Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jentete og guttete

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-10, 19:56   #41
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentete og guttete

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Men selv om vi ikke sa noe og på en måte forventet eller la til rette for en del ting likt, så foretrekker lillebror å gjøre en del ting som ikke storesøster er interessert i, og motsatt. Han vil i mye større grad hoppe og sprette, og selv om han er en rolig kar ellers, så har han en del fysisk aktivitet i egen lek som vi ikke så hos eldstemor på samme alder. Hun vil derimot i mye større grad sitte og pusle med ting, elsker kreative aktiviteter, tegne, perle, topmodel-bøker, klistremerker et.c, som lillebror ikke har ro i rumpa til å styre på med. Vi er derfor litt spent på skolestart og lekser for han. I rollelek var eldstemor mer fokusert på det virkelige liv, mens lillebror og kompisene på en måte skal demonstrere styrke og tøffhet. De er superhelter (små, men supre ). Nå for tiden drømmer han seg bort i basketballverden, og har dunket en badeball i skittentøyskurven en del uker i sommer.

Ja, dette er slik mange beskriver og tillegger det kjønn. Problemet sett fra min synsvinkel er at jeg kan skrive det samme (bortsett fra det med top model) om mine barn. Og der er det ingen kjønnsforskjell. De har guttete interresser, der blir de jo påvirket av samfunnet som alle andre, så de velger jo gormiti og pokemon fremfor littlest petshop og miniponnier, det er adferdsmønsteret jeg tenker på.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 20:30   #42
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.021
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jentete og guttete

Jeg kan og skrive mye av det samme, og mine er også begge gutter.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 21:09   #43
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentete og guttete

Jepp. Kanskje det er lettere å se at forskjellene ligger i personligheten, ikke kjønnet, når man har to av samme kjønn.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 21:39   #44
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.873
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jentete og guttete

Min datter på 3 år krevde brødskive med jenteleverpostei på.....(det finnes visst noen bokser med bilde av jente på, ikke lenger bare den smilende, sjarmerende gutten).

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 21:58   #45
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.887
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentete og guttete

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg er sikkert ikke så veldig PK, men jeg tenker ikke på dette i det hele tatt. Dvs, jeg bryr meg ikke om gutta mine ser guttete ut og bare går i tradisjonelle guttefarger. Hvis de har lyst på noe som kan virke "jentete" så nekter vi de ikke nødvendigvis det. Men de er nok blitt veldig tradisjoneller gutter i det meste.

Jeg bryr meg heller ikke så mye om ting og tang i samfunnet legger opp til at ting er jentete og guttete. Som sagt, sikkert ikke så PK.

Eg må seie meg enig med Anne C. Dette er virkelig noko eg aldri har tenkt særlig på. Og til ei viss grad ser eg ikkje heilt "problemet"? Eg lese kva dokke skrive og eg kjøpe argumenta dokka men eg ser ikkje korfor dette er viktig. Kjønna er jo ulike.

Storebror her i huset hadde nok nekta plent å gå med olabukse med hjerte på rompa. Lillesøster kan fint finne på å lage spetakkel over å gå med blå stillongs. Og heilt ærlig, om 8åringen min insisterte på å kjøpe rosa cordfløyelsbukser med hjerter på rompa til sin første skuledag i 3.klasse hadde eg nok ikkje kjøpt det til han.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 22:02   #46
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentete og guttete

Det er et problem fordi det er en del av begrensningen/generaliseringen av kjønnene, Haugtussa. I barneskolen går det på klær/leker. Noen år senere går det på utdannelse. Så på jobb.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 22:04   #47
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.887
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentete og guttete

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det er et problem fordi det er en del av begrensningen/generaliseringen av kjønnene, Haugtussa. I barneskolen går det på klær/leker. Noen år senere går det på utdannelse. Så på jobb.

Interessant. Meiner du det? Det at jenter spise leverpostei med bilde av jenter på er oppstarten til at vi har så få kvinnelige ledera?

Eg vil gjerne vere enig med dokke kjenne eg men eg klare ikkje heilt sjå tankerekka.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 22:10   #48
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentete og guttete

Mellomsøster er veldig interessert i biler. Storesøster er veldig interessert i glitter og stas. Lillebror leker med både dukker og biler fremdeles. Mellomsøster fikk garasje og en haug småbiler til toårsdagen sin, da hadde hun vist interesse lenge, og lekte ikke med annet i åpen barnehage. Jeg tror ikke sånt er kjønnsavhengig, men at det handler om barnets personlighet, utvalget og hva det får lov til.

Dette er jo ikke problematisk satt i perspektiv, men jeg ser absolutt problemet med at mennesker ikke får utnytte sin sanne potensiale, fordi samfunnet allerede har puttet de i en eller annen bås.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 22:10   #49
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentete og guttete

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Interessant. Meiner du det? Det at jenter spise leverpostei med bilde av jenter på er oppstarten til at vi har så få kvinnelige ledera?

