Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Det florerer av sukker i barnehagen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-09, 13:10   #41
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.928
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

I vår barnehage er de sukkerredusert, men ikke helt fanatiske. Det er ikke lov med yoghurt og søtt pålegg. Men de baker lussekatter og pepperkaker til jul, boller til fastelavn og lignende. Når det kommer til bursdager er det gjerne frukt. Vet noen har hatt med pizza også.
Saft får de en sjelden gang, typisk når det feires noe spesielt som f. eks. når foreldre kommer og skal spise lussekatter og lignende.
Synes det er veldig greit at de har et normalt forhold til sukker igrunn.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 14:13   #42
LimboLine
Superaktiv
 
LimboLine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 318
LimboLine er litt kul
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Og en ting til: Jeg tror at mye av den overdrevne sukkermengden barn får i seg i dag, får de i hjemmet og ikke i barnehagen.

Mye mulig.
Hos oss er det ikke sånn.
Datteren min får ikke noe søtpålegg eller søtt hjemme, annet enn yoghurt (blandet med masse 4-korn), rosiner og frukt.


Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg jobber i en veldig sukkerredusert barnehage, og ungene våre får frukt som melon, durer, kiwi, ananas og appelsin flere ganger i uka. Skal love deg det ikke er spesielt stas når noen kommer med fruktspyd til bursdag da.

Ei heller var "kanapeer" med kaviar og leverpostei toppers, selv om de var formet som hjerter og stjerner.

Men hva som går ned på bursdager er smoothie, fruktsalat med kesam og slike ting. Foreldrene har også fått et hefte med oppskrifter som vi har hentet fra en eller annen bok som er anbefalt som "sunnere" enn vanlige kaker -altså kaker med mindre sukker.

Selv syns jeg det er helt greit at vi ikke serverer, eller at Storebror får, syltetøy, prim, banos, sjokopålegg og slikt i barnehagen. Det blir nok sukker som det er.

Det høres kjekt ut!

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg ønsker å bestemme når min datter skal spise søtt selv. I den ene barnehagen jeg jobber i nå har de kaker enda, det kommer det til å bli slutt på snart.

Jeg ønsker også å bestemme dette selv, men har ingen kontroll.
Hjemme har vi ikke brukt prim, syltetøy eller gomme på brødskiva, men dette har hun fått i barnhagen. Derfor må vi "holde igjen" hjemme.
Hun spiser godt med mat, og er glad i all slags pålegg, derfor synes jeg ikke noe om at de skal dytte prim og andre sukkervarer på skiva.

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

jeg er enig i at dette ikke skal skje hver dag!!! jeg hadde tatt dette opp. knaksje det er flere foreldre som er enige med deg..
en gang i blant med vafler og yogurt er ikke ille syns jeg.

Nei, hadde det bare vært en gang i blant, så hadde det vært ok.
Skal prøve å ta mot til meg og ta det opp på neste foreldremøte, men jeg tror jeg dør på meg dersom ingen andre støtter meg eller er enige.
Da må jeg bytte barnehage.

Opprinnelig lagt inn av Millivilli, her.

Jeg synes også det er vanskelig. Da min jente begynte i barnehagen ba jeg om at hun ikke skulle få søtsaker. Hun fikk youghurt når de andre fikk is, og jeg følte meg litt dum som skulle ha spesialbehandling for ungen min. Etterhvert som hun har blitt større har jeg følt at jeg har måttet slakke, så nå får hun det samme som de andre.

Ja, det er slik med meg også.

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

I vår barnehage er de sukkerredusert, men ikke helt fanatiske. Det er ikke lov med yoghurt og søtt pålegg. Men de baker lussekatter og pepperkaker til jul, boller til fastelavn og lignende. Når det kommer til bursdager er det gjerne frukt. Vet noen har hatt med pizza også.
Saft får de en sjelden gang, typisk når det feires noe spesielt som f. eks. når foreldre kommer og skal spise lussekatter og lignende.
Synes det er veldig greit at de har et normalt forhold til sukker igrunn.

For meg hadde det ikke hatt noe å si, om hun ikke fikk sukkerprodukter på månedsvis. Jeg ser ikke saft og boller som nødvendig i kostholdet.

Jeg er ikke redd for overvekt, men at hun skal bli sukkergal (som meg).

LimboLine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 15:09   #43
Undrer
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 2
Undrer har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er glad for at ikke det er vanlig i våre kretser. Da hadde sønnen min og den ene kompisen hans blitt sittende med epleskåla i alle selskaper. Kiwi er faktisk også et problem i skolefruktordningen nå fordi så mange barn reagerer på dem.

Det er faktisk mange barn som ikke liker sjokoladekake heller. De blir gjerne sittende uten noen ting når det er fødselsdagsfeiring i bhg.

Jeg er glad at man har begynt å tenke kosthold i bhg.

Ofte er det de ansatte sine tanker om mat og barn som gjør at det er mye kaker, søtsaker og tomatsuppe i bhg.

