Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Diskriminering ved boligutleie

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-11, 14:21   #41
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Poenget er akkurat det samme. Folk som stiller likt i utgangspunktet, om det er for leie i privathus eller på arbeidsmarkedet skal ikke diskrimineres på grunnlag av A, B og C. Akkurat samme ting.

Men hvilke kriterier har jeg lov til å bruke da? Som arbeidsgiver har jeg lov til å bruke utdanning, realkompetanse, ansiennitet, spesialkompetanse, egnethet for jobben etc. etc. etc. Hvilke kriterier kan jeg bruke som utleier. Er økonomi greit? I så fall så utelukker jeg kjapt sosialhjelpsmottakere, flyktninger, etc. etc. Det syns ikke jeg er greit. Er alder greit? Antall personer i husholdet? Forventet leietid? Hm - høres ut som om jeg er i gang med å sortere likevel.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:22   #42
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Mener du man burde leie ut til den første som melder seg?

Nei første som melder seg mener jeg ikke man bør. Men jeg mener ikke man bør velge ut fra kjønn, etnisitet, sykdom osv. *press repeat*

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:22   #43
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Hvorfor er det ille? jeg er ikke rassist eller har fremmedfrykt. Jeg har mange venner med forskjellige religioner, og kulturvaner uten at jeg syns det er noe annet enn spennende.
Jeg bare vet at hadde jeg eid en bolig med utleiedel, ville jeg ikke leid ut til noen som hadde en kultur som medfulgte sterk matlukt. Godt å spise det , absolutt, men å BO i det, hadde jeg ikke orket. Selvfølgelig kommer andre kriterier først for meg. Som ikke kvelds/nattebråk, sikre betalere, og god kjemi...

Det med islam er kun av personlige grunner. Fordi jeg har sett litt innsiden av aktiv/ekstrem islam, og jeg syns ikke det virker særlig sunt.
Det gjelder selvsagt ikke alle muslimer, jeg har en venninne som er muslim, som ikke er slik. men Det hadde kanskje vært frekt å spørre på en visning hvor mye muslim de er..? hehe. da er det kanskje bedre å stryke dem i det skjulte?

Nei, ser jeg kan misforståes her..

__________________
2003-2008



Sist redigert av SpetakkelRandi : 19-06-11 kl 14:41.
SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:23   #44
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg lover deg, "folk flest" , veldig mange ville overhode ikke har vurdert å leie ut til en "jævla muslim". Fy "#¤% jeg har vært med muslimer på boligjakt og sett hvor for jævlig "ståa" er.

Det spørs vel hvem du tenker på som folk flest. I min omgangskrets ville en sånn sortering være utenkelig, og vi regner oss som relativt vanlige mennesker.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:23   #45
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.530
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Nei første som melder seg mener jeg ikke man bør. Men jeg mener ikke man bør velge ut fra kjønn, etnisitet, sykdom osv. *press repeat*

Men hva mener du man kan legge til grunn da?Loddtrekning?

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:24   #46
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Poenget er akkurat det samme. Folk som stiller likt i utgangspunktet, om det er for leie i privathus eller på arbeidsmarkedet skal ikke diskrimineres på grunnlag av A, B og C. Akkurat samme ting.

Men man stiller ikke likt. Noen kriterier vil det alltid være. Både på arbeidsmarkedet og privat.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:27   #47
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Nei første som melder seg mener jeg ikke man bør. Men jeg mener ikke man bør velge ut fra kjønn, etnisitet, sykdom osv. *press repeat*

Press repeat?

