Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Jente kontra kvinne/dame

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-09, 12:04   #41
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.212
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men se, hva skulle annemede skrevet i hovedinnlegget, dersom hun i denne sammenheng var mest interessert i uttalelser fra de medlemmene som er av hunkjønn:

"Hva kallere dere damer dere for?" Eller "Dere som er av hunkjønn, hvilket begrep bruker dere for å beskrive dette?".

Hvis man virkelig vil sikre seg mot å bli fjast med på denslags spørsmål, så kan man jo skrive "Hva kaller dere dere - kvinner, menn, damer, herrer, jenter eller gutter?".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:04   #42
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.263
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Ja, fjas vil vi IKKE ha!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:10   #43
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Jeg sliter med å kalle meg dame, jeg. Jeg er riktignok 35 år, men nei så dælan om jeg er en dame. Jeg kan være med på å bli kalt kvinne i visse sammenhenger, men dame? Næsj!

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:11   #44
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Jenter som søker stillinger blir jo bare merkelig. Men man kan godt ha jentekveld eller dra på jentetur selv om man er 50. Kvinne passer ikke for meg å si, det er et ord som er mer teknisk, altså helt greit hvis man skal si at det var "50 kvinner og 20 menn tilstede" eller at "ei 20 år gammel norsk kvinne er blant de savnede", men jeg får meg ikke til å bruke det på meg selv eller noen jeg kjenner. Dame blir vel i min dialekt det beste å bruke, men der blir det feil på trykk igjen, for så elegant er jeg dog ikke.

Ikke lett dette her.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:34   #45
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Jeg bruker begrepet kvinne. Jeg omtaler meg selv som kvinne (f.eks i en jobbsøknad), og jeg omtaler andre som kvinner. "Dame" er for meg et begrep som føles fremmed, og for meg blir det veldig "damete" i betydningen litt fin, liksom. (Litt fru Flettfrid Andresen, på en måte. )

Men jeg bruker dame-garderoben både på jobb og i svømmehallen, og jeg kan være med på jente-kveld / jente-fest. Likevel føler jeg meg mest av alt som kvinne.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:41   #46
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.021
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg ville vært skeptisk til en voksen dame som presenterte seg som jente i jobbsammenheng hvis jeg var arbeidsgiver.


Når man er så ung at man søker sommerjobb er det greit å være jente, ellers bør man skrive at man er kvinne dersom man skal nevne det.
Men jeg sier ikke at jeg er kvinne, på min dialekt er man dame, og det uten å være damete.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:38   #47
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.659
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

hvor mange menn på 35 er det som omtaler seg som gutter da?
Klart, man har jo old boys og gutter 50, men det er jo innen fotball da.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:44   #48
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

hvor mange menn på 35 er det som omtaler seg som gutter da?
Klart, man har jo old boys og gutter 50, men det er jo innen fotball da.

Mange.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:51   #49
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.440
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg mangler virkelig virkelig det svenske ordet tjej. Det sier mer hvordan man er (ungdommelig til sinns etc), ikke hvor gammel man er.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 15:07   #50
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Jeg er en berte. Eller en bitch. Kommer an på hvor jeg er i syklusen.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 15:13   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.472
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg mangler virkelig virkelig det svenske ordet tjej. Det sier mer hvordan man er (ungdommelig til sinns etc), ikke hvor gammel man er.

Jeg er ikke så begeistret for "ungdommelig til sinns" heller. Jeg var nok aldri så full av fordommer som jeg var som tenåring, og alder sier egentlig ingenting om hvordan man er. "Tjej på 42" er litt krampeaktig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 16:16   #52
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.440
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er ikke så begeistret for "ungdommelig til sinns" heller. Jeg var nok aldri så full av fordommer som jeg var som tenåring, og alder sier egentlig ingenting om hvordan man er. "Tjej på 42" er litt krampeaktig.

Nei, tjej på 42 er ikke krampeaktig, syns jeg (men jeg er jo 40 ) Ungdeommelig til sinns er jeg vel enig med deg er litt dumt uttrykk, men poenget er at man kan se ut som en dame eller som en tjej også når man er 42. Det har litt med stilen ens å gjøre. På svensk så skulle jeg si at "Jag ska träffa Glitter i morgen, det är en tjej jag känner sedan några år." Jeg skulle aldri på svensk si "... det är en kvinna/dam jag känner ..."

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 19:19   #53
Tøtto
Superduperaktiv
 
Tøtto sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 664
Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Jeg er en ung kvinne

__________________
..
Tøtto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 19:30   #54
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Jeg bruker kvinne & dame, men jeg opplyser aldri direkte om kjønn i hverken søknad eller CV. Det fremgår av navnet mitt.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 19:32   #55
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.533
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

NPå svensk så skulle jeg si at "Jag ska träffa Glitter i morgen, det är en tjej jag känner sedan några år." Jeg skulle aldri på svensk si "... det är en kvinna/dam jag känner ..."

Så hvis en svensk mann sier at jeg er en "trevlig dam"..... er jeg kjerring da?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 20:13   #56
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.440
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Så hvis en svensk mann sier at jeg er en "trevlig dam"..... er jeg kjerring da?

Nei, ikke nødvendigvis. Damer kan være veldig flotte og det er vel litt vanligere å bruke det om man ikke kjenner vedkommende så godt.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 20:28   #57
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Jeg er dame og kvinne. Dattera mi er en jente.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 20:36   #58
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Jeg er kvinne, og omtaler meg både selv som det, og hvis jeg snakker kollektivt - "vi kvinner" osv. Men jeg omtaler tidvis andre kvinner som damer når jeg snakker med ungene. "Gå bort til damen der borte", ikke "gå bort til kvinnen der borte".

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 20:41   #59
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Jeg har nettopp sendt i vei en jobbsøknad og i den endte jeg opp som kvinne. Er vel egentlig verken jente, kvinne eller dame. Akkurat nå er jeg mest mamma...

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 22:01   #60
Gwen
Midtsommerprinsesse
 
Gwen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 977
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Opprinnelig lagt inn av Trollet, her.

Men når går man over til å bli en voksen dame?
Hvor går grensen? sånn ca...

Mener jeg har plukket opp fra nyheter og aviser at skillet går ved 18 år.
"En 17-årig jente.." "En 19-årig kvinne.."
Dette er subjektivt og ikke bevist noe sted, men det er inntrykket jeg sitter igjen med.

__________________
2004 | 2005
Gwen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no