Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Romfolkets situasjon

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-07-12, 11:19   #41
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Nei, men det er vel blant annet der jeg tror mange føler litt «harme». At de ser ut til å forvente at de kan få slå opp telt, og få tilrettelagt fasiliteter. Og at det er litt av den holdningen som kommer frem når noen av de blir intervjuet, og blant annet ber om penger for å forlate landet.

Det er jo tydelig at det er problematisk å finne en riktig måte å håndtere dette på, og at mange - både politikere og politi, synes det er vanskelig.

Hva forventer nordmenn av tilrettelegging? Blir nordmenn arrestert i utlandet skrikes det om at det forventes gode sanitære forhold.
Nordmenn er temmelig kravstore og tror de kan være det i kraft av å være norske liksom. Staten skal fikse alt om vi også trøbler til livet vårt.

Dette mangler disse menneskene.

Mange uttalelser fra mennesker i desperasjon kan høres ille ut og jeg skulle ønske at ikke enkeltuttalelser blir blåst opp og gjort til utsagn som en gruppe skal stemples for. Jeg vet samtidig at forholdene de vil reise tilbake til er så groteskt mye verre enn de som leves under på en camp i Norge at jeg forstår at det er desperasjon ute og går. Jeg tror ikke vi på noe vis klarer å sette oss inn i hvordan det er å bli sett på som mindre verd enn dyr, bli spyttet på på gata og oppleve at det ikke finnes håp.

Tatere i Norge har sagt at de ble født inn i en skjebne hvor alle i utgangspunktet var mistenksomme bare på grunn av opphavet deres. Gjorde de det godt på skolen var det "på tross av herkomst". Tjente de bra med penger mistenkte folk snusk. Hadde de det pent og ryddig hjemme var det nærmest et under. Jeg har sett noe av dette IRL blant folk jeg kjenner og det er skremmende. Likevel er dette bare småtteri i forhold til den hetsen romfolk opplever bare fordi de er romfolk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 11:21   #42
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.259
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Lille Trille, du.

Jeg merker jeg er interessert i å høre hvordan du tenker man kan løse problemene med rasisme rundt romfolket, Hattifnatten. Dette er jo ikke noe vi i Norge klarer å løse uansett. Å la romfolket komme hit for å tigge og pante flasker er jo bare en pisse-i-buksa-løsning, ettersom det ikke tar tak i de grunnleggende problemene. Hva kan da gjøres?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 11:22   #43
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Beklager feil nick. Det gikk litt fort. Skal korrigere.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 11:29   #44
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.259
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Beklager feil nick. Det gikk litt fort. Skal korrigere.

Å. Jeg trodde det var med vilje, jeg. Jeg tok det i hvert fall ikke ille opp.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 11:30   #45
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Interessant å lese det du skriver, Hatti, du har mye kunnskap om emnet, noe jeg har manglet og som er grunne til at jeg ikke vil delta i diskusjoner her eller IRL. Det overrasker meg at folk kan mene så mye uten helt å ha peiling. Å bli møtt med kommentarer om at romfolket har valgt sin skjebne når de forlanger å være reisende og ikke slå rot, opprører meg. Jeg synes det er helt forferdelig hvordan disse menneskene blir møtt, og det gjør meg veldig trist at vi ikke er det spor bedre i Norge. Rike og liksom-opplyste som vi er.

Stemmer det at Romfolket opprinnelig stammer fra India?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 11:35   #46
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.905
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Å. Jeg trodde det var med vilje, jeg. Jeg tok det i hvert fall ikke ille opp.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 11:39   #47
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Romfolket har jo alltid kommet hit nord når sommeren kommer, jeg synes dette har tatt voldsomt av og mener pressen og agurktiden bør ta en stor del av skylda for hvor stort dette problemet plutselig er.

Jeg er enig i at problemet til Romfolket ikke kan løses ene og alene i Norge, men jeg håper Norge kan være en pådriver i europeisk sammenheng til å hjelpe dem til et liv som ikke er i ytterste fattigdom. Som europeere bør vi virkelig være opptatt av det, for i europeisk sammenheng er det ikke normalt at noen skal ha det slik og bli behandlet som undermennesker, krise eller ei.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 11:41   #48
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Jeg vet ikke mye om romfolk, men etter å ha reist i Romania noen ganger har jeg blitt eksponert for forholdene de lever under der og hørt hvordan de omtales og sett hvordan de blir behandlet.

