Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-15, 10:24   #41
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.934
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men jeg skjønner ikke alternativet, er det som Ellinor? Høres veldig rart ut. Men for all del. Vi uttaler navnet til datteren vår helt annerledes enn resten av Norge. (oppkalt etter svensk grandtante, nemlig).

Kan jeg spørre om både ditt og datterens navn? Er nysgjerrig på navn og lyder.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 10:28   #42
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.934
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Rogalendingen eg kjenner uttaler det som "storebror". Nordlendingen seier 'ompapa', som Bluen. Eg trur det er såpass store dialektvariasjoner, at det er avhengig av den som ber namnet.


(Rogalendinger har ein tendens til å legge inn lange vokaler på slutten av ord, slik at 'passiv' får lang i. Eg har vekse av meg dette dialektkjenneteiknet etter at eg flytta til Oslo, men dersom eg omgås rogalendinger med utprega dialekt, kjem det tilbake. Hugser du den andre diskusjonen for ei tid tilbake, Hyacinth, med uttale av namnet 'kri:sti'n' versus 'kri:sti:n'? Tenk bare på korleis dei seier Stavangåååår).

Husker godt den tråden, ja.

Stavangårr har jo ikke lang å-lyd på slutten, men kort. Men det er særpreget, ja, enig i det.

Ellers slutter det aldri å forundre meg i tråder som dette hvordan mange tar for gitt at andre kan lese uttale ut fra tekst, gjerne ved bruk av flere vokaler etter hverandre. Bruk lydskrift, folkens.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 11:06   #43
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.880
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Husker godt den tråden, ja.

Stavangårr har jo ikke lang å-lyd på slutten, men kort. Men det er særpreget, ja, enig i det.

Ellers slutter det aldri å forundre meg i tråder som dette hvordan mange tar for gitt at andre kan lese uttale ut fra tekst, gjerne ved bruk av flere vokaler etter hverandre. Bruk lydskrift, folkens.

Kan ikke lese lydskrift. Eller skrive lydskrift, for den sakens skyld.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 11:38   #44
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.504
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Ja, ok, ikkje lang å, men trykk på sistestavelse.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 11:47   #45
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det blir nesten litt trøndersk?

Min er vel en slags trønder, og uttaler det altså med tonem som bergensk storebror (mid-ned-opp).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 12:21   #46
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.934
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Ja, ok, ikkje lang å, men trykk på sistestavelse.

Neida, trykket ligger jo i andre stavelse.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 12:29   #47
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.085
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Storebror her også. Ikke bergenser, men i høgget.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 12:32   #48
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Ellisiiv. Kort i i første stavelse, lang i andre.

Jeg også.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 12:44   #49
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jepp, med samme tonem og trykk som "ompapa", tung-lett-lett.

Samme her, og jeg er rogalending.

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg har jo dessuten et navn selv som har to allment aksepterte tonemvarianter, og lyder begge uten problemer.

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg skvetter hver gang jeg hører din søster si navnet ditt. Ante faktisk ikke at det var en mulig tonemvariant. (Og så skjønte jeg jo at jeg har uttalt det feil i alle år.)

Say whaat?! Dette har jeg ikke fått med meg (men tror uansett jeg har sagt Kanina de gangene jeg har truffet deg ). Hvordan uttaler man navnet ditt riktig da? Og din datters?

Men apropos ulik uttale av navn; det finnes jo 3 ulike måter å uttale ditt navn på, Bluen, og jeg kjenner folk med alle tre variantene.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 12:46   #50
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.875
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Men apropos ulik uttale av navn; det finnes jo 3 ulike måter å uttale ditt navn på, Bluen, og jeg kjenner folk med alle tre variantene.

He-he, tenker du på den vanlige Elin, e'li:n (med trykk som Eileen) og trønderutgaven med tonem 2?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 13:01   #51
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.934
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

He-he, tenker du på den vanlige Elin, e'li:n (med trykk som Eileen) og trønderutgaven med tonem 2?

Elin er et vrient navn. Der spør jeg navnets eier.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 13:04   #52
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Elin er et vrient navn. Der spør jeg navnets eier.

Jøss, jeg har aldri tenkt på det som et vrient navn. Sikkert fordi jeg aldri har møtt noen som uttaler det anderledes enn den vanlige måten. Jeg har selvfølgelig hørt dialektvarianter, men det er vel ganske spes å forange at andre skal uttale navnet ditt på en dialekt de ikke snakker? Jeg forlanger jo ikke at amerikanere skal uttale navnet mitt på norsk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 13:08   #53
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.875
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Elin er et vrient navn. Der spør jeg navnets eier.

Vrient? Jeg kan nesten ikke tenke meg noe mer opplagt (Østlandet).

