Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør pårørende/ofre har rett til medbestemmelse om når fanger skal ha permisjon?
Nei, det bør kun være opp til de som bestemmer pr i dag 2 3,23%
Nei, men man bør bli flinkere til å varsle om permisjoner, slik loven i dag tilsier at man skal 27 43,55%
Nei, men de bør ha rett til å bli HØRT, men ikke rett til å bestemme 16 25,81%
Nei, om ofte/pårørende skal bestemme, så blir det for personlig og dermed ikke objektivt 7 11,29%
Ja, de bør ha rett til medbestemmelse fordi permisjon vil gå ut over deres liv 6 9,68%
Ja, de bør ha rett til medbestemmelse fordi en straff er til for å sones og permisjon er et gode 3 4,84%
Ja, annet, forklar 0 0%
Har ingen formening om dette 1 1,61%
Deltakere: 62. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-07, 19:10   #41
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?

Austegard får klagerett

  Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 19:35   #42
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?

Vet ikke hva slags motiv hun har får å klage på permisjon.
Skjønner følelsen hun sitter med, hadde det vært meg som hadde mistet barn i drap ville jeg hatt personen inne på livstid uten noen form for permisjon.

Men, da er det kun MINE følelser som råder og ikke fornuften.

Skal en drapsmann fungere i samfunnet etter endt soning så må de ut i samfunnet underveis i soningen som en del av behandlingen de får i fengselet.
Men selvførgelig etter en viss tid av dommen er sonet, slik som reglene er i dag.

Det man risikerer er at de innsatte blir verre enn bedre.
Total isolasjon i mange år er ikke sundt for den mentale helsen.
Tilvenning til samfunnet igjen litt og litt med strenge regler må til.

Hvor permisjonen skal være og lengden på permisjonen kommer og an på forbrytelsen.
Noen kan kun være i huset til familien sin med meldeplikt fra husets telefon, noen har anstand med seg fra fengslet, slik min mann er med innsatte når de skal noe utenfor fenglsets område.

Et eks.
De fra orderud drapet fikk jo kun noen få timer med familien på julaften første gang.

Uff, dette ble kanskje litt rotete.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 00:21   #43
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?

Opprinnelig lagt inn av Mammatuss, her.

Austegard får klagerett

Jeg skjønner ikke det juridiske i dette. Er det noen som kan forklare? Hvordan kan man ut fra gjeldene regelverk si at moren har juridisk klageinteresse i forbindelse med innvilgning av permisjon?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 12:48   #44
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.353
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?

Jeg mener pårørende må ha rett til å bli hørt, sånn at man slipper sånne situasjoner som Lille Ru fortalte om.

...og så blir jeg helt matt av tanken på å skulle møte igjen sitt barns drapsmann.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 15:20   #45
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?

Jeg synes de bør ha medbestemmelsesrett. Ta banehaiasaken for eksempel. Han drepte hennes datter. Han har sittet inne i 7 år. Skal han få permisjon slik at hun kan møte ham på gata? NEI!!

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 18:33   #46
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Jeg skjønner ikke det juridiske i dette. Er det noen som kan forklare? Hvordan kan man ut fra gjeldene regelverk si at moren har juridisk klageinteresse i forbindelse med innvilgning av permisjon?

Men uavhengig av hva man mener personlig. Hvordan forklarer man det jurdisk, det at moren har fått klageadgang. Skulle gjerne ha fått lest den dommen.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 18:41   #47
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Men uavhengig av hva man mener personlig. Hvordan forklarer man det jurdisk, det at moren har fått klageadgang. Skulle gjerne ha fått lest den dommen.

Det er nedfelt i menneskerettighetskonvensjonen at alle har rett til å føle seg trygge. Om man tar utgangspunkt i det, så finner man sikkert noen lover og regler som man kan bruke til å understøtte at moren til et drept barn har rett til å bidra til hvilke tidspunkt drapsmannen skal få permisjon. Men jeg vet egentlig ikke, altså. :synser:

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 18:56   #48
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bør pårørende/ofre få medbestemmelsesrett til når innsatte får permisjon?

Det er forekommer meg å være et ganske håpløst spørsmål. Men jeg skjønner godt at ofrenes pårørende ønsker å bli varslet om eventuelle permisjoner og gis mulighet til å klage på eventuelle permisjoner også.
Hørte programmet på P4 og et av problemstillingene var om innsatte skulle få permisjon samme helg som avdødes søster skulle konfirmeres, for å kunne gå i sin brors konfirmasjon. Som, om jeg forstod dem riktig, skulle konfirmeres i samme kirke som avdødes søster.
Hvordan skal man kunne gardere seg mot å ikke møte den som har drept ens barn. En dag vil vedkommende bli satt fri. Hvordan skal en da sikre seg å ikke møte vedkommende.

Ada S. Austegard fortalte at hun hadde venner hun pleide å besøke i samme blokk som en av drapsmennene enten hadde familie eller venner. Fikk ikke helt med meg hvordan dette var. Selvsagt er det en kjempebelastning for henne å skulle risikere å møte en av dem. Jeg hadde ikke klart det. Men hvordan kan man sikre seg mot dette. Fins det noen mulighet for å være helt trygg.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no