Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Leser du ordene eller "ser" du dem?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-12, 08:11   #41
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg trodde alle leste i bilder etterhvert jeg.

Det stemmer det. Det som skiller en med dysleksi og en uten er jo evnen til Åse ordbildene. Det finnes menge treningsprogram for dyslektikere som går ut på å trene på å kjenne igjen ordbilder.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 10:47   #42
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.357
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg leser hele setninger, og jeg leser fort.

Signerer denne. Har alltid lest mye.

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 11:11   #43
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.464
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Jeg leser veldig fort og mye, og jeg kan ikke huske at jeg har lest en og en bokstav eller ett og ett ord siden jeg begynte å lese som femåring. Nå leser jeg nok i avsnitt og flytter ikke blikket ofte mens jeg leser.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 11:22   #44
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Ser ord, ser vel egentlig sammensetninger av ord. Var usikker på hva jeg egentlig gjorde, så jeg satt meg ned og leste tekst baklengs. Da oppdager jeg hvor mye hjernen fyller ut selv ved naturlig ordsammensetnunger. Jeg greier ikke se hele setninger, men deler av de ser jeg i allefall. Jeg har inntrykk av at jeg leser en dl fortere enn de fleste rundt meg. Men hvis dere ser hele setninger og avsnitt må jeg jo være en sinke i forhold.

Hadde egentlig vært morsomt å kunne få tatt den lesetesten ungene tar på skolen, den hvor hastighet og forståelse blir målt.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 11:37   #45
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Jeg ser ordene og leser passelig fort.
Merkelig at det er så mange som sier de har menn som leser seint, er det en trend eller skjønner de ikke helt hva vi mener når vi sier vi ser ordene? Min mann leser saktere enn meg, men jeg tror han ser ordene fordi om. Den raskeste leseren jeg vet om er faktisk min far.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 12:02   #46
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.435
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg trodde alle leste i bilder etterhvert jeg.

Det trodde jeg også, om man ikke har leseproblem som dysleksi eller lignende.

Dere som leser hele setninger på en gang. Jeg får ikke til det for jeg føler at jeg må flytte øynene noen ganger for å se alt. Om jeg bare holder blikket midt på en lang setning så ser jeg ikke godt det som står ute i kantene, får dere til det, eller flytter dere blikket noen ganger? Om jeg skal lese raskt så kan jeg flytte blikket to ganger på samme rad, men jeg trenger de to gangene (om ikke raden er veldig kort).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 12:10   #47
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Har snakket litt med min mann, ultralesehesten, om dette. Han er også en slik som ser hele setninger eller avsnitt i gangen, alt etter hvor mye han skumleser og ikke (slik han forteller det selv).

Etter å ha reflektert over dette høyt litt med ham har jeg skjønt hvorfor jeg nærmest er litt "motvillig" til å øve meg opp til dette, selv om jeg absolutt er glad i å lese. Jeg har en sånn iboende "redsel" for å gå glipp av noe når jeg koser meg, hvis det går an å si det slik. Så hvis jeg leser en bok jeg virkelig elsker, så leser jeg ord for ord. Både for å få det hele til å vare lengre, og også for å sikre meg at jeg ikke går glipp av noe som helst. Jeg tror det også er grunnen til at jeg alltid har tenkt at jeg "leser" mer enn å "se", fordi jeg tar meg god tid og da også bruker lengre tid på en bok enn de fleste lesehester jeg kjenner. Og så er jeg en veldig periodevis leseperson.

Utrolig hva dere får meg til å reflektere over her inne altså. Hahahaha...

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 12:15   #48
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Har snakket litt med min mann, ultralesehesten, om dette. Han er også en slik som ser hele setninger eller avsnitt i gangen, alt etter hvor mye han skumleser og ikke (slik han forteller det selv).

Etter å ha reflektert over dette høyt litt med ham har jeg skjønt hvorfor jeg nærmest er litt "motvillig" til å øve meg opp til dette, selv om jeg absolutt er glad i å lese. Jeg har en sånn iboende "redsel" for å gå glipp av noe når jeg koser meg, hvis det går an å si det slik. Så hvis jeg leser en bok jeg virkelig elsker, så leser jeg ord for ord. Både for å få det hele til å vare lengre, og også for å sikre meg at jeg ikke går glipp av noe som helst. Jeg tror det også er grunnen til at jeg alltid har tenkt at jeg "leser" mer enn å "se", fordi jeg tar meg god tid og da også bruker lengre tid på en bok enn de fleste lesehester jeg kjenner. Og så er jeg en veldig periodevis leseperson.

Utrolig hva dere får meg til å reflektere over her inne altså. Hahahaha...

