Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-13, 10:00   #41
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Om man skulle kjempe for noe nå burde det være at fars inntekt danner grunnlaget for fars permisjon. Ellers kan reglene være som de er nå synes jeg, fint at far har tid med barnet.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 11:22   #42
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Jeg hørte på Ap på debatt på radio i dag om dette. Det var virkelig goddag-mann-økseskaft. Det var kjempeviktig at far hadde fedrekvoten, men ikke hvis mor var innvandrer som ikke deltok i arbeidslivet, for da var det viktigere at hun kom i arbeid, og det ville hun ikke hvis faren kunne snylte ... eh, bruke sin selvstendig opparbeidede fedrepermisjon. Hallo?

Det må være deilig å være politiker, for uansett hva han ble spurt om ("Men er det ikke urettferdig at en mann som har jobbet fullt ikke har rett til sin fedrekvote uansett hva mor gjør?"), så kan han åpenbart svare på noe helt annet, og si det samme hver gang.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 12:12   #43
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og jeg er litt sint på Høyre for jeg hadde nesten bestemt meg for å stemme på dem på tross av at de flirter med de mørkeblå. Nesten. Ikke nå lenger.

Ja samme her. Jeg kan ikke stemme på de hvis de vil fjerne fedrekvoten rett og slett.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 12:13   #44
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Om man skulle kjempe for noe nå burde det være at fars inntekt danner grunnlaget for fars permisjon. Ellers kan reglene være som de er nå synes jeg, fint at far har tid med barnet.

Ja enig i denne!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 12:13   #45
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.660
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Jeg tenker at det er kjempeviktig spesielt for utenlandske fedre, at de tar sin andel av permisjonen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 12:29   #46
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Når det gjelder dette med kvinner som blir mødre og før vs nå er det noe som har endret seg i negativ retning, og det er at det ligger i systemet eller i forventningene at man skal være så friske og glade alt for tidlig. Det at man før i tiden lå på barsel i flere dager og at familien tok over hus og hjem en periode slik at den nybakte moren fikk konsentrere seg om den nyfødte og seg selv i barseltiden tror jeg var bra, og det har vi mistet i overgangen til effektive føde- og barselopphold og mer kjernefamilie med likestilling enn kvinnefellesskap i storfamilien. Jeg tror på ingen måte at det er noen løsning å skru tilbake klokka, men det er viktig å ikke glemme at det koster å gå gravid og føde, det koster å amme og det er store omveltninger man skal igjennom både fysisk og psykisk. Det gjelder først og fremst barseltiden, men det er en prosess som kan vare ganske mye lenger. Dermed stiller aldri kvinner og menn likt når de blir foreldre. Menn kan aldri få opplevelsen av å ha et barn i magen, men de stiller på sett og vis friske og uthvilte i motsetning til mor.

Mens det før ble forventet at man skulle si opp jobben og bare være mor blir det nå forventet at mødre (og til en viss grad far) skal greie å sette biologien til side i større grad enn det som føles greit for mange.

Jeg tolket også artikkelen slik. At mor har kommet litt bort i debatten. Artikkelen som fulgte opp denne var også litt mer nyansert (her).


Men tar de menn som har vanskelige sjefer/veldig viktige jobber ut permisjon slik løsningen er i dag, eller er de tallene vi ser representert av de menn som ikke har spesielle hinder/utfordringer med å ta permisjon?

Hvordan løses det hjemme hos de der far ikke tar permisjon til tross for fedrekvote? Ulønnet perm hos mor, tidlig barnehage, dagmamma?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 12:32   #47
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Det er jo et paradoks dette at mor får permisjon uansett, mens fars permisjon er avhengig både av mors opptjening (fedrekvoten) og mors aktivitet (hvis far skal ha noe mer av permisjonen). Dette skyldes selvfølgelig at det ikke er så mange år siden menn ikke kunne ha permisjon mens mor studerte for eksempel. Det var i praksis en ren mammapermisjon. Og så har man gradvis argumentert for at det er viktig at far er hjemme med baby og far har fått mer rettigheter, men ennå ikke uavhengig av mor. Og ingen tør ta i det faktum at gitt at argumentasjonen stemmer, at far er like god som mor hjemme, så er det et paradoks at mor har rettigheter til å være hjemme uavhengig av hva far gjør, men ikke motsatt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 12:42   #48
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.739
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Hvordan løses det hjemme hos de der far ikke tar permisjon til tross for fedrekvote? Ulønnet perm hos mor, tidlig barnehage, dagmamma?