Undrer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 16:05   #44
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.900
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Der jeg jobber tar foreldrene med noe til bursdagsfeiringen selv, vi legger oss ikke bori hva det er. Nå er det kun 8 barn der uanesett. Barna får også kjeks, boller og kakao innimellom.
Der mini går vil de helst ikke at man ta med is eller kake på bursdagen men mange gjør detlikevel. Det er en naturbarnehage som er sukkerredusert men barna får allikevel, kakao , boller osv- Det gjør meg ingenting. Synes det blir for mye "hysteri" for tiden. Noen vil man bare skal servere brelett, noen vil bare ha melange ++. Jamen ikke lett å tilfredstille alle. Vil tro det mange plasser ender med at man kutter matservering i barnehagene og foreldre må ta med mat selv.

Selv hadde jeg med fruktspyd når mini hadde bursdag, og selv om de får frukt hver dag ble det veldig populært. Alt ble spist opp og de ville ha mer.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 16:29   #45
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

I Podens avdeling har vi regnet oss fram til at det har vært 14 anledninger med søtsaker (kake, is, gelé ol.) på ni uker nå. Vi synes det er alt for mye, og er usikker på hvordan vi skal gripe det an. Mitt inntrykk er at avdelingsleder synes kaker er en fin ting og at yoghurt er en dum ting, og at foreldre som forsøker å ymte frampå noe annet på foreldremøte blir latterliggjort så det synger.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 16:36   #46
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

I Podens avdeling har vi regnet oss fram til at det har vært 14 anledninger med søtsaker (kake, is, gelé ol.) på ni uker nå. Vi synes det er alt for mye, og er usikker på hvordan vi skal gripe det an. Mitt inntrykk er at avdelingsleder synes kaker er en fin ting og at yoghurt er en dum ting, og at foreldre som forsøker å ymte frampå noe annet på foreldremøte blir latterliggjort så det synger.

Da synes jeg dere skal henvise til retningslinjene. Samt finne frem litt fakta om tannhelsa til barna, for det er vel noe om at den har blitt dårligere og? Flere hull?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 16:44   #47
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Da synes jeg dere skal henvise til retningslinjene. Samt finne frem litt fakta om tannhelsa til barna, for det er vel noe om at den har blitt dårligere og? Flere hull?

Jeg ser litt an. Det har vært og kommer til å bli en del personalutskiftning, så jeg har foreløpig litt is i magen. Da retningslinjene ble tatt opp på forrige foreldremøte opplevde jeg at de ansatte latterliggjorde retningslinjene, og la opp til at det å tale for mindre sukker var idiotisk. Jeg sa allikevel i fra (og flere med meg) men fikk siden et brev i posten hvor det sto at flertallet av foreldrene var for å opprettholde sukkernivået. Med kaker og ballonger som illustrasjon. Det ble ikke avholdt noen avstemning på det møtet vi var på, og tre av fire som utalte seg talte klart for reduksjon av sukkerbruken. Det skal ikke være så lett har jeg skjønt.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 16:46   #48
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg ser litt an. Det har vært og kommer til å bli en del personalutskiftning, så jeg har foreløpig litt is i magen. Da retningslinjene ble tatt opp på forrige foreldremøte opplevde jeg at de ansatte latterliggjorde retningslinjene, og la opp til at det å tale for mindre sukker var idiotisk. Jeg sa allikevel i fra (og flere med meg) men fikk siden et brev i posten hvor det sto at flertallet av foreldrene var for å opprettholde sukkernivået. Med kaker og ballonger som illustrasjon. Det ble ikke avholdt noen avstemning på det møtet vi var på, og tre av fire som utalte seg talte klart for reduksjon av sukkerbruken. Det skal ikke være så lett har jeg skjønt.


Jeg kjenner jeg blir litt matt. Min erfaring er ofte omvendt. At bhg vil, men foreldrene hoder litt igjen. Jeg synes det er rart at de ikke tar kosthold mer på alvor. For meg er sunt kosthold en del av god kvalitet i barnehagen. Hannah spiser jo flere måltider der enn hjemme i grunn, og da blir det litt vesentlig for oss mener jeg.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 16:47   #49
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det har vært og kommer til å bli en del personalutskiftning, så jeg har foreløpig litt is i magen

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 17:03   #50
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 17:12   #51
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.956
Blogginnlegg: 838
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

I Kløvers barnehage har det vært utrolig mange bursdager tett etter hverandre nå, med tilhørende is, kake, etc. Men det betyr vel at det snart blir litt roligere på den fronten. (Med mindre noen lyver på seg en ekstra bursdag i året... )

