Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-14, 13:53   #1
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Vi har en avspaseringsordning.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 13:54   #2
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer litt på elg, hva er det som gjør at du mener at du har svaret på hvordan vi skal jobbe?

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 13:58   #3
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg lurer litt på elg, hva er det som gjør at du mener at du har svaret på hvordan vi skal jobbe?

Elg har da ikke sagt noe om hvordan dere skal jobbe? Derimot er det kommet flere forslag til hvordan det er mulig å synliggjøre arbeidsinnsatsen lærerne faktisk legger ned, for at dere skal slippe å bli mistenkeliggjort og skal slippe å måtte forsvare den fritiden dere har. Hva er galt med det?

En av de tingene jeg fortsatt ikke ser at er blitt adressert er forslaget om å dokumentere timebruken.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 14:05   #4
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Det hadde vært veldig spennende om noen få skoler forsøkte seg med en arbeidsavtale for lærere som ligner den for andre yrker. En slik avtale kunne f.eks ha vært at man jobber 37,5 timer i uka inkludert lunsj. Av denne tiden er det kjernetid fra 8 - 14. De resterende 7,5 timene i uka skal i utgangspunktet være på jobb, men avtaler om hjemmekontor på fast eller varierende basis kan gjøres med nærmeste leder.

Lærerne har fem uker ferie, og ønsker de mer enn det må avspasering være jobbet inn i form av overtid. Lærere som ønsker å flekse istedenfor å ta ut all overtid i ferie vil ha mulighet til det.

Det vil, som med alle andre modeller, sikkert være utfordringer med dette, men det hadde vært spennende om noen prøvde å se om vanlige arbeidsregler også kunne fungere i skolen.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 14:10   #5
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Lærerne har fem uker ferie, og ønsker de mer enn det må avspasering være jobbet inn i form av overtid. Lærere som ønsker å flekse istedenfor å ta ut all overtid i ferie vil ha mulighet til det.

De som da ikke ønsker å avspasere i sommerferie, høstferie, juleferie osv. hva dkal de gjøre på skolen disse ukene? Og hvem skal ta igjen det arbeidet de ikke får fjort når de ikke ønsker å bruke den tiden de trenger til å vurdere elevarbeid og planlegge undervisning?

Jeg kan ikke på noen som helst måte skjønne at det skal være mulig at lærene ikke har komprimert arbeidsår så lenge elevene har det. Det er så selvfølgelig at det faktisk skremmer meg litt når jeg ser ellers oppegående mennesker foreslå det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 14:26   #6
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

De som da ikke ønsker å avspasere i sommerferie, høstferie, juleferie osv. hva dkal de gjøre på skolen disse ukene? Og hvem skal ta igjen det arbeidet de ikke får fjort når de ikke ønsker å bruke den tiden de trenger til å vurdere elevarbeid og planlegge undervisning?

Jeg kan ikke på noen som helst måte skjønne at det skal være mulig at lærene ikke har komprimert arbeidsår så lenge elevene har det. Det er så selvfølgelig at det faktisk skremmer meg litt når jeg ser ellers oppegående mennesker foreslå det.

En lærer som ikke gjør jobben sin må jo miste den. Er det lærere som ikke jobber nok til å fylle jobben sin så må lederne gjøre sin jobb. Man har akkurat det samme problemet i andre jobber.

Jeg vil tro at det er mye som kan gjøres mens andre har ferie. Lærere har snakket om at man må jobbe masse overtid i planleggingsuka før skolestart. Dette kan for de som ikke ønsker lang ferie spres over tid. Det er også mulig å bruke høstferien til å planlegge ukene fremover for å slippe å jobbe så mye hver uke. Man kan ha møter med foreldre med barn som har utfordringer da foreldrene deres og hjelpeapparatet er på jobb. Og sikkert mye annet.

Jeg er overbevist om at man ved litt nytenkning kan bruke denne tiden til mye nyttig.

Det viktigste av alt er at dette gir lærere med ulike behov mulighet til å planlegge sitt liv litt mer enn det man som lærer kan i dag. Jeg sier ikke at læreryrket ikke har utfordringer som andre ikke har, men prøver bare å se om man med litt kreativitet kan gjøre skolen til å bli et bedre sted å jobbe.