Sorry, klarte ikke helt å se hvor du sa det var greit å ikke leie ut til folk med hund, men ugreit å ikke leie ut til kvinner. Jeg leste deg som om ingen skulle sorteres unna i det hele tatt, og det synes jeg er en utrolig pussig mening, og umulig å leve etter.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:27   #48
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Men hvilke kriterier har jeg lov til å bruke da? Som arbeidsgiver har jeg lov til å bruke utdanning, realkompetanse, ansiennitet, spesialkompetanse, egnethet for jobben etc. etc. etc. Hvilke kriterier kan jeg bruke som utleier. Er økonomi greit? I så fall så utelukker jeg kjapt sosialhjelpsmottakere, flyktninger, etc. etc. Det syns ikke jeg er greit. Er alder greit? Antall personer i husholdet? Forventet leietid? Hm - høres ut som om jeg er i gang med å sortere likevel.

Økonomi, eller betalingsevne må vel være et av hovedkriteriene man vektlegger når man leier ut? Er du ikke enig?
Men selv om kommunen betaler så er jo mange leieboere fortsatt ikke velkommen, og det er ikke fordi de ikke betaler (for kommunen må jo være meget trygge mtp betaling) men fordi de ofte er en type mennekser som folk aller helst ikke vil ha nær seg, særlig ikke i sin egen bolig. For de aller aller fleste har masse fordommer mot folk som mottar sosialhjelp og får bolig betale av kommunen. Og fordi både samfunnet, og folk som privatpersoner diskriminerer mot disse folkene så blir situasjonen aldri bedre. Og det er trist.

Men denne diskusjonen vil aldri bli fruktbar for meg for jeg godtar aldri at folk forsvarer hvorfor de diskriminerer og da vil dette bli en slik tråd kjenner jeg der jeg bare blir sintere og sintere og etterhvert usaklig og stygg. Derfor trekker jeg meg nå.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:28   #49
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

og ja, jeg mener det er en rett som privat boligeier å velge ut hvem man ønsker å leie ut til, særlig hvis man bor i boligen selv.
Er det kanskje "slemt" å gå etter kjemi også da? Det er jo ofte slik det er, man leier ut til den man føler best kjemi og har best magefølelse med, på visning?

Husker det var en diskusjon her for en stund siden om en artikkel om en dame med hund som klaget over at hun ikke fikk bolig pga ingen ville leie ut til en med hund.. Da var det heftig diskusjon her om folk som sa: "selvfølgelig vil vi ikke leie ut til en med dyr/hund, fordi det lukter, bråker osv!" Det er jo like mye diskriminering det da?

og ja, hva med alenemødre, jeg syns ikke det er rettferdig at man ikke vil leie ut til alenemødre kun pga det, men det er nå sånn det er...

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:35   #50
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.184
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Nå er det jo slik at kommunen og boligbyggelag har utleie også, så jeg mener at folk selv får bestemme hvem de vil ha i hus. Noen vil ha ditt og noen datt. Personlig ville jeg brydd meg mest om kjemi, referanser og ingen festing. Så får de være gule, blå, alene, røykende (ute) med hund for alt jeg bryr meg.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:36   #51
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.184
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Ja, og hvis de skal lage eksotisk mat må jeg få smake.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:42   #52
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Stakkars de som røyker.. tenk hvor de blir diskriminert nå til dags...

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:49   #53
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Det er forskjell på røyking og hundehold sammenlignet med etnisitet og religiøs overbevisning, SpetakkelRandi. Jeg synes den type sammenligning blir helt søkt.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 15:14   #54
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Ja, og hvis de skal lage eksotisk mat må jeg få smake.

Definitivt

  Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 15:33   #55
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Hadde jeg ikke kunne få velge hvem som skulle bo i huset mitt så hadde jeg ikke leid ut, enkelt og greit. Når man selv bor i samme hus vil man helst ha noe som man ikke risikerer brenner hele greia ned, eller er narkomane og lar speøytespissene flyte eller har så mye fester at verken en selv, ungene eller naboene får sove. Man vi heller ikke ha en som uttrykker frykt for at mannen skal drepe henne. Trist, men veldig sant.