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 13:15   #54
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.934
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Vrient? Jeg kan nesten ikke tenke meg noe mer opplagt (Østlandet).

Fordi det er tre måter å uttale navnet på, og jeg kjenner folk med alle tre. Det er ikie vrient for meg, men det er jo ikke opplagt hva de heter.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 13:16   #55
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.934
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jøss, jeg har aldri tenkt på det som et vrient navn. Sikkert fordi jeg aldri har møtt noen som uttaler det anderledes enn den vanlige måten. Jeg har selvfølgelig hørt dialektvarianter, men det er vel ganske spes å forange at andre skal uttale navnet ditt på en dialekt de ikke snakker? Jeg forlanger jo ikke at amerikanere skal uttale navnet mitt på norsk.

Selvsagt, dialekt må man ta høyde for. Men Elin kan ha trykk to steder og to ulike tonem.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 13:17   #56
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Fordi det er tre måter å uttale navnet på, og jeg kjenner folk med alle tre. Det er ikie vrient for meg, men det er jo ikke opplagt hva de heter.

Jeg hadde bare sagt det sånn jeg sier det på min dialekt, de kan jo ikke forlange at jeg skal snakke trøndersk for anledningen. Jeg mener at trykket og tonemet er dialektavhengig (evt. miljøavhengig).

Vi vurderte å kalle sønnen vår Jack, men fordi vi visste at mange jokk til å si Jakk så ble ikke det noe av. Sånt må man jo ta høyde for når det kommer til navn. Jeg syns det er helt greit at navnet mitt blir uttalt på ulikt vis ulike steder i landet, eller om noen er vant til å uttale det med ett eller annet annet trykk enn jeg er vant til.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 13:30   #57
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg hadde bare sagt det sånn jeg sier det på min dialekt, de kan jo ikke forlange at jeg skal snakke trøndersk for anledningen. Jeg mener at trykket og tonemet er dialektavhengig (evt. miljøavhengig).

Enig. Noen navneuttaler faller meg veldig unaturlig, og da sier jeg det uansett på min måte, inntil jeg eventuelt blir retta på, men det er slett ikke sikkert jeg "adlyder" da heller. Navn som Karen og Maren, som vi har snakka om før, er gode eksempler. Jeg sliter også litt med en Emil jeg veit om som visstnok skal omtales Emmil, men det klarer jeg jo.

Ungene mine har norrøne navn som er greie å uttale, men også der kan det forekomme tonem- og dialektvarianter. Både trøndersvoger og finnmarkingbestemor har egne varianter av minstemanns navn. Mellomste sitt navn kan uttales med kort eller lang vokal først, og der er jeg til og med inkonsekvent sjøl. Det har aldri falt meg inn å rette på folk som ikke uttaler navnene nøyaktig som vi gjør, alle skjønner jo hvem det er snakk om.

Og for å svare på temaet for tråden, så uttaler jeg Ellisiv enten som Bluen gjør det (jeg er også romeriking) eller med f til slutt, om bæreren ønsker det. Jeg har aldri tenkt over at det kan uttales annerledes.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 13:36   #58
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.875
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg hadde bare sagt det sånn jeg sier det på min dialekt, de kan jo ikke forlange at jeg skal snakke trøndersk for anledningen. Jeg mener at trykket og tonemet er dialektavhengig (evt. miljøavhengig).

Ikke nødvendigvis - den eneste e'li:nen jeg kjenner (med trykk på andre stavelse) er oppvokst 150 meter borti gata. Det blir på et vis et helt annet navn, tenker jeg, uavhengig av dialekt.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 13:43   #59
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Ikke nødvendigvis - den eneste e'li:nen jeg kjenner (med trykk på andre stavelse) er oppvokst 150 meter borti gata. Det blir på et vis et helt annet navn, tenker jeg, uavhengig av dialekt.

Joa, jeg ser den og hadde det vært et menneske jeg kjente godt så hadde jeg jo etterhvert vent meg til å si navnet slik de ønsket (så sant det var mulig på min dialekt), men jeg mener man må finne seg i at navnet blir uttalt slik majoriteten gjør det der de bor. Det vil jo for eksempel være veldig vanskelig for en bergenser å si Karen slik vi gjør det på østlandet, og det ville være umulig for meg å si det med skarre-R og et trykk slik bergensere gjør.

(men det kan være store miljøforskjeller på 150 meter altså!)

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 13:51   #60
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.875
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales navnet Ellisiv?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

(men det kan være store miljøforskjeller på 150 meter altså!)

Ikke her. Det er jo rett og slett et annet navn - og ledd i et dobbeltnavn, type Ann-Kristin. Der ville jeg aldri ha sagt Ann-'Krisstin selv om jeg vanligvis sier 'Krisstin og ikke Kri'sti:n om personer som kun har dette ene fornavnet.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no