Det er ikke sikkert at en slik måte å gjøre det på vil fungere, men det hadde vært spennende om noen var kreative nok til å prøve.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 16:19   #7
m|nken

Medlem siden: Sep 2006
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vil tro at det er mye som kan gjøres mens andre har ferie. Lærere har snakket om at man må jobbe masse overtid i planleggingsuka før skolestart. Dette kan for de som ikke ønsker lang ferie spres over tid. Det er også mulig å bruke høstferien til å planlegge ukene fremover for å slippe å jobbe så mye hver uke. Man kan ha møter med foreldre med barn som har utfordringer da foreldrene deres og hjelpeapparatet er på jobb. Og sikkert mye annet.

Jeg har en opplevelse av at du (og mange flere som ytrer seg i skoledebatten) ikke har stor nok forståelse hvor dynamisk et helt skoleår faktisk er. Man kan ikke snurre spåkula si i høstferien og gjøre unna arbeid som kanskje vil dukke opp i løpet av de 12 ukene frem til juleferie. Det ville selvsagt vært gunstig å kunne ta unna alt annet arbeid som ikke krever tilstedeværelse av elever, når elevene har fri. Hovedutfordringen er at man gjerne ikke vet at man trenger samtale med foreldre/hjelpeapparat i høstferien. Dette behovet dukker opp med uregelmessige tidspunkt gjennom et helt år. Man kan ikke vite hva Pål trenger hjelp til i november, man må først se eleven jobbe med arbeidsstoffet før man gjerne vet om man trenger ekstra hjelp til noe. Slik er det gjerne med all skoleplanlegging, det krever overblikk og tilstedeværelse gjennom hele skoleåret for å få best mulig kvalitet.

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 14:20   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg tviler sterkt på at en slik ordning som Elg skisserer er noe arbeidsgiver vil innføre, rett og slett fordi det blir for dyrt.

Gammel 17-08-14, 14:43   #9
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg tviler sterkt på at en slik ordning som Elg skisserer er noe arbeidsgiver vil innføre, rett og slett fordi det blir for dyrt.

Om det er dyrt eller ikke er vel en av tingene man vil finne ut ved et slikt forsøk. For at det skal være dyrt må alle lærere i snitt jobbe over 43,2 timer i uka. Så langt finnes det ingen dokumentasjon på om det er tilfellet eller ikke. Jeg synes derfor at et forsøk kan være interessant for å finne ut av det.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 16:08   #10
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Om det er dyrt eller ikke er vel en av tingene man vil finne ut ved et slikt forsøk. For at det skal være dyrt må alle lærere i snitt jobbe over 43,2 timer i uka. Så langt finnes det ingen dokumentasjon på om det er tilfellet eller ikke. Jeg synes derfor at et forsøk kan være interessant for å finne ut av det.

Jeg får en følelse av at du rett og slett tror at de fleste lærerne jobber mindre enn de skal og iallefall ikke mer. Mulig du ikke tror det,men måten din å skrive på får iallefall meg til å tenke at du tror det. Jeg har ikke tenkt noengang at de fleste lærerne jobber for lite, og jeg ser ikke helt hvorfor jeg skulle tro det heller. Nå har jeg jobbet 1 år i skolen, og nå er jeg iallefall sikker på at de aller fleste jobber det skal og vel så det. Og jeg tror ikke de fleste lærerne er i mot timetelling, tvert i mot vil jeg si, men jeg tror ikke arbeidsgiver nødvendigvis er like interessert i en sånn timetelling, for i motsetning til deg så tror jeg nemlig det vil bli dyrt for allerede fattige kommuner om de skal betale for faktisk utført overtid.

Gammel 17-08-14, 20:28   #11
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg får en følelse av at du rett og slett tror at de fleste lærerne jobber mindre enn de skal og iallefall ikke mer. Mulig du ikke tror det,men måten din å skrive på får iallefall meg til å tenke at du tror det. Jeg har ikke tenkt noengang at de fleste lærerne jobber for lite, og jeg ser ikke helt hvorfor jeg skulle tro det heller. Nå har jeg jobbet 1 år i skolen, og nå er jeg iallefall sikker på at de aller fleste jobber det skal og vel så det. Og jeg tror ikke de fleste lærerne er i mot timetelling, tvert i mot vil jeg si, men jeg tror ikke arbeidsgiver nødvendigvis er like interessert i en sånn timetelling, for i motsetning til deg så tror jeg nemlig det vil bli dyrt for allerede fattige kommuner om de skal betale for faktisk utført overtid.