Personlig så har vi både hatt hunder og røykere i hus flrsi vi likte personen godt nok til å akseptere. Hun ene var til og med sosialklient. Jeg bryr meg ikke om religion heller, og det hadde kostet meg null å leie ut til muslimer, så lenge det var mennesker som jeg var på bølgelengde med, og som jeg følte a) ville betale leien, b) behandle leiligheten fint og c) ikle bråke for mye.

Så jeg siler, og skjemmes ikke over å si det. Men ikke etter sosial status, hudfarge eller religion. Det finnes idioter innen alle sosiale lag, religioner og hudfarger, og jeg vil ikke ha idioter i hus.

Og Smilet, jeg har ikke problemer med kvinner som kommer fra krisesenteret. Men jeg hadde ikke hatt mage til å ta inn en som var truet på livet. Det er veldig trist, men dessverre også sant. Jeg kunne ikke risikert sikkerheten til mine egne barn. Å si at det sjelden skjer noe er nok veldig sant. Men det gjør det også veldig sant når det gjelder feks å kjøre bil. Likevel sikrer man seg for det som kan skje likevel.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 15:56   #56
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.543
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Når jeg og xen skulle finne oss leilighet, så valgte jeg å opplyse alle som ringte hvor han var i fra, rett og slett fordi jeg vet at endel er skeptiske til afrikanere. Alle sa selvsagt at det ikke spilte noen rolle, og det var ikke så veldig vanskelig å få leilighet heller.

Ble litt nysgjerrig nå - gikk det like greit når han skulle leie alene, uten norsk kone?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Vi kontaktet folk som selv annonserte.

Jeg har vært over ti år på leiemarkedet, som leietaker, og jeg har alltid hatt annonse selv når jeg har søkt etter leilighet. Jeg lærte fort at de fleste utleiere aldri annonserer med ledig leilighet for de vil ikke ha femti henvendelser.
Siden har jeg vært utleier selv i noen få år, og vi plukket ut leietakeren etter å ha fulgt med på ønskes leid-annonser i et par uker. Og ja, vi ønsket som alle andre en person med fast inntekt og lavt støynivå.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Økonomi, eller betalingsevne må vel være et av hovedkriteriene man vektlegger når man leier ut? Er du ikke enig?
Men selv om kommunen betaler så er jo mange leieboere fortsatt ikke velkommen, og det er ikke fordi de ikke betaler (for kommunen må jo være meget trygge mtp betaling) men fordi de ofte er en type mennekser som folk aller helst ikke vil ha nær seg, særlig ikke i sin egen bolig.

Vel. Mange leietakere med kommunal garanti er helt ok. Men så har vi dessverre de som gjør at man skyr hele gruppen. Ja, kommunen betaler. Men så risikerer man å få folk med lav bo-evne rett og slett, som kanskje ødelegger leiligheten. Ja, man får det nok erstattet av kommunen, men det krever at man dokumenterer og legger inn krav osv. Som utleier orker man ikke slikt styr, så man skyr unna hele gruppen "kommunale leietakere". Man vil leie ut og ha det enklest mulig, dvs at husleien kommer når den skal, og at leiligheten er i samme stand når leietakeren flytter ut igjen.

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Stakkars de som røyker.. tenk hvor de blir diskriminert nå til dags...

Ja, det er i grunnen litt sant. Å være røyker gjør det vanskelig å få leid, jeg merket det selv siden jeg røkte på den tiden jeg var på leiemarkedet.

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Hadde jeg ikke kunne få velge hvem som skulle bo i huset mitt så hadde jeg ikke leid ut, enkelt og greit.

Jepp. Hvis man ikke selv kan leie ut til hvem man vil, så er alternativet rett og slett å la være å leie ut.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 16:18   #57
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg låner ikke bort bilen min til hvem som helst heller. Dere skulle bare visst hvor diskriminerende jeg kan være:P

Asså - låne ut bilen??? Det er noe helt annet altså. Man låner IKKE UT BILEN SIN!

  Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 16:24   #58
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Herregud, tenk om dette skulle være gjeldene regel for samfunnet og for oss ellers i livet også? Jo, det er diskriminering, ren skjær diskriminering hvis man siler ut folk på grunnlag av alder, kjønn, etnisitet, psykisk sykdom eller what have you not. Og som hovedregel skal vi IKKE diskriminere, ikke som individer, ikke som arbeidsgivere eller som samfunnsborgere forøvrig.

Sorry men jeg ser konsekvensen av slike holdninger som utrykkes her og de er STYGGE. Vi skal være glade for at vi har et forholdsvis sterkt diskrimineringsvern her til lands. En hovedregel for alle bør være å jobbe med å kvitte seg med alle stygge fordommer en måtte sitte med å vurdere alle, om de måtte være tidligere narkomane, asylsøkere, enslige mødre / fedre, psykisk syke osv osv.

Det denne tråden viser er jo at folk diskriminerer, bare at de forholder seg til loven og ikke skriver hvem som er uønsket i annonsen.

Det er ikke så lenge siden det stod "no blacks, no Irish, no dogs" i boligannonser i UK, her i landet stod det vel at man ikke ønsket nordleninger som leieboere. Kanskje de samme holdnigene er der i dag også, bare at vi har et annet "sorteringsgunnlag" og et lovverk som forhindrer at man kan spesifisere hvilke segmenter av befolkningen som er uønsket?

Joda, man kan vri det denne veien også, og si at de som leier ut diskriminerer. Jeg er helt sikker på at de fleste som vi har måttet si nei til her, har en eller annen grunn de kunne sagt at vi sikkert diskriminerte på. Det være seg husdyr, røyking, singel, unge, gamle, etc. Sikkert noen som kunne antatt at de ble valgt bort pga klær også...

Poenget er at vi kun kan velge en blant mange, og da er det dessverre slik at noen blir stående igjen.

Jeg er veldig glad vi faktisk kan velge fritt jeg, og vi ville nok neppe leid ut om vi ikke kunne. Det er snakk om mennesker som skal bo tett på oss, i vårt hus.



Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Hjelpes, du mener seriøst at "man må få leie ut til hvem man vil"? Så vi skal tilbake til tider der man kan åpent diskriminere og bare si det som det er, vi ønsker "ingen svartinger", "ingen alenemødre", "ingen alkiser" osv.
Folk diskriminerer jo allerede mot mange grupper mennesker, men at det skal være greit å gjøre det er jo bare helt for jævlig. Takk og pris at samfunnet kommet dithen at lovverket i alle fall forhindrer at folk helt åpent kan sortere mennesker de ønsker velkommen.

Hvordan mener du at det skal foregår da? Her kommer det flere ti-talls mennesker på visning, og vi har ikke plass til alle. Hvordan skal vi da velge ut hvem?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg lover deg, "folk flest" , veldig mange ville overhode ikke har vurdert å leie ut til en "jævla muslim". Fy "#¤% jeg har vært med muslimer på boligjakt og sett hvor for jævlig "ståa" er.

Jeg synes det blir for enkelt å dra det rasistkortet. Jeg har inntrykk av at man uansett blir dømt i situasjoner hvor man må¨velge blant flere mennesker, og det er en eller flere muslimer eller andre med annen religion i gruppa, og man ikke velger denne. Man skal liksom få dårlig samvittighet for å ikke ha valgt denne personen, selv om man faktisk ikke la religionsforskjellen til grunn for valget.

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Stakkars de som røyker.. tenk hvor de blir diskriminert nå til dags...

Vi har røykeforbud i sokkelen, men vi spør ikke folk om de røyker, og vi utelukker ikke folk pga røyking. De får bare beskjed om at om de røyker, så må de gå ut. Ikke møtt motstand på det hittil, og vi har hatt noen røykere boende her.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 17:02   #59
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Jeg synes det er sterkt beklagelig at muslimer eller mørkudete har problemer med å få leid en bolig bare fordi de er muslimer eller mørke i huden, men fra der og til å si at man er rasist eller driver diskriminering når man har preferanser for hvem man leier ut til, er noe stort vås.

