Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

En sjuskes bekjennelser ...

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-12, 19:29   #41
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser....

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Dette husker jeg mamma drev med for flere år siden. Men er det virkelig sånn fortsatt?Har ikke sett noen som har gjort det på maaange år. Jeg kommer aldri til å begynne med det uansett. Jeg vil ha søpla unna.

Nei, vi har ikke slutta med å samle inn og resirkulere papir, papp og drikkekartonger. Regner med du har papirinnsamling der du bor også? Drikkekartonger skal kastes der.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 19:48   #42
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Jeg sliter mest med å ha en mann som liker å ha alt sitt på utstilling. Prøver å ha beholdere/skap/skuffer/knagger for treningstøy, yttertøy, ladere, ledninger og duppeditter, samt kvitteringer, kaffestæsj, undertøy, tabletter og repair-krem. Men han boikotter det meste sånn i det daglige.
Når han i tillegg boikotter mine opplegg for barnas saker, blir det veldig mye sortering og plukk-opp-etter-arbeid på mor, gitt.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 19:50   #43
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser....

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Nei, vi har ikke slutta med å samle inn og resirkulere papir, papp og drikkekartonger. Regner med du har papirinnsamling der du bor også? Drikkekartonger skal kastes der.

Ja kaster den i papirsøppel ja. Men jeg vasker ikke kartongene....

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 20:09   #44
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.315
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Mitt mest effektive grep har vært å finne en mann som er ryddigere enn meg selv

Jeg tar meg av matlaging og han rydder etter meg. Og når han rydder og ordner utenom når jeg lager mat, så får jeg dårlig samvittighet og blir med. Aller best er det imidlertid når han kaster meg ut for å vaske. Da vil han være alene

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 20:09   #45
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.665
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Det smarteste jeg har gjort for badet mitt, er å kjøpe tre sånne. De står så fint oppå hverandre, og er i forskjellige størrelser. Så har jeg en til 60+ grader, en til ull og finvask og en til 40 grader. Vips ble badet vårt mye ryddigere og jeg slipper helt unna problemet med "det som samler seg i bunnen av skittentøysdunken".

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 20:21   #46
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Når jeg ser meg rundt blant venner, familie og bekjente innser jeg at vi har det minst rene og ryddige huset av dem alle. Faktisk har vi fått en kommentar eller to oppigjennom på det. Og jeg er oppdratt til å skure ned huset en gang per uke, og å holde det ryddig. Mannen er også oppvokst i et møblert, ryddig hjem.
Så hvorfor er vi sjusker?
En kombinasjon av mange ting tror jeg. Et sted ga jeg litt opp, det var da tvillingene var små og tiden ikke strakk til. Hovedproblemområdene våre er:
-Gangen. 2 kvm på sju mennesker er for lite, punktum. Da hjelper det ikke engang med skoskap. Det er støvler, hansker, votter, luer og sand i skjønn forening.
-Kjøkkenet, blir utrolig fort rotete, godt hjulpet av selvforsynte unger som ikke rydder etter seg. Men det hjalp å få større kjøkken med mye plass.
-Badet, fem kvadrat bad, og man må to etasjer ned for å komme til vaskemaskinen. Da flyter det fort over av skittentøy.

Ellers ligger det som regel klesbunker som venter på å flyttes til rett sted, og ikea-poser med rent tøy som venter på bretting. Eneste stedet det er plass til å ha sånt er i stua.

Jeg er alene med fem unger fire av ukas dager, jeg rekker ikke alltid over alle nevnte områder. Jeg er også skrudd sammen slik at jeg har mye energi på morgenen og formiddagen, og så går det bratt utfor etter middagstider. Aldri i verden om jeg orker å rydde på kvelden. Jeg velger å heller stå opp til rot, fordi jeg er effektiv på morgenen og fikser det lett da.
Vi prøver å minimere antall ting og tang som kan skape rot, og ellers suger jeg til meg tips i denne tråden.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 20:56   #47
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.053
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Enda en sjuske melder seg!

