Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2024

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-24, 15:51   #1
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2024

Vi kom hjem i går ettermiddag, og mann og eldste sønn dro rett på ulike festligheter. Yngste og jeg var hjemme og så kamp (ok, mest han).

I dag har jeg og mannen pakket ut, vasket klær, skiftet på senger og gått tur. Yngste skal snart på jobb og eldste er tilbake på hybelen etter en natt på byen. Tror ikke vi ser ham igjen før tidligst søndag.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-25, 20:20   #2
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig kunne jeg startet "Juletråden 2025", for i dag har jeg kjøpt den første julegaven.

Var på salg på Companys, og fant en nydelig, enkel, kremhvit singlet i merinoull og silke, på halv pris av opprinnelig 449. Den var one size, ganske lang (nedpå rumpa til meg som er 176), ettersittende (på meg som er L), men samtidig veldig elastisk, og siden jeg trengte nye ullsingleter kjøpte jeg meg en. Like etterpå kom jeg på at det hadde vært en glimrende julegave til min mor, så jeg snudde og gikk inn, og kjøpte en til. Så er det bare å ikke glemme det da, eller glemme hvor jeg har lagt den, til neste jul (eller bursdagen hennes, som er like før jul).

Fant ellers ut at renholdsverket samler inn juletrær på lørdag, og siden vårt har begynt å drysse en hel del så tar jeg det ut i dag. Har plukket av all pynten, så nå står det der ribbet, og med ca halvparten av nålene i en diger haug nedenfor. Men må vente til mannen kommer hjem for å få hjelp til å ta det av juletrefoten, for det er litt vanskelig. Alltid litt vemodig og rart med det samme, og å tenke på at det er et helt år (nesten) til neste gang. Men greit å få det gjort også, før svigerforeldrene mine kommer oppover til helga.

Gammel 08-01-25, 21:17   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her jeg bor skal juletrær samles inn på fredag og tidligere i uka har mange lagt dem ut allerede. De er jo fullstendig nedsnødde nå, så det blir spennende å se hvor lenge de blir der.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-25, 21:43   #4
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, naboen hadde lagt sitt midt i vår innkjørsel forrige fredag, slik at det sperret veien, så det ikke gikk an for oss å kjøre ut. I det største snøfallet i manns minne, over ei uke før innsamling (som om renovasjonsbilen hadde greid å kjøre opp hit uansett, forrige helg). Heldigvis bor vi i ei sidegate som ikke er førstepri for brøyting, så vi rakk å flytte det før brøytebilen kom og begravde det. Og der ligger det nå, helt nedsnødd. Idjåtter.

Sist redigert av My : 08-01-25 kl 21:49.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-25, 07:54   #5
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Her la noen juletreet sitt oppi en snøhaug brøytebilen legger midt på en snuplass. Så kom det mer snø og brøytebilen hadde følgelig enda mer snø på lager. Treet ligger der enda - ser noen greiner stikker ut. Men henta blir det nok ikke.

Gammel 09-01-25, 08:15   #6
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Jeg gikk forbi en fyr dom drasset med seg julegranen sin inn i en liten skogteig vi har.
Jeg er ganske sikker på at han bare hadde tenkt å droppe treet inne i skogen.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-25, 19:55   #7
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Jeg gikk forbi en fyr dom drasset med seg julegranen sin inn i en liten skogteig vi har.
Jeg er ganske sikker på at han bare hadde tenkt å droppe treet inne i skogen.

Er ikke det greit, da? Det blir kanskje litt vel mye om alle skal legge fra seg juletrærne sine i skogen, jeg ser den. Men ellers er et dødt tre en fin plass for mange arter som bor i skogen.

På jobb har vi tidligere år dratt forkastede juletrær inn på området og lagd små skoger i snøen. Jobber i barnehage, ja. Så har vi lekt med dem en uke eller to før vi har lagt de ut igjen før de hentes av søppelbilen.

Gammel 09-01-25, 09:31   #8
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De som folk har lagt ut her er også dekket av brøytesnø nå.

Vi må legge ut vårt i kveld, håper det er plass til det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-25, 09:50   #9
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Plass er det ikke her, langs veien. Men jeg legger det likevel ut fredag kveld, får balansere det på toppen av brøytekanten som har begravd hekken til naboen, og håpe på det beste. Inntil videre ligger det på gårdsplassen.