Selvsagt har man typer av leietakere man foretrekker og selvsagt skal man få bestemme selv hva disse kriteriene skal være. Vi valgte bevisst vekk alle førsteårsstudenter da vi leide ut vår hybel sist, fordi vi bor såpass langt unna sentrum at erfaring tilsier at unge studenter vil flytte nærmere byen så raskt de kan. I stedet valgte vi en eldre student som ville flytte vekk fra sentrum og nærmere skolen. Fint for oss, fint for ham, synd for de 100 som fikk avslag.

For meg er det en selvfølge å "diskriminere" når jeg skal velge én blant veldig mange interesserte, og da diskriminerer jeg til fordel for leietakere som jeg tror vil bo lenge, betale leien punktlig, oppføre seg ordentlig og ta vare på boligen. Jeg er ikke en offentlig instans, og ingen har krav på å kunne leie hos meg. Jeg bestemmer, og slik skal det også jammen være. Alternativet er å la leieenheten stå tom.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 18:12   #60
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men hvis vi skal få lov til å diskriminere på boliggmarkedet, hvorhvor ikke i arbeidslivet også? Mener du at det er greit å diskriminere på boligmarkedet siden du sier det du gjør? Er det greit at en utlending skal diskrimineres ved søk av bolig men ikke når de søker jobb? For slik jeg forstår det du sier er det greit å sortere et sted men ikke på andre.

Man ansetter heller ikke noen man tror ikke vil gjøre jobben sin eller stjele fra kontoret.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg lover deg, "folk flest" , veldig mange ville overhode ikke har vurdert å leie ut til en "jævla muslim". Fy "#¤% jeg har vært med muslimer på boligjakt og sett hvor for jævlig "ståa" er.

Nei, muslimer har dessverre et litt broket rykte. Det er dumt. Det er vel delvis fordi endel setter likhetstrekk mellom muslimer og fundamentalister.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Nei første som melder seg mener jeg ikke man bør. Men jeg mener ikke man bør velge ut fra kjønn, etnisitet, sykdom osv. *press repeat*

Ideelt sett ikke. Men det er litt vanskelig å definere grensen mellom fordommer og anvendt statistikk av og til. Dette kan man til en viss grad få klarhet i ved å snakke med potensielle leietakere istedenfor å sette inn en annonse hvor man utelukker store grupper.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes det er sterkt beklagelig at muslimer eller mørkudete har problemer med å få leid en bolig bare fordi de er muslimer eller mørke i huden, men fra der og til å si at man er rasist eller driver diskriminering når man har preferanser for hvem man leier ut til, er noe stort vås.

Selvsagt har man typer av leietakere man foretrekker og selvsagt skal man få bestemme selv hva disse kriteriene skal være. Vi valgte bevisst vekk alle førsteårsstudenter da vi leide ut vår hybel sist, fordi vi bor såpass langt unna sentrum at erfaring tilsier at unge studenter vil flytte nærmere byen så raskt de kan. I stedet valgte vi en eldre student som ville flytte vekk fra sentrum og nærmere skolen. Fint for oss, fint for ham, synd for de 100 som fikk avslag.

For meg er det en selvfølge å "diskriminere" når jeg skal velge én blant veldig mange interesserte, og da diskriminerer jeg til fordel for leietakere som jeg tror vil bo lenge, betale leien punktlig, oppføre seg ordentlig og ta vare på boligen. Jeg er ikke en offentlig instans, og ingen har krav på å kunne leie hos meg. Jeg bestemmer, og slik skal det også jammen være. Alternativet er å la leieenheten stå tom.



Så får man heller være litt bevisst hva det er som gjør at man foretrekker en fremfor en annen. Men når man skal leie ut en del av huset sitt, skal man bo ganske tett innpå folk. Det er klart det er viktig at man ikke har for mange verdier på kollisjonskurs.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no