreiken er over. Men all sympati for lærerne. Men er det alltid sånn at arbeidsgiver tjener på tvungen lønnsnemnd? Trodde «nemnd» indikerte at noen andre enn partneren bestemte hva lønna blir, ikke at de som streiker fikk beskjed om at nå må dere akseptere tilbudet.

Legeforeningen fikk noe godt ut av tvungen lønnsnemnd etter streiken for noen år siden (ikke den siste). Det var ting Spekter måtte forholde seg til i prosessen etterpå, som de nektet å forholde seg til under forhandlingene (det handlet ikke om lønn, da). Så jeg har også lurt på om det virkelig er slik at lønnsnemnd er krise for andre arbeidstakerorganisasjoner.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 10:12   #530
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.648
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Atte hæh? Egoistiske grunner? Den var god! Jeg er glad lærerstreiken er over. Men all sympati for lærerne. Men er det alltid sånn at arbeidsgiver tjener på tvungen lønnsnemnd? Trodde «nemnd» indikerte at noen andre enn partneren bestemte hva lønna blir, ikke at de som streiker fikk beskjed om at nå må dere akseptere tilbudet.

Resultatet fra tvungen lønnsnemnd havner nesten uten unntak på det samme som arbeidsgivers tilbud.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 10:14   #531
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.690
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Forvirringen er jo komplett nå som grunnskolelærere formelt blir utdannet lektorer, men de har ikke tatt lektorutdanning.

Jo. En lektor er en som er lærerutdannet med mastergrad, så jo, de har tatt lektorutdanning. De har ikke gått på lektorprogrammet, men det er noe annet.

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Neida, adjunkter har fire år, mens lektorer har fem.

Ja, det er jo akkurat det Bluen og jeg sier.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 10:17   #532
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.799
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

https://www.dagsavisen.no/debatt/kom...0000-pa-tuppa/


Denne journalisten har forstått mye i løpet av streiken. Dette problemet er absolutt ikke løst, og jeg er minst like bekymret for norsk skolen og norske elever som før streiken.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 10:18   #533
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.648
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Det er første gang regjeringen griper inn med lønnsnemnd med en psykisk helse som begrunnelse, men jeg er ikke bekymret for at lærernes streikerett blir innskrenket av denne avgjørelsen likevel. Jeg er ganske sikker på at årsaken til at det endte slik denne gangen er sterkt påvirket av konsekvensene pandemien har hatt for barn og unge, kombinert med lengden på streiken og den uvanlig uforsonlige avstanden mellom partene. Det er forhåpentligvis lenge til vi står i en slik situasjon igjen.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 10:21   #534
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.799
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Tradisjonener at tvungen lønnsnemnd beslutter det opprinnelige tilbudet fra arbeidsgiver. Det hadde vært utrolig kult om de gjorde noe annet denne gangen. Da ville det ikke bli så kult å bare vente ut streiker og satse på tvungen lønnsnemnd for arbeidsgiver.

De som utdannes til barneskolen nå, blir lektorer. Skjønte ikke helt hva du prøvde å forklare, zulu? Lektorer er de som tar master innenfor utdanning, de kan jobbe i de skoleslagene de tar lektorutdanning for. Trenger litt mer forklaring på hva du mente.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 10:21   #535
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Legeforeningen fikk noe godt ut av tvungen lønnsnemnd etter streiken for noen år siden (ikke den siste). Det var ting Spekter måtte forholde seg til i prosessen etterpå, som de nektet å forholde seg til under forhandlingene (det handlet ikke om lønn, da). Så jeg har også lurt på om det virkelig er slik at lønnsnemnd er krise for andre arbeidstakerorganisasjoner.

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Resultatet fra tvungen lønnsnemnd havner nesten uten unntak på det samme som arbeidsgivers tilbud.

Det burde virkelig ikke være sånn at tvungen lønnsnemnd = arbeidsgivers tilbud, for da kan jo arbeidsgiver spekulere vilt i lønnsnemnd og ikke røre seg en millimeter og bare se på at de streikene tvinger fram en lønnsnemd. Så jeg håper jo at nemnd betyr at noen faktisk ser på hva som er fornuftig. For om det du sier Zulu stemmer, er det noe seriøst galt med systemet.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 10:22   #536
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.952
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ekstra komisk var det at den eldre slektningen selv er lærer. Det ble helt absurd.