Eg vil gjerne vere enig med dokke kjenne eg men eg klare ikkje heilt sjå tankerekka.

Jenter gjør det jenter gjør, gutter gjør det gutter gjør. Og sånn fortsetter det. Det er begrensende på begge kjønn.

Jeg mener slett ikke at fordi jenter foretrekker rosa glitter vil de ende opp som lavtlønte altså, man må skille mellom innpakning og det som teller, men det at vi tenker at jenter er på en måte og forventer en type adferd av dem og gutter er på en annen måte og forventer noe annet av dem er skummelt. Derfor synes jeg man i størst mulig grad skal unngå kjønnsspesifikke reklamer og produkter til barn. Hvis så 90% av jentene velger rosa jakke og 90% av guttene velger grønn er dette helt greit hvis det skjer fra et utvalg som er for barn. Problemet er at barna styres inn i forskjellige avdelinger, det forventes ulik adferd fra dem, det forventes ulik lek, ulik skoleadferd, tolereres ulik grad av uro og til slutt forventes det ulik adferd i forhold til yrkesvalg når de blir voksne.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 22:13   #50
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.887
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentete og guttete

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jenter gjør det jenter gjør, gutter gjør det gutter gjør. Og sånn fortsetter det. Det er begrensende på begge kjønn.

Jeg mener slett ikke at fordi jenter foretrekker rosa glitter vil de ende opp som lavtlønte altså, man må skille mellom innpakning og det som teller, men det at vi tenker at jenter er på en måte og forventer en type adferd av dem og gutter er på en annen måte og forventer noe annet av dem er skummelt. Derfor synes jeg man i størst mulig grad skal unngå kjønnsspesifikke reklamer og produkter til barn. Hvis så 90% av jentene velger rosa jakke og 90% av guttene velger grønn er dette helt greit hvis det skjer fra et utvalg som er for barn. Problemet er at barna styres inn i forskjellige avdelinger, det forventes ulik adferd fra dem, det forventes ulik lek, ulik skoleadferd, tolereres ulik grad av uro og til slutt forventes det ulik adferd i forhold til yrkesvalg når de blir voksne.

Men korleis kan klær lyse ut atferd? Sett vekk frå dei finaste ballkjolane.

Kor mykje av dette er medfødt, kor stor del av dette er miljøbetinga? Og kor er Eia når eg treng han?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 22:16   #51
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentete og guttete

Det handler ikke bare om klær, men hele pakka. Jenteleker, jenteklær, jenteoppførsel, jenteintresser osv. På leketøysbutikken selger de strikkepinner, strykejern, symaskiner o.l. i knall rosa innpakning merket "Girlz".

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 22:18   #52
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentete og guttete

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Men korleis kan klær lyse ut atferd? Sett vekk frå dei finaste ballkjolane.

Kor mykje av dette er medfødt, kor stor del av dette er miljøbetinga? Og kor er Eia når eg treng han?

Nei, jeg synes ikke dette med klærne er hovedpoenget egentlig, det er jo bare ytre ting uansett. Selv om det er en del av en pakke der jenter bruker ett sett med produkter, gutter bruker et annet sett. Og hvor barna blir vant til å se om produkter er "for jenter" eller "for gutter" allerede fra de er veldig små. Dette med fargene er det kanskje mest gutteforeldrene som irriterer seg over da industrien i mange år ikke har skjønt at små gutter også liker farger, men dog. Jeg synes det er et større problem at vi forventer forskjellig adferd og interresser fra gutter og jenter enn at det er forskjellige klær. Jeg synes det er helt greit med jenter i kjoler og gutter i dress for å si det sånn, men jeg synes det er unødvendig å skrive "for jenter" på pakken med rød strømpebukse. Det kan nemlig folk få velge selv.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 22:19   #53
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.887
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentete og guttete

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei, jeg synes ikke dette med klærne er hovedpoenget egentlig, det er jo bare ytre ting uansett. Selv om det er en del av en pakke der jenter bruker ett sett med produkter, gutter bruker et annet sett. Og hvor barna blir vant til å se om produkter er "for jenter" eller "for gutter" allerede fra de er veldig små. Dette med fargene er det kanskje mest gutteforeldrene som irriterer seg over da industrien i mange år ikke har skjønt at små gutter også liker farger, men dog. Jeg synes det er et større problem at vi forventer forskjellig adferd og interresser fra gutter og jenter enn at det er forskjellige klær. Jeg synes det er helt greit med jenter i kjoler og gutter i dress for å si det sånn, men jeg synes det er unødvendig å skrive "for jenter" på pakken med rød strømpebukse. Det kan nemlig folk få velge selv.

Det er eg heilt enig i. Og eg syns også det er trasig at det er kjønnsdelte leiker. Men eg klare likevel ikkje heilt hisse meg opp kjenne eg.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 22:56   #54
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentete og guttete

Klærne er bare en del av det, Haugtussa. Dog en svært synlig del. Man presses inn i et kjønnsrollemønster, jentene skal være prinsesser eller kattepuser, guttene skal være superhelter eller kjøre motorsykkel.

