|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
05-01-13, 16:05 | #41 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
|
Sv: Foreldrerollen og multitasking ...
Uenig med deg i det. Jeg synes dere har hatt en fin felles aktivitet
05-01-13, 17:35 | #42 |
By the Sea
|
Det er mulig jeg ikke leste artikkelen godt nok, men det er ikke en slutning jeg ville trukket.
05-01-13, 17:39 | #43 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
05-01-13, 18:14 | #44 |
Epikur
|
Sv: Foreldrerollen og multitasking ...Jeg oppfattet artikkelen som at man må gjøre ALT på barnas premisser. Og det gidder ikke jeg, altså.
05-01-13, 18:25 | #45 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
Sv: Foreldrerollen og multitasking ...Jeg vet at mine barn tidvis synes jeg er fraværende på pc. Samtidig er jeg mye med dem, om natta også - og jeg trenger virkelig å koble ut innimellom. Artikkelen traff meg overhodet ikke. Samtidig skjønner jeg jo hva den sikter til, og jeg kjenner nok av folk som er halvveis fraværende fordi de egentlig leser om nyinnkjøpte fotballspillere på telefonen.
05-01-13, 18:26 | #46 |
Med & uten trylleformel.
|
Mener du virkelig det altså, at det går ut på ett?
05-01-13, 18:27 | #47 |
Med & uten trylleformel.
|
Hehe, nettopp.
05-01-13, 18:29 | #48 |
Med & uten trylleformel.
|
Ja, og de syns det er hyggegli - katta også!
05-01-13, 20:31 | #49 |
Yes, we can!!
|
Sv: Foreldrerollen og multitasking ...Jeg skjønte at Alias var selvironisk på det med lipglossen.
05-01-13, 20:34 | #50 |
Yes, we can!!
|
Sv: Foreldrerollen og multitasking ...Jeg har for øvrig null dårlig samvittighet for å være på nett nå, midt i lørdagspizzaen. Når flertallet bestemmer at filmen de vil se er en "Boing"-film (Supa-strikas!!! ), så synker jeg uten å skamme meg inn i nettbrettet mitt.
05-01-13, 20:41 | #51 |
maler
|
Sv: Foreldrerollen og multitasking ...Jeg synes ikke egentlig at skjermaktiviteter er så veldig mye mer oppslukende og gjør oss mer fraværende enn "avisen", jfr albert åberg, foreldre gjemte seg bak før. Eller en bok. Greia er vel mer at skjermgreiene tar mer plass ofte. Vi må jobbe med oss selv. Jeg ser det best på mannen, han ser det ikke selv, og jeg ser sikkert ikke selv hvor fraværende jeg faktisk er og hvor mye tid som slukes av skjerm. Så vi jobber med å begrense akkurat det i barnas våkne tid. Man trenger ikke å leke med dem hele tiden, men det er noe med den dvaletilstanden man er i når man fikler med mobilen. Vi liker det jo ikke som voksne heller når noen setter seg i en krok med mobilen istedenfor å være tilgjengelige.
05-01-13, 20:42 | #52 |
maler
|
Sv: Foreldrerollen og multitasking ...Jeg synes det er forskjell på å jobbe på pc (gitt at man ikke gjør det hele tiden selvfølgelig) og å sitte med nesa ned i uendelig surfing. Jobbing skjønner ungene, det kommuniseres klart at den voksne må gjøre noe, og så blir man ferdig. Å sitte der på ubestemt tid med ubestemt task blir litt annerledes.
05-01-13, 20:43 | #53 |
Yes, we can!!
|
Sv: Foreldrerollen og multitasking ...Forskjellen mellom bok og skjerm er kanskje nettopp det at man ikke setter seg i en krok med den. Man er der, blant de andre, men er der likevel ikke. Ikke helt.
05-01-13, 20:50 | #54 |
maler
|
Der vil jeg påstå at det er mengden som betyr noe, ikke hvor man sitter. For borte er man.
05-01-13, 21:03 | #55 |
By the Sea
|
Sv: Foreldrerollen og multitaskingDet var mannen som introduserte meg for tanken om at man blir mer utilgjengelig når man sitter på nett enn når man leser. Først føyset jeg av det. Jeg ble egentlig indignert og mente at det var da ikke så mye bedre å lese en bok eller en avis. Men han hodt på sitt - men blir mer fraværende og skrudd av for omgivelsene når man surfer og er oppslukt med ett eller annet på FB eller FP, f.eks. Så måtte jeg etter en tid motvillig innrømme at han hadde rett. Jeg har mye lettere for å løfte på blikket om jeg leser i avisa enn om jeg deltar her inne, sånn som nå. Nå spretter ungene rundt meg, og jeg er helt utilgjengelig for dem. Mannen spurte meg nettopp om noe, og jeg sa "mhm" - og jeg har virkelig ikke peiling på hva han spurte meg om. Det er greit det også - det er bare så mye lettere å bli sittende lenge når man surfer mot når man leser avisa. Og jeg er mer med i samværet rundt et bord om jeg sitter med en avis i fanget.
05-01-13, 21:09 | #56 |
Med nebb og klør
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
|
Sv: Foreldrerollen og multitaskingTakk, Polyanna, jeg ser jeg uttrykte meg særdeles dårlig, men det var godt å høre at noen i det minste ikke trakk den negative slutninga..
05-01-13, 21:38 | #57 |
Ringskrømt
|
Sv: Foreldrerollen og multitasking