Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-10, 11:27   #41
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Norsklæreren min på gymnaset opplevde at ei kristen jente i klassen nekta å lese "Sangen om den røde rubin" av Agnar Mykle.
Sex utenom ekteskap var rett og slett moralsk forkastelig og ho skulle ha seg frabedt å få hjernen kontaminert av sånt umoralsk søppel
Resten av klassen leste den, men ho fekk til slutt lov til å lese ei anna bok. Og så fekk ho gå på gangen når klassen diskuterte boka.
Dette var på midten av 90-tallet.

Utrulig kor masse bråk litt fantasi i ei bok kan lage.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:28   #42
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

I himmelen skal jo alt berre vere godt, og det passar ikkje med Nangijala. Kanskje Nangijala kan vere eit bilde på skjærsilden?
Nangilama som dei kjem til heilt på slutten av boka kan kanskje samanliknast med Himmelen i den kristne trua.

Jeg er troende og har ikke noe problem med verken Nangijala eller Nangilima eller hva som helst. Det viktigste er et håp om at det er noe der etter døden for min del. Den tanken er god å tenke på.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:29   #43
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Norsklæreren min på gymnaset opplevde at ei kristen jente i klassen nekta å lese "Sangen om den røde rubin" av Agnar Mykle.
Sex utenom ekteskap var rett og slett moralsk forkastelig og ho skulle ha seg frabedt å få hjernen kontaminert av sånt umoralsk søppel
Resten av klassen leste den, men ho fekk til slutt lov til å lese ei anna bok. Og så fekk ho gå på gangen når klassen diskuterte boka.
Dette var på midten av 90-tallet.

Utrulig kor masse bråk litt fantasi i ei bok kan lage.

Stakkars jente tenker jeg da... for et liv når man skal tenke slik.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:37   #44
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

En veldig bra bok og ungene vil sikkert like den.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:40   #45
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jepp, men når den leses på skolen kan man jo ikke se an?

Aj, jeg tenkte visst på hjemmebane jeg nå, tenkte helt feil. Men foreldrene fikk uansett med seg en lapp der de kunne takke nei til at denne boka skulle leses for deres barn, så medbestemmelsesrett hadde de jo. Men jeg tror de aller fleste 8-åringer takler denne boka helt fint. Mange har nok spørsmål og vil prate om det hjemme, og da bør jo foreldrene kunne diskutere med dem. Jeg og eldste prater endel om døden, døden fascinerer henne veldig og hun liker kirkegårder og snakker om "morfar i himmelen" (min far døde ganske ung så hun har aldri truffet ham). Denne boka har jo en litt annerledes døden-vinkling, men eventyr er eventyr og det skjønner jo de fleste barn i den alderen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:51   #46
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.637
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men er det bare jeg som ser at starten på boka er vel mye for sarte sjeler?

:sart sjel:

Nei.

Sitat:

Brødrene Løvehjerte er hulkevakker, selv om jeg syntes barn-som-dør-tematikken var smertefull å høre om som liten. Jeg er nok mer av en realist enn en drømmer, og det som satt igjen av boka etter at jeg hørte den første gang, var beskrivelsene av Kavrings sykeleie og død, snarere enn det fantastiske landet Nangijala. Jeg kom liksom ikke over at han (og Jonatan) faktisk døde.

:gjentar:

Nettopp derfor mener jeg det er en god ting at læreren "advarte" foreldrene på forhånd. Jeg mener likevel at boka kan leses på 2. trinn, dersom man kjenner elevene sine godt og tar seg tid til å ha noen gode samtaler om temaene i boka.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:52   #47
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.637
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Det eneste jeg kan se for meg som et "problem" er dersom et av barna står midt i en situasjon der temaet er veldig aktuelt. Er det sykdom og død som preger livet deres hjemme akkurat nå så kanskje det ikke er rette tidspunktet for boka. Synes det er fint at de spør og at foreldre kan gi beskjed. Ellers er jeg mot at foreldre kan "sensurere" hva som blir lest på skolen av skjønnlitteratur.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:57   #48
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Vi begynte på å lese den høyt for Knotten, vet ikke helt hvorfor vi stoppet opp. Jeg hulket meg gjennom første kapittel, :hormonellTM: mens Knotten som er over snittet opptatt av døden for tiden ikke lot seg affisere noe videre.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 12:05   #49
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.041
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Jeg sier ikke at det er galt å lese den boka for 2. klasse. Det jeg vet at den ble for mye for meg da jeg forsøkte meg som barn, men jeg er ekstremt langt over gjennomsnittlig sensitiv når det kommer til slikt. Det hadde føltes som en sosial katastrofe å sitte i klasserommet og storhulke som 8-åring.

Snuppa ser ut til å slekte på meg når det kommer til slikt. Hun griner av alt.

Poenget mitt er at det kan være andre enn kristne grunner til at man har innsigelser mot denne boka.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 12:11   #50
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.172
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Poenget mitt er at det kan være andre enn kristne grunner til at man har innsigelser mot denne boka.

Helt klart. Derfor synes jeg det er greit at læreren "varsler" foreldrene på forhånd. Greit å være klar over veldig sensitive barn, eller barn som lever midt oppe i noe av tematikken (sykdom og død hos barn, eller selvmord, for den del).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 12:25   #51
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Vi lever med tematikken med meg som uhelbredelig kreftsyk. Jeg tenkte nå som denne tråden kom opp at kanskje jeg skal lese denne boka med jenta mi på nesten 10 år. Vi fokuserer på håpet om at jeg skal leve i mange år med kreften, men at jeg vil dø av den en gang. Så fra vårt ståsted så kan den boka være et fint utgangspunkt for samtale om temaet hvis det er det min datter snakker om. Jeg tror jeg vil la henne snakke og spørre litt åpne spørsmål.

Tror jammen jeg skal ta fram den boka jeg Om hun kan tenke at mamma kanskje er i Nangijala eller Nangilima eller himmelen den dagen jeg ikke er her mer så tror jeg det er en fin tanke, og vi skal møtes igjen en gang. Det er også HÅP som man kan leve videre med. Da tror jeg sorgen kan bli lettere å bære.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no