Amnesty skriver litt om det her:
http://www.amnesty.no/aktuelt/flere-...-og-trakassert

En artikkel om romfolk og opphav:
http://www.apollon.uio.no/artikler/2001/tatere.html

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 11:43   #49
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Jeg er som Ramses, jeg kan lite om dette emnet og velger derfor ikke å synse for høylydt. Jeg setter derfor stor pris på innleggene dine, Hattifnatten - de er til opplysning og til ettertanke, og interessante.

Hva jeg får litt vondt av, er tanken om at "alle" syns vi må gjøre noe for å hjelpe disse menneskene, bare det ikke er i vår bakhage...

Fordommer og rasisme, sammen med uvitenhet, er en vond kombinasjon. Jeg trenger ikke gå langt for å finne det heller. Min mor, for eksempel - min mor var ei bittelita dame, med et stort hjerte. Rett som det var kom jeg hjem, og fant en omstreifer i kjelleren, som fikk mat og tobakk, før han forsvant igjen.

Men mor hadde et unntak. Fra jeg var bittelita fikk jeg farte hvor jeg ville - men "taterleiren nedved elva" - den hadde jeg å holde meg langt unna! Så myteomspunnet var denne taterleiren, og disse taterne, at jeg var livredd tatere da jeg var lita.

Som ungdom begynte jeg tenke... Fikk jeg egentlig, noensinne, vite hva en tater var? Det var en vond smak jeg fikk i munnen, da jeg skjønte at tatere rett og slett var folk - folk på godt og vondt.

Seinere fikk jeg jobb innen en kristen organisasjon, drevet på kristne verdier og kristent grunnlag. Vi leide ut rom og lokaler til hvem som helst. En eneste gang opplevde jeg at økonomisjefen kjørte kredittsjekk av de som skulle leie av oss, det var den gangen det skulle være en stor konferanse for reisende - tatere - hos oss. Han stolte rett og slett ikke på at "disse ville gjøre opp for seg."

Naken nød, kombinert med en kultur som ligger så fjernt fra den norske - det er ikke lett å få den på baktrappa og rett i ansiktet.

Hva som kan gjøres for å behjelpe situasjonen? Ikke veit jeg, det veit vel knapt nok noen. Men det minste vi kan gjøre, er å se romfolket som mennesker.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 11:47   #50
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Jeg kjenner jeg synes det er vanskelig å mene noe. Jeg har null problemer med å forstå at om man er fattig og har det trasig, så søker man lykken der hvor det er melk og honning. Og det er det jo i Norge. Samtidig så har jeg heller ikke problemer med å forstå at de som får dette tett innpå seg reagerer. Vi har en stor, fin slette som nærmeste nabo. Jeg hadde garantert ikke likt om den ble bebodd av folk i spikertelt som forsøplet og tigget på dørene, helt uavhengig av situasjonen deres. "Not in my back yard" er noe som de fleste kan relatere seg til...

Jeg tror det de fleste sliter med er vel at det virker som en opplest sannhet at romfolket vil ha det sånn. At de trives med å leve på reise, i midlertidige spikertelt, og med å tigge for livet opphold. At de ikke er egentlige flyktninger, men at det er livsstilen deres, og selvvalgt.

Vanskelig. Som HV sier skal man ikke stakakrsliggjøre. Samtidig så kan de bo heller ikke forvente at man skal lage midlertidige campingplasser med sanitære anlegg der de til en hver tid ønsker å bo.

Men det hele er jo et produkt av vår tid med åpne grenser i Europa. Det går jo ikke bare an å skumme fløten, vi må regne med å få "bunnslammet" også. Og hermetegnene fordi jeg selvfølgelig ikke mener det om menneskene, mer om selve pakken.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 11:48   #51
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Ang. å "løse" problemer med romfolk så forsøkte jo Frankrike seg med masseutsendelse for noen år siden. Det førte til en ganske kritisk situasjon i EU-systemet fordi det så til de grader gikk på tvers av verdier EU er tuftet på.http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3811415.ece

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 11:57   #52
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg tror det de fleste sliter med er vel at det virker som en opplest sannhet at romfolket vil ha det sånn. At de trives med å leve på reise, i midlertidige spikertelt, og med å tigge for livet opphold. At de ikke er egentlige flyktninger, men at det er livsstilen deres, og selvvalgt.

Akkurat i forhold til dette spørsmålet er det viktig med dialog. "Vil ha det sånn" kan det ligge mye i. Hvis man blir sett på som mindreverdig av samfunnet rundt seg så er det kanskje bedre å holde seg sammen med "sine". Hva er et livsmønster som er nedarvet og hvor man ikke ser andre muligheter og hva er "selvvsagt"?

