Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store juleribbetråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-08, 15:31   #41
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.896
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Jeg har 8,2 kg ribbe og begynner å lure på om den går inn i oven. Hm. Hva gjør jeg hvis ikke?

Hvor lang tid trenger 8,2 kg i ovnen tro?

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 15:33   #42
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Opprinnelig lagt inn av Alexa, her.

Fordeler/ulemper om det er rist eller plate? Eller er det kanskje buen som er det viktigste?

Hovedpoenget er å sørge for at fettet renner av. Sammenkrøllet alufolie under midten av ribba går like bra.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 15:51   #43
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.896
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Jeg har 8,2 kg ribbe og begynner å lure på om den går inn i oven. Hm. Hva gjør jeg hvis ikke?

Hvor lang tid trenger 8,2 kg i ovnen tro?

Er midtribbe det samme som familieribbe? Stemmer det isåfall at det er 2 timer uansett hvor stor ribba er?

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 19:35   #44
Alexa
Nå da?
 
Alexa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 952
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Hovedpoenget er å sørge for at fettet renner av. Sammenkrøllet alufolie under midten av ribba går like bra.

Nei, det har jeg prøvd før.
Da blei det ikke sprø nok svor for stakkars svigerfamilien. Er ikke vokst opp med ribbe selv og skjønner ikke hva som er så viktig med denne svoren, men jeg prøver alle tekniske dupeditter som kan hjelpe.

Takk for info, da håper vi på suksess i år.

__________________
2005 og 2010
Alexa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 19:36   #45
Alexa
Nå da?
 
Alexa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 952
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Jeg har 8,2 kg ribbe og begynner å lure på om den går inn i oven. Hm. Hva gjør jeg hvis ikke?

Hvor lang tid trenger 8,2 kg i ovnen tro?

Vi har 7 kg og ble nødt til å skjære av et 5-8 cm stykke på den ene siden.

__________________
2005 og 2010
Alexa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 20:05   #46
Evita
Superduperaktiv
 
Evita sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 741
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Hvor mye salt bruker dere? Lurer på om jeg har overdrevet med salten i år, tror jeg brukte ca 5 ts til 3,5 kg ribbe. Saltet den i går, så det er vel for sent å prøve å fjerne noe av saltet.

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 20:14   #47
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Opprinnelig lagt inn av Evita, her.

Hvor mye salt bruker dere? Lurer på om jeg har overdrevet med salten i år, tror jeg brukte ca 5 ts til 3,5 kg ribbe. Saltet den i går, så det er vel for sent å prøve å fjerne noe av saltet.

Det høres ikke for mye ut. Jeg har saltet min masse. Skal skylle av saltet før jeg salter og peprer igjen i morgen.

  Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 10:57   #48
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Jeg stekte min med en tallerken under midten som før, altså uten egen ribbesteker. Det ble helt fin og sprø svor som alltid.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 11:10   #49
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.936
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Takk for alle gode tips, de ble brakt videre og brukt godt;
Mannen klarte å lage den beste ribba jeg har smakt i går. A la Hellstrøm, for de som lurer. I og med at jeg lyktes like godt med Ludls rødkål og ribbesaus (a la Albertine), ble det en julemiddag av de store.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 13:52   #50
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.107
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Det ble ribbe à la Hellstrøm her også. Tidenes beste ribbemiddag! Og syltede vinterfrukter til var bare fantastisk godt. Til og med pinnekjøttmannen er omvendt.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 20:48   #51
Alexa
Nå da?
 
Alexa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 952
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Det blei sprø svor på mer enn halve ribba! Suksess!

__________________
2005 og 2010
Alexa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 20:55   #52
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Jeg fikk ikke sprø svor i år heller. Noe av den ble sprø, da, etter en runde under grillen. Men jeg begynner å skjønne at når jeg insisterer på mager tynnribbe, får jeg heller ikke sprø svor. Selv Hellstrøm poengterer at ribba ikke må være for mager.
Men bortsett fra dét, er Hellstrøm-ribba desidert den beste jeg har smakt! Utrolig saftig og smakfullt kjøtt. Og sjyen ble fantastisk. Jeg fikk masse skryt, og folk spiste forbløffende mye.

  Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 13:49   #53
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Svoren ble sprø som vanlig, og ribba utrolig saftig. Jeg elsker varmluftsovnen vår.

  Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 14:15   #54
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.868
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Denne Hellstrømribba som alle snakker om, hvor finner dere oppskriften på den da?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 14:27   #55
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.107
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=159287

http://atvs.vg.no/player/mat/6468-sj...r-7-ribbe.html

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 17:35   #56
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.868
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Takk, Tosse.

Det så jo ikke så komplisert ut og ikke så annerledes enn hva jeg gjør heller, selv om jeg styrer klar av hvitløk til noe så tradisjonelt som ribbe da.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 17:38   #57
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.107
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Takk, Tosse.

Det så jo ikke så komplisert ut og ikke så annerledes enn hva jeg gjør heller, selv om jeg styrer klar av hvitløk til noe så tradisjonelt som ribbe da.

Hvitløken setter ikke særlig smak på annet enn sausen, men der er den til gjengjeld nydelig.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 19:26   #58
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Det er hvitløken som er cluet, Nenne. Og det blir virkelig ikke hvitløksribbe.

  Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 00:00   #59
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Oppskrift på enkel og god ribbesaus?

__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 00:06   #60
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.107
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store juleribbetråden

Følger du Hellstrøms variant får du en fantastisk god saus.
Men ei forutsetning er at du liker hvitløk.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
julemat, julemiddag, juleribbe, sprø svor, svineribbe, tilbehør


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no