Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

600 gram margarin på 4 dager ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-09, 17:15   #41
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 600 gram margarin på 4 dager ...

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Smurfine - jeg lever lavkarbo. I ekstremklassen. Det betyr at jeg ikke rører sukker, korn, grønnsaker som vokser under bakken eller frukt i noen form noen gang. Til gjengjeld spiser jeg så mye jeg gidder og ønsker av grønnsaker, nøtter, frø, egg, fisk, kjøtt, fløte, rømme, majones, en del typer bær, rødvin osv. Og jeg spiser meg mett - god og mett. Og er aldri sulten. Og sover bedre, har mer energi osv. Jeg kan spise kake og sjokolade også - men sukkerfrie typer. Altså må kaker og sånt lages selv. Hvilket er en fordel - jeg spiser null halvfabrikata og ser ikke noe til alle disse skumle stoffene som er i en del mat.

Det er ikke nødvendig å ta det på langt nær så langt for de aller, aller fleste der ute. Det er viktig å si da.

For de aller fleste vil et kosthold uten raske karbohydrater være nok til å få store endringer. Det viktige er å få kontroll på blodsukkeret og å legge fra seg skammen. Har man et skikkelig problem med overspising og mat som bestevenn så er det ikke bare å ta seg litt sammen - det må litt mer til. Men det er fullt mulig da.

Mamma hadde satt seg på bakbeina om jeg hadde foreslått noe slikt. Kanskje det er mulig for meg å ringe hennes fastlege og be ham foreslå noe for henne? Blir det i såfall anonymt?

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 18:33   #42
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: 600 gram margarin på 4 dager ...

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Mamma hadde satt seg på bakbeina om jeg hadde foreslått noe slikt. Kanskje det er mulig for meg å ringe hennes fastlege og be ham foreslå noe for henne? Blir det i såfall anonymt?

Det vil nok være et bortkastet tellerskritt.

Er det kostholdet jeg har hun ville reagert på? Hun trenger slettes ikke spise sånn. Det er ekstremistløsningen for oss med ekstremistproblemene.

Det hun trenger er antagelig bare noen justeringer i riktig retning så ser hun fort resultater. Men det må jo være en plan i justeringene da slik at hun får styring på blodsukkeret.

  Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 21:42   #43
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 600 gram margarin på 4 dager ...

Ja, det ville vært kostholdet hun hadde nektet å følge. Hun pleier å si: "Jeg har prøvd alt som finnes, men ingenting hjelper på meg". Jeg tror at dersom hun hadde sluttet å spise de store måltidene, og begynt med små og ofte måltider, samt redusert fett og sukkermengden, at det ville blitt bedre ganske straks. Hun drikker 3 liter Cola Zero om dagen, og påstår at det er det samme som å drikke 3 liter vann, fordi det ikke er sukker eller kalorier i zero. Blir oppgitt jeg, men samtidig skulle jeg ønske hun klarte å endre kosthold...

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 08:17   #44
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: 600 gram margarin på 4 dager ...

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Ja, det ville vært kostholdet hun hadde nektet å følge. Hun pleier å si: "Jeg har prøvd alt som finnes, men ingenting hjelper på meg". Jeg tror at dersom hun hadde sluttet å spise de store måltidene, og begynt med små og ofte måltider, samt redusert fett og sukkermengden, at det ville blitt bedre ganske straks. Hun drikker 3 liter Cola Zero om dagen, og påstår at det er det samme som å drikke 3 liter vann, fordi det ikke er sukker eller kalorier i zero. Blir oppgitt jeg, men samtidig skulle jeg ønske hun klarte å endre kosthold...

Det er vondt å se at noen du er glad i ikke greier å ta vare på helsa si. Kanskje det hjelper om du greier å vise henne at du har respekt for henne og er glad i henne slik hun er - det er kun det at du vil beholde henne på denne siden av evigheten litt lenger som gjør at du vil fortelle om det?

Eller du kan jo bake noen lavkarbokaker neste gang hun kommer og presentere henne for maten hjemme hos deg så ser hun hvor mye god mat det er og blir kanskje litt oppmuntret til å prøve etterhvert?

Problemet med mye diettmat er at den er veldig fettfattig. Fett i maten smaker godt, derfor er diettmat gjerne litt blek. Lavkarbovariantene er ikke fettfattige dermed smaker maten mye bedre.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no