|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!Vi har en avspaseringsordning. |
|
|
|
|
#2 |
|
Sv: Lærerstreik!Jeg lurer litt på elg, hva er det som gjør at du mener at du har svaret på hvordan vi skal jobbe? |
|
|
|
|
#3 |
|
villende
|
Sv: Lærerstreik!
Elg har da ikke sagt noe om hvordan dere skal jobbe? Derimot er det kommet flere forslag til hvordan det er mulig å synliggjøre arbeidsinnsatsen lærerne faktisk legger ned, for at dere skal slippe å bli mistenkeliggjort og skal slippe å måtte forsvare den fritiden dere har. Hva er galt med det? |
|
|
|
|
#4 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!Det hadde vært veldig spennende om noen få skoler forsøkte seg med en arbeidsavtale for lærere som ligner den for andre yrker. En slik avtale kunne f.eks ha vært at man jobber 37,5 timer i uka inkludert lunsj. Av denne tiden er det kjernetid fra 8 - 14. De resterende 7,5 timene i uka skal i utgangspunktet være på jobb, men avtaler om hjemmekontor på fast eller varierende basis kan gjøres med nærmeste leder. |
|
|
|
|
#5 |
|
|
De som da ikke ønsker å avspasere i sommerferie, høstferie, juleferie osv. hva dkal de gjøre på skolen disse ukene? Og hvem skal ta igjen det arbeidet de ikke får fjort når de ikke ønsker å bruke den tiden de trenger til å vurdere elevarbeid og planlegge undervisning?
|
|
|
#6 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
En lærer som ikke gjør jobben sin må jo miste den. Er det lærere som ikke jobber nok til å fylle jobben sin så må lederne gjøre sin jobb. Man har akkurat det samme problemet i andre jobber. |
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har en opplevelse av at du (og mange flere som ytrer seg i skoledebatten) ikke har stor nok forståelse hvor dynamisk et helt skoleår faktisk er. Man kan ikke snurre spåkula si i høstferien og gjøre unna arbeid som kanskje vil dukke opp i løpet av de 12 ukene frem til juleferie. Det ville selvsagt vært gunstig å kunne ta unna alt annet arbeid som ikke krever tilstedeværelse av elever, når elevene har fri. Hovedutfordringen er at man gjerne ikke vet at man trenger samtale med foreldre/hjelpeapparat i høstferien. Dette behovet dukker opp med uregelmessige tidspunkt gjennom et helt år. Man kan ikke vite hva Pål trenger hjelp til i november, man må først se eleven jobbe med arbeidsstoffet før man gjerne vet om man trenger ekstra hjelp til noe. Slik er det gjerne med all skoleplanlegging, det krever overblikk og tilstedeværelse gjennom hele skoleåret for å få best mulig kvalitet.
|
|
#9 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Om det er dyrt eller ikke er vel en av tingene man vil finne ut ved et slikt forsøk. For at det skal være dyrt må alle lærere i snitt jobbe over 43,2 timer i uka. Så langt finnes det ingen dokumentasjon på om det er tilfellet eller ikke. Jeg synes derfor at et forsøk kan være interessant for å finne ut av det. |
|
|
|
|
#10 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg får en følelse av at du rett og slett tror at de fleste lærerne jobber mindre enn de skal og iallefall ikke mer. Mulig du ikke tror det,men måten din å skrive på får iallefall meg til å tenke at du tror det. Jeg har ikke tenkt noengang at de fleste lærerne jobber for lite, og jeg ser ikke helt hvorfor jeg skulle tro det heller. Nå har jeg jobbet 1 år i skolen, og nå er jeg iallefall sikker på at de aller fleste jobber det skal og vel så det. Og jeg tror ikke de fleste lærerne er i mot timetelling, tvert i mot vil jeg si, men jeg tror ikke arbeidsgiver nødvendigvis er like interessert i en sånn timetelling, for i motsetning til deg så tror jeg nemlig det vil bli dyrt for allerede fattige kommuner om de skal betale for faktisk utført overtid.
|
|
|
#11 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Det er riktig at jeg, deres arbeidsgiver og mange andre er usikre på om alle lærerne jobber det dere skal. Jeg har derfor foreslått løsninger for å dokumentere hva dere gjør slik at denne usikkerheten (mistilliten som dere kaller det) skal bli borte. Tillit er noe man fortjener og ikke bare noe man kan be om. |
|
|
|
|
#12 |
|
Tittel og tittel....
|
Nå er ikke min nærmeste leder, som jo er arbeidsgivers representant, usikker på det da. Mitt inntrykk er at han stoler på at vi gjør det vi skal, og jobber det vi skal. Og ikke minst så vil det merkes om det som skal bli gjort ikke blir gjort.
|
|
|
#13 |
|
By the Sea
|
Wow.
|
|
#14 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Er du synsk? |
|
|
|
|
#15 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Lærerstreik!Vi har vel strengt tatt bare fire uker ferie. |
|
|
|
|
#17 |
|
Sv: Lærerstreik!Vi jobber ikke 30 timer en uke. I grunnskolen er ikke det mulig. |
|
|
|
|
#18 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Det hadde vært hyggelig om man la godviljen til. En av lærerne har i denne tråden kommet med eksemplet om å jobbe 50 timer den ene uken og 30 den neste. Jeg gjenbrukte bare dette uten tanke på om dette er ulikt fra skoleslag til skoleslag. |
|
|
|
|
#19 |
|
Sv: Lærerstreik!Samme godvilje som du har i forhold til lærere? |
|
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Sv: Lærerstreik!Jeg tror at timetelling kan være lurt av og til, om ikke annet så for å dokumentere at det trengs mer arbeidskraft. Men det bør jo ikke være noe mål at lærerne skal jobbe likedan som "alle andre". Alle andre har ganske ulike arbeidstider de også, det er i grunnen bare de som passer noe med fast åpningstid som har helt regelmessig arbeidstid. Selv mannen som jobber i helprivat konsulentvirksomhet er helt avhengig av å jobbe mye når det er såkalte sprinter og kan da det veldig mye mer med ro i ukene imellom. Så det er på ingen måte unikt. Gjennomsnittsberegning av året er heller ikke unikt, det er det samme i helsevesenet. Forskjellen er at man ikke får frididen komprimert på sommeren. I mine øyne er lærerarbeidstiden ganske fornuftig sett ut fra arbeidsmengde og jeg skjønner egentlig ikke hva arbeidsgiversiden vil oppnå bortsett fra det med å slippe å betale for vikartimer, og det håper jeg de ikke går med på.
![]() |
|
|