Det er så vanskelig å snakke om valg når ikke valgmulighetene er der og heller ikke forutsetningene for å velge. Jeg tror svært mange romfolk hadde valgt en enkel liten leilighet og en jobb framfor å bo i teltleir dersom de visste at de ble godt behandlet av mennesker rundt seg der de skulle bo. De aller fleste romfolk i Europa er da også bofaste og har vanlige jobber, men mange opplever å måtte skjule sitt opphav og det har jo vist seg også her i Norge at det slettes ikke har vært enkelt å ha bakgrunn fra romfolket.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 12:04   #53
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Men vi er så absurd rike, Nessie, at det ikke er rart at verden forøvrig tenker at vi burde ha noen kroner til overs til dem som ikke har noe. Hadde ikke du tenkt at du burde få noe av dem som er kjemperike, dersom det var dine barn som hadde rottebitt i fjeset, du måtte prostituere deg ukentlig og mannen din aldri fikk jobb fordi de som ansetter folk ikke vil ha en sigøyner, uansett om denne sigøyneren var sånn eller slik?

Her i Norge flyter det av melk og honning, våre fattigste er -relativt sett - steinrike sammenlignet med det meste og de fleste her i verden.

Det er ikke rart i det hele tatt! Og jeg har ikke påstått det heller?

Men jeg tenker bare at dette er et problem som man må prøve finne en løsning på, i et litt større perspektiv. Det er bare det at det er komplisert. Jeg vet heller ikke nok, og jeg vet ikke om mange av romfolket ønsker en type vandretilværelse eller ikke.
Men for barnas og fremtidens skyld håper jeg at det hadde vært mulig snu det, sånn at de slapp leve på samme måte.

Eller skal vi la de komme i hundretalls, campe hvor de vil i noen mnd, tigge, for så dra igjen? Det er vel heller ingen god løsning?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 16:40   #54
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Jeg har ikke løsningen på problemet (overrasket nå? ) men før man beskylder naboene på Årvoll for å være lite rause etc., må man nesten gå grundig i seg selv og tenke på hva man hadde følt om romfolket bosatte seg i ens egen "backyard."

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 19:19   #55
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg vet ikke mye om romfolk, men etter å ha reist i Romania noen ganger har jeg blitt eksponert for forholdene de lever under der og hørt hvordan de omtales og sett hvordan de blir behandlet.

Jeg glemmer ikke da vi var på ferie i Romania for endel år siden. Den verste ferien jeg noensinne har hatt av flere årsaker. Vi dro b.la inn til en større by et godt stykke unna turismen. Etter det klarte jeg ikke nyte ferien.
Jeg tror mange ville fått et mere nyansert syn på romfolket om de hadde vært der.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 19:36   #56
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har ikke løsningen på problemet (overrasket nå? ) men før man beskylder naboene på Årvoll for å være lite rause etc., må man nesten gå grundig i seg selv og tenke på hva man hadde følt om romfolket bosatte seg i ens egen "backyard."

Jeg synes ikke naboene på Årvoll er lite rause. Jeg har stor forståelse for at det er ubehagelig å plutselig ha en campingplass i nabolaget. Nå har jeg oppfattet det som at naboene på Årvoll mest av alt reagerte på at de ble invitert dit og oppfattet invitasjonen som en slags hevn fra den ene tomteeieren som de lenge hadde vært i konflikt med. Det hevdes at romfolket ble brukt som spillbrikker i en konflikt (dette er noe jeg har lest og ikke kan bekrefte). Naboene sier at romfolket i seg selv ikke har plaget dem.

Jeg hadde nok følt det ubehagelig om nabolaget mitt ble en campingplass for fattige mennesker. Jeg ville også opplevd det ganske ubehagelig om kommunen vedtok å lege rusboliger i nabolaget mitt eller om det flyttet inn ferdigsonede pedofile. Ubehaget kjenner jeg og ambivalensen. Samtidig mener jeg at vi i et større perspektiv har lite å klage over. Vi har enn så lenge ikke blitt rammet av den pågående finanskrisen. Det eneste vi plages med er at fattige søker lykken her.

Islendinger har opplevd at boligene deres halverte verdien og at de plutselig ble bankerott. Mange har søkt lykken her til lands. Spanjoler og grekere som har levd greie liv og kanskje har mislikt romfolk i nabolaget sitter nå selv uten nåla i veggen og må søke lykke utenlands.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 19:42   #57
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Men, hva er det riktige å gjøre da?