Gammel 09-01-25, 10:22   #10
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Vi (les Helten) kapper opp juletreet til hhv fyring og komposthaugen. En mulighet vi er glad for å ha.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-25, 13:22   #11
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg husker tilbake til barndommen at treet ble klippet ned, greiene ble brent og det luktet godt da. Stammen ble kappet opp i passe kubber.

Men vi har et sånt tre som bare skal demoneres og legges tilbake i boden. Denne helgen.

Gammel 09-01-25, 13:38   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Brann- og redningstjenesten ønsker ikke at folk skal fyre med juletrær. De sier at bare stammen kan brukes til brensel, men da må den tørke til neste fyringssesong. Resten av treet, med nåler, kan ikke brukes til fyring, de avgir giftige gasser.

Sist redigert av My : 09-01-25 kl 15:14.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-25, 15:09   #13
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Her samler de ikke inn juletrær, men det er gratis å levere dem inn (alt hageavfall er gratis). Det gidder vi ikke hvert år, så stort sett står det 2-3 gamle juletrær heeeeelt bakerst i hagen (ute av syne, ute av sinn) og ser veldig triste ut til vi til slutt klipper/sager dem i biter og leverer som hageavfall.

Gammel 09-01-25, 15:20   #14
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Brann- og redningstjenesten ønsker ikke at folk skal fyre med juletrær. De sier at bare stammen kan brukes til brensel, men da må den tørke til neste fyringssesong. Resten av treet, med nåler, kan ikke brukes til fyring, de avgir giftige gasser.

Ja, det var vel noe med det som gjorde at vi sluttet med det, før vi uansett gikk over til plast. Og de er ikke noe særlig brenne.

Gammel 09-01-25, 15:34   #15
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I dag velta robotstøvsugeren juletreet, og det var vann, barnåler og knuste juletrekuler overalt i stua. Jula 2024 er med dette erklært ferdig!

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-25, 15:43   #16
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Åja, det er vi klar over heldigvis, både tørketiden veden trenger og det å legge grener med nåler i komposten. Det siste blir til jord, men ikke i år. Vi har ikke matavfall der.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-25, 13:48   #17
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg har bestillt nytt juletre fra Kremmerhuset i dag. Vil ha 240 cm høyt og nå var det nedsatt fra 9000 til 2700. xx

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-25, 13:50   #18
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her ryddes jula ut i dag. Vi begynte med juletreet i går, trist egentlig for det er like fint, men kommunen hadde beskjed på at de som ville ha treet hentet måtte ha det ut grytidlig på morgenen i dag.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-25, 14:11   #19
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Eg trudde eg hadde rydda ut jula "for lengst", men i går kveld oppdaga eg at det framleis heng julegardin i eine vinduet. Får ta siste rafs i dag.

Gammel 13-01-25, 14:35   #20
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Eg trudde eg hadde rydda ut jula "for lengst", men i går kveld oppdaga eg at det framleis heng julegardin i eine vinduet. Får ta siste rafs i dag.

Det slår aldri feil, det er alltid én ting som glemmes her hvert eneste år. Etter julen 2023 var det en nisse som ble glemt på mellomstes rom, den fikk bo der hele året, men ble pakket bort nå i år. Denne gang glemte vi julekalenderen. Det er en slags planke med tall og kroker på og den går liksom litt i ett med veggen den blir hengt på så den overså vi og oppdaget ikke før et par dager etter at julen var pakket vekk. Nå tror jeg vi har fått ned alt, men jeg har kanskje bare ennå ikke oppdaget det vi har glemt.

Juledørmatta vår var også gjennomvåt så den tok jeg bare inn på vaskerommet og lot tørke før jeg pakket den vekk. Den er bare halvparten så stor som den som pleier å ligge der så jeg lengtet litt etter å få den gamle på plass igjen nå som vi har fått mye snø. Pepperkakehusene tok vi knekken på forrige helg og spiste til en runde brettspill. Og i går forsvant de aller siste julesmåkakene som dessert. Tror faktisk det er rekordtidlig oppspising av julekaker, men jeg bakte litt færre av hver sort enn jeg pleier denne gangen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:42.