Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-11, 16:27   #41
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Vi bodde jo midlertidig, i påvente av boligen vi har nå, hos mamma. Burde jeg ha krevd støtte fra henne da jeg flyttet ut, tro?

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:31   #42
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Jeg har forresten en 17-åring. Han får stipend nå som han går på videregående og har derfor også fått ansvar for innkjøp av egne klær + skoleutstyr etc. Jeg pusher også veldig på at han bør ha en fordelingsnøkkel og spare hver måned. Men han betaler ikke husleie her hjemme. Det er måte på hvor mye man kan få ut av stipendet også.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:33   #43
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.797
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Min sekstenåring får bare utstyrsstipend, som kun dekker utlegg til skole-PC-en. Så det er litt drøyt å forlange noe husleie av han.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:33   #44
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.543
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

.....


Sist redigert av -ea- : 22-02-17 kl 16:19.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:37   #45
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Om sønnen min flytter ut for å kreve penger via NAV, så bruker jeg opp arven hans før jeg dævver.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:40   #46
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.444
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Jeg fikk ikke ei krone av mine foreldre da jeg flyttet hjemmefra mens jeg gikk videregående, og det kunne heller ikke falt meg inn å be dem om noe heller.

Synes dette høres helt vilt ut, jeg.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:47   #47
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Det vert vel litt feil å skulde på nav i den saka her? Dei må jo utøve dei lovene som finns, som i dette tilfellet er Barnelova og paragrafane 67 og 68. Nevnte lov er dessutan frå 1981, så det er jo ikkje akkurat noko nytt det her. Men, svært sjelden at nokon nyttar seg av dei paragrafane på den måten.

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:48   #48
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.530
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Her er det ikke uvanlig å flytte på hybel for å gå på videregånde. Kan man da melde flytting og ha krav på 8000,- i "lommepenger" i tilegg til borteboerstipendet på 3700,- pr. mnd.?
Siden loven er fra -81 bør den ha tilbakevirkende kraft, og mine foreldre skylder meg mange penger. Jeg fikk 200,- pr. uke når jeg bodde på hybel.
Det kan ikke være mulig......

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs

Sist redigert av amo : 10-01-11 kl 17:23.
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 16:54   #49
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.963
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie



Ok, jeg tar forbehold om at jeg kanskje en dag setter latteren fast i halsen, men hallo. Dette ER bare latterlig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 17:16   #50
Silje sol
Aktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 292
Silje sol er litt kulSilje sol er litt kul
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Her er det ikke uvanlig å flytte på hybel for å gå på videregånde. Kan man da melde flytting og ha krav på 8000,- i "lomepenger" i tilegg til borteboerstipendet på 3700,- pr. mnd.?
Siden loven er fra -81 bør den ha tilbakevirkende kraft, og mine foreldre skylder meg mange penger. Jeg fikk 200,- pr. uke når jeg bodde på hybel.
Det kan ikke være mulig......

Ja, tilbakevirkende kraft hadde vært fint! Jeg fikk ikke ei krone av foreldrene mine da jeg gikk vgs og bodde på hybel. Hvis jeg var heeelt blakk sendte jeg en sms og ba så pent om en hundrelapp.
Venninne mine fikk 2000 kr i mnd til mat, i tillegg til at foreldrene deres betalte strømmen og busskort.
Men jeg klarte meg nå fint på stipendet egentlig, det var vel rundt 6000kr?

__________________
Jente 07 & gutt 09.
Du kommer sikkert til å gjøre mye dumt, men gjør det med begeistring!
Silje sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 17:21   #51
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.530
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Da jeg gikk på vgs. var borteboerstipendet behovsprøvd, og minstesatsen var 1400,- pr. halvår. Foreldrene mine betalte hybel 500,- pr.mnd. og jeg fikk 200,- som skulle dekke reise og mat. Dette var før mobil var allemanseie, så jeg måtte bruke kr. 2,- for å ringe hjem om torsdagene.
Da bror min som er fødd i -75 begynnte på videregånde, ble borteboerstipendet likt for alle mener jeg.
Wow, jeg er gammel.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 17:28   #52
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

åhåååå så arveløse mine skal bli om de gjør dette mot oss!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 17:34   #53
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Du får ikke borteboerstipend hvis du ikke bor borte altså. Det vil jo falle bort hvis du melder flytting?

