Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-12, 14:59   #41
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.671
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Nei, alle mødre får ikke fri rettshjelp, men jammen er det en del.

Men da er det jo fordi de har lav inntekt. Tilsvarende like mange menn med samme inntekt får/hadde fått fri rettshjelp. Grunnen til at flere kvinner får fri rettshjelp etter skillsmisse er at flere kvinner enn menn går ned i stillingsprosent før skillsmissen, sitter med en stilling mindre enn 100% i det de blir skilt og ikke bare kan knipse med fingrene for å få heltidsstilling. I tillegg er det et problem at man i typiske "kvinneyrker" ofte ikke får mer enn noen få prosent stilling samt at kvinner tjener mindre enn menn.

Årsaken til at flere mødre enn fedre får fri rettshjelp er altså manglende likestilling for kvinner. Go figure.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-12, 15:02   #42
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er en dame.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-12, 16:01   #43
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.524
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Joda. Men når det oppstår mønstre som sorterer på kjønn eller i hovedsak sorterer på kjønn så anses de som en ordning og strider med likestillingsloven.

Det var derfor jeg sa "tilfeldig" i gåseøyne. Det skal mye til å bevise at det er en bevisst forskjellsbehandling som går på kjønn når folk har individuelle avtaler.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-12, 16:04   #44
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Joda. Men når det oppstår mønstre som sorterer på kjønn eller i hovedsak sorterer på kjønn så anses de som en ordning og strider med likestillingsloven.

Her:

Takk for info.

Og permisjonsgodtgjørelse utover det staten dekker regnes som lønn eller goder?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-12, 16:06   #45
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det var derfor jeg sa "tilfeldig" i gåseøyne. Det skal mye til å bevise at det er en bevisst forskjellsbehandling som går på kjønn når folk har individuelle avtaler.

Er det ikke omvendt bevisbyrde i sånne saker? At man må kunne vise at så ikke er tilfelle hvis det blir en sak utav det?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-12, 16:28   #46
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Er det ikke omvendt bevisbyrde i sånne saker? At man må kunne vise at så ikke er tilfelle hvis det blir en sak utav det?

Jepp. Dersom de ikke kan bevise at det er andre ting enn kjønn som ligger til grunn så er vurderingen at det da er bevist at det er kjønn.

Og når det er mistanke om brudd på likestillingsloven så har den diskriminerte ansattes tillitsvalgte rett på fullt innsyn i alles lønn - inklusive frynsegoder.

  Svar med sitat
Gammel 03-10-12, 16:47   #47
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Jepp. Dersom de ikke kan bevise at det er andre ting enn kjønn som ligger til grunn så er vurderingen at det da er bevist at det er kjønn.

Og når det er mistanke om brudd på likestillingsloven så har den diskriminerte ansattes tillitsvalgte rett på fullt innsyn i alles lønn - inklusive frynsegoder.

Jeg vet nemlig at det var nok at tillitsvalgte på en av mine arbeidsplasser gjorde oppmerksom på lønnsforskjell mellom kjønn så ble det full gjennomgang.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-12, 16:52   #48
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg vet nemlig at det var nok at tillitsvalgte på en av mine arbeidsplasser gjorde oppmerksom på lønnsforskjell mellom kjønn så ble det full gjennomgang.

Hos oss også. Og alle hemmelige, individuelle, top-secret, dypt personlige osv avtaler måtte pent klaskes i bordet til tillitsvalgte.

Det ble en uhyre ryddig struktur etterpå.

  Svar med sitat
Gammel 03-10-12, 16:55   #49
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)

Jeg dånte litt da jeg leste den artikkelen tidligere i dag. Ellers det Polyanna sier. Min erfaring som nyseparert er at de fleste synes det er naturlig at jeg skal ha mest omsorg og at jeg bør tenke Bidrag. Og jeg har møtt en lang rekke nyskilte men med 50%. Men i de tilfellene hvor mor ikke har hatt utdannelse og god jobb så er det urovekkende ofte mor som har hovedomsorgen og huset.

Jeg sitter selv med hovedomsorgen, og skulle ønske jeg kunne gå til sak for å tvinge far til å ta sin del. Ikke fordi jeg ikke vil ha ungene vis meg, for der vil jeg. Men de trenger faren sin, og Idioten burde tvinges til å ta ansvar for ungene sine. Dessverre tjener fyren så godt at bidraget ikke fungerer som insentiv til å se dem mer heller.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no