Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Retningslinjer for sosialt samvær nå

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-20, 07:56   #521
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

Bra skrevet apan.

Gammel 17-04-20, 08:00   #522
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Jeg bare syns det er veldig uklare det i han i her som gis. Og det hadde helt klart vært flere som fulgte de om de hadde vært tydeligere.
F eks dere kan være fem stykker sammen. Da har kan man ha ganske stor omgangskrets hvis man møter fem forskjellige hver dag istedenfor å holde seg til 1-2 faste.
Samme når de sier at det er klart du kan være med venner hjem.

For ha det sagt så er vi ikke sosial med noen og barna har gått tur med en fast venn et par ganger.
Men jeg synes fortsatt det er utydelig og forvirrende.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-20, 08:05   #523
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi er jo 5 i vår husstand, så treffer vi noen så blir vi mer enn 7. Vi skal treffe mine foreldre i morgen. Ikke helt som vanlig selvsagt, men liksom et "siste trygt møte" før de begynner i bhg og etterhvert skole igjen. Da er vi 7, men det anses som en bedre løsning enn å la dem treffe ungene uten at vi kan passe på dem. Ungene våre altså. Vi som i henhold til anbefalinger har lov å være nær dem.

Gammel 17-04-20, 08:06   #524
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Isprinsessene; da kan du bruke hodet og selv skjønne at å møte 5 ulike hver dag er lite lurt rett og slett. Og små barn som ikke klarer holde avstand, skal ikke møte 5. Der gjelder 1-2 faste.
Så sier de at man helst skal være ute. Og da er det jo fint være det om man kan. Samtidig er det sikkert slik at noen har gode grunner for og møtes inne nå. Vi har ikke det, så da dropper vi det, for det øker jo smittefaren.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-20, 09:09   #525
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Pilotfrue, har hun i tillegg en permittert mann hjemme kanskje? Ser at det kan være litt rart å gå hjemme to foreldre + au pair, mens barnet er i barnehage.

Trur eg hadde blitt lit stressa ja. Best å ha ungen som buffer liksom.

Gammel 17-04-20, 10:29   #526
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men Isprinsessene; da kan du bruke hodet og selv skjønne at å møte 5 ulike hver dag er lite lurt rett og slett. Og små barn som ikke klarer holde avstand, skal ikke møte 5. Der gjelder 1-2 faste.
Så sier de at man helst skal være ute. Og da er det jo fint være det om man kan. Samtidig er det sikkert slik at noen har gode grunner for og møtes inne nå. Vi har ikke det, så da dropper vi det, for det øker jo smittefaren.

Ja, jeg kan heldigvis bike hodet selv. Men ser det uheldigvis er mange som ikke kan det. Derfor etterlyser jeg klarere regler. Ikke, du kan ha en til to venner, dere kan ikke være flere enn 5, klart du kan dra på besøk til venner etter skolen.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-20, 10:31   #527
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Kommer fremdeles rådene til å være de samme når skole og barnehage åpner opp? Blir det ikke litt absurd å sende barna til lokaler ned opptil flere hundre andre på dagtid og samtidig gruble seg grønn på om det er forsvarlig å invitere med seg naboen på familiens søndagstur?

På barnehageveiledningen ble det vel skrevet at man ønsket at barna ikke hadde mange andre venner hjemme å leke med, at det helst skulle være de samme som på skolen. Husker ikke ordlyden, men det var noe sånt. Det er jo fornuftig tenker jeg i den grad det går.

Gammel 17-04-20, 10:35   #528
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg synes det er enklest å forholde meg til anbefalinger og «bør» som regler. Hvor unntak bare er tillatt hvis det er tvingende nødvendig.

Samme her.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-20, 10:40   #529
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Her har ingen vært på besøk og vi har ikke vært noe steder. Så vi har kanskje vært for strenge. Vi har diskutert litt om vi skal åpne litt mer opp mellom søskenbarna og bare holde det innad i familien, men det innebærer jo fire husstander. Vi har to registrerte smittede i kommunen og ønske om tester har også gått ned. Ingen ble testet i går f.eks. Junior skal på fotballtrening på søndag så det blir bra. Vi trenerne og lagledere har sett på reglene for trening og ser at det lar seg gjøre. Spent på hvordan det blir når vi prøver da for tenker guttene blir litt som ivrige valper når de møtes etter å ha levd isolert så lenge.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-20, 10:47   #530
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Ja, jeg kan heldigvis bike hodet selv. Men ser det uheldigvis er mange som ikke kan det. Derfor etterlyser jeg klarere regler. Ikke, du kan ha en til to venner, dere kan ikke være flere enn 5, klart du kan dra på besøk til venner etter skolen.