__________________
Du vet du har sittet for lenge ved PC'en,
når du dobbeltklikker tampongen opp i...
Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 17:37   #54
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Dette er jo helt latterlig. Tipper denne loven kommer til å bli endret.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 17:49   #55
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Saken her er hårreisende, men det må da ligge mer til grunn enn det vi leser?

For å snu litt på saken (og avspore litt ). Jeg jobber av og til med ungdommer som ikke kan bo hjemme under videregående utdanning på grunn av psykisk syke og/eller rusmisbrukende foreldre. Disse ungdommene må gjennom litt av en mølle for å i det hele tatt få penger til å klare seg. Lånekassen gir de ikke stønad fordi foreldrene har forsørgerplikt, de tør ofte ikke kreve penger av foreldrene (med støtte fra psykolog/behandler/barnevern) av redsel for å ødelegge forholdet til de en gang for alle og NAV får de ikke støtte fra da de er under utdanning. Disse ungdommene kan førsørges av barnevernet, men da store summer er overført fra barnevernet til NAV for at NAV skal forsørge disse ungdommene har ikke de rammer til å bistå lenger. Det ender ofte med at de for å greie å forsørge seg selv krever bidrag fra foreldrene. Det er heller ikke greit. Heldigvis har Lånekassen myket opp reglene litt og gir i flere tilfeller fullt stipend og borteboerstipend til disse ungdommene i større grad nå enn tidligere. Det skal ikke være enkelt.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 18:06   #56
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.839
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Saken her er hårreisende, men det må da ligge mer til grunn enn det vi leser?

For å snu litt på saken (og avspore litt ). Jeg jobber av og til med ungdommer som ikke kan bo hjemme under videregående utdanning på grunn av psykisk syke og/eller rusmisbrukende foreldre. Disse ungdommene må gjennom litt av en mølle for å i det hele tatt få penger til å klare seg. Lånekassen gir de ikke stønad fordi foreldrene har forsørgerplikt, de tør ofte ikke kreve penger av foreldrene (med støtte fra psykolog/behandler/barnevern) av redsel for å ødelegge forholdet til de en gang for alle og NAV får de ikke støtte fra da de er under utdanning. Disse ungdommene kan førsørges av barnevernet, men da store summer er overført fra barnevernet til NAV for at NAV skal forsørge disse ungdommene har ikke de rammer til å bistå lenger. Det ender ofte med at de for å greie å forsørge seg selv krever bidrag fra foreldrene. Det er heller ikke greit. Heldigvis har Lånekassen myket opp reglene litt og gir i flere tilfeller fullt stipend og borteboerstipend til disse ungdommene i større grad nå enn tidligere. Det skal ikke være enkelt.

Har også tenkt den tanken.
Høres rart ut. De aller aller fleste har ikke råd til å betale 8000 kr i måneden.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 18:08   #57
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Men hvis foreldrene bare sier nei? Kan monstertenåringen da be nav om bidragsforskudd og så kommer nav og tar penger?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 18:17   #58
Torill
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1
Torill har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Tenk dere hvordan det er å sitte der som ungdom når foreldre setter en sum på hvor mye DU er verdt som barn... Det er MASSE som ligger bak denne historien... og det er TRAGISK at forledrene faktisk går til pressen med dette for å få støtte... Tenk på datteren og hvordan det er å være henne nå... hva om det var DEG??
Det gikk ikke noe galt i oppdragelsen, men det har med oppdragerne å gjøre....
Tenåringen har IKKE flyttet ut fordi det er *kult* - det ligger tragiske forhold bak dette. Jeg kan uttale meg fordi jeg er familie i denne saken og kjenner fakta. Tenåringen kommer - mot sin vilje og lyst - ta til motmæle i denne saken. Husk - en sak HAR TO SIDER!

Torill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 18:23   #59
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Min mor truet med å pælme ut min kjære, men akk så rotete, bror da han var 16, men pipen fikk en annen lyd da hun fikk vite at h u n måtte forsørge han selv om han ikke bodde hjemme også.

  Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 18:29   #60
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie

Nå etter at VG har slått dette opp, vet alle Norges ungdommer om dette, lurer på hvor mange krav det kommer nå.

Helt hårreisende. Og jeg skjønner ikke hvordan ungdommer kan gjøre dette mot foreldrene så sant de har et godt forhold? Jeg kunne aldri noensinne gjort dette mot min mor, aldri.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
foreldre, leie, nav


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no