Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo - hva har du spist i dag? Del 2

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-10, 15:10   #541
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo - hva har du spist i dag? Del 2

Jepp! Veldig godt.

Salt er ikke aktiv  
Gammel 04-11-10, 16:36   #542
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har vi spist lavkarbopizza slik som i den svenske bloggen. Hadde på tomatsaus, Norvegia, tomater i skiver, oliven, sånn løvtynn skinke, skikkelig god bacon fra slakteren og litt blåmuggost. Pesto og salat ved siden av. Det var godt, men bunnen datt fra hverandre og smuldret bare opp. Hva gjør jeg feil? Jeg som pleide være flink å lage mat. Lavkarbo-greier a la look-alike-deig får jeg visst aldri til.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 04-11-10, 16:54   #543
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nå har vi spist lavkarbopizza slik som i den svenske bloggen. Hadde på tomatsaus, Norvegia, tomater i skiver, oliven, sånn løvtynn skinke, skikkelig god bacon fra slakteren og litt blåmuggost. Pesto og salat ved siden av. Det var godt, men bunnen datt fra hverandre og smuldret bare opp. Hva gjør jeg feil? Jeg som pleide være flink å lage mat. Lavkarbo-greier a la look-alike-deig får jeg visst aldri til.

Og jeg som egentlig er en katastrofe på kjøkkenet, mikser og baker lavkarboretter som om jeg aldri har gjort annet!

Noen som vet hvor lenge jeg må gå rundt å føle meg i elendig form, og ha hodepine, om det nå er bivirkninger jeg har, og ikke er syk?

Gammel 04-11-10, 17:41   #544
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg var slik de første dagene Gerbera. Innen en uke var det over.
Nå føler jeg meg uggen dersom jeg spiser for mye karbo.

Gammel 04-11-10, 18:22   #545
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Altså, deiger uten mel kommer aldri til å oppføre seg som en vanlig deig, men smuldre helt opp pleier min aldri å gjøre. Forhåndsstekte du den lenge nok?

Benzo er ikke aktiv  
Gammel 04-11-10, 20:24   #546
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Hm, vet ikke hva du gjorde feil, Hyacinth, men min knakk i 2 da jeg skulle ta den opp på tallerkenen. Men smuldret gjorde den ikke!

Salt er ikke aktiv  
Gammel 04-11-10, 20:40   #547
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Altså, deiger uten mel kommer aldri til å oppføre seg som en vanlig deig, men smuldre helt opp pleier min aldri å gjøre. Forhåndsstekte du den lenge nok?

10 minutter, men jeg laget en stor bunn og ikke to små, som hun i bloggen. Jeg var redd for å steke den lenger, for den ble litt i tørreste laget, synes jeg. Mer egg i kanskje?

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 04-11-10, 21:31   #548
Gerbera

Gerbera sin avatar

Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Dårlig form i dag, så jeg har spist veldig lite til meg å være, men jeg har ikke orket mer.

Frokost: En knapp munnfull eggerøre med litt kesam i, stekt i meierismør. En mikrobit av nøttemuffins.
Lunsj: Eggerøre igjen, litt mer denne gangen, samt nesten en halv nøttemuffins. Litt tzatziki ved siden av.
Middag: Wok med kyllingfilet, og saus av creme fraiche og currypaste. Dette var faktisk veldig godt, men jeg orket nesten ingenting. Da blir det lunsj og en liten forsmak på middag i morgen.
Kvelds: 2 skjeer vaniljekesam, litt frosne bringebær og hakkede valnøtter.

Jeg ser et par store fordeler med dette kostholdet. Jeg prøver ut endel kombinasjoner som jeg aldri har tenkt på før (eggerøre og tzatziki f.eks. ). Jeg prøver å lage maten fra bunnen av, synes det er moro å prøve litt, dette er helt nytt for meg, jeg hater egentlig å lage mat. Men når man må tenke litt utenom Toroposene og ferdigmixer, så dukker det opp nye muligheter!

Gammel 04-11-10, 21:42   #549
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Frokost: Nøttemuffins med smør og kyllingrull
Lunsj: Nøttemuffins (den siste som var igjen, men nå har jeg kjøpt meg muffinsbrett!) med noe jeg ikke husker. Blåmuggost, kanskje?
Middag: Lavkarbopizza med masse godt fyll og salat ved siden av
Kvelds: To nannahknekkebrød med eggesalat (kokte 8 egg, blandet med rødløk og majones) og litt spekeskinke.
Den lille sjokoladebiten etter det snakker vi ikke om.

