|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
29-09-17, 09:57 | #41 |
can-jur
|
Sv: En verden med kun plantebasert matJeg er enig både med DD og HV. Veganere er kanskje de sinteste menneskene jeg vet om. Som gruppe. De angriper i flokk og sammenligner det å spise kjøtt med drepe småbarn.
29-09-17, 10:41 | #42 |
Epikur
|
Sv: En verden med kun plantebasert matJeg har aldri møtt deg live, DD, og jeg vil anta at de fredlige veganerne går under irritasjonsradaren til de aller fleste, nettopp fordi de ikke lager så himla mye føss om hva de ikke spiser og hvor onde andre er som spiser kjøtt og fisk og drikker melk.
29-09-17, 20:31 | #43 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: En verden med kun plantebasert matJeg har venner som dyrker og selger mye av det du nevner HV, samt masse annet. Jeg er mektig imponert over hva de klarer å få fram. |
29-09-17, 20:53 | #44 |
|
Sv: En verden med kun plantebasert mat
Og dette kan man jo gjøre uten å spise kjøtt også. Det virker som om mange setter likhetstrekk mellom å ikke spise kjøtt og å spise importert soya og annen miljøuvennlig mat.
29-09-17, 20:53 | #45 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
|
29-09-17, 20:56 | #46 |
|
Sv: En verden med kun plantebasert matJeg omtaler meg bare som vegetarianer her inne, forresten. For jeg orker ikke å måtte forsvare meg, hele tiden. Og det er virkelig hele tiden, hver gang jeg spiser med noen. Eller hvis det kommer opp utenom måltider også. Det er lettere å fremstå som kresen enn vegetarianer, selv om folk himler med øynene da også. Og alt for ofte er det sånn "hvis du gjør ditt, hvorfor kan du ikke gjøre datt da" - som om det å ha tatt et valg krever at man er perfekt på alle andre områder i livet.
29-09-17, 20:58 | #47 |
|
Hvordan dekkes proteinbehovet hos veganere nord for Oslo som ikke spiser soya og importert proteinrik mat? |
29-09-17, 21:02 | #48 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
|
Proteinmangel er omtrent en ikke-eksisterende tilstand, man finner det vel av og til i sultrammede land, men aldri i Vesten. Så og si alt inneholder en dose proteiner. Man finner mye i belgfrukter. Her i huset spiser vi mye bønner, linser og kikerter feks. Proteiner er lett å få i seg. Kjenner mange sportsutøvere (syklister, ultraløpere osv) som lever vegansk uten problemer (og uten proteinpulvere og annet kunstig). En kompis av meg kom på 2. plass i Iron Man, og ei av Norges fremste ultraløpere (Sara Nustad Mauland) har vært veganer i mange år og er personlig trener utenom. Hun skriver endel om kosthold og veganisme på bloggen sin.
29-09-17, 21:02 | #49 |
|
Sv: En verden med kun plantebasert matI min hverdag er det stort sett femti prosent vegetarianere, og ganske mange veganere, rundt meg hele tiden, og jeg opplever ikke egentlig noe frelsing hverken den ene eller andre veien. Vi tilrettelegger for veggis og kjøttis så langt som mulig, men foreslår at man tar med seg matpakke hvis det er vanskelig å bli mett på et vanlig vegetaralternativ. (Og nei, det er ikke bare sandwicher hvor pølsa er tatt bort altså.) Det er ofte sånn at vegetaralternativet er det enkleste også ifht halal og allergier, så det er topp. |
29-09-17, 21:04 | #50 |
|
Vet ikke hva Oslo har med saken å gjøre, det produseres vel ikke soya her uansett? Jeg dekker mitt proteinbehov med egg, melk, ost, korn, bønner og nøtter. Alle disse matvarene finnes, så vidt jeg vet, over alt i Norge.
29-09-17, 21:07 | #51 |
|
Funker dårlig med egg, melk og ost for veganere da. |
29-09-17, 21:10 | #52 |
|
Ja, poeng. Siden hun siterte meg, trodde jeg hun skrev vegetarianere. Lest ikke skikkelig.