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 18:43   #52
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes forøvrig det er en uting at det noen steder forventes at foreldre tar med bursdagsmat med mindre det er snakk om barnehager hvor all mat må medbringes hjemmefra.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 18:54   #53
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Vi holdt på med mat til Podens fødselsdag i barnehagen timesvis forrige uke. Der forventes det at foreldre ordner med middag/lusj og dessert/kaker til omtrentlig tyve stykker. Eh, jeg tror iallefall det, siden vi hittil ikke har opplevd at det ikke har blitt gjort. At vi velger noe laget-fra-bunn-av framfor Grandiosa er forsåvidt vår egen dumhet.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 18:55   #54
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Barnehagen jeg jobber i har ikke mengder med sukker. De har fruktspyd eller fruktsalat når noen fyller året. De har julekaker til jul, og en eske drops på karnevalet. Ellers har de pålegg som leverpostei, smøreoster, brunost, hvitost, egg, fiskekaker eller prim på skiva. Har aldri kaker, vafler eller mat med mye sukker i. Barnehagen skal fremstilles som sukkerfri, utenom jul og karneval da.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 19:17   #55
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.900
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes forøvrig det er en uting at det noen steder forventes at foreldre tar med bursdagsmat med mindre det er snakk om barnehager hvor all mat må medbringes hjemmefra.


Synes det er helt greit jeg. Koser meg med å lage noe som poden ønsker og vil ha med.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 19:29   #56
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.976
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg er ikke tilhenger av sukkerfri barnehage, men jeg ønsker et reflektert forhold på kosthold. Det betyr konkret at jeg ikke synes kjeks er OK (unntatt f.eks. på tur), jeg synes ikke søtt pålegg i regi av barnehagen er OK og jeg applauderer kakefri bursdag. Varme lunsjer i barnehagen synes jeg skal være noe annet enn Toro tomatsuppe og fiskepinner. Jeg synes det er OK med kake i regi av barnehagen i enkelte sammenhenger. Godteripose på nissefesten 1 gang i året synes jeg også er greit.

Jeg er i grunn akkurat der Veronal er. Alt med måte!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 19:33   #57
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Podens forrige bursdag ble kalt sukkerfri. Det betydde at de ikke serverte pålegg med sukker (han fikk all mat der) og at det ikke var sukkerholdige ting til hverdags. Til bursdag fikk de f.eks fruktsalat med kesam eller yoghurt. Is på sommeravslutning og pepperkaker til juleavslutning f.eks. Vi var veldig fornøyde med den løsningen.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 21:09   #58
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.900
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg skal love deg at det er temmelig irriterende når man har barn med allergier. Da er man liksom "forpliktet" til å sørge for at ens eget barn har alternative kaker og godt til hver bursdag hvor foreldre tar med kaker eller annen mat. Dersom barnehagen har bursdagsmeny og lager maten selv kan de lage menyen utifra behov i avdelingen. Veldig mye enklere og barnehagepersonell trenger ikke være hysterisk redde for at barnet med allergi skal få i seg noe det ikke tåler. Det er også veldig greit som foreldre til barn med allergier at man slipper å opplyser alle foreldre på avdelinger og foreldre til nye barn om allergiene til sitt eget barn. Barnehagepersonalet har ikke lov å opplyse noe særlig om dette.

Jeg skjønner den for vår del som har hatt småspist gutt så passer det best å lage selv. Vil jo gjerne han skal spise det som blir laget spesielt til han for å markere dagen.
Å jeg må bare si at nårman har 3 bursdager på 2 uker så er jeg jamen glad vi ikke skal lage noe spesielt til hver av de bursdagene. vi er 2 ansatte på 8 barn å jeg føler vi har nok å gjøre.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 21:42   #59
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.900
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Men altså hvis det er bursdagsmenybok hvor barnet kan velge selv så får jo barnet velge det som det liker best. Jeg tenker at dersom man har 3 bursdager på 2 uker må det være en kjempefordel for barnehagens kosthold totalt at ikke foreldre kan ta med hva de vil, men at barnehagen har valgfri bursdagsmeny med sunn mat. Det som viser seg i barnehagen vår er at barna ikke velger så veldig avansert. Det som er stas er jo nettopp det å få velge. Ostesmørbrød er et populært valg blant annet.

Forsåvidt enig men da er man jo avhengig av å ha barn som liker noe av det man serverer. Å da ikke bare pasta og pølser.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 21:49   #60
Siwa
Bør lage seg en tittel selv
 
Siwa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.898
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Sv: Det florerer av sukker i barnehagen

Jeg jobber i, og barna går i en sukkerfri/redusert bhg
Hos oss bruker vi Fruktose som erstatning for sukker, og det funker veldig bra
Vi har kosthold som ett av satsnings omr i bhg, og da har vi godt norskt kosthold..
Varm lunch 2 dager i uka, men en dag fast fiskemat og den andre valgfri. Der får barna være med å velge utfra en oppsatt meny..
Vi koser oss med vafler og boller til ettermiddagsmat innimellom, og til karneval får alle barna en pastilleske hver fra Pinjata'n

Til bursdager har vi barnet i fokus, og ingen stresser med verken kake, is eller annen mat Til og med de store barna i bhg synes dette er greit

__________________
Familien er komplett med våre 3 vakre barn,
lillesøster 07
store lillebror 05
storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no