Jeg ser helt klart at jeg må spise mer grønt og mer fisk. Det har blitt sinnsvakt med nøtter i det siste.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 04-11-10, 22:05   #550
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Frokost: to kokte egg med smør og en kaffe latte
Lunsj: litt grillet kylling, ost, ett kokt egg, agurk og 2 cherrytomat
Middag: biff og brokkoli/blomkålgrateng med litt salat til
Kvelds: en halv plate sukkerfri sjokolade

Gammel 04-11-10, 22:38   #551
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Kvelds: 2 solsikkeruter med kremost og tunfisksalat, Farris

Salt er ikke aktiv  
Gammel 05-11-10, 00:19   #552
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Frokost, noen kyllingkjøttboller.
Lunch: 4 strimler bacon og 2 egg
Middag: Tacos med ostetacoskjell.
Kvelds; nannas knekkebrød med graddost.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv  
Gammel 05-11-10, 11:15   #553
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

10 minutter, men jeg laget en stor bunn og ikke to små, som hun i bloggen. Jeg var redd for å steke den lenger, for den ble litt i tørreste laget, synes jeg. Mer egg i kanskje?

Du kan prøve å hive oppi litt glutenmel, da blir deigen mer elastisk, men du må nok også øke væskemengden litt også.

Noen som har forsøkt å lage paideig?

Benzo er ikke aktiv  
Gammel 05-11-10, 12:41   #554
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Du kan prøve å hive oppi litt glutenmel, da blir deigen mer elastisk, men du må nok også øke væskemengden litt også.

Takk for tips, det skal jeg gjøre neste gang. Jeg har glutenmel i skapet.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 06-11-10, 18:18   #555
Gerbera

Gerbera sin avatar

Standard

Vi har reist på hytta, og jeg prøver å tenke lavkarbo så godt jeg kan. Selv om vi her pleier å fråtse i mat og godteri.

I går spiste jeg:

Frokost: 3 frokostlapper, m/ kesam og frosne bringebær rørt sammen
Lunsj: Rester av gårsdagens kyllingwok, og 2 frokostlapper med kesam og bringebær.
Mellommåltid: 2 lapper igjen, også med kesam og bringebær (jada, de var VEEEELDIG gode!!)
Kvelds: Taco.

I dag har jeg spist:
Frokost: Salat med fetaost og kokte egg. Creme Fraiche som "dressing".
Lunsj: Litt rester av kyllingwoken fra torsdag
Middag: Lavkarbopizza (står i ovnen nå )
Kveldskos: Kesam, søtet med Natreen eller splenda, frosne bringebær og hakkede valnøtter.

Har funnet oppskrift på sjokokjeks, det skal jeg prøve neste helg!

Legger ut oppskriften, om noen vil prøve, og gi tilbakemelding. (med fare for å erte på meg Hyacinth igjen. )

Sjokokjeks
100 g malt mandel
50 g smør
1 egg
75 g sukkerfri sjokolade (hakkes i biter)

Gni smøret i malte mandler, bland i egg og hakket sjokolade.
Settes som topper på bakeplate, og stekes på 160 grader i 10-12 minutter.

Gammel 23-11-10, 17:59   #556
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Drar denne litt opp igjen.

Jeg har vert syk de siste dagene, så ikke så spennende meny, men blomkål/brokkolisuppen i dag var virkelig en høydare. Så enkel, så god!
Kokte en blomkål og en brokkoli i vann med hønsebuljong. Rørte inn ett beger CF, og stavmikset godt. Krydret med salt og pepper. Servert med sprøsteikt bacon og ostechips.
Nok til middag til 4 + lunsj i morgen til meg.

Ellers går det endel i pizza med mandelbunn for tiden. Laget en stor posjon bunnen, og frøs ned i posjonsstørrelser.

Hjertesalat med kremost krydder, skinke, hvitost, paprika og agurk går også igjen.
Også salat med dressing av salsa og rømme.

Gammel 23-11-10, 18:22   #557
Gerbera

Gerbera sin avatar

Standard

Å milde himmel, jeg har havnet skikkelig på karbokjøret igjen, og ikke skjønner jeg hvorfor! Sliter med å komme meg over på lavkarbo igjen også, jeg må ta et realt tak i nakken, og starte igjen!

Gammel 23-11-10, 18:28   #558
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.

Å milde himmel, jeg har havnet skikkelig på karbokjøret igjen, og ikke skjønner jeg hvorfor! Sliter med å komme meg over på lavkarbo igjen også, jeg må ta et realt tak i nakken, og starte igjen!

Salt er ikke aktiv  
Gammel 23-11-10, 18:29   #559
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.

Jeg også, og det verste er at vekta synker, så jeg skjønner ingenting, men jeg må tilbake på lavkarbo, for det er generelt best for meg.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 01-12-10, 20:24   #560
myr
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oppland
myr er litt kul
Standard

I mangel på skikkelig mat i skapet, og for sent utbetalt lønn:
Frokost: sylte og osterull
Lunsj: kyllingsalat
Middag: rester av kyllingsalaten
kveld: hva nå mannen kommer hjem med etter handling, nå er jeg sulten!

Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:26.