Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-11, 19:01   #541
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Problemet hennes er jo at hun ikke hadde egen sperm eller egg å avlevere. Hadde hun vært homofil, enslig mann med prima sædkvalitet eller hatt egg som fungerte, hadde hun berga bra.

Gammel 29-03-11, 19:05   #542
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Problemet hennes er jo at hun ikke hadde egen sperm eller egg å avlevere. Hadde hun vært homofil, enslig mann med prima sædkvalitet eller hatt egg som fungerte, hadde hun berga bra.

Delvis rett. Etter norsk lov er mor den som enten har født eller adoptert barnet. Far er den som er gift med mor, har erklært farskap eller fått det tilkjent etter dna-prøve. Det er derfor på ingen måte sikkert at dette hadde gått så bra med egne egg heller. Men da kunne man kanskje endret noe til hennes fordel fordi det blir litt likestillingspolitisk snodig at egg og sperm skal behandles så ulikt av lovverket.

Gammel 15-04-11, 13:10   #543
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Siste nytt i saken. Hun gjorde noen dumt, men jeg er glad det løste seg.
http://www.an.no/nyheter/article5568604.ece

Gammel 15-04-11, 13:25   #544
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Hm. Jeg er slett ikke så sikker på om jeg synes dette er så bra jeg, ut fra hvillken presedens dette setter nå.

Gammel 15-04-11, 13:27   #545
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hm. Jeg er slett ikke så sikker på om jeg synes dette er så bra jeg, ut fra hvillken presedens dette setter nå.

Det står bare at de har fått oppholdstillatelse, ikke at de har akseptert Volden som mor. Vil tro dette får et etterspill i Norge?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 13:28   #546
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er en forferdelig stygg sak synes jeg og jeg er heller ikke overbevist om at dette er til det beste. Hun har tatt seg til rette og får nå "belønning" for det. Jeg ser at barna er uskyldige i dette, men likevel. Jeg er veldig redd for hva som skjer videre.

Gammel 15-04-11, 13:31   #547
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det blir veldig interessant å høre litt mer om vilkårene for oppholdet.

Må si at jeg også ble ganske skeptisk til hennes oppførsel etter å ha sett dokumentarenen på NRK.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 13:36   #548
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg vil gjerne se hvordan det løser seg før jeg blir spesielt glad.

Gammel 15-04-11, 13:36   #549
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg ser at det dermed er hjemmel for å produsere barn til eget bruk på denne måten heretter. Jeg synes ikke det er det aller, aller minste bra. Med forbehold om eventuelle ting i akkurat denne saken som ikke fremkommer.

Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 13:43   #550
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Med tanke på barna, er det jo bra at dette har løst seg. Det står vel ingen plasser at hun nå har fått ja til å adoptere dem, bare at de har fått opphold i Norge. Selv om det skal vel godt gjøres at de blir tatt fra henne, all den tid det er hun som har hatt omsorgen helt siden fødselen.

Gammel 15-04-11, 13:46   #551
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Med tanke på barna, er det jo bra at dette har løst seg. Det står vel ingen plasser at hun nå har fått ja til å adoptere dem, bare at de har fått opphold i Norge. Selv om det skal vel godt gjøres at de blir tatt fra henne, all den tid det er hun som har hatt omsorgen helt siden fødselen.

Det er vel den ene løsningen jeg kan se i denne saken som vil stanse fremtidige saker. Om disse barna hentes til Norge og adopteres til noen andre som er godkjente som adoptivforeldre.

Men det skjer vel neppe.

Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 13:51   #552
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er vel den ene løsningen jeg kan se i denne saken som vil stanse fremtidige saker. Om disse barna hentes til Norge og adopteres til noen andre som er godkjente som adoptivforeldre.

Men det skjer vel neppe.

Jeg antar at advokaten hennes har tenkt den tanken, og at det er dekket i dette vedtaket/avtalen. Foreløpig fremstilles dette bare som en "gladnyhet".

Gammel 15-04-11, 13:59   #553
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skulle gjerne sett begrunnelsen for vedtaket, og hvordan det er formulert for å unngå presedens.

Gammel 15-04-11, 14:48   #554
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men det skjer vel neppe.

Det ville jo kanskje gjøre at andre ville tenke seg om to ganger før de prøvde noe liknende, men levende små barn kan jo ikke akkurat brukes for å sette et eksempel til skrekk og advarsel heller.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 14:51   #555
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jo, det synes jeg faktisk at de kan. Og det gjøres vel stadig vekk også, når presedens skapes på diverse områder.

Gammel 15-04-11, 15:01   #556
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signerer hver og en som ikke nødvendigvis mener dette er en gladsal, og skulle gjerne visst hvordan dette ble løst. Det er nitrist om dette nå åpner for at man kan kjøpe barn uten å gå via etablerte adopsjonskanaler.

Gammel 15-04-11, 16:16   #557
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er stadig barn som er over et år som blir adoptert fra utlandet til norske foreldre. Så vidt jeg vet går det som oftest greit med disse barna.

Ergo - det burde ikke gi barna skade på liv og sjel om de kommer til Norge - og så blir bortadoptert til et par som har søkt via lovlige kanaler. Slik får barna, forhåpentlig, et godt hjem, etter å ha hatt en - forhåpentlig fin - oppvekst hos "fostermor".

Dette, ser jeg, er eneste måte å få denne saken i havn på, uten at det smaker av at heretter er det fritt fram for alle med økonomi til det å reise til India og kjøpe seg barn.

Gammel 15-04-11, 17:16   #558
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hørte på radioen at det var etter press fra indiske myndigheter at de nå kom til Norge, men hun er ikke moren formelt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 17:36   #559
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hun har jo fått endelig avslag på adopsjonssøknaden. Da håper jeg myndighetene sørger for at disse barna får et godt hjem. Bare fordi KAV er den eneste de kjenner så betyr ikke det at hun er skikket til å ta vare på dem. Og tracklisten hennes så langt når det gjelder å ta vare på dem er faktisk ikke så god sånn jeg ser det.

Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 18:17   #560
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sitat:

Det er en spesiallaget instruks gjør det mulig for Kari Ann Volden å vende hjem med de to tvillingguttene. Men foreldreansvaret får hun ikke.

I stedet må hun sette sin lit til at Fylkesmannen i Nordland oppnevner henne til barnas verge, i samråd med barnevernet og overformynderiet i hjemkommunen Røst.

Den juridiske statusen til de to ettåringene Mikael og Adrian er uforandret, ifølge statssekretær Henriette Westhrin (SV) i Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet.

Kilde

Hvis dette stemmer ser det ut til at myndighetene gjør hva de kan for å skremme andre fra å gjøre det samme som Volden. Blir spennende å se om hun får bli verge, men det får hun vel sannsynligvis.

Emneord
etikk, surrogatmødre

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:42.