Jeg vet om et tilfelle der mannens jobb betalte mor for å være hjemme i fars uker, men aner ikke om det er vanlig.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 14:30   #49
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.420
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

At Høyre fisker i antifeminismevannet som jeg tror flør for tida, det er bra sikkert.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 15:04   #50
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.897
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Jeg tror ikke et øyeblikk på at Norge er fullt av potensielle og reelle fedre som har så viktige jobber at de ikke kan være borte. Jeg synes også at det er p tide at fedre får egen opptjeningsrett, og jegbtror jeg mener at permisjon med lønn at til en forelder må forutsette at den den andre av foreldrene gjør noe annet i permisjonsperioden til den ene, men jeg har ikke tenkt ferdig på det.

Jeg synes høyre har blitt fryktelig bakstreversk, først abortutspillet og nå dette. Jeg skal i hvertfall ikke stemne på dem denne gangen selv om jeg har gjo det mange ganger før.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 15:16   #51
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.082
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

- og disse ganske mange, tror jeg det er Høyre kaster ut valgflesket til.

Jeg tror helt ærlig at de kaster det ut til alle de damene som egentlig ikke vil "gi bort" sin permisjon til far. Jeg tror hovedmålgruppa her er damer.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 15:35   #52
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.074
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Jeg tror at Høyres innspill kommer for tidlig i forhold til hvordan folk rundtom ser på dette med lik rett til å være hjemme med barna. Vi har rett og slett ikke kommet så langt, og derfor må myndighetene fortsatt presse gjennom kvoter og oppdeling av velferdsgodene, dessverre. Damene er ikke flinke nok til å kreve at pappaene kommer på banen. Mange har ikke LYST til å dele med seg av noe som er blitt sett på som noe MØDRE har KRAV på under dekke av melkeproduksjon og spesielle biologiske bånd. Pappaene er ikke tøffe nok til å kreve sin plass hverken hjemme, eller overfor arbeidsgiver, og ikke alle pappaer ønsker det heller.

Jeg mener Høyres innspill er helt riktig i forhold til tanken om at Staten AS ikke skal styre absolutt alt i våre liv, men inntil vi klarer å endre den særdeles innkjørte tanken som eksisterer rundt foreldrepermisjon, vil dette frie valget dessverre ikke egentlig gi den friheten som mange ønsker.

Dette er for mange et kontroversielt standpunkt, og jeg synes partiet bør ha kred for å fronte noe som de VISSTE ikke var ullent og mainstream i Norge (i valgåret 2013), men som allikevel er helt riktig Høyre-politikk.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 15:45   #53
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.801
Blogginnlegg: 247
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Fjerning av fedrekvoten er grunn nok til ikke å stemme Høyre. Og jeg havner som vanlig hos partiet med cookiesene.

Jeg blir superprovosert av "jeg har så viktig jobb at jeg ikke kan ta fri" argumentet. Ikke minst fordi mannen i teorien kunne ha brukt nettopp deg argumentet. Mens deg har gjorde, to ganger, var å forbedrede og legge opp permisjonen på en slik måte at det fungerte godt både for arbeidsgiver og ham. Og det er mulig å være tilgjengelig. Eller ta ut noen dager hver uke. Eller dele 50/50 ved å dele ukene i to. De fleste får det til. Og de få som ikke klarer det får gjerne godkjent overføring fra far til mor.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 15:53   #54
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Jeg vet om et tilfelle der mannens jobb betalte mor for å være hjemme i fars uker, men aner ikke om det er vanlig.

Jeg synes det er helt rimelig hvis jobben kompenserer permisjon og ferie man ikke får anledning til å ta ut. Man betaler jo ikke mor, man betaler arbeidstaker for utgifter til barnepass.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 16:18   #55
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Mens i andre yrker kan det være vanskelig å ta ut den forbeholdte kvoten, enten for mannen eller kvinnen. Da mister man den. Det er ikke som om begge kvotene kom på toppen av den eksisterende felles foreldrepermisjon, mesteparten ble kjønnsbestemt innen den som var der.