Jeg er helt lik. Har tenkt mye på dette i årenes løp. Mannen min er som din. Jeg mener han umulig kan ha noen leseglede med det tempoet han holder. Jeg koser meg med formuleringer og ordvalg og leser gjerne avsnitt om igjen fordi de er så bra skrevet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 15:08   #49
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.346
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Jeg leser fort, og ser setningene, leser de ikke ord for ord eller bokstav for bokstav. Klarer dog allikevel å henge meg opp i (og irritere meg over) skrivefeil.

Nå holder jeg på med Moby Dick, en ikke-modernisert utgave på engelsk (amerikansk), og der er det mange ukjente ord og sammensetninger. Det går sakte.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 15:11   #50
Siwa
Bør lage seg en tittel selv
 
Siwa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.898
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Jeg leser ordene, og ser ikke hele setninger el.
Jeg kan bruke opptil ei uke (om jeg bare leser på kveld) å lese ei bok på 2-3 hundre sider

Her leser mannen mye fortere enn meg ..

__________________
Familien er komplett med våre 3 vakre barn,
lillesøster 07
store lillebror 05
storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 15:32   #51
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Jeg er en slukeleser. Mannen må lese i real time. Det vil si at hvis det står "hun gikk over gulvet og åpnet døren", så må han vente til hun er ferdig før han kan lese videre.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 16:18   #52
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.346
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er en slukeleser. Mannen må lese i real time. Det vil si at hvis det står "hun gikk over gulvet og åpnet døren", så må han vente til hun er ferdig før han kan lese videre.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 16:24   #53
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg ser ordene, eller dvs jeg leser ikke ord for ord men ordgruppe per ordgruppe, jeg flytter blikket bare noen få ganger per side i en bok. 5-6?
(mrk hvis det ikke omhandler noe ukjent, da går det saktere)

Sånn gjør jeg det og.
Leser fort og er en racer på å søkelese. Det betyr at jeg kun trenger å sveipe gjennom en fagtekst for å finne det jeg trenger. Fordelen er at det går fort å finne ting jeg trenger svaret på, aberet er at jeg får ikke med meg en ting av det som står verken før eller etter en tekst jeg søkeleser i, og det er litt upraktisk når jeg leser fagbøker og egentlig burde kunne stoffet i sin helhet. Delvis i vertfall.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 16:35   #54
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.322
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Det er vel det som er målet i leseopplæring, at flest mulig ord skal bli automatiserte så tidlig som mulig?

Jeg skulle da mene det.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 16:44   #55
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.877
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Jeg ser ordbildene, eller grupper av ord. For tiden går det saktere enn vanlig, jeg "ser" bare to-tre ord av gangen, så lesing blir mer slitsomt enn kos. Jeg tar det som et tegn på at jeg trenger en samsynssjekk og nye briller. Mannen leser raskere enn meg, og fyker gjennom bøkene når han leser.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 17:44   #56
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Jeg ser ordbildene, og enkelte ganger går det litt vel fort i svingene og jeg tolker feil og får de merkeligste meninger utav det.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 17:54   #57
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.892
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Jeg leser også i ordbilder. Jeg tror de fleste gjør det etterhvert. ER det ikke slik at mange av dem som har lesevansker, har problemer med å kjenne igjen ordbildene?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 21:42   #58
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.273
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Jeg er unntaket. Jeg leser nok alt for mye bokstaver, og har alltid visst at jeg ikke er en spesielt god leser, men har egentlig ikke tenkt mye over dette før jeg selv fikk barn i skolen og ser hvordan automatisering etterstreves. Jeg har alltid vært skoleflink, har særs høy utdanning og ikke tenkt at lesingen min er problematisk, men jeg hater, hater, hater sånne tekster som Fløyel har lagt inn, for jeg strever virkelig med å lese dem.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 21:53   #59
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.911
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Jeg leser fort og i bilder. Tenker og husker i bilder og mønstre. Noen ganger leser jeg for fort og må tilbake for å få med meg det mellom linjene. Jeg bruker å ha med meg minst 500 sider bok for å lese på senga på ukes ferie, og da må jeg ofte holde igjen.

Jeg var litt sær som barn fordi jeg var mye hjemme og leste bøker.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 22:18   #60
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser du ordene eller "ser" du dem?

Jeg er usikker på hva jeg gjør. Jeg leser selvføglelig ordbilder, men jeg er usikker på hvor mange ord jeg egentlig leser samtidig eller om jeg leser dem fort etterhverandre. Jeg flytter ikke øynene veldig mye over ei passe lita bokside i hvertfall. Og jeg har det med å lese det jeg tror jeg skal lese i visse sammenhenger.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no