Jeg har ei venninne som er førskolelærer. Hun snakker en del om utdanning, titler og stillinger. Jeg har inntrykk av at dette er mer fremtredende i barnehagen.

I skolen er utdanning og titler aldri et tema. Og da mener jeg aldri. Kollegaene mine ser på hverandre som likeverdige og like kompetente (vel, det finnes jo forskjeller på personlig plan), og hvem som er utdannet hva er det ingen som snakker om. Tror ikke folk vet hvilken utdanning de andre har engang. Vi gjør samme jobben.

Gjør du samme jobben som en barne- og ungdomsarbeider?

I barnehagen gjør barnehagelæreren det samme som en bua og en ufaglært. Minus 4 timer plantid i uken. Jeg tror det er derfor du opplever at venninnen din snakker om titler.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 10:26   #537
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.543
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg leste et innlegg fra Willy Tore Mørch som var et tilsvar til Kathrine Nyborg Johansens innlegg om læreres grenseløse ansvar.
Han konkluderer med at lærerutdanningen bør endres.

Sitat:

Kathrine Nyborg Johansen raljerer over det grenseløse ansvaret som lærere har og spør hvorfor lærere ikke har bedre lønn når de ikke bare er norsklærer men også må være psykolog, familieterapeut, barnehus, barnevern, politi, lege og miljøarbeider. Læreryrket har elementer av alle disse yrkene i den forstand at lærernes rolle, i likhet med foreldrenes, berører tematikk som disse yrkene spesialiserer seg i. Derfor skal lærere ha godt betalt, godt arbeidsmiljø og ikke minst god kompetanse til å håndtere disse utfordringene. Det hjelper ikke å abdisere og insistere på å få holde på i fred med multiplikasjonstabellen og pluskvamperfektum og ønske at psykologer og familieterapeuter skal ta seg av «det psykiske». Det er ikke nok med en oppdatering av lønnsskalaen. Lærerutdanningen må oppdateres også, slik at nyutdannede lærere er forberedt på virkeligheten.

https://www.nordnorskdebatt.no/larer...o/5-124-199858

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 10:27   #538
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.648
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jo. En lektor er en som er lærerutdannet med mastergrad, så jo, de har tatt lektorutdanning. De har ikke gått på lektorprogrammet, men det er noe annet.

Jeg mener dette bare understreker forvirringen. Grunnskolelærerne (som har mastergrad), har tatt grunnskolelærerutdanning. Det er jo det utdanningen deres heter. De som har tatt lektorprogrammet (som faktisk heter lektorutdanning de fleste steder) har tatt lektorutdanning. Men lektorkompetanse, har de begge to.


Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ja, det er jo akkurat det Bluen og jeg sier.

Sa ikke Bluen at lektorer hadde to år lengre utdanning enn adjunkter?

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 10:27   #539
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.799
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Det burde virkelig ikke være sånn at tvungen lønnsnemnd = arbeidsgivers tilbud, for da kan jo arbeidsgiver spekulere vilt i lønnsnemnd og ikke røre seg en millimeter og bare se på at de streikene tvinger fram en lønnsnemd. Så jeg håper jo at nemnd betyr at noen faktisk ser på hva som er fornuftig. For om det du sier Zulu stemmer, er det noe seriøst galt med systemet.

Men sånn er det. Det bør det selvsagt gjøres noe med, men det tror jeg blir vanskelig. Det er veldig bekvemt for det offentlige at de har denne sikkerhetsventilen som gjør at streik ikke lønner seg for arbeidstaker, bare for arbeidsgiver.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 10:29   #540
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.690
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Tradisjonener at tvungen lønnsnemnd beslutter det opprinnelige tilbudet fra arbeidsgiver. Det hadde vært utrolig kult om de gjorde noe annet denne gangen. Da ville det ikke bli så kult å bare vente ut streiker og satse på tvungen lønnsnemnd for arbeidsgiver.

De som utdannes til barneskolen nå, blir lektorer. Skjønte ikke helt hva du prøvde å forklare, zulu? Lektorer er de som tar master innenfor utdanning, de kan jobbe i de skoleslagene de tar lektorutdanning for. Trenger litt mer forklaring på hva du mente.

Vi er ganske mange med allmennlærer/grunnskolelærer-utdanning + master som underviser i vgs. for øvrig. Det jobber også mange adjunkter i vgs.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no