Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Alternativ til sukker

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-09, 23:29   #41
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.217
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av Maki, her.

Jeg skal ikke påstå helt sikkert ang insulinnivået, da jeg vet mere om de som ikke har insulinprodukjon enn de som har. Men blodsukkeret stiger jo pga energi, og insulinproduksjonen starter for å få bukt med blodsukkerstigningen. *enkelt forklart*

Ja, jeg kjenner til den enkle forklaringen. Men det Esme snakket om, var vel at endokrinologer har funnet ut at også søtstoff uten energi påvirker blodsukkernivået og kan lage uheldige svingninger i det. At det er "søtopplevelsen" som trigger det, altså, og ikke bare sukkerinnholdet i det man spiser.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 23:36   #42
Maki
Mor til fire
 
Maki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 863
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Dette kjenner jeg ikke til i det hele tatt, og her har vi ikke gjort slike erfaringer (mellomste har diabetes).

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 08:38   #43
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Jeg vet at jeg kan få tenning, som jeg kaller det, på ting som er kunstig søtet også. Kanskje de er fordi insulinet påvirkes på oppkall fra hjernen om at det er sukker på gang på grunn av smaken?

Jeg trodde faktisk den tenningen var helt psykisk betinget jeg.

Men jo, jeg kan ikke spise sjokolade uten sukker, for det medfører voldsom tenning av sukkersuget mitt og jeg vil overspise uansett konsekvens for meg. Jeg har funnet ut at jeg kan spise mørk sjokolade, det er så rikt på smak og spises så annerledes at jeg ikke overspiser. Også er det lite nok sukker/søtsmak til at jeg ikke får tenning.

Jeg har ikke fått tenning av sukrin, men jeg bruker heller ikke de store mengdene. Det er når jeg baker en kake noen få ganger i året eller å ha litt på havregryna stort sett. Jeg har en halvkilo i mange uker.

Men når jeg for eksempel slik som nå i helgen skal bake til fotballen og selv er i tidlig fase av kostholdsinnstramming så er det svært nyttig å kunne lage noe til meg med sukrin som jeg kan spise fremfor at jeg sprekker på de nydelige sjokolademuffinsene med sukker i.

Eplepai med mye kanel søtet med sukrin fungerer ganske ok som nedkjøringskake her.

  Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 09:07   #44
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.488
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Smilefjes: Når du baker noe med kunstig søtning til sånne fellesarrangementer, pleier du å merke dem da? Tenker det er fint for både dem som helst vil ha noe annet enn ekte sukker, og dem som vil unngå det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 09:09   #45
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Smilefjes: Når du baker noe med kunstig søtning til sånne fellesarrangementer, pleier du å merke dem da? Tenker det er fint for både dem som helst vil ha noe annet enn ekte sukker, og dem som vil unngå det.

Nei, jeg baker alltid med sukker til fellesarrangementene, og til meg selv ved siden av som bare jeg spiser av. Pleier ikke å ha med til meg selv altså, jeg er fornøyd om jeg vet at jeg kan spise et kakestykke hjemme før eller etter jeg.

  Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 09:14   #46
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.488
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nei, jeg baker alltid med sukker til fellesarrangementene

OK. Mamma er glutenallergier og pleier alltid å bake noe uten gluten til fellesen og merke med et lite skilt. De første årene forble kakene urørt, men nå er det fler og fler som spiser av dem. Det er jo helt vanlige kaker. Jeg kan nok tenke meg at noen vil ha kaker uten vanlig sukker også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 09:14   #47
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

OK. Mamma er glutenallergier og pleier alltid å bake noe uten gluten til fellesen og merke med et lite skilt. De første årene forble kakene urørt, men nå er det fler og fler som spiser av dem. Det er jo helt vanlige kaker. Jeg kan nok tenke meg at noen vil ha kaker uten vanlig sukker også.

Det kan nok godt hende. Kanskje det er smart å gjøre det en annen gang ja.

  Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 09:50   #48
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av Maki, her.

Jammen, blodsukkeret stiger jo ikke om man bruker søtning uten energi.

Nå er ikke jeg endokrinolog, men mange av dem sier at pasientene får helt klart mer lettregulert blodsukker når de kutter ut kunstige søtstoffer.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 10:04   #49
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nå er ikke jeg endokrinolog, men mange av dem sier at pasientene får helt klart mer lettregulert blodsukker når de kutter ut kunstige søtstoffer.