29-09-17, 21:13 | #53 |
finner ut av mye
|
Det finnes flere som er basert på kokosolje og ikke inneholder soya, men de inneholder ikke mye protein heller. Kokosnøtter dyrkes jo ikke her til lands så det er jo ikke så mye mer miljøvennlig uansett.
29-09-17, 21:19 | #54 |
Glamorøs
|
De er jo ikke laget for å matche næringsinnhold, bare smak og tekstur-ish.
29-09-17, 21:45 | #55 |
|
Sv: En verden med kun plantebasert matDet med nord for Oslo nevnte jeg fordi det er helt andre forhold for lokal produksjon av proteinrik vegetabilsk mat sør for Oslo enn nord. |
29-09-17, 21:48 | #56 |
|
Ja det der vet jeg selvsagt. Det var det kortreiste jeg lurte på. |
29-09-17, 23:09 | #57 |
Panzerekstremfeminist
|
Sv: En verden med kun plantebasert mathttp://www.dailymail.co.uk/news/arti...de-burger.html
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
30-09-17, 04:13 | #58 |
Travelt opptatt
|
Hasselnøtter vokser nord til Nordland ihvertfall. Men nord for det blir det nok vanskeligere.
Jeg husker første gang jeg kjørte tog gjennom Nederland og så ut på kyr som beitet på flatmark! Det så rett og slett feil ut. Hvordan kunne de bruke dyrebar flat grunn til beite? Tok litt tid før jeg kom på at akkurat flat mark har de nok av. Men jeg tror det er litt den samme greia. Det er fryktelig vanskelig for folk som ikke er oppvokst med hardt klima og bratt terreng å skjønne hvordan livet er når du faktisk utnytter hver eneste lille flekk, inkludert taket og hagen, til å dyrke mat i form av grønnsaker og beitedyr. Denne videoen som viser hva slags terreng færøyingene går i for å få tak i 20 sauer som har vært satt ut på beite sier jo litt: (Kilde: youtube.com) En annen morsom greie er at flere genetiske studier nå viser at ulike befolkningsgrupper er genetisk tilpasset sitt kosthold. Det er forsket mye på inuiter og hvilke gener de har favorisert for å unngå hjertetrøbbel pga mye fett og rødt kjøtt. På Færøyene er det særlig CTD som har skapt store overskrifter. Veganere sier ofte at "proteinmangel er ikke noe problem". For de fleste så stemmer dette. Men for folk med CTD så fører mangel på karnitin (en aminosyre fra rødt kjøtt) til at de dør. I de fleste vestlige land ligger man på en forekomst på ca 1:300 000. På Færøyene har kanskje så mange som 1:300 CTD i større eller mindre grad. I Japan har også en betraktelig større andel av befolkningen CTD. I tillegg finner man ofte arvelig biotinmangel i denne typen befolkninger, og diverse annen genetisk morro. Innavl har selvsagt stor betydning for utbredelsen av slikt, men det er et kosthold rikt på sau, ku og hval som har gjort at folka der ute i havgapet har overlevd med CTD i så lang tid, og det er endringer i kostholdet (mer hvitt kjøtt og importerte grønnsaker) som gjorde at flere ungdommer døde og at man ble oppmerksom på hvor stort problemet var. Jeg sier slett ikke at alle må spise kjøtt fordi noen trenger det. Jeg skulle bare ønske man kunne få større aksept for at menneskeheten lever på vidt forskjellige måter i vidt forskjellige klima og kulturer, og at vi har tilpasset oss genetisk slik at det faktisk ikke er slik at "one size fits all". Klima- og miljømessig tror jeg det aller viktigste vi kan gjøre er å bruke all kunnskapen vi har samlet sammen opp gjennom årene, og gjøre en vesentlig bedre jobb på å tilpasse oss lokale forhold. Et grunnleggende tiltak på den veien er å kvitte oss med importert kraftfor. Da vil det bli produsert noe mindre kjøtt, og kjøttet vil bli dyrere. Men til gjengjeld kan vi igjen begynne å lære oss å tilberede kjøtt som en del av måltidet, ikke som hovedsaken på tallerkenen. Og vi kan bli vesentlig flinkere til å utnytte hele dyret; kraftbein til suppe, blod til pannekaker, og gjerne noe MUK i nye og ne.