|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#561 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?AAltså, det er faktisk slik at man i veldig mange land og kulturer har et anstrengt forhold til polititet. At innvandrere som kommer til Norge har mindre tillit til politiet enn nordmenn kan komme av mange ting:
|
|
|
|
|
|
#562 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Politi med hijab?
Jeg vil tro at uniformsreglementet allerede dekker det du sier her. |
|
|
|
|
|
#564 |
|
Deltidsmamma
|
Du må jo fortsette så lenge du har argumenter! |
|
|
|
|
|
#565 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det virker både rimelig og forståelig, men jeg observerer at dersom det faktisk er utbredt å nekte for at oppfatningen av politiet som rasistisk i det hele tatt fins i en slik grad, eller på en slik måte, at oppfatningen utgjør et problem, og derfor at politiet ikke trenger å forholde seg til eller gjøre noen ting for å rette opp et slikt oppfatning, så vil det iallefall ikke være enkelt å få gjort noe med det, særlig ikke hvis en slik avvisning av problemets eksistens er utbredt innen politiet også. Det bekymrer meg. |
|
|
|
|
|
#566 |
|
Superaktiv
Personlig mener jeg at det sikkert er både enkelt person og systemer i polititet som de må revurdere i tråd med at vi er et flerkulturelt samfunn. |
|
|
|
|
|
#567 |
|
Superaktiv
Sv: Politi med hijab?Har fått spørsmål utenfor tråden her jeg virkelig tror at hijab har noe å gjøre med sharia. |
|
|
|
|
|
#568 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Politi med hijab?Det jeg har litt problemer med å svelge, er hvordan enkelte personer legger frem sine argumenter når det er tydelig at argumentene er veldig farget av deres eget ståsted i debatten. Mitt poeng er at det blir feil å gi inntrykk av at det eksisterer en generell oppfatning i den norske befolkningen av at vår politistyrke er systematisk rasistisk. Det er også temmelig nedlatende mot meg som motdebattant når uttalelsene kommer på nivået at hvis du ikke deler min oppfatning eller mine erfaringer ser jeg ikke noen grunn til å utdype nærmere. |
|
|
|
|
|
#569 |
|
flisespikker
|
Det var ikke det som skjedde her. Å si at det er mange som tror at det finnes en del rasisme i politiet er ikke det samme som å påstå at den generelle oppfatningen i befolkningen er at politiet er systematisk rasistiske. Og å si at jeg ikke tror det har så mye for seg å fortsette i akkurat dette sporet er ikke det samme som å si at jeg ikke gidder å forklare fordi du ikke er enig med meg. Det er ikke uenigheten din jeg har et problem med, men at jeg syntes du avfeide og nektet å gå med på de argumentene og eksemplene jeg kom med, og da virker det ikke som det er så mye vits i å komme med flere av dem.
|
|
|
#570 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Politi med hijab?Jeg slenger meg på nå, uten å ha lest alle innleggene. |
|
|
|
|
|
#571 |
|
anglofil
Oslo politiet har fått enormt mye midler for å bekjemte den institusjonelle rasismen som er innefor politiet Skremmeren. De har til og med egne stillinger som jobber kun med dette, med holdninger innad i politiet. Husk at vi er et land der til og med politimestere sier det er helt ok å kalle svarte folk for negere. Det politiet skal ha er at de har tatt tak i problemet og dette arbeidet er nå tatt inn som del av politiutdannelsen så jeg tror det vil bli bedre med årene. Problemet er forøvrig at det er en stor grad av bygdeidioter som ender opp å jobbe på gatene etter endt utdannelse og de har jo heller ikke vokst opp i et flerkulturelt samfunn nødvendigvis så de møter disse "skumle" utlendingene de har lest om i media for første gang når de jobber på gata i Oslo ... Sist redigert av Lisa : 14-02-09 kl 12:22. |
|
|
|
|
|
#572 |
|
Superaktiv
Sv: Politi med hijab?Angående sharia og hijab; men jeg forstår det slik at sharia gir er utgangspunktet for hva som er halal (lovlig) og haram. Halal er retningslinjer for både mat og klær, og mye annet. Sist redigert av Pusurkine : 14-02-09 kl 12:51. |
|
|
|
|
|
#573 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Jeg skjønner godt at Lisa reagerer. Har lest meg gjennom debatten og er også litt sjokkert over de kildehenvisningene som blir nevnt i Lisas innlegg. |
|
|
|
#574 |
|
Deltidsmamma
|
Det er mye jeg er uenig i i innlegget, men dette er jeg helt enig i. Jeg bruker ordet innvandrere fordi det er enklest, og for at jeg ikke gidder å skrive så langt. Som jeg skrev til noen som spurte, så anser jeg ikke dette for å handle om hudfarge, men om hijab. Sist redigert av bønna : 14-02-09 kl 14:44. |
|
|
|
|
|
#575 |
|
Ringskrømt
|
Du skriver i innlegget ditt at det offentlige Norge er på samme nivå i dag som Storbritannia var på 60-70-tallet, men bare her i dette første avsnittet av innlegget ditt avslører du jo at dine egne holdninger ikke er det spor bedre. For min egen del synes jeg det er ganske skremmende at du kan stigmatisere en hel yrkesgruppe ved å påstå at mesteparten av dem er bygdeidioter som ikke har opplevet et flerkulturelt samfunn før de plutselig blir kastet ut i det når de skal jobbe på gata i Oslo.
Debatten i seg selv handler egentlig heller ikke om bruk av hijab i seg selv, eller bakgrunnen til at man velger å bruke hijab, så det er egentlig helt uinteressant i denne saken. Det forslaget som ble fremmet var adgangen til å bære religiøst begrunnede hodeplagg, og som jeg tidligere har påpekt sier dette ikke noe om bakgrunnen for at den enkelte ønsker å bære dette hodeplagget. Man vil altså ikke skille mellom om noen vil gå med hijab fordi det er "kult" eller fordi de har fundamentalistiske holdninger.
|
|
|
|
|
|
#576 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
|
|
|
#577 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Politi med hijab?Men altså, bortsett fra de svært få tullingene som er imot hijab fordi de er imot muslimer pr def, så er min oppfattelse av debatten at i bunn og grunn går det på hva man mener er passende måte å vise religion på.
|
|
|
#578 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo nettopp dette debatten dreier seg om. Skal politiet få flagge sin religiøse tilhørighet eller andre personlige livsoppfatninger når de er på jobb. Det har ingenting med etnisitet eller hudfarge å gjøre.
|
|
|
#579 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg skjønner ikke helt den med at om man ikke tillater reiligøse hodeplagg i tillegg til politi-uniform så deler man befolkningen opp etter religion...? Sist redigert av bønna : 15-02-09 kl 10:20. |
|
|
|
|
|
#580 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=558467
Det er jo verdt og merke seg at mange muslimer i Norge er mot politi-hijab.
|
![]() |
|
|