|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#541 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Problemet hennes er jo at hun ikke hadde egen sperm eller egg å avlevere. Hadde hun vært homofil, enslig mann med prima sædkvalitet eller hatt egg som fungerte, hadde hun berga bra.
|
|
|
#542 |
|
maler
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)
Delvis rett. Etter norsk lov er mor den som enten har født eller adoptert barnet. Far er den som er gift med mor, har erklært farskap eller fått det tilkjent etter dna-prøve. Det er derfor på ingen måte sikkert at dette hadde gått så bra med egne egg heller. Men da kunne man kanskje endret noe til hennes fordel fordi det blir litt likestillingspolitisk snodig at egg og sperm skal behandles så ulikt av lovverket.
|
|
|
#543 |
|
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Siste nytt i saken. Hun gjorde noen dumt, men jeg er glad det løste seg.
|
|
|
|
#544 |
|
Mother of Dragons
|
Hm. Jeg er slett ikke så sikker på om jeg synes dette er så bra jeg, ut fra hvillken presedens dette setter nå.
|
|
|
#545 |
|
can-jur
|
Det står bare at de har fått oppholdstillatelse, ikke at de har akseptert Volden som mor. Vil tro dette får et etterspill i Norge?
|
|
|
|
#546 |
|
ctrl+z
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Dette er en forferdelig stygg sak synes jeg og jeg er heller ikke overbevist om at dette er til det beste. Hun har tatt seg til rette og får nå "belønning" for det. Jeg ser at barna er uskyldige i dette, men likevel. Jeg er veldig redd for hva som skjer videre.
|
|
|
#547 |
|
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Det blir veldig interessant å høre litt mer om vilkårene for oppholdet. |
|
|
|
|
|
#548 |
|
This is normal!
|
Jeg vil gjerne se hvordan det løser seg før jeg blir spesielt glad.
|
|
|
|
#549 |
|
Passiv
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Jeg ser at det dermed er hjemmel for å produsere barn til eget bruk på denne måten heretter. Jeg synes ikke det er det aller, aller minste bra. Med forbehold om eventuelle ting i akkurat denne saken som ikke fremkommer. |
|
|
|
#550 |
|
Ute på tur
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Med tanke på barna, er det jo bra at dette har løst seg. Det står vel ingen plasser at hun nå har fått ja til å adoptere dem, bare at de har fått opphold i Norge. Selv om det skal vel godt gjøres at de blir tatt fra henne, all den tid det er hun som har hatt omsorgen helt siden fødselen.
|
|
|
#551 |
|
Passiv
|
Det er vel den ene løsningen jeg kan se i denne saken som vil stanse fremtidige saker. Om disse barna hentes til Norge og adopteres til noen andre som er godkjente som adoptivforeldre. |
|
|
|
#552 |
|
Ute på tur
|
Jeg antar at advokaten hennes har tenkt den tanken, og at det er dekket i dette vedtaket/avtalen. Foreløpig fremstilles dette bare som en "gladnyhet".
|
|
|
#553 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Jeg skulle gjerne sett begrunnelsen for vedtaket, og hvordan det er formulert for å unngå presedens.
|
|
|
#554 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det ville jo kanskje gjøre at andre ville tenke seg om to ganger før de prøvde noe liknende, men levende små barn kan jo ikke akkurat brukes for å sette et eksempel til skrekk og advarsel heller.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#555 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Jo, det synes jeg faktisk at de kan. Og det gjøres vel stadig vekk også, når presedens skapes på diverse områder.
|
|
|
#556 |
|
Shake it out!
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Signerer hver og en som ikke nødvendigvis mener dette er en gladsal, og skulle gjerne visst hvordan dette ble løst. Det er nitrist om dette nå åpner for at man kan kjøpe barn uten å gå via etablerte adopsjonskanaler.
|
|
|
#557 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Det er stadig barn som er over et år som blir adoptert fra utlandet til norske foreldre. Så vidt jeg vet går det som oftest greit med disse barna.
|
|
|
#559 |
|
Passiv
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Hun har jo fått endelig avslag på adopsjonssøknaden. Da håper jeg myndighetene sørger for at disse barna får et godt hjem. Bare fordi KAV er den eneste de kjenner så betyr ikke det at hun er skikket til å ta vare på dem. Og tracklisten hennes så langt når det gjelder å ta vare på dem er faktisk ikke så god sånn jeg ser det. |
|
|
|
#560 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Kilde
|
![]() |
| Emneord |
| etikk, surrogatmødre |
|
|