Jeg har bare ikke "støv på hjernen"-genet. Men ÅH jeg skulle ønske at jeg hadde det. Jeg elsker å ha rent og ryddig hus, og selv om det er rent nok er det skjelden ryddig.
Vi har for mye stuff.

Jeg er veldig glad i blomster og lys, så det er mye av det rundt omkring.

Vi har to 2-åringer som er superflinke å rydde før de går og legger seg (jeg håper det holder). Men leker er ikke det jeg syns er mest rot egentlig.

Jaja, jeg har vel mer eller mindre lært meg å leve med at vi er rotehuer her i huset.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 21:03   #48
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg sliter mest med å ha en mann som liker å ha alt sitt på utstilling. Prøver å ha beholdere/skap/skuffer/knagger for treningstøy, yttertøy, ladere, ledninger og duppeditter, samt kvitteringer, kaffestæsj, undertøy, tabletter og repair-krem. Men han boikotter det meste sånn i det daglige.

Er han i slekt med min mann? I skrivende stund har han stablet en I-pad, to ladere, litt papirer fra et kurs han var på, et par sokker (rene, men likevel) og et skrujern oppå en lav bokhylle vi har i stuen. Det kommer ca. en ny ting for dagen, og jeg vet det blir liggende til jeg blir litt eller noe i den dur...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 21:07   #49
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.004
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er han i slekt med min mann? I skrivende stund har han stablet en I-pad, to ladere, litt papirer fra et kurs han var på, et par sokker (rene, men likevel) og et skrujern oppå en lav bokhylle vi har i stuen. Det kommer ca. en ny ting for dagen, og jeg vet det blir liggende til jeg blir litt eller noe i den dur...

De er brødrene mine.
Heldigivis har jeg en ryddig og tålmodig mann.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 07:16   #50
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.379
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

Jeg er alene med fem unger fire av ukas dager.

Da kan det være så rotete det bare vil hjemme hos deg - du er en heltinne!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 08:37   #51
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.192
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser....

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Ja kaster den i papirsøppel ja. Men jeg vasker ikke kartongene....

Jeg skyller alltid godt ut av melkekartongene og lar dem renne av og tørke endel før jeg stapper dem i hverandre og kaster, det er for å unngå mugg og råtning og vond lukt i papirdunken. Den tømmes jo ikke så ofte. Samme med hermetikkbokser og glass som skal i glass- og metallcontaineren - jeg tenker rottene i området har nok mat om man ikke skal invitere dem dit også.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 08:43   #52
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.861
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Jeg skyller melkekartonger, det skal jeg ha! Ellers kan jeg også fint snuble over togbaner noen dager, men papirer som flyter på bord, og diverse som ikke hører hjemme her og der, det får jeg åndenød av. Så da rydder jeg og kjefter litt samtidig på andre som ikke ser det som på rot.

Jeg kan også kjefte unødig mye over klesvask, klesbretting etc., samtidig som jeg helst vil ta klesvasken selv (for da blir det liksom litt mer ordentlig ). Kan kanskje ikke klage da?

Men jeg klarer å legge meg samtidig som jeg vet at kjøkkenet ikke er ryddig, det kan enkelt fikses neste morgen.

Jeg er fornøyd med å ha oppdratt ungene til å vite hvor de ulike lekene skal legges etter rydding, og 4-åringen får helt spader om noe er lagt i feil kasse...., 15-åringen er utrolig ryddig av seg. 9-åringen er gutt, og han jobber jeg litt mer med...

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 12:24   #53
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.694
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser....

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Ja kaster den i papirsøppel ja. Men jeg vasker ikke kartongene....

DET er enda mer sjuskete enn alle oss andre tilsammen. (Vel, ikke stygt ment altså, bare en måte å "gjøre meg selv litt mindre sjuskete et lite millisekund") Sur melk i papirinnsamlinga? Vi har klar beskjed om at de skal skylles og tørkes ja, og i mitt hode er det helt naturlig, de ligger jo der i opptil 4 uker før det tømmes jo.