Det er riktig at jeg, deres arbeidsgiver og mange andre er usikre på om alle lærerne jobber det dere skal. Jeg har derfor foreslått løsninger for å dokumentere hva dere gjør slik at denne usikkerheten (mistilliten som dere kaller det) skal bli borte. Tillit er noe man fortjener og ikke bare noe man kan be om.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 20:30   #12
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Det er riktig at jeg, deres arbeidsgiver og mange andre er usikre på om lærerne jobber det dere skal. Jeg har derfor foreslått løsninger for å dokumentere hva dere gjør slik at denne usikkerheten (mistilliten som dere kaller det) skal bli borte. Tillit er noe man fortjener og ikke bare noe man kan be om.

Nå er ikke min nærmeste leder, som jo er arbeidsgivers representant, usikker på det da. Mitt inntrykk er at han stoler på at vi gjør det vi skal, og jobber det vi skal. Og ikke minst så vil det merkes om det som skal bli gjort ikke blir gjort.

Du må jo gjerne foreslå disse løsningene, og du skal ikke se bort i fra at disse løsningene er lansert, men jeg er slettes ikke sikker på at KS er så interessert i disse løsningene rett og slett fordi at de egentlig vet at det kan komme til å bli en dyr løsning.

Gammel 17-08-14, 20:35   #13
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er riktig at jeg, deres arbeidsgiver og mange andre er usikre på om alle lærerne jobber det dere skal. Jeg har derfor foreslått løsninger for å dokumentere hva dere gjør slik at denne usikkerheten (mistilliten som dere kaller det) skal bli borte. Tillit er noe man fortjener og ikke bare noe man kan be om.

Wow.

Jeg har ikke generell mistillit til en eneste yrkesgruppe når de gjelder hvorvidt de gjør jobben sin eller ikke.

At det finnes individuelle arbeidstakere som ikke duger i jobben sin - ja, innenfor enhver yrkesgruppe. Men en hel yrkesgruppe jeg mistenker er slappfisker? Nei. Selvfølgelig ikke.

Gammel 17-08-14, 20:36   #14
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Er du synsk?

Om DU er usikker på om jeg jobber som jeg skal, det bryr jeg meg forøvrig ingenting om.

Darth er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 14:22   #15
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi har vel strengt tatt bare fire uker ferie.

Chanett er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 14:34   #16
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Vi har vel strengt tatt bare fire uker ferie.

Vet det, men tenkte bare at man i forsøket hadde de samme vilkårene som i andre yrker.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 14:34   #17
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Vi jobber ikke 30 timer en uke. I grunnskolen er ikke det mulig.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 14:38   #18
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Vi jobber ikke 30 timer en uke. I grunnskolen er ikke det mulig.

Det hadde vært hyggelig om man la godviljen til. En av lærerne har i denne tråden kommet med eksemplet om å jobbe 50 timer den ene uken og 30 den neste. Jeg gjenbrukte bare dette uten tanke på om dette er ulikt fra skoleslag til skoleslag.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 14:39   #19
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Samme godvilje som du har i forhold til lærere?

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 14:39   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at timetelling kan være lurt av og til, om ikke annet så for å dokumentere at det trengs mer arbeidskraft. Men det bør jo ikke være noe mål at lærerne skal jobbe likedan som "alle andre". Alle andre har ganske ulike arbeidstider de også, det er i grunnen bare de som passer noe med fast åpningstid som har helt regelmessig arbeidstid. Selv mannen som jobber i helprivat konsulentvirksomhet er helt avhengig av å jobbe mye når det er såkalte sprinter og kan da det veldig mye mer med ro i ukene imellom. Så det er på ingen måte unikt. Gjennomsnittsberegning av året er heller ikke unikt, det er det samme i helsevesenet. Forskjellen er at man ikke får frididen komprimert på sommeren. I mine øyne er lærerarbeidstiden ganske fornuftig sett ut fra arbeidsmengde og jeg skjønner egentlig ikke hva arbeidsgiversiden vil oppnå bortsett fra det med å slippe å betale for vikartimer, og det håper jeg de ikke går med på.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:25.