Ja. Min nåværende kjæreste har måttet gi fra seg permisjonen tre ganger. Han har et håndverkeryrke der han er en av fem i fylket, og det alle andre i samme båt driver for seg selv. Han kan ikke ta fri i ukesvis for de deltidsansatte kan ikke gjøre hans jobb, og vikarer finnes ikke. Og han er ikke alene om å være i den situasjonen. Problemet er vel her ikke selve ordningen ned fedrekvoten, men at det er så vanvittig vanskelig å få den overført på mor i slike tilfeller.

(Og nei, mannen kan heller ikke være syk, jeg har kjørt ham til legevakten med så sterke smerter at han lå på gulvet og vred seg - han gikk på jobb med sterke smertestillende. Og nå i sommer var han på jobb to halve dager i løpet av de 2,5 ukene med ferie han tok.)

Jeg er vel ikke mot fedrekvoten. Men jeg synes det er snodig at far har flere øremerkede uker enn mor. Og synes som sagt det burde være en viss fleksibilitet. Begge veier. Jeg vet om mødre (adopsjon) som ikke har fått overføre de to ukene etter "fødselen" til far fordi mor MÅ ha dem.

Forøvrig er det tragisk at menn må tvinges til å ta permisjon. Og så skulle jeg ønske at det var valgfrihet og at folk valgte rett av seg selv.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 16:24   #56
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.486
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Milfrid, man kan strekke permisjonen over flere år og ta fri en dag i uka f.eks. Jeg ser vanskelig for meg ett eneste yrke der noe sånt er heeeelt umuuuulig, altså.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 16:32   #57
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Milfrid, man kan strekke permisjonen over flere år og ta fri en dag i uka f.eks. Jeg ser vanskelig for meg ett eneste yrke der noe sånt er heeeelt umuuuulig, altså.

Det betyr likevel at barnet må i barnehage tre mnd tidligere enn andre barn, all den tid noen må passe på ungen de fire andre dagene. Så da blir det mer prinsippet "pappa SKAL ha de ukene enn at barnet får far hjemme hos seg". Så velg ærlig, om man ikke får til mer enn en dag i uka over tre år så tenker jeg at man like gjerne kan la den som kan ta fri i strekk permisjonen.

Som sagt, det passer for mange, men ikke for alle. Og det kan la. Løse ved å ha forståelse for at folk som driver enkeltmannsforetak , hvor man ikke kan få en vikar, får overføre sin del til partner (det finnes jo mødre også Om havner i samme klemme, selv om problemet blir mindre der pga mindre øremerkede uker). Som du selv sier, der er jo ikke snakk om veldig mange. Så da klarer jeg virkelig ikke se problemet. Og så skulle jeg gjerne ha prikket Billa.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 16:36   #58
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.000
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.


Jeg er vel ikke mot fedrekvoten. Men jeg synes det er snodig at far har flere øremerkede uker enn mor. Og synes som sagt det burde være en viss fleksibilitet. Begge veier. Jeg vet om mødre (adopsjon) som ikke har fått overføre de to ukene etter "fødselen" til far fordi mor MÅ ha dem.

Det høres usannsynlig ut. Vi har gått rett i permisjon begge to etter adopsjonene. Det var aldri spørsmål om fedrekvote eller mors uker når vi delte hele permisjonen 40/60. Akkurat som at de tre ukene med permisjon før fødsel utgår ved adopsjon, utgår også de to ukene øremerket mor etter.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 16:40   #59
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og jeg er litt sint på Høyre for jeg hadde nesten bestemt meg for å stemme på dem på tross av at de flirter med de mørkeblå. Nesten. Ikke nå lenger.




Og innimellom leser jeg grumset i VG, og masochisten i meg må sjekke hva Folket mener. Ikke overraskende viste et digert flertall av VGs lesere at det er Høyre som virkelig har skjønt hva Folk vil, og ikke Arbeiderpartiet.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 16:40   #60
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.886
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Jeg kjenner en del damer som driver for seg selv, og de har ikke vært tilbake på jobb dagen etter fødsel. Men jevnt over ser det ut til å sitte mye lengre inne hos folk å tape penger på pappaperm. Det er jo haugevis av damer som over mange år frivillig tjener lite. Jeg er klar over at det er forskjell på å redusere inntekten med 5000 i mnd vs 50 000 altså, men likevel. Og jeg er ikke bedre enn at jeg synes det er spesielt pussig da mor på den ene siden proklamerer stolt at hun mener TID er viktigere enn penger, samtidig som mannen jobber bestandig og tjener penger som gress.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no