Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-10, 11:47   #41
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Jeg beskjærer frukttrærne omtrent nå (hvis jeg gidder å gjøre det i det hele tatt). Så fort plenen er tørr nok, raker jeg den.

Når tela er gått i blomsterbeddene, rydder jeg bort det visne der og forsøker å huske hva som er sommerblomster fra i fjor og hva som er stauder. I fjor gikk det med et par stauder, tror jeg.

Rosene beskjærer jeg når det er museører på bjørka (hvis det er noe igjen å skjære etter at rådyrene har forsynt seg).

Så snart det er varmt nok (ikke lenger frost), setter jeg ned gladiolløk og georginerøtter og eventuelt andre knoller og løker som ikke har overvintret (liljer og tulipaner overvintrer). Jeg pleier å lufte beddene - dvs grave litt i dem - og ha på litt kumøkk og eventuelt litt ny jord før jeg har kommet så langt.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 12:02   #42
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.327
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Har bare mye plen og noen frukttrær. Luking er ikke noe for meg

Alperipsen (hekk) som ikke ble klippet ned i fjor... Kan den klippes nå når snøen forsvinner, eller er det veldig dumt? Er vel to år siden den ble plantet, og ikke blitt klippet ned. Noen har vokst mye utover, noen nesten ikke noe. Er ikke noe hagearbeidmenneske, men vil ha en ok hekk mot naboen.

Skal jeg tørre å prøve å beskjære litt på mine to epletrær tro?...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 13:01   #43
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.877
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Fin tråd. Jeg ble inspirert til å minne mannen på å beskjære epletreet. Regner dermed hagejobben som unnagjort for april.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 16:25   #44
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.927
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Jeg henger meg på her. Jeg har ca. 1 mål hage og det eneste jeg får til er grønnsaker. Blomstrende ting som ikke er nyttevekster har jeg ikke peil på i det hele tatt. Det skal jeg prøve å lære meg i år.

Første spørsmål er: hvilke stauder/blomster som kan plantes ut allerede nå (jeg ser av nabohagen at det blomstrer noen fine blomster, som ikke er stemor, opp av gresset)?

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 17:28   #45
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Åh! Hagetråd!
Jeg har havehansker og gummistøvler med blomster på, og er strålende fornøyd med å komme ned fra Påskefjellet m/x. ant. meter snø, til snøfri hage med krokuser på vei opp, snøklokker og påskeliljer over alt.

Vi har ett mål tomt, som var velstelt så det holdt av første eier og så neglisjert i 11 år, så vi begynte i høst med å gå løs med motorsag. Kirsebærtreet som bar hele 1 bær er bortevekke, f.eks.
Jeg tenkte å begi meg på rosenedklipping i morgen (det er klippet ned roser overalt i byen, så da kan jeg og), og så skal jeg rake litt hist og pist. Vi gikk relativt amok i høst, og det gjenstår en del etterarbeid takket være snøen som plutselig kom og aldri forsvant.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 17:29   #46
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Eia: Lilla blomster nå vil jeg tippe er Krokus. Merk at jeg er nybakt hageeier og ikke egentlig har peil. Men det er det som har kommet hjemme her.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 18:18   #47
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.244
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Hagetråd for nybakte

Jeg har gått til anskaffelse av rive i dag. That's a start.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 18:22   #48
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.576
Blogginnlegg: 808
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Er det på tide å så grønnsaker i melkekartonger nå?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 18:23   #49
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

@Dragen: Jupp!
Her spirer det i mikrodrivhuset fra Plantasjen. Vi skal plante ut, etterhvert.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 18:25   #50
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.244
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Hva er mest jobb - å så rett ut eller å så i mikrodrivhus el.l. nå? Jeg inbiller meg at det er så mye jobb? Fr@ har jeg allerede kjøpt.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 18:28   #51
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

@Palmen: Det er første gsng vi skal plante ut. Vanligvis har vi sådd rett i blomsterkasse. Det er ikke alt som kan såes rett ut, tror jeg. Det er uansett ikke særlig jobb å så inne først, og man er nok sikret et bedre resultat, innbiller jeg meg.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 19:09   #52
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.927
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Eia: Lilla blomster nå vil jeg tippe er Krokus. Merk at jeg er nybakt hageeier og ikke egentlig har peil. Men det er det som har kommet hjemme her.

OK. Takk for svar. Da bærer det av gårde til krokusinnkjøp i morgen.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 19:24   #53
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Da har jeg vært på plantasjen å forhørt meg og kommet frem til at buskene jeg har rundt kanten av verandaen er kuletuhja og kan reddes,men det tar mange år Da blir de fjernet og jeg skal lage et staudebed i stedet.
Kriteriene er at de er kratige/robuste/ fargerike. Avløser hverandre i blomstringstid, tåler mye sol.
Jeg tror jeg har bestemt meg for disse også skal jeg ta en tur til svigers å se hva hun har, snike til meg noen avleggere.




Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 19:48   #54
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.927
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Eh, Imma? Kan du si meg navnene på de blomstene? :blomsternovise:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 19:58   #55
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Da har jeg vært og raka bort masse mose og rask fra bedene i den ene hagen vår. Lot bare snøklokker, påskeliljer og krokus stå igjen. Vi skal så i plen i det meste. Vi har 6 hager på gården og jeg klarer ikke alt som står igjen i de tre hagene vi har ansvar for. Jeg reiv i fjor opp alle rosetrærne som var, og mye av staudene håper jeg og komme til livs i sommer. Vi vil ha plen, også heller noen trær/busker rundt omkring.

Vurderer og lage en bærhage. Når er det best og plante bærbusker?

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 20:07   #56
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Jeg har også et hagespørsmål. Kan stille det her, ikke sant?

Altså: Verandakasser (hvit plast) og en steinkrukke har overvintret i snøen. Begge deler er grønne av mose eller hva det nå er + generelt veldig modne for en vask. Enkleste måten å få dem rene på? Ser for meg at skuring må til, men lurer på om det finnes vindundervaskemiddel for slike formål.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 20:25   #57
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.244
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Vi har en verandakasse, utenfor et vindu på bak (fram)siden av huset. Det har morgensol, men skygge ellers. Hva kan jeg plante der nå?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 20:33   #58
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Eh, Imma? Kan du si meg navnene på de blomstene? :blomsternovise:

I samme rekkefølge som bildene. Kinasøte, Sitrontimian, Praktlewisia.
Hilsen Absolutt Blomsternovise.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 20:35   #59
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har også et hagespørsmål. Kan stille det her, ikke sant?

Altså: Verandakasser (hvit plast) og en steinkrukke har overvintret i snøen. Begge deler er grønne av mose eller hva det nå er + generelt veldig modne for en vask. Enkleste måten å få dem rene på? Ser for meg at skuring må til, men lurer på om det finnes vindundervaskemiddel for slike formål.

Kraftvask, sånn husvaskmiddel. Du må nok skrubbe litt men det er effektivt.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 21:36   #60
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har også et hagespørsmål. Kan stille det her, ikke sant?

Altså: Verandakasser (hvit plast) og en steinkrukke har overvintret i snøen. Begge deler er grønne av mose eller hva det nå er + generelt veldig modne for en vask. Enkleste måten å få dem rene på? Ser for meg at skuring må til, men lurer på om det finnes vindundervaskemiddel for slike formål.

Bare la det være og kall det shabby chic. Evt selg det til noen som liker stilen.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no