Det er enkelt med klare regler, men samtidig vanskelig. Barn kan ha en til to venner, javel. Ett barn har sine to, nabobarnet har ingen venner. Kanskje det da kan være greit å inkludere dette barnet også, men kompensere med å ha en voksen til stede som følger med at de holder avstand, krav om å kun være utendørs, være ekstra nøye med håndvask, ikke spise ... At det kan være bedre å være med en venn hjem etter skolen enn å være på SFO med mange andre, når begge foreldrene må være på jobb. Det kan være mange grunner til å la folk gjøre egne vurderinger, men samtidig oppfordre til å følge rådene i størst mulig grad.

I tilfellet hytteforbud, som jo var (dvs fortsatt er i noen dager til) en soleklar regel, ikke anbefaling, var det også veldig mange tilfeller hvor det hadde vært mer hensiktsmessig å la folk få bruke hytta, f.eks for å isolere seg fra resten av familien, for å ha mulighet til å gå ut uten å møte så mange andre, og mange tilfeller hvor det ikke hadde noen nytteverdi, i kommuner med veldig få hytter, som likevel bruker samme legevakt og sykehus som i bostedskommunen etc. Og derfor ble det også diskutert. Der tok man ikke sjansen på at egne vurderinger skulle føre til mangedobling av befolkningen på steder som Hemsedal og Trysil i påska, og det ble vurdert dit at ulempene ved forbud var mindre enn fordelene. Men dette er problemet med å lage veldig rigide regler som skal gjelde for alle, og derfor kan det ikke gjøres for hver minste lille detalj i hverdagen til folk. I tillegg til at lover og regler skal håndheves, sanksjoner skal gjennomføres, det er veldig krevende.

Sist redigert av My : 17-04-20 kl 11:02.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-20, 10:50   #531
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Her har ingen vært på besøk og vi har ikke vært noe steder. Så vi har kanskje vært for strenge. Vi har diskutert litt om vi skal åpne litt mer opp mellom søskenbarna og bare holde det innad i familien, men det innebærer jo fire husstander. Vi har to registrerte smittede i kommunen og ønske om tester har også gått ned. Ingen ble testet i går f.eks. Junior skal på fotballtrening på søndag så det blir bra. Vi trenerne og lagledere har sett på reglene for trening og ser at det lar seg gjøre. Spent på hvordan det blir når vi prøver da for tenker guttene blir litt som ivrige valper når de møtes etter å ha levd isolert så lenge.

Det har gått veldig fint her. De har treninger med godt adskilte stasjoner, med teknikk- og kondisjonsøvelser, og ungene er veldig flinke til å ta avstandskravene alvorlig. Mye mer enn man skulle tro, de kan til tider være en krevende gjeng å holde kontroll på til vanlig. Men det virker som om alle skjønner at det er veldig spesielt akkurat nå (og de gjør et poeng av at de slipper å ha på leggskinn ). Gutter, 12-13 år.

Flere fotballklubber har lagt ut videoer med tips til øvelser og hvordan man kan legge opp treningene.

Gammel 17-04-20, 10:51   #532
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg startet denne perioden med å tenke at man skulle være mer katolsk enn paven, eller følge rådene som om man var i karantene selv om vi ikke var det. Så de første fire ukene traff vi ingen, og gikk knapt i butikken. Nå som tidsperspektivet på dette er såpass langvarig har jeg blitt mye mer opptatt av å se på hva vi kan gjøre innafor rådene til FHI. Gitt at ingen av oss er verken syke, har symptomer eller er i risikogruppe regner jeg det nå som innafor for min familie at
- den nesten voksne tenåringen treffer venner (maks 5) ute, samt at han tar bussen til byen når det er der han skal treffe dem (med streng formaning om å sitte alene på bussen og vaske hendene så fort han kan etterpå)
- min friske og hjemmeværende søster og babyniese kommer på besøk til oss - med avstandsregler for de voksne men kanskje ikke for babyen...
- mine friske foreldre kommer på besøk til oss - med avstandsregler i den grad det er mulig å håndheve overfor egenrådige foreldre...
- den sosialt innadvendte tenåringen oppfordres til å gå tur med venner og kanskje bør få tilbud om å ha en venn på besøk hjemme - med avstandsregler