Jeg tenker jo liksom at det hadde vært best å unngå at de må reise rundt i Europa og tigge, at de må få hjelp «der de er».

Forskjellen på romfolket og feks Islendinger er vel at de ikke kommer i hundretall samtidig, og slår seg ned i en park. Det er kanskje derfor dette blir litt mye for enkelte?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 19:59   #58
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men, hva er det riktige å gjøre da?

Jeg tenker jo liksom at det hadde vært best å unngå at de må reise rundt i Europa og tigge, at de må få hjelp «der de er».

Forskjellen på romfolket og feks Islendinger er vel at de ikke kommer i hundretall samtidig, og slår seg ned i en park. Det er kanskje derfor dette blir litt mye for enkelte?

Hvor "er" de? Romfolk har sjeldent noe "hjem". Sendes de "hjem" så sendes de på gata i et skakkjørt land. De har ikke noe hus eller noen by som venter. Noen har det, men mange har levd som reisende i generasjoner og har ingen ting å bli sendt "hjem" til. Hvilket statsborgerskap de har er gjerne tilfeldig i forhold til hvor de tilfeldigvis er registrert. At vi har få romfolk i Norge kommer delvis av at vi hadde noen temmelig groteske lover mot at de av rasistiske årsaker ikke fikk adgang til riket. Fra tyvetallet og fram til 1956 hadde ikke romfolk adgang til Norge, basert på at de var romfolk.
De som bodde her fikk ekstremt dårlig behandling og ble oppfattet som undermennesker. Mange av de historiene har vi hørt de senere årene og det er hjerteskjærende.

Det at de bor sammen, reiser og camper blir nok oppfattet som "for mye" for enkelte. Det blir noe av samme problematikken som ghettoiseringen i Oslo som også blir "for mye" for mange, noe jeg også hadde vært skeptisk til å flytte inn i.

Jeg tror kanskje noe av det viktigste er å få kunnskap og å bli kjent med menneskene og å tilby jobb til dem på lik linje som det tilbys jobb til lykkejegere fra Polen, Spania og andre land fra sør i Europa. Det er påfallende at det er veldig mye lettere å få seg jobb om man ikke er av rom-avstamning. Det handler for det aller meste om fordommer og intet annet.
Tatere i Norge forteller som sagt også om at stempelet de lever med er et stigma som er vanskelig å bli kvitt selv om vi nordmenn tror at vi er fordomsfrie og tolerante. I de tilfellene er det snakk om mennesker som har vært bofaste og har levd som "oss andre" i 30-40 år.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 20:02   #59
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.


Jeg tror kanskje noe av det viktigste er å få kunnskap og å bli kjent med menneskene og å tilby jobb til dem på lik linje som det tilbys jobb til lykkejegere fra Polen, Spania og andre land fra sør i Europa. Det er påfallende at det er veldig mye lettere å få seg jobb om man ikke er av rom-avstamning. Det handler for det aller meste om fordommer og intet annet.
Tatere i Norge forteller som sagt også om at stempelet de lever med er et stigma som er vanskelig å bli kvitt selv om vi nordmenn tror at vi er fordomsfrie og tolerante. I de tilfellene er det snakk om mennesker som har vært bofaste og har levd som "oss andre" i 30-40 år.

Ja, klart det er fordommer, og det er nok mange uutnyttede ressurser. Men vet vi at det er det de ønsker, å bli registert, få jobb og være i et system som arbeidstaker? Det kan jo umulig være like enkelt å få jobb når man reiser rundt med hele familien over korte perioder?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 20:08   #60
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Ja, klart det er fordommer, og det er nok mange uutnyttede ressurser. Men vet vi at det er det de ønsker, å bli registert, få jobb og være i et system som arbeidstaker? Det kan jo umulig være like enkelt å få jobb når man reiser rundt med hele familien over korte perioder?

Amnesty skriver dette:

[quote] Det store flertallet av Europas rombefolkning ønsker nemlig ikke noe annet enn å få lov til å leve helt vanlige liv, akkurat som alle andre, sier Folkvord.
/QUOTE]

http://www.amnesty.no/aktuelt/flere-...-og-trakassert


Det er nok stor forskjell på hva mennesker ønsker, men at mange ønsker en mer bofast tilværelse har i alle fall stått på trykk flere steder. De fleste romfolk i Europa er jo også bofaste.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no