Vi har jo stadig plast og metall og glass som står og renner av seg etter å ha vært skyllet også, for det skal bare leveres REN plast, metall, glass og papir, ikke noe med matrester, og sur melk er da definitivt i den kategorien.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 12:36   #54
tante Veronica
Superduperaktiv
 
tante Veronica sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 500
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Jeg er kanskje litt sær på dette området. Og liker best at det er ryddig. Jeg blir sliten av å gå og se på avisbunker som samler seg opp, og hybelkaniner som glefser bak ovnen. Eldstejenta og samboeren sier noen ganger at "vi har det ikke rotete, om vi sammenligner med enkelte andre hjem". Men det hjelper liksom ikke meg å vite det.

Mitt motto er: Rot avler rot.
Dersom noen slenger klærne fra seg på en stol, kan du være sikker på at neste mann som kommer forbi gjør akkurat det samme.

Så jeg prøver å holde en linje der ting skal ryddes bort etter bruk. Vi sorterer søppel (men lar melkekartongene tørke ferdig før de brettes og kastes i returdunken), barna sorterer og bretter sine egne klær etter vask, leker ryddes bort før nye ting draes fram, og ikke minst- bringes tilbake til rommene etter bruk. Samtidig må det legges til rette for oppbevaring og lagring. Ellers flytter man bare rundt omkring på rotet.

Jeg har også merket at å eie så mange ting en ikke bruker kan være slitsomt. Det blir bare liggende å oppta plass, og er til irritasjon når en skal rydde og vaske. Så jeg er blitt mye flinkere å ikke samle på alt mulig, men kaster og leverer på gjenbruk med jevne mellomrom.

I perioder setter jeg av litt tid hver dag til å rydde, da er det ganske strøkent i fellesrommene. Men det er ikke alltid like enkelt i hverdagen, og det hender stadig at ting sklir ut. Og særlig ved sesongskifte kan det flyte litt, på både boder, i vaskekjeller og ellers.

Konklusjonen er vel at rydding er et arbeid for livet, jeg har ikke funnet rytmen helt, og blir nok aldri helt fornøyd.

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 12:50   #55
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.665
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser....

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

DET er enda mer sjuskete enn alle oss andre tilsammen. (Vel, ikke stygt ment altså, bare en måte å "gjøre meg selv litt mindre sjuskete et lite millisekund") Sur melk i papirinnsamlinga? Vi har klar beskjed om at de skal skylles og tørkes ja, og i mitt hode er det helt naturlig, de ligger jo der i opptil 4 uker før det tømmes jo.

Vi har jo stadig plast og metall og glass som står og renner av seg etter å ha vært skyllet også, for det skal bare leveres REN plast, metall, glass og papir, ikke noe med matrester, og sur melk er da definitivt i den kategorien.

Er det ikke slik at papp med matrester ikke skal i papp-gjenvinningen, men i restavfall?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 13:51   #56
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser....

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Dette husker jeg mamma drev med for flere år siden. Men er det virkelig sånn fortsatt?Har ikke sett noen som har gjort det på maaange år. Jeg kommer aldri til å begynne med det uansett. Jeg vil ha søpla unna.

Man skyller da melkekartongene før de kastes, sur melk stinker jo noe inni granskauen. (Og ikke minst at det kan føre til at det ikke er mulig å gjennvinne.)

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Er det ikke slik at papp med matrester ikke skal i papp-gjenvinningen, men i restavfall?



Jeg har lest et sted at det er mye svinn i plastgjennvinningen spesielt fordi "folk" ikke skyller og tørker plasten før de kaster den.

Jeg skal innrømme at jeg synder litt i denne "skyll-brett-stapp" prinsippet. Jeg skyller, tørker og tramper i steden. Er så lei av bretting og stappingen at jeg startet å trakke det flatt i steden og putte det i en pose. De der hersens skrukorkene har skylla for det.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 14:17   #57
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.694
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Ja, papp med matrester skal i restavfallet, men melkekartonger (og lignende) kan/skal skylles og tørkes, og leveres i papiravfallet.

Jeg skyller, tørker, bretter/stapper/tramper på, sånn løselig, og får da noen kartonger nedi en, men ikke sånn 17 stykk eller sånn altså, mer sånn 4-5. Men jeg tråkker på den stappede kartongen jeg da, da går der nedi en til.