Alt dette er såvidt jeg kan forstå forsvarlig i forhold til de rådene som FHI gir og praksisen med at man f.eks. åpner barnehagene nå - da regner jeg det som mulig for meg som frisk tante å holde babyen på armen min litt også, fordi barn regnes som så lite smitteførende. Bør selvsagt vaske hendene masse før og under besøket. Og vaske kontaktpunkter som dørhåndtak før og etter.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-20, 10:59   #533
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grunnen til at det er anbefalinger og ikke regler handler om at det holder at flest mulig gjør slik anbefalingene tilsier. Samfunnet er ikke avhengig av at alle gjør det. I tillegg så medfører regler en oppfølging, altså at om man bryter det så får det en konsekvens som en bot. Det krever et stort og kostbart apparat. Så om anbefalinger fungerer godt nok er det billigst og best gjennomførbart.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-20, 12:28   #534
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Junior skal på fotballtrening på søndag så det blir bra. Vi trenerne og lagledere har sett på reglene for trening og ser at det lar seg gjøre. Spent på hvordan det blir når vi prøver da for tenker guttene blir litt som ivrige valper når de møtes etter å ha levd isolert så lenge.

Laget "mitt" er i gang med treninger igjen, og det går ganske fint. Det er ikke like bra som vanlige treninger siden det ikke er noen kontakt, men veldig mye bedre enn ikke noe. Jeg har jo plutselig måttet gå inn som trener også for at vi skulle kunne tilby trening til litt flere når vi må være en voksen pr 4. spiller. Styrkeøktene med meg er ikke de aller morsomste, men jentene virker fornøyde bare med å få trene igjen og klager ikke.

Gammel 17-04-20, 12:45   #535
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Laget "mitt" er i gang med treninger igjen, og det går ganske fint. Det er ikke like bra som vanlige treninger siden det ikke er noen kontakt, men veldig mye bedre enn ikke noe. Jeg har jo plutselig måttet gå inn som trener også for at vi skulle kunne tilby trening til litt flere når vi må være en voksen pr 4. spiller. Styrkeøktene med meg er ikke de aller morsomste, men jentene virker fornøyde bare med å få trene igjen og klager ikke.

Får dere tildelt baneareal/treningstid, eller gambler dere på at der er plass?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-20, 12:47   #536
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Her får vi tildelt tid i baneplan i allefall. For alle trenger egentlig mer plass enn før og det er dermed ganske strengt når det gjelder å booke treningstid.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-20, 12:48   #537
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Her er det også satt opp baneplan.

Gammel 17-04-20, 12:55   #538
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Får dere tildelt baneareal/treningstid, eller gambler dere på at der er plass?

I starten gamblet vi, men nå har vi booket tid. Banene er fulle av folk uansett, men de fleste rydder plass til oss ettersom det er veldig åpenlyst at dette er en organisert trening (og klubben vår har ikke startet med sånt enda, så det er få andre "organiserte" å konkurrere om plassen med). Jeg er ganske god kompis med daglig leder, så han har bestemt seg for å bruke vårt lag til å hente erfaring med hvordan dette kan fungere. Men det vil nok være vanskeligere for småunger enn våre jenter som er mellom 14 og 17.

Gammel 17-04-20, 12:57   #539
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Her tror jeg det kun er tillatt med organisert trening. Banen er ikke åpen for privat bruk.

Gammel 17-04-20, 13:49   #540
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Grunnen til at det er anbefalinger og ikke regler handler om at det holder at flest mulig gjør slik anbefalingene tilsier. Samfunnet er ikke avhengig av at alle gjør det. I tillegg så medfører regler en oppfølging, altså at om man bryter det så får det en konsekvens som en bot. Det krever et stort og kostbart apparat. Så om anbefalinger fungerer godt nok er det billigst og best gjennomførbart.

Eksakt. Det at vi nå ligger langt unna det aller laveste smittetallet FHI i sin villeste fantasi kunne forestille seg, viser jo at etterlevelsen er helt strålende, jevnt over.

Når noe er "bør", så åpner det for at man kan bruke hodet, rett og slett, og tenke smittevern, hvor mange familier, hvilken eksponering har DE (jeg ville forholdt meg annerledes til en familie med et familiemedlem i et eksponert yrke, enn til en familie som oss, som lever veldig avsondret om dagen, for eksempel). Og man kan vurdere kost/nytte littegrann.

Vi blir nødt til å jobbe LENGE for å holde denne smitten nede, vi er nødt til å vurdere kost/nytte av alle tiltak, både på samfunnsnivå og på individnivå. Det koster OSS veldig lite å leve ganske isolert, det koster andre mer, da kan de leve litt på at vi lever såpass "katolsk".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:20.