Jeg er jo bare sukkerjunkie. Men en med mer erfaring på å rote med blodukker enn de fleste.

Jeg kan skrive under på at kunstig søtning ihvertfall fint kan ødelegge hele opplegget fordi det gir tenning til å overfylle magen.

Men det blir jo ikke kalorier i pepsimax om den påvirker blodsukkeret såklart. Dog kan den få deg til å spise noe du ellers ikke ville hatt behov for fordi blodsukkeret øker og får magen til å påkalle den onde ånden i kjøleskapet.

  Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 14:46   #50
Maki
Mor til fire
 
Maki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 863
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Jeg er ikke ekspert jeg heller, men med diabetes i huset i over 6 å når, tør jeg påstå at her i hvertfall gir det ingen blodsukkerstigning om en inntar søtstoffer uten energi, slik som feks aspartam, som ofte brukes i brus og light-saft.

At søthungeren blir større og gjør at man får lyst på, og spiser, mere søtt, er jo en helt annen sak. Da blir jo hensikten med søtstoff fremfor sukker borte.

Selv med diabetes i huset bruker vi ikke søtstoffer til matlaging eller baking. Vi reduserer heller sukkermengden betraktelig, og der det ikke er mulig kompenserer vi med økte insulindoser.

Vi kjøper heller ikke lightprodukter mht diabetikeren, foruten drikke. Brus og saft her i huset er alltid uten sukker. Brus har vi kun i helger og bursdager, saft et glass til middag. Og vi er alle over 3 år, og siden vi drikker lite er vi heller ikke bekymret for søtstoffene.

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 19:40   #51
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Om søthungeren kommer fordi insulinet øker av at kroppen kjenner søtsmak eller om søthungeren kommer fordi den bare kommer vet jeg ikke. Men det er veldig likt sukkertenning uansett om jeg tenner på maltitolsjokolade eller sukker.

  Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 20:29   #52
Maki
Mor til fire
 
Maki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 863
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Om søthungeren kommer fordi insulinet øker av at kroppen kjenner søtsmak eller om søthungeren kommer fordi den bare kommer vet jeg ikke. Men det er veldig likt sukkertenning uansett om jeg tenner på maltitolsjokolade eller sukker.

Maltitol er søtstoff MED energi, og gir naturlig nok blodsukkerstigning.

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 20:55   #53
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av Maki, her.

Maltitol er søtstoff MED energi, og gir naturlig nok blodsukkerstigning.

Nja - nå er det ikke mange grammene maltotol i en sjokolade da, så rare blodsukkerstigningen gir den ikke.

  Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 21:36   #54
Maki
Mor til fire
 
Maki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 863
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Nå skal det ikke mange graammene til heller da, før blodsukkeret stiger. Og i en sjokolade er det gjerne andre ingredienser også som gir blodsukkerstigning.

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 21:21   #55
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Opprinnelig lagt inn av Maki, her.

Nå skal det ikke mange graammene til heller da, før blodsukkeret stiger. Og i en sjokolade er det gjerne andre ingredienser også som gir blodsukkerstigning.

Hvis det er 10g karbohydrater totalt i 100 gram sjokolade og man spiser 1/3 av denne så får man i seg ca 3g karbohydrat. Det gir ikke rare blodsukkerstigningen i utgangspunktet det altså. Spesielt ikke når dette da er inkludert sukkeralkoholene.

Likevel er det nok til å gi full tenning på usunn mat. Dermed høres det fornuftig ut at insulinet stiger fordi hjernen mener at søtsmaken besto av mer karbohydrat enn det egentlig var der.

Men som sagt - jeg er ikke fagperson på dette. Jeg kan bare si noe om hva som er fornuftig for min egen del.

Jeg kan fint spise 500g jordbær uten å få tenning - det er da 30g karbohydrat så det skulle jo påvirket blodsukkeret ti ganger mer.

  Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 22:23   #56
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Alternativ til sukker

Et lite godt tips fra sidelinjen til mer stabilt blodsukker for de sukkerhungrige:

Ta en neve nøtter sammen med det søte.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no