Men, hvorfor sitter jeg her og skriver om dette, jeg som skal ordne gjesterommet nå? Mine foreldre kommer om en drøy time, i mellomtiden skal jeg handle og hente i barnehagen også... Skylder på at jeg trengte ei pustepause etter å ha laget bursdagakaka.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 14:57   #58
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser....

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Men altså: Skal du bli bombardert med mail i epostkassen din, så er fly lady veien å gå. Aldri har jeg hatt SÅ mye rot i postkassa mi som da. Men mange tips - ikke noe med det.

Det er bare å endre innstillinger. Jeg får én mail per dag fra FlyLady, med alle meldinger oppsamlet. Den scanner jeg raskt gjennom, leser det som er av interesse og hopper over resten.

Det tar litt tid å bli fortrolig med, men FlyLady har mye for seg altså. Et av de prinsippene som har hjulpet meg mest, er å bruke stoppeklokke. Jeg rydder/vasker/bretter hvahardu i femten, fem eller to minutter, og når stoppeklokka ringer er det lov til å stoppe. Som regel gjør jeg meg ferdig likevel, men trikset er å overkomme motstanden mot i det hele tatt å begynne ved å love meg selv at jeg kan stoppe etter f.eks. fem minutter. Aller best har dette fungert på rommet til poden. Vi rydder rommet hans sammen—så fort vi bare kan—i to minutter hver kveld, og stopper etter to minutter uansett rommets tilstand. Resultatet har blitt at det nesten alltid ser finfint ut etter de to minuttene, fordi vi gjør det så regelmessig at rotet ikke får tid til å hope seg opp. Og det er vel mye av FlyLadys poeng: Litt hver dag gjør at skitt og rot ikke rekker å bli uoverkommelig.

Et annet viktig prinsipp som flere har nevnt her er å ikke ha for mange overflødige ting. Det er umulig å holde orden når man ikke har noe sted å rydde bort ting, og det blir veldig mye mer slitsomt å vaske også når man må flytte rundt på hjemløst rot underveis. Her er jeg langt fra i mål selv, men jeg jobber med saken nesten daglig—i fem eller femten minutter av gangen.

Enkelte daglige rutiner er viktigere enn andre for meg. Oppvaskmaskinen må for eksempel tømmes hver morgen hvis ikke skitten oppvask skal hope seg opp på benken, så det gjør jeg mens kaffen koker. Om det er litt støv i krokene er til gjengjeld ikke så farlig. Hva er det som stresser deg mest, og kan du få på plass en rutine du greier å overholde for å takle akkurat det?

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:24   #59
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.797
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Vi har en lav standard på shining og rydding. Rydder skikkelig en gang i uka og vasker det som trengs da. Ellers tas oppvask og klesvask fortløpende, men det er lite klesvask (men mye oppvask...).

Jeg har i motsetning til HI ingen intensjoner om å bli flinkere siden vi alle trives veldig godt med å ha en laid back stil hjemme. Men jeg er enig i at om man plages av å ikke ha det ryddig, så er det sikkert en god ide å gjøre noe med det. Mine beste tips er å shine kjøkkenet hver kveld, få ungene til å rydde alle leker før de legger seg og rydde badet når ungene stelles for kvelden. Barna kan rydde klær når de legger seg - det de skal bruke dagen etter i en kurv og det som skal vaskes i skittentøy.

Ja, og så skyller jeg melkekartonger og tørker dem opp ned før de brettes opp i hverandre og i papirsøpla. Trodde det var sånn det skulle gjøres for at det skulle bli gjenvinnbart, jeg?

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:27   #60
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.797
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er han i slekt med min mann? I skrivende stund har han stablet en I-pad, to ladere, litt papirer fra et kurs han var på, et par sokker (rene, men likevel) og et skrujern oppå en lav bokhylle vi har i stuen. Det kommer ca. en ny ting for dagen, og jeg vet det blir liggende til jeg blir litt eller noe i den dur...

Sånn er det hos oss også :-) Forskjellen er at her er vi fem stykker som bidrar til haugene - helt til en eller annen (som regel jeg) tar med en haug foran TV-en om kvelden og sorterer og rydder.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no