Jeg skjønner ikke at det går an å ikke skjønne at dette er en del av et større problem - og en del det burde være lett å gjøre noe med på individnivå. Det handler bare om at foreldrene er bevisste. Markedet tilpasser seg hva forbrukerne ønsker, og om salget på prinsesse- eller superheltklær går ned og de mer nøytrale klærne selger mer, (same shit på leker, obviously), blir markedspresset også et annet. Look to Lindex.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 23:02   #55
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.887
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentete og guttete

Kva har Lindex gjort?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 23:04   #56
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentete og guttete

De kjører kjønnsnøytrale klær og bruker flere farger enn rosa og blått.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 23:14   #57
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jentete og guttete

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Klærne er bare en del av det, Haugtussa. Dog en svært synlig del. Man presses inn i et kjønnsrollemønster, jentene skal være prinsesser eller kattepuser, guttene skal være superhelter eller kjøre motorsykkel.

Gjør man virkelig det? Forfølger disse "uvanene" fra 4-7 år barna videre i livet?
Er det tendensen de med barn i skolealder ser?

Hva med interesser, hobbyer, leker/fornøyelser når de blir eldre? Samkjøres ikke dette av barn/ungdom uansett, og vil ikke den du blir til slutt uansett påvirkes mest av de venner du får, og den ballast du har med deg av verdier, holdninger og støtte hjemmefra? Når vi i tillegg har et samfunn i dag der mann og kvinne mer og mer bidrar likeverdig i hjemmet, og det jobbes for likestilling på alle hold, så er vel rosa og blått mer et irritasjonsmoment enn en trussel. Vi kjøper jo ikke bare rosa og blått uansett. De leker ikke bare med prinsessesaker og superheltsaker, og de fleste barn vokser opp i dag i et samfunn som gir dem muligheten til å bli og gjøre hva de vil.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 23:22   #58
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentete og guttete

Jeg synes klessegregeringen illustreres ganske bra av ullundertøyet til Janus. Røde og blå med oransje striper, helt kjønnsnøytrale. Likevel pakker de dem i ulike pakker og skriver "for gutter" på den ene og "for jenter" på den andre. Man skal liksom ha hver sin produktlinje. Det dreier seg ikke om at jenter velger rosa og gutter velger blått eller om man har lov til å gå i alle farger, men at det på død og liv skal lages enkelte produkter kun for jenter og andre kun for gutter. Det gjør blant annet at de barna som ikke passer helt inn i det stereotype mønsteret blir usikre og enten føler seg rare eller lar være å holde på med det de liker. Hvor det tas for gitt at fordi du er gutt, vil du ikke ha noe med rosating å gjøre, du vil ikke styre princess peach i mario og du vil ikke leke med dukkeleker. Og fordi du er jente vil du gjerne ha dilldall og perler og prinsesseting, men her er det mer tillatt å bryte grensene tross alt. Jeg tror disse klesgreiene er mest et irritasjonsmoment, men også et symptom på hvordan samfunnet virker. Vi har ett sett forventninger til jentene, et annet sett til guttene.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 23:32   #59
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.887
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentete og guttete

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Gjør man virkelig det? Forfølger disse "uvanene" fra 4-7 år barna videre i livet?
Er det tendensen de med barn i skolealder ser?

Hva med interesser, hobbyer, leker/fornøyelser når de blir eldre? Samkjøres ikke dette av barn/ungdom uansett, og vil ikke den du blir til slutt uansett påvirkes mest av de venner du får, og den ballast du har med deg av verdier, holdninger og støtte hjemmefra? Når vi i tillegg har et samfunn i dag der mann og kvinne mer og mer bidrar likeverdig i hjemmet, og det jobbes for likestilling på alle hold, så er vel rosa og blått mer et irritasjonsmoment enn en trussel. Vi kjøper jo ikke bare rosa og blått uansett. De leker ikke bare med prinsessesaker og superheltsaker, og de fleste barn vokser opp i dag i et samfunn som gir dem muligheten til å bli og gjøre hva de vil.

Godt formulert. Det er det eg også tenker; Dette er eit irritasjonsmoment, men eg klare ikkje sjå dette som ein trussel mot likestilling.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 23:39   #60
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jentete og guttete

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes klessegregeringen illustreres ganske bra av ullundertøyet til Janus. Røde og blå med oransje striper, helt kjønnsnøytrale. Likevel pakker de dem i ulike pakker og skriver "for gutter" på den ene og "for jenter" på den andre.

Du glemte å nevne Janus sine røde, marineblå og hvite produkter, som minstemor bl.a. bruker. Som sagt, man kjøper ikke bare rosa.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vi har ett sett forventninger til jentene, et annet sett til guttene.

Men jeg tror mange foreldre er reflekterte nok til å velge produkter basert på andre kriterier likevel. Vi kjøper ikke noe fordi det er rosa eller fordi det står jente på det. Som regel vil det være kombinasjoner av interesser som avgjør valget.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no