Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvordan uttaler man Tjøme?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-12, 23:28   #41
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.698
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Men dere lokale - hva heter Engø utenfor Sandefjord egentlig? Mange jeg har blitt kjent med sier Enge. Finnes det en fasit?

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 23:31   #42
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.678
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Kjømme altså? Uttale på stedsnavn forvirrer meg.

Meg også.

Jeg var skråsikker på at det heter Tjøøøme, så sikker at jeg lo av ham som påsto noe annet. Nå må jeg skamme meg. Jeg skal aldri diskutere noe med ham igjen, han har alltid rett, og hver gang gir han seg, sånn at jeg må komme krypende tilbake.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 23:32   #43
fimba
Superaktiv
 
fimba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: I bakvendtland
Innlegg: 324
fimba er litt kulfimba er litt kul
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg skal aldri diskutere noe med ham igjen, han har alltid rett, og hver gang gir han seg, sånn at jeg må komme krypende tilbake.

og litt

__________________
føyelig
fimba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 09:28   #44
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.187
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Jeg kjenner to fra Tjøme, som begge har vært veldig klare på at det heter Kjømme (fr jeg sa nemlig Kjøøøme før).

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 09:47   #45
Mariss
Superduperaktiv
 
Mariss sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 639
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Tjømme, altså med kj-lyd først. IKKE lang ø. Det sier bare de very important sommer-gjestene som ikke har peiling. De sier forøvrig hytten også selv om de ikke er fra Bergen. Og det er feil. Hytta er hunkjønn og det er kun bergensere som kan si hytten.

__________________
Storebror des-07 Lillesøster mars-10
Mariss er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 09:51   #46
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.157
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Og hvordan uttales Trondhjem?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 10:04   #47
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.469
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Og hvordan uttales Trondhjem?

Er det virkelig noen som sier det fremdeles?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 10:12   #48
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.941
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Jeg sier Trondhjæm.
For ikke å snakke om Dammark

Også sier jeg Kjømme, muligens med en liten tj bak all KJ-en der. Og Hvasser (bønder), ikke vasser.


Sist redigert av m^2 : 03-01-12 kl 10:18.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 10:15   #49
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.157
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Er det virkelig noen som sier det fremdeles?

Regner med det. Jeg sier Trondhæim.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 10:28   #50
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.647
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Kjømme, Hvasser som bønder og Trondhjem. Sier jeg, da.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 10:29   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.469
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Kjømme, Hvasser som bønder og Trondhjem. Sier jeg, da.

Sier du Trondhjem og ikke Trondheim (Trånnheim)? Er det dialekt?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 10:30   #52
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.941
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Sier du Trondhjem og ikke Trondheim (Trånnheim)? Er det dialekt?

Jeg sier også det, Tallulah - Trånnhjæm. Aner ikke hvorfor, egentlig.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 10:34   #53
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.647
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Sier du Trondhjem og ikke Trondheim (Trånnheim)? Er det dialekt?

Ja, jeg tror det er miljøpåvirkning fra min far og onkel, nordlendinger som var studenter der på 60- og 70-tallet. Dialekta mi er fra Oslo øst, men jeg er neimen ikke sikker på hvordan folk rundt meg uttaler det. Men het det ikke Trondhjem offisielt før, og så ble skilter osv. endret konsekvent til Trondheim en eller annen gang? Eller husker jeg helt feil?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 10:40   #54
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Jeg uttaler det Kjøøme.

Jeg og tror jeg. Jeg skal spørre ei som er derfra.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 10:42   #55
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.469
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ja, jeg tror det er miljøpåvirkning fra min far og onkel, nordlendinger som var studenter der på 60- og 70-tallet. Dialekta mi er fra Oslo øst, men jeg er neimen ikke sikker på hvordan folk rundt meg uttaler det. Men het det ikke Trondhjem offisielt før, og så ble skilter osv. endret konsekvent til Trondheim en eller annen gang? Eller husker jeg helt feil?

Jeg tror det var lov med begge deler før, men ble endret til bare Trondheim en gang på søtti-åttitallet. Jeg er oppvokst og bor i Oslo øst selv, men har aldri hørt noen si Trondhjem siden jeg var barn.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 10:47   #56
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.647
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror det var lov med begge deler før, men ble endret til bare Trondheim en gang på søtti-åttitallet. Jeg er oppvokst og bor i Oslo øst selv, men har aldri hørt noen si Trondhjem siden jeg var barn.

Akkurat ja, det var noe sånt jeg mente å huske. Og det stemmer med at jeg var liten, men likevel husker det ganske godt. Selv om gudene vet hvorfor det opptok meg som liten kid i hovedstaden.

"Trondhjem" høres jo litt Tre små kinesere/Flettfrid Andresensk ut når jeg smaker på det nå, men det er likevel det som ligger ytterst på tunga, altså.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 11:02   #57
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.469
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

"Trondhjem" høres jo litt Tre små kinesere/Flettfrid Andresensk ut når jeg smaker på det nå, men det er likevel det som ligger ytterst på tunga, altså.

Jeg prøvde å finne noe på det nå, men da fant jeg bare noe om navnestriden tilbake på trettitallet, men jeg har et vagt minne av at Trondheimsveien het Trondhjemsveien? Kanskje det er der uvissheten kommer i fra?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 11:09   #58
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.647
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg prøvde å finne noe på det nå, men da fant jeg bare noe om navnestriden tilbake på trettitallet, men jeg har et vagt minne av at Trondheimsveien het Trondhjemsveien? Kanskje det er der uvissheten kommer i fra?

Ah, ja, definitivt! Jeg sier i hvertfall absolutt Trondhjemsveien, selv om jeg nok ikke ville skrevet det. Trondheimsveien sklir ikke av tunga, akkurat. Sier du det?

(Egentlig tror jeg at jeg sluker hele endelsen og sier Trånnemsveien, men det oversettes til Trondhjem oppe i hodet mitt. )

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 11:11   #59
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Kjøøme. Visstnok. Det er ikke noe jeg pleier å si.
Og Trondhjem.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 11:16   #60
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.469
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttaler man Tjøme?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ah, ja, definitivt! Jeg sier i hvertfall absolutt Trondhjemsveien, selv om jeg nok ikke ville skrevet det. Trondheimsveien sklir ikke av tunga, akkurat. Sier du det?

(Egentlig tror jeg at jeg sluker hele endelsen og sier Trånnemsveien, men det oversettes til Trondhjem oppe i hodet mitt. )

Jeg sier Trånnhæimsveien, men den H-en er nesten uhørlig